МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ1. Що свідчить про активізацію революційно-визвольної боротьби? 2. Які партії виникли в Наддніпрянській Україні на початку ХХ ст.? 3. Як українські партії вирішували національне питання? 4. Коли відбулася перша буржуазно-демократична революція в Україні? 5. Охарактеризуйте революційні події на Україні. 6. Коли був виданий Маніфест Миколою ІІ? Що Микола ІІ обіцяв народові в Маніфесті? 7. В чому проявилися здобутки українського національно-визвольного руху в ході революції 1905-1907 рр.? 8. Коли була проведена столипінська аграрна реформа? 9. Розкрийте причини аграрної реформи. 10. Охарактеризуйте заходи проведення аграрної реформи. 11. Які наслідки мала столипінська аграрна реформа? 12. Що негативного і що позитивного було в особі Петра Столипіна?
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА 1. Бойко О.Д. Історія України. – К.: Видавничий центр „Академія”, 2001, с. 285-302. 2. Світлична В.В. Історія України. – К.: Каравела, Львів: Новий світ - 2000, 2002, с. 128-131.
Експрес-тести 1. Що свідчить про активізацію революційно-визвольної боротьби? 2. Які партії виникли в Наддніпрянській Україні на початку ХХ ст.? 3. Як українські партії вирішували національне питання? 4. Коли відбулася перша буржуазно-демократична революція в Україні? 5. Охарактеризуйте революційні події на Україні. 6. Коли був виданий Маніфест Миколою ІІ? Що Микола ІІ обіцяв народові в Маніфесті? 7. В чому проявилися здобутки українського національно-визвольного руху в ході революції 1905-1907 рр.? 8. Коли була проведена столипінська аграрна реформа? 9. Розкрийте причини аграрної реформи. 10. Охарактеризуйте заходи проведення аграрної реформи. 11. Які наслідки мала столипінська аграрна реформа? 12. Що негативного і що позитивного було в особі Петра Столипіна? 13. Розкрийте суть національного відродження України. 14. Охарактеризуйте причини, що сприяли піднесенню національно-визвольного руху. 15. Які університети діяли на території України в ХІХ ст.? 16. В чому проявлялася культурницька діяльність української інтелігенції на початку ХІХ ст.? 16. Назвіть організації декабристів. 17. Які програмні документи Північного і Південного товариств? Хто їх автори? Аналітичні тести 1. Які альтернативи розвитку суспільства визріли в рамках течії суспільно-політичного руху, поширених в Україні в другій половині ХІХ ст..? 2. У чому Ви вбачаєте слабкість механізму столипінської агарної реформи? Чи зумовила вона зміни в суспільно-економічному житті України? 3. Розкрийте суть концепції «громадівського соціалізму», яку розробив М.Драгоманов. 4. Визначте програмні цілі та проаналізуйте практичну діяльність громадівців. 5. Порівняйте бачення ролі і місця України в документах Кирило-Мефодіївського братства та декабристів. 6. Доведіть, що ХІХ ст. стало періодом справжнього національного відродження України. 7. В чому проявилися здобутки українського національно-визвольного руху в ході революції 1905-1907 рр.?
Т Е М А 9. УКРАЇНСЬКЕ НАЦІОНАЛЬНО-ДЕРЖАВНЕ ВІДРОДЖЕННЯ 1917 – 1920 рр.. ЦЕНТРАЛЬНА РАДА План 1. Початок Української національно-демократичної революції. 2. Утворення Центральної Ради, склад, мета. 3. Становлення української національної державності. 4. Мирний договір у Бресті-Литовському.
Ключові терміни та поняття Національно-демократична революція, Генеральний Секретаріат, Універсали Центральної Ради, більшовики, білогвардійці, громадянська війна, інтервенція, Українська Народна Республіка, Ризький мир, Гетьманат, двовладдя, державний переворот, Директорія, Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР), Акт злуки українських земель, політика «воєнного комунізму», червоний терор, Варшавський договір.
Опорний конспект Період із 1917 по 1918р.р. – період української національно-демократичної революції. Головною рушійною силою була українська інтелігенція. Національні політичні сили були розпорошені; тому необхідно було створити керівний орган. З ініціативи українських самостійників ітутівців була створена Центральна Рада.
