МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Принципи психологічної освіти.Систему педагогічних принципів і закономірностей можна представити у вигляді рівневої структури, де базовий рівень містить загальні психолого-педагогічні закономірності, пов'язані з освітою. До другого рівня цієї структури належать засновані на закономірностях базового рівня загально-педагогічні, дидактичні та методичні принципи керівні положення, що визначають теоретичні підходи до побудови навчального процесу та управління ним. Вони визначають позиції й установки, з якими вчителі повинні підходити до організації процесу навчання і до пошуку можливостей його оптимізації. Третій рівень складають педагогічні правила більш конкретні приписи, що ведуть до реалізації принципу, зазвичай орієнтовані на певне коло ситуацій та осіб і які не є загальними. Отже, в якості теоретичної основи психологічної освіти, нормативних вимог до проектