МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Методи оцінки і прогнозування зовнішнього середовищаРис. 3.1 Чинники впливу на макро- та мікросередовище підприємства · соціально-психологічні характеристики (становище у суспільстві, стиль поведінки, смаки, звички, уподобання); · спонукальні мотиви формування потреби у продукті чи галузі. 2. Конкуренти – їх дослідження спрямоване на виявлення слабких і сильних сторін з метою побудови власної стратегії конкурентної боротьби. 3. Постачальники – юридичні та фізичні особи, які забезпечують підприємство необхідними ресурсами для здійснення господарської діяльності. При виборі постачальників варто звертати увагу на вартість товару, гарантії його якості, терміни постачання, умови розрахунків тощо. 4. Посередники – це юридичні та фізичні особи, які допомагають підприємству просувати, розподіляти та продавати товари на ринку. 5. Контактні аудиторії – ця група чинників близька до п.4 і представляє собою структури, що сприяють переговорам, надають приміщення, інформацію та інше. Етапи проведення аналізу зовнішнього середовища: 1. Опрацювання завдання аналізу. 2. Формування цілей у межах визначеного завдання. 3. Збір інформації. 4. Вивчення ситуації. 5. Вивчення ступеня і напрямку впливу окремих чинників зовнішнього середовища. 6. Вивчення причинно-наслідкових дій чинників зовнішнього середовища. 7. Визначення можливостей і загроз, що виходять із зовнішнього середовища. 8. Опрацювання альтернативних варіантів рішень щодо протидії негативному впливу на економічному шляху. Під час проведення аналізу зовнішнього середовища необхідно також оцінити вплив таких чинників: 1. Економічного – загального рівня економічного розвитку держави, рівня безробіття, умов отримання кредитів, тенденцій зміни заробітної плати, політики ціноутворення. 2. Політико-правового – правового поля та гармонізації національного законодавства зі світовим, політичної ситуації в державі. 3. Демографічного – демографічної структури суспільства, тенденцій зміни чисельності та мобільності населення. 4. Інноваційного – рівня розвитку науки, виробництва наукоємної продукції, модернізації технологій. 5. Екологічного – раціонального використання та відтворення природних ресурсів, запобігання забрудненню довкілля. При цьому необхідно враховувати: 1. Всі компоненти макросередовища взаємно впливають один на одного. 2. Ступінь впливу окремих складових макросередовища на різні підприємства є різним і залежить від розміру підприємства, його галузевої приналежності, територіального розміщення тощо. Аналіз зовнішнього середовища і кількісна оцінка його впливу на підприємство здійснюється за наступною схемою: 1. На підставі якісних оцінок зовнішнього середовища виявляються пріоритетні (найбільш значущі) для підприємства компоненти та чинники, що діють у середовищі. 2. Обчислюється кількісна характеристика впливу кожного чинника на підприємство. 3. На підставі отриманої інформації здійснюється комплексна оцінка сильних і слабких сторін підприємства, виявляються його потенційні можливості, внутрішні напрямки і зовнішні проблеми. Аналіз зовнішнього середовища свідчить, що економічний механізм виникнення кризового стану підприємства досліджується через постійне спостереження. Складність спостереження за економічними явищами, послідовність яких призводить до кризового стану підприємства, полягає у різноманітності та динамічності елементів зовнішнього і внутрішнього середовища, що піддається спостереженню у кожний конкретний проміжок часу. Практика країн світу засвідчує: спостереження має бути організованим не менш як за п’ятдесятьма параметрами зовнішнього та внутрішнього середовища, що характеризують умови функціонування підприємства. Вся ж сукупність сигналів про утворення вихідних економічних явищ механізму виникнення кризового стану підприємства перевищує 200 найменувань. Отже, існують певні труднощі виявлення таких сигналів у реальному житті. Але складність проблеми не може слугувати підставою для відмови від спроб її вирішення. Спеціальна система відстеження зовнішнього середовища. Способи спостереження. Основні напрямки та інструменти сканування. Методика здійснення сканування. Моніторинг зовнішнього середовища. Ефективність моніторингу. Методи проведення моніторингу (PEST- аналіз, SWOT- аналіз, Метод 55, Перелік з 4-х питань). Прогнозування зовнішнього середовища. Після визначення найбільш впливових чинників зовнішнього середовища підприємства необхідно отримати про них всю можливу інформацію, для чого використовуються спеціальні методи. До методів оцінки і прогнозування зовнішнього середовища належать сканування, моніторинг та інші. Для результативного вивчення компонентів створюється система відстеження зовнішнього середовища, що має здійснювати як проведення спеціальних спостережень, пов’язаних з певними особливими подіями, так і регулярних спостережень за станом визначальних для підприємства зовнішніх чинників. Найбільш поширеними способами спостережень є: 1. Аналіз досвіду діяльності підприємства. 2. Вивчення та обговорення позиції співробітників підприємства. 3. Аналіз матеріалів, опублікованих у періодичних виданнях, інших інформаційних джерелах. 4. Участь у професійних конференціях. Система такого аналізу макросередовища ефективна у разі, якщо вона підтримується власником, керівництвом і забезпечує їх необхідною інформацією, тісно пов’язана із системою планування та поєднується із зусиллями фахівців зі стратегічних питань. Сканування(від англ. scan – поле зору) з фізичної точки зору являє собою безперервне впорядковане поелементне вивчення простору або об’єкту за допомогою променя або жмутика променів. Призначення сканування – збір, оцінка і прогноз значущості для економічної системи важливих змін у зовнішньому середовищі. Основні напрямки сканування: 1. Економічне – дослідження змін макроекономічних показників, показників галузі і конкуренції в ній, стану фінансових ринків. 2. Інноваційне – дослідження тенденцій розвитку технологій, елементів техніко-технологічного забезпечення виробництва. 3. Політичне – оцінка політичної ситуації на рівні країни та регіону. Інструментарій, що використовується для сканування: 1. Сценарій. 2. Експертні методи. 3. Імітація, економіко-математичне моделювання. 4. Конкурентні порівняння. 5. Функціонально-вартісний аналіз. 6. Морфологічний аналіз (формування параметрів під впливом певних сил). Сканування здійснюється під впливом попередньо опрацьованих методичних матеріалів, які мають містити такі основні розділи: 1. Перелік загальних та специфічних для кожного підприємства параметрів, які підлягають спостереженню. 2. Принципи кількісної та якісної оцінки зовнішніх сигналів про стан та динаміку зовнішнього середовища. 3. Принципи кількісної та якісної оцінки внутрішніх сигналів про стан та динаміку стратегічного потенціалу та конкурентного статусу підприємства. 4. Періодичність спостереження визначених параметрів стану зовнішнього та внутрішнього середовища. 5. Методи аналізу можливих наслідків від дії визначених параметрів зовнішнього середовища. 6. Принципи опрацювання антикризових рішень. Моніторинг зовнішнього середовища – це постійне відстеження інформації про стан зовнішнього середовища. На підприємствах, де широко впроваджується стратегічне управління, створюється спеціальна служба (система) відстеження зовнішнього середовища. Працівники такої служби проводять не лише регулярні спостереження за критичними чинниками зовнішнього середовища, але й спеціальні спостереження. Далі розкриваються причини зміни стану досліджуваних чинників, прогнозується їх розвиток. Це дозволяє визначити можливості і загрози, що можуть сприяти або перешкоджати діяльності підприємства. Ефективність моніторингу залежить від наступних факторів: 1. Його зв’язку з процесами прогнозування та планування. 2. Взаємодії фахівців служби аналізу зовнішнього середовища та служби стратегічного планування. 3. Підтримки власником та вищим керівництвом. Для проведення моніторингу у світовій практиці найчастіше використовуються такі методи: I. PEST-аналіз – абревіатура англійських слів P – policy (політика), E – economy (економіка), S – society (суспільство, соціум), T – technology (технологія). Він дає змогу проаналізувати зазначені 4 групи чинників зовнішнього середовища. II. SWOT-аналіз: S- strength (сильні сторони), W – weakness (слабкі сторони), O – opportunities (можливості), T – treats (загрози). Потенційні зовнішні можливості діяльності підприємства: 1. Розвиток національної економіки. 2. Досконалість законодавства. 3. Входження у нові ринки або їх сегменти. 4. Швидке зростання ринку. 5. Соціально-політична стабільність. Потенційні зовнішні загрози діяльності підприємства: 1. Поява нових конкурентів. 2. Недосконалість державної економічної політики. 3. Різкі зміни в потребах споживачів. 4. Соціально-політична нестабільність. 5. Високі темпи інфляції. 6. Уповільнений темп зростання ринку. 7. Напруженість у відносинах з партнерами по ринку. 8. Несприятлива екологічна ситуація. III. Метод “55” – це 5 наступних питань про 5 чинників зовнішнього середовища: 1. Якщо Ви маєте інформацію про чинники зовнішнього середовища, назвіть 5 із них. 2. Назвіть 5 зовнішніх факторів, що включають можливість змін, які могли б стати сприятливими для Вас. 3. Які 5 чинників зовнішнього середовища найбільш важливі для Вас? 4. Які 5 чинників із планів ваших конкурентів Вам відомі? 5. Якщо Ви вже визначили напрямок стратегії, які 5 чинників могли б стати найбільш важливими для досягнення ваших цілей. IV. Метод “Перелік з 4-х питань” – включає основні критерії оцінки впливу кожного значущого чинника зовнішнього середовища на майбутнє економічної системи: 1. Позитивно чи негативно даний чинник може вплинути на стан економічної системи? 2. Наскільки великий буде вплив чинника на економічну систему? 3. Яка ймовірність посилення цього чинника, чи можна буде її простежити? 4. Коли вплив цього чинника на економічну систему може послабшати – найближчим часом, у середньотерміновому періоді, через тривалий час?
Читайте також:
|
||||||||
|