Головна мета – автономія України. Самостійники виступали за негайне проголошення самостійності України. Більшість членів Центральної Ради виступали за автономію України в складі федеративної Росії. 3.Становлення української національної державності :
Автономії України Центральна Рада повинна була вимагати у Тимчасового уряду. У травні 1917 р. в Києві проходив І Український військовий з’їзд. Виконуючи його рішення, Центральна Рада направила до Петрограда делегацію на чолі з Володимиром Винниченком. Делегація зажадала від Тимчасового уряду надати автономію Україні в складі федеративної Росії. Тимчасовий уряд відмовив. 10 червня Центральна Рада проголосила на другому Всеукраїнському військовому з’їзді І Універсал.
Зміст І Універсалу o Автономія України в складі федеративної Росії. o Загальнонародні, рівні, прямі вибори Всенародних Українських зборів шляхом таємного голосування. o Відмова передавати податок до центральної російської скарбниці, створення української скарбниці за рахунок податків з населення. o Надання широких національно-культурних прав національним меншинам України. o Вищим органам влади проголошувалася Центральна Рада. o Заклик до населення створювати органи влади на місцях, підпорядковані Центральній Раді.
Основні положення ІІ Універсалу (3 липня 1917 р.) Ø Автономія України в складі федеративної Росії. Ø Рівність усіх меншин. Ø Центральна Рада зобов’язувалася доповнити свій склад представниками меншостей. Ø Генеральний секретаріат затверджуватиметься Тимчасовим урядом. Ø Центральна Рада зобов’язувалася не проголошувати автономію України до скликання Всеросійських Установчих зборів. Ø Українізація військ під контролем російського командування. Тимчасовий уряд затвердив 4 серпня 1917 р. «Тимчасову інструкцію генеральному Секретаріатові Тимчасового уряду на Україні» Ø Проголошувалася не автономія України а «місцеве самоврядування». Ø Генеральний секретаріат оголошувався органом Тимчасового уряду і мав бути затверджений ним за поданням Ради. Ø Розпорядження Генерального Секретаріату поширювалися лише на п’ять губерній – Київську, Волинську, Подільську, Полтавську, Чернігівську. Ø Тимчасовий уряд відав військовими, продовольчими, судовими справами, шляхами сполучення, транспортом і зв’язком на Україні. Структура органів влади в Україні
Найбільший вплив в 1917 р. мала Центральна Рада.
Прорахунки Центральної Ради Ø Більшість членів Центральна Рада взяли до відома інструкцію Тимчасового уряду, а не відкинули її. Ø Центральна Рада не зуміла налагодити ефективне керівництво в Україні; забезпечити правопорядок і законність, забезпечити міста продовольством. Ø Затягування розподілу землі між селянами. Ø Прорахунки в необхідності мати регулярну армію. Влітку сотні тисяч солдат – українців, організовані в військові українізовані частини, готові були присягнути на вірність Центральна Рада. Але Центральна Рада вважала, що в демократичній державі немає необхідності мати армію. Вересень 1917 р. Демократична нарада у Петрограді, що мала обрати Раду республіки. Центральна Рада визначила платформу своєї делегації : Þ передання всіх поміщицьких, монастирських і церковних земель у завідування земельних комітетів; Þ заведення контролю державного і правового над продукцією й розподіленням; Þ оподаткування великого капіталу й майна та конфіскація військових прибутків на користь окремих прав і цілої держави; Þ призначення рішучих заходів щодо укладання миру; Þ скликання Установчих зборів у призначений час без дальших зволікань; Þ передача всієї повноти влади на Україні в руки Української Центральної Ради та її генерального Секретаріату.
Демократична нарада не погодилася на такі пропозиції ЦР, а ЦР не вистачило рішучості взятися за реалізацію цих вимог самочинно, спираючись на народні маси. Таким чином, Тимчасовий уряд не хотів надавати автономії Україні. 25 жовтня 1917 р. у Петрограді почалося збройне повстання під керівництвом більшовиків Тимчасовий уряд було скинуто, більшовики створили свій уряд – Раду Народних Комісарів на чолі з В.І. Леніним. В Україні за владу вели боротьбу більшовики і Центральна Рада. І більшовики, і Центральна Рада намагалися завоювати владу мирним шляхом : Центральна Рада приймає ІІІ Універсал, більшовики взяли курс на підготовку і проведення Всеукраїнського з’їзду Рад.
