Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 4. СУКУПНИЙ ПОПИТ І СУКУПНА ПРОПОЗИЦІЯ

 

План

 

4.1. економічний кругообіг в умовах чистого ринку;

4.2. сукупний попит;

4.3. сукупна пропозиція;

4.4. модель економічної рівноваги.

 

Основна модель загальноекономічної рівноваги виражається через рівність сукупного попиту (АD) і сукупної пропозиції (АS).

Сукупний попит (AD) – це сукупність вітчизняних товарів і послуг, які мають бажання купити резиденти і нерезиденти за будь-якого можливого рівня цін. Суб’єктами сукупного попиту є домогосподарства, підприємства, уряд та іноземці:

 

(2.13)

 

    Рис. 2.3. Крива сукупного попиту. Модель сукупного попиту графічно має вигляд кривої з нега-тивним нахилом, що характеризує залежність між обсягом реального ВНП і рівнем цін. На динаміку споживаного ВНП впливають цінові і нецінові фактори. Дія цінових факторів реалізується через зміну в обсязі сукупного попиту на товари та послуги і графічно виражається рухом уздовж кривої АD. Нецінові фактори викликають зміни в сукупному попиті, зрушуючи криву АD вліво або вправо.

До цінових факторів (крім рівня цін), що впливають на динаміку обсягу АD, відносяться: ефект процентної ставки; ефект багатства, або касових залишків; ефект імпортних закупівель. Нецінові фактори різноманітні. Зміни в споживчих витратах можуть бути викликані змінами й у рівні добробуту споживачів, і в їхніх чеканнях, і в розмірах споживчої заборгованості і податків. На інвестиційні витрати впливають динаміка процентної ставки, перспективи одержання прибутку на вкладений капітал, рівень податків на підприємництво, розвиток технології і ступінь використання виробничих потужностей. Зміни в державних витратах, як правило, викликаються політичними рішеннями. Витрати на чистий експорт залежать від динаміки і рівня доходу інших країн і від валютного курсу національної грошової одиниці.

Сукупна пропозиція – це сукупність товарів і послуг, які виробляють національні підприємства для продажу на ринку з метою отримання прибутку.

Стосовно залежності сукупної пропозиції від ціни в теорії існує дві моделі: класична і кейнсіанська. Графічно вони показані на рис. 2.4 і 2.5.

 

Рис. 2.4. Класична модель Рис. 2.5. Кейнсіанська модель

 

В основі класичної моделі ‑ положення про абсолютну гнучкість цін і зарплати. Класична модель ‑ це модель сукупної пропозиції для довгострокового періоду. Зв’язок між ціною і сукупною пропозицією в короткостроковому періоді пояснює кейнсіанська модель. В її основі ‑ положення про негнучкість зарплати протягом короткострокового періоду.

Модель сукупної пропозиції графічно представлена кривою, що виражає позитивну залежність між рівнем цін і обсягом національного ви-робництва. Форма кривої сукупної пропозиції відбиває зміну витрат вироб-ництва на одиницю продукції в умовах , коли зміняюються обсяги ВНП.

У сучасній економічній літературі виділяється три відрізки кривій АS: 1) горизонтальний (кейнсіанський); 2) проміжний (висхідний); 3) верти-кальний (класичний) відрізок. Горизонтальний і висхідний відрізки харак-теризують економіку в короткому періоді, вертикальний – в довгому.

Вплив нецінових факторів на динаміку сукупної пропозиції графічно ілюструється зрушенням кривій АS. Ефект нецінових факторів пов'язаний з їх впливом на витрати одиниці виробленої продукції, їхню динаміку за незмінного рівня цін. До нецінових факторів сукупної пропозиції відносяться: рівень цін на виробничі ресурси (внутрішня й імпортні); структура ринку; продуктивність; зміни правових норм.

Макроекономічна рівновага – рівність сукупного попиту та сукупної пропозиції (крапка перетинання кривих АD і АS). Зсув цих кривих впливає на рівноважний обсяг ВНП та рівень цін: на горизонтальному відрізку кривій АS, змінюється тільки реальний обсяг ВНП; зсув її на проміжному відрізку приведе до зміни і номінальному і реального ВНП; на вертикаль-ному відрізку зрушення кривій АD супроводжується тільки збільшенням цін, а реальний ВНП залишається незмінним.

Збільшення сукупного попиту викликає ріст цін (при зрушенні кривій АD на проміжному і вертикальному відрізках кривій АS), але його скорочення призводить до їх падіння з визначеним тимчасовим лагом (ефект храповика). При незмінному сукупному попиті зрушення кривій АS уліво буде сприяти росту цін (інфляція, викликана ростом витрат вироб-ництва). Якщо вона зрушується вправо, то реальний обсяг виробництва збільшується, що свідчить про ріст виробничих можливостей економіки.

Питання для самоконтролю

1. Поясніть, що таке сукупний попит і визначте фактори, які впливають на його динаміку.

2. Поясніть, що таке сукупна пропозиція і визначте фактори, які впливають на її динаміку.

3. Розкрийте сутність поняття “макроекономічна рівновага”.

4. Поясніть, як впливають змінювання сукупного попиту й сукупної пропозиції на динаміку реального ВНП та рівня цін.

Література до теми 4:[1; c. 75-96] [2; c. 264-289], [3; c. 22-38], [4; c. 253-295], [6; c. 89-108].


Читайте також:

  1. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  2. Аналіз попиту
  3. Аналіз попиту
  4. Валовий внутрішній продукт — це сукупна ринкова вартість кінцевої продукції та послуг, що вироблені резиден­тами країни за рік.
  5. Вдавані виключення із закону попиту
  6. Взаємодія попиту і пропозиції
  7. Взаємодія попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції.
  8. Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.
  9. Взаємодія попиту і пропозиції.
  10. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага.
  11. Взаємодія попиту й пропозиції. Ринкова рівновага
  12. Взаємодія попиту та пропозиції




Переглядів: 829

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 3. МАКРОЕКОНОМІЧНА НЕСТАБІЛЬНІСТЬ | Тема 5. СПОЖИВАННЯ, ЗАОЩАДЖЕННЯ ТА ІНВЕСТИЦІЇ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.