Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






Залізобетонні і сталезалізобетонні прогонові будови.

8.4.1. Нагляд за конструкцією прогонової частини залізобетонних мостів та її утримання має мету:

- вчасно виявити дефекти і, відповіно до цього, призначити термін спеціального огляду та встановити режим експлуатації (обмежити рух по споруді або закрити його);

- запобігти подальшому розвитку руйнувань.

Для виконання цього слід постійно прибирати підферменики від накопичування наносів, прочищати опорні частини, фарбувати їх чи намащувати графітовим мастилом та запобігати їх зволоженню.

Проводити комплекс заходів по утриманню та ремонту проїзної частини і особливо по забезпеченню роботи системи водовідводу та гідроізоляції. Тобто прочищати водовідвідні трубки, прибирати та ремонтувати ділянки проїзної частини біля тротуарів та деформаційних швів, поновлювати вчасно ізоляцію на них, а також на стиках тротуарних блоків.

Ремонт залізобетонних прогонових будов, який виконується службою експлуатації, повинен запобігати розвитку руйнувань та їх наслідків.

Більшість дефектів мають бути ліквідовані тільки за спеціальним проектом ремонту чи реконструкції мосту, виконаного на базі результатів спеціального огляду споруди з призначенням тимчасового режиму його експлуатації.

8.4.2. При постійному нагляді та догляді за металевими прогоновими будовами в першу чергу оглядають усі дефектні місця, в яких висока імовірність появи пошкоджень. Такими місцями є заклепкові з'єднання, зварні шви і місця біля швів, місця різкої зміни перерізів елементів і місця з вхідними кутами, місця приєднання поперечних балок до головних.

Оглядають також усі місця, де може збиратися бруд, сміття, вода, сніг та лід, визначають ділянки конструкцій, які погано провітрюються і можуть часто зволожуватись. Найбільше засмічуються вузлові з'єднання, елементи, розміщені під деформаційними швами, нижні пояси ферм, місця поблизу водовідвідних трубок, опорні частини.

8.4.3. При огляді заклепкових з'єднань слід перевіряти стан робочих заклепок у вузлах, стиках, при укріпленнях із великою товщиною склепаних пакетів (три і більше листів), у стиснуто-розтягнутих елементах, що працюють на знакоперемінні навантаження, у прикріпленнях гнучких елементів (середні розкоси ферм, в'язів). Якість заклепок перевіряють зовнішнім оглядом та простукуванням молотком масою близько 200 г. Слабкі заклепки при ударі глухо дзенькають. Ознаками слабких заклепок можуть бути також потьоки іржі з-під головок чи з зазорів між з'єднаними елементами, тріщини в фарбі навколо заклепок. Дефектними є також заклепки з зарубками чи неповномірними головками, тріщинами, заклепки із збитими головками, при наявності вінчика навколо головки чи зарубками металу довкола неї.

При великому кроці заклепок можливе розпучування елементів іржею.

8.4.4. У сталевих прогонових будовах із гратчастими фермами необхідно контролювати прямолінійність елементів, стан з'єднуючих планок, їх кріплення. У стиснутих стержнях викривлення елементу допускається не більше 1/500 його довжини, а в розтягнутих елементах і в'язях ферм - не більше 1/300.

У прогонових будовах із суцільною стінкою головних балок випучування вертикальних листів допускається не більше 1/250 найменшого розміру між ребрами жорсткості чи між полицями балок.

8.4.5. При огляді прогонових будов виявляють також пошкодження конструкцій: розриви, пробоїни, вм'ятини, погнутості. Такі пошкодження виникають унаслідок ударів транспорту в мостах із рухом понизу.

Підлягають детальному огляду зони сполучення полиць із стінками елементів мостів із прокатних двотаврових балок крупного перерізу (висотою 600 мм і більше) і широкополичних двотаврів типу "Пейне". У цих зонах можлива наявність тріщин і пластичних деформацій зсуву, які видно на око при огляді у вигляді лінійних напливів металу поздовж стінки балки (т. з. лінії Людерса).