Основні положення ІІІ Універсалу (7 листопада 1917 р.)
v Проголошувалося створення УНР в складі федеративної Росії. v Проголошувалося скасування приватної власності на землю і передачу її без викупу селянам. v Встановлювався державний контроль над промисловістю і торгівлею. Вводився 8 – годинний робочий день. v Проголошувалася необхідність судової реформи. v Проголошувався демократичний характер УНР : свобода слова, друку, віросповідання, мітингів, національні права меншинам, скасовувалася смертна кара. v Гарантувалося негайне проведення мирних переговорів з метою вивести Україну зі стану війни. v Визначалося, що до Установчих зборів України влада в державі належить Центральній Раді і Генеральному Секретаріатові. v Намічалося провести вибори до Українських зборів в грудні 1917 р.
Більшовики готувалися до проведення Всеукраїнського з’їзду Рад : - намічено провести з’їзд 4 грудня в Києві. Він не був проведений;
- делегати від більшовиків переїхали до Харкова.
Þ Раднарком РСФРР, який підтримував більшовиків в Україні висуває ультимативні вимоги Центральній Раді
Þ 11 – 12 грудня в Харкові відбувся Всеукраїнський з’їзд Рад, який проголосив Україну республікою Рад
Þ На харківському з’їзді було обрано органи влади : - Центральний Виконавчий Комітет рад України, який працював між з’їздами Рад
- Народний Секретаріат
Радянську Україну визнав Раднарком РСФРР В грудні 1917 р. більшовики розпочинають наступ при підтримці Росії. Більшовики захопили Лозову, Павлоград, Синельникове, підійшли до Катеринослава. Радянська влада до 18 січня встановлюється у Миколаєві, Одесі, Херсоні. 26 січня більшовики ввійшли до Києва і Центральна Рада виїхала з Києва. Київ став столицею Радянської України
9 січня 1918 р. перед вирішальними боями за Київ, ЦР прийняла ІV Універсал
Зміст ІV Універсалу v УНР є незалежною суверенною державою; v органами влади проголошувалася Центральна Рада і Рада Народних Міністрів (колишній Генеральний Секретаріат); v різкій критиці піддавалася політика більшовиків, що призвела до громадянської війни; v гарантувалося проведення земельної реформи в інтересах селян, відновлення промисловості, надання допомоги безробітним і потерпілим у війні; v держава вводила контроль над торгівлею, банківською діяльністю. 19 січня 1918 р. Центральна Рада прийняла закон про скасування власності на землю. Центральна Рада змушена була залишити Київ, переїхала до Житомира. На Лівобережжі і Півдні України встановилася влада більшовиків. 5. Мирний договір у Бресті – Литовському v 9 грудня 1917 р. з ініціативи більшовиків розпочалися переговори між Росією і Німеччиною ті її союзниками у Бресті. v 19 грудня делегація УНР у складі С. Голубовича, М. Левицького, М. Любинського, М. Полоза, О. Севрюка, С. Остапенка прибула в Брест – Литовський. v У січні 1918 р. делегація Росії зробила спробу замінити на переговорах представників Центральної Ради делегатами радянського уряду України. Але німецько-австрійський блок визнав УНР незалежною державою, правомочною вступати у міжнародні відносини. v 27 січня 1918 р. між УНР і Німеччиною та її союзниками був підписаний мирний договір. Умови Þ Україна вийшла із стану війни з країнами німецько-австрійського блоку; Þ Німеччина і Австро-Угорщина зобов’язалися допомагати Центральній Раді відновити контроль над усією територією УНР. ЦР погодилася на введення німецьких військ в Україну; Þ ЦР взяла зобов’язання поставити союзникам велику кількість хліба, м’яса та інших продуктів харчування.
Німецько – австрійська окупація України
29 квітня 1918 р. при підтримці Німеччини в Україні стався державний переворот. 29 квітня з’їзд союзу землевласників проголосив гетьманом П. Скоропадського.
Труднощі державотворення : Þ недостатньо міцна база державотворення. Найдіяльнішою верствою населення була українська інтелігенція; Þ недооцінка створення міцної національної армії; Þ ЦР не вирішила соціально-економічних проблем і втратила підтримку з боку селян і робітників; Þ відсутність єдності серед керівництва, нездатність керівництва повести за собою народні маси.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|