Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Процесуальні теорії мотивації праці.

Концепції трудової мотивації

Складні процеси трудової мотивації вимагають всебічного і обґрунтованого пояснення. Це має велике значення для діяльності підприємця, менеджера.

Російським соціологом В. Ядовим було запропоновано так звану диспозиційну концепцію регуляції соціальної поведінки особистості для вивчення трудової мотивації в різних трудових ситуаціях.

Згідно з цією теорією диспозиції особистості (тобто їх схильності), які регулюють її поведінку, формуються в залежності від сполучення рівня потреб і складності ситуацій. Розрізняють 4 види диспозицій:

1-й – ситуативні установки (довгострокові мотиви), які формуються на основі потреб біологічного характеру у найпростіших ситуаціях – побутових умовах;

2-й – соціальні установки, які формуються на основі потреб у спілкуванні у звичайних повсякденних обставинах;

3-й – побутові установи, які формуються загальною направленістю особи на працю або на відпочинок;

4-й – установки вищого рівня, які утворюються на основі системи ціннісних орієнтацій особистості.

На основі диспозицій 4-го рівня регулюється поведінка людини в найбільш значимих життєвих ситуаціях: вибору професії, місця роботи та ін.

На Заході за останні десятиріччя склались дві групи концепцій мотивації праці, у рамках яких виділилось декілька підходів до пояснення специфіки мотивації:

1) змістовні концепції мотивації праці;

Сутність змістовних концепцій мотивації складається у тому, що в їх рамках механізми мотивації пояснюються на основі аналізу потреб людей, суб’єктів праці і зв’язаних з ними факторів, які і визначають відповідну мотивацію на трудову діяльність.

До змістовних концепцій відносяться:

- теорія ієрархії потреб А. Маслоу, де поведінка людини визначається п′ятьма групами потреб:

- підтримки життя;

- безпеки, впевненості у майбутньому, стабільності;

- приналежності до групи;

- пошани, суспільного визнання;

- розвитку і самореалізації.

Цінність цієї теорії в обґрунтуванні того, що задоволене бажання втрачає значення стимулу. Задоволення більш високого рівня потреби відбувається тільки після того, як задоволені потреби попереднього, більш низького рівня.

За дослідженнями сьогодення ( російський соціолог– Попов В.Д.) на перше місце за актуальністю вийшла потреба в безпеці (для всіх категорій населення), на другому – потреба в економічному виживанні, на третьому – гарантії зайнятості (страх перед безробіттям).

Практична складність використання цієї концепції у тому, що існує багато способів задоволення потреб, особливо більш високого порядку. Наприклад, потреба в статусі може бути задоволена: 1) за рахунок отримання почесного звання, придбання більш нового автомобіля; 2) зайняттям більш високої посади – визнання кращого за професією.

Однак способи задоволення цих потреб можуть не мати нічого спільного з потребами організації в підвищенні ефективності праці.

- теорія двох факторів Херцберга. Згідно з цією теорією існують два типи чинників, які впливають на трудову поведінку робітників: 1) чинники, які пов’язані із зовнішніми умовами праці; 2) чинники, які пов’язані із змістом праці.

I група чинників – гігієнічні: політика фірми, умови праці, льготи, заробіток, гарантії зайнятості – не здійснюють стимулюючого впливу на робітника і не підвищують його продуктивність. Однак, якщо ці чинники представлені недостатньо, то у робітника виникає почуття незадоволеності і робітник може покинути організацію. Таким чином, якщо роботодавець платить недостатньо, то робітники покинуть таку організацію, а якщо добре – то, це не дає підстави розраховувати на продуктивність.

II група чинників – мотиватори (відповідальність і можливість приймати рішення, просування по службовим сходинкам, позитивна оцінка досягнень, почуття задоволення від досягнутого, зміст роботи).

Ці чинники впливають на мотивацію і ефективність праці.

Теорія стверджує, якщо керівник хоче досягти зростання продуктивності, він повинен сконцентруватися на мотиваторах. Якщо ж на перший план виходить питання незадоволеності робітників, низької дисципліни, плинності кадрів – слід звернути увагу на гігієнічні фактори і поліпшити зовнішню сторону праці.

Ця концепція критикується за її спрощеність, ігнорування індивідуальної різниці між людьми, видами діяльності, але її цінність у тому, що вона звертає увагу керівника до праці і її мотивації.

- теорія «потреби досягнення результату» (Макклелланд), яка стверджує, що робітники мають три основні потреби: влада, успіх, співпричетність. Якщо забезпечити умови реалізації цих потреб, то можливо добитися бажаної трудової поведінки, високої ефективності продуктивності праці.

- «теорія X» і «теорія Y» (Д. Макгрегор). За допомогою цих теорій пояснюються два можливих підходи менеджера до управління трудовою мотивацією.

 

Наприклад, «теорія X» виходить з того, що:

а) середня людина від природи лінива;

б) у неї недостатньо честолюбства, вона не любить відповідальності, віддає перевагу ситуації де нею керують;

в)від природи людина егоцентрична, байдужа до потреб організації;

г) людина довірлива і не дуже кмітлива.

Соціологи вважають за доцільне відмовитись від теорії «Х», згідно з якою основним мотивом праці є загроза позбавлення індивіда можливості задовольняти матеріальні потреби. Майбутнє за теорією «У», яка припускає, що людина прагне творчості та відповідальності у сфері праці при відповідних умовах.

 

Крім вищезгаданих теорій виділяють ще групу процесуальних теорій.

Сутність процесуальних теорій мотивації в тому, що в їх рамках механізм мотивації пояснюється із урахуванням того, як людина розподіляє свої зусилля при досягненні різних цілей у процесі праці, як вибирає тип трудової поведінки в залежності від того до якого результату вона приведе.

До процесуальних теорій відносяться:

- теорія очікування (В. Врум) виходить з того, що наявність активної потреби не є єдиною необхідною умовою мотивації: людина повинна також сподіватися, що вибраний нею тип поведінки дійсно приведе до задоволення або придбання бажаного;

- теорія справедливості (або суспільного порівняння) виходить з того, що люди суб’єктивно визначають співвідношення отриманої ними винагороди до витрачених зусиль і потім співвідносять його з винагородою інших осіб, які виконували аналогічну роботу;

- модель Портера-Лоулера поєднує елементи теорії очікувань і теорії справедливості. Вона враховує затрачені зусилля, здібності та характерні особливості усвідомлення людиною своєї ролі в процесі праці, а також отримані результати, винагороду, ступінь задоволення.

Усі ці теорії не протистоять одна одній, ефективно використовуються на практиці. На їх основі розробляються мотиваційні моделі.

 


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  3. Адміністративно-правові (організаційно-адміністративні) методи мотивації
  4. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.
  5. Алкоголізм і безпека праці.
  6. Альтернативні теорії вартості
  7. Альтернативні теорії капіталу
  8. Альтернативні теорії макроекономічного регулювання
  9. Альтернативні теорії максимізації
  10. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  11. Аналіз продуктивності праці.
  12. Атестація робочих місць з шкідливими і небезпечними умовами праці.




Переглядів: 1057

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття мотиваційного ядра | Поняття стимулювання праці та його функції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.