У приопорних зонах балок та фасонках в'язей внаслідок затікання води на металоконструкції через деформаційні шви може бути розшарування металу.

8.4.6. У сталезалізобетонних прогонових будовах із залізобетонною плитою, що включена в спільну роботу з металоконструкціями, необхідно контролювати суміжності плити з балками, а також стан залізобетонної плити. Слід звертати увагу на кінцеві ділянки суміжності плити з балками, де можливий відрив плити та утворення зазору між бетоном та верхнім поясом металоконструкцій. При виявленні тріщин у суміжності плити з металом і в самих металоконструкціях необхідно провести спеціальний огляд такої прогонової будови спеціалізованою мостовипробувальною організацією.

Слід мати на увазі, що в натурі досить важко встановити, чи є об'єднання залізобетонної плити з металоконструкціями для спільної роботи. Про наявність пов'язей плити з балками слід судити після вивчення проектної документації на міст. На Україні сталезалізобетонні прогонові будови почали застосовувати після 1948 р., тому технічна документація на них має знаходитися в експлуатаційних організаціях. Мости з залізобетонною плитою, збудовані раніше цього часу, мають відокремлену плиту.

8.4.7. У з'єднаннях на високоміцних (фрикційних) болтах контролюють щільність пакетів із сталевих листів, а також стан болтів, гайок та шайб. Щільність стягування листів вимірюють щупом товщиною 0,3 мм. При нормальному стані щуп не повинен входити між частинами пакету по кромках елементів і деталей. Не допускається наявність тріщин у гайках та болтах, зім'яття шайб і головок болтів, недостатність довжини різьби болту (повинно бути не менше одного вільного витка після повного закручування гайки). Відповідність величин натягу болтів розрахунковим значенням слід перевіряти динамометричним ключем не рідше ніж 1 раз на 7 років при проведенні періодичних оглядів спеціалізованою організацією.

8.4.8. У зварних швах та металі навколо зварної зони слід виявити тріщини, які з'являються внаслідок перенапруги металу в місцях концентрації розтягуючих напружень, залишкових напружень від зварки, а також у результаті холодноломкості металу при від'ємних температурах та його старінні. Такі тріщини можуть бути виявлені переважно в місцях із різкою зміною перерізу (наприклад, у місцях обриву листів, на кінцях швів і накладок), у місцях примикання ребер жорсткості, діафрагм, фасонок, у зоні зварних швів із дефектами, а також підрізів металу від механічних впливів. Особливу увагу слід звертати на шви розтягнутих та стиснуто-розтягнутих елементів гратчастих ферм та розтягнутої зони суцільних балок. У цих елементах слід оглядати стикові та з'єднувальні шви (наприклад, з'єднуючих стінку та пояси елементу). Основними дефектами зварних швів є тріщини, непровар, підрізи, шлакові включення, напливи, кратери. Тріщини можна виявити при уважному огляді через лупу.

Зовнішніми ознаками тріщин можуть бути потьоки іржі та лущення фарби. Ділянку, де підозрюється тріщина, необхідно очистити від іржі та фарби, змочити керосином і насухо витерти, а потім натерти крейдою чи покрити будь-яким колоїдним розчином. Керосин із тріщин вберуть у себе крейда чи колоїдний проявник через 3-4 години, і тріщина проявиться. Найбільш повну уяву про стан металу дають фізичні методи дефектоскопії (електромагнітні, ультразвукові, акустичної емісії, просвічування рентгенівськими чи гама-променями). В окремих випадках для виявлення тріщин допускається гострим крейцмейселем обережно зняти тонку стружку по її напрямку. Стружку слід зняти таким чином, щоб тріщина знаходилася приблизно посередині її ширини. Роздвоїння стружки підтвердить наявність тріщини.

Виявлені тріщини відмічають і ведуть за ними регулярне спостереження. В залежності від характеру тріщини та інтенсивності її розвитку необхідно визначити умови подальшої експлуатації елементу споруди, в якому вона виявлена. Як першочерговий засіб (до капітальної локалізації тріщини) може бути виконане свердління на її кінці круглого отвору діаметром 12-14 мм.

8.4.9. При зовнішньому огляді поверхні встановлюють стан пофарбування металу. Нормальним станом пофарбування вважається покриття, що утворює рівну плівку без пропусків і потьоків, через яку не просвічується метал, не має тріщин, пухирів, лущення, розм'якшення, механічних пошкоджень.

8.4.10. При огляді опорних частин сталевих прогонових будов визначають: угін та перекіс котків, правильність обпирання на опорні плити, затяжку анкерних болтів, наявність тріщин в елементах опорних частин, корозію металу, засміченість.

8.4.11. В процесі експлуатації мостів на несучих конструкціях всі місця, де можливе накопичення бруду, сміття, води, снігу і льоду, а також ділянки, які не провітрюються та зволожуються, необхідно очищати не рідше, ніж 2 рази на рік (весною та восени).

Роботи слід проводити обережно, дерев'яними лопатами і шкребками, щоб не пошкодити фарбу.

Для усунення тривалого застою води просвердлюють отвори діаметром 20-30 мм з зачисткою країв зверху. Можливість такого послаблення має бути перевірена розрахунком. В розтягнутих поясах зварених балок свердління дренажних отворів не допускається.

8.4.12. Котки, поверхні кочення та ковзання опорних частин необхідно регулярно натирати графітовим змащувачем, а бокові грані фарбувати олійною фарбою. Для охорони опорних частин від забруднення рекомендується влаштовувати футляри, які відкриваються, з листової сталі або полімерних матеріалів.

8.4.13. Роботи по ремонту дефектних елементів прогонових будов, які потребують складання проекту їх виконання, чи розрахункового обгрунтування, відносяться до капітального ремонту, всі інші - до поточного ремонту.

Номенклатура робіт по поточному ремонту металевих прогонових будов:

- заміна заклепок;

- підтяжка та заміна болтів;

- одиночна заміна та ліквідація пошкоджень окремих елементів прогонових будов, які не потребують обгрунтування розрахунком (усунення виникнення тріщин в металі, виправлення місцевих деформацій, підсилення та ліквідація окремих пошкоджень);

- ремонт деталей опорних частин, який не вимагає їх розвантаження;

- пофарбування металоконструкцій;

- роботи з ремонту освітлення, ремонту та зміни судноплавної сигналізації.

8.4.14. Заміну дефектних заклепок рекомедується виконувати на фрикційні (високоміцні) болти. В прикріпленні допускається одночасно заміняти не більше 10% загальної кількості заклепок, а при наявності в прикріпленні 10 заклепок і менше - тільки по одній. Діаметр болтів визначається в залежності від діаметру заклепок, що змінюються: заклепки діаметром 19-21 мм, 23 мм і 25 мм замінюють відповідно болтами діаметром 18, 22 і 24 мм. Гайки затягують динамометричними ключами до розрахункових величин зусиль, які залежать від номінального діаметру болта. Роботи з натягу болтів слід проводити при обмеженому русі транспорту по споруді, а контрольне - при відсутності тимчасового навантаження. Після закінчення натягу болтів слід перевірити ближні до них заклепки відстукуванням з метою виявлення їх послаблення. Якщо такі заклепки виявлені, їх слід замінити на високоміцні болти.

З тим, щоб не змінити статичної схеми конструкції, не допускається заміна заклепки високоміцними болтами в вузлових з'єднаннях елементів гратчастих ферм. В цих випадках дефектні заклепки мають бути замінені виточеними (чистими) болтами при умові точної відповідності діаметрів болта і отвору, де раніше знаходилась заклепка.

8.4.15. Виявлені в металі тріщини повинні бути негайно усунені.

