МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Індексів: фізичного обсягу, цін i вартості реалізації товарів
Для визначення зміни рівня цін на окремі товари розрахуємо індивідуальні індекси цін за формулою:
Для характеристики зміни кількості проданих товарів окремих видів визначимо індівідуальні індекси фізичного обсягу за формулою:
Обчислені індивідуальні індекси свідчать, що у звітному періоді порівняно з базисним ціна на товар А зменшилася на 2,2%, а ціни на товари В i С зросли відповідно на 7,9% i 6,6%. Обсяг реатзації збільшився по товару А на 11,5%, по товару В на 7,7%, а товару С було реалізовано менше ніж у базисному періоді на 21%. Для характеристики зміни цін i обсягу продажу вcix товарів в цілому обчислимо загальні індекси:
• загальний індекс цін
Отже, ціни у звітному періоді порівняно з базисним в середньому зросли в 1,009 рази, або на 0,9%.
• загальний індекс фізичного обсягу товарообігу
Це означає, що в цілому фізичний обсяг товарообігу (кількість вcix проданих товарів) збшьшився на 4,4%. А тепер розрахуємо загальний індекс товарообігу у фактичних цінах:
Обчислений індекс свідчить про те, що у звітному порівняно з базисним товарообіг у фактичних цінах зpic на 5,3% i відбулося це за рахунок зростання цін на 0,9% i збільшення обсягу реалізації товарів на 4,4%. Форму обчислення наведених трьох індексів називають агрегатною. Це узагальнюючі показники, за допомогою яких можна охарактеризувати динаміку того чи іншого суспільно-економічного явища. Аналогічно до обчислсних індексів будуються формули інших показників. Наприклад, для вивчення динам собівартості продукції (z), фізичного обсягу продукції (q) та затрат на виробтщтво (zq) використовуютъ такі формули:
Індекс собівартості продукції
Індекс фізичного обсягу продукції
Індекс затрат на виробництво
Важливе місце в статистичному аналізі займають показники продуктивності праці. В статистичній практиці можуть застосовуватись прямі показники продуктивності праці — виробництво продукції за одиницю робочого часу (виробіток), та оберненi - затрати робочого часу на виготовлення одиниці продукції (трудомісткість). Якщо в аналізі використовується останній показник продуктивності праці, то індивідуальний індекс обчислюється за формулою
тобто зміна продуктивності праці при виготовленні окремих видів продукції визначається як відношення трудомісткості продукції базисного періоду до трудомісткості звітного (поточного) періоду. Тоді загальний індекс продуктивності праці за агрегатною формою буде мати такий вигляд:
Порядок обчислення індивідуальних i загального індексів продуктивності праці за трудовими затратами розглянемо на прикладі (табл. 9.3):
Таблиця 9.3. Обсяг продукції та затрати часу на її виготовлення
Індивідуальні індекси продуктивності праці щодо кожного виробу становитимуть:
А або 105,0% В……………... або 110,4% С……………...………………або….150,0%
У звітному періоді порівняно з базисним продуктивність праці зросла на виробі А на 5%, на виробі В — на 10,4% i на виробі С — на 50%. Підвищення продуктивності праці відбулося внаслідок зниження затрат праці на одиницю продукції, тобто за рахунок зменшення трудомісткості.
Слід звернути увагу на те, що окремі автори зміну продуктивності праці, визначену за показником трудомісткость, ототожнюють зi зміною трудомісткості. Однак зниження трудомісткості не є адекватним росту продуктивності праці. Це переконливо можна проілюструвати на прикладі (табл. 9.4). Зростання або зниження трудомісткості визначимо як , а продуктивності праці як
Таблиця 9.4. Зміна трудомісткості i продуктивності праці
3 наведених розрахунків видно, що не слід ототожнювати зміну трудомісткості та продуктивності праці, бо вони маютъ різні значення. Особливо це помітно на прикладі виробу С, де трудомісткість зменшилася на 32,4%, а продуктивність праці зросла на 50%. Однак ширше пізнавальне значення має показник загальної динаміки продуктивності праці. Використовуючи агрегатну формулу індексу продуктивності праці, визначимо її зміну в цілому на підприємстві:
або 110,4 %
Отже, у звітному періоді продуктивність праці на підприємстві зросла на 10,4%, а економія затрат робочого часу внаслідок зростання продуктивності праці склала:
Σt0q1 – Σt1q1 = 831,8 – 753,2 = 78,6 люд.-год.
Зміну кількості виготовлених виробів охарактеризуємо за допомогою індексу фізичного обсягу продукції:
або 111,95%
Тобто, кількість виготовленої продукцції у звітному періоді збільшилась на 11,95%. Загальний індекс трудових затрат становитиме:
або 101,4% Трудові затрати на виробництво зросли на 1,4%.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|