При невеликих тріщинах довжиною менш, ніж 10 мм, розміщених на кромках елементів і торцях зварних швів, рекомендується зняти пошкоджений тріщиною метал наждачним кругом чи зубилом з подальшою зачисткою. Якщо при цьому ослаблення перерізу елементу перевищує 2%, то попередньо повинен бути зроблений розрахунок можливості такого послаблення.

Тріщини довжиною більшою, ніж 10 мм, необхідно для зупинки їх подальшого розвитку, розсвердлити на кінцях на всю товщину діаметром 12-14 мм. Центр отвору має відступати від кінця тріщини на половину його діаметру. Отвір повинен бути зачищений з обох сторін на глибину 2-3 мм. Значні по довжині та небезпечні по розташуванню тріщини повинні бути засвердлені на кінцях та перекриті накладками на високоміцних болтах. За розсвердленими тріщинами необхідно встановити нагляд і в випадку їх подальшого розвитку виконати підсилення за спеціальним проектом.

8.4.16. Застосування зварки для усунення дефектів допускається в випадках, передбачених спеціальними проектами. Зварку повинні виконувати висококваліфіковані дипломовані зварники.

8.4.17. Невеликі погнутості та вм'ятини косинців, поясів, розкосів, в'язей виправляють струбциною чи лапою без розклепки елементів. Для виправлення загальних і значних місцевих погнутостей вертикальних або похилих елементів застосовують домкрати з упорними балками. Можливість їх виправки, розклепки та заміни повинна бути перевірена розрахунком.

Якщо усунути дефект на місці неможливо, пошкоджений елемент знімають і після ремонту встановлюють чи замінюють його новим.

Для виключення з роботи повністю пошкодженого елемента використовують спеціальні пристрої, які тимчасово замінюють робочий елемент.

При ремонті місць з пробоїнами та розривами деформовану частину елемента вирізають пе плавній кривій, заповнюють вставкою та перекривають двосторонніми накладками на високоміцних болтах.

8.4.18. При невеликих зміщеннях і перекосах елементів опорних частин обмежуються усуненням зазорів і нещільностей в обпиранні клиноподібними вставками. При зміщеннях, що вимагають перестановки котків опорних частин, ремонтні роботи виконуються за спеціальним проектом.

8.4.19. Всі металеві частини прогонових будов і опор, крім котків і площин кочення і ковзання опорних частин, повинні бути пофарбовані. Пофарбування має своєчасно відновлюватись. Строки фарбування різних частин слід встановлювати в залежності від стану старої фарби і вимог естетики. При пошкодженні пофарбування на окремих ділянках можна проводити часткове підфарбування.

Для пофарбування металоконструкцій мостів рекомендується застосовувати олійні фарби та полімерні лакофарбові сполуки. Фарба, якщо на те не має особливих вказівок, повинна застосовуватись світлого кольору для полегшення нагляду і зменшення температурного впливу на прогонову будову.

До пофарбування поверхня металу повинна бути очищена від іржі, старої фарби, бруду і пилу. Підготовку поверхні проводять механічним чи хімічним методом з застосуванням грунтовок-модифікаторів іржі. Очищені поверхні підлягають прийомці мостовим (дорожнім) майстром. При цьому одночасно проводиться огляд металу з метою виявлення дефектів, пошкоджень. Результати огляду та приймання очистки оформляють актом.


Читайте також:

  1. Арочні залізобетонні мости
  2. Бетонні і залізобетонні вироби
  3. БЕТОННІ ТА ЗАЛІЗОБЕТОННІ КОНСТРУКЦІЇ
  4. Бюджетна система України: поняття та принципи побудови.
  5. Види графіків та правила їх побудови.
  6. Збірні залізобетонні балочні мости з попередньо-напруженою арматурою
  7. Збірні – залізобетонні балочні мости.
  8. Класифікація ВІС за принципами побудови.
  9. Набивні бетонні і залізобетонні палі
  10. Основні типи уроків, принципи їх побудови.
  11. Податкова система: поняття та основи побудови.




Переглядів: 1462

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мостове полотно. | Кам'яні і бетонні мости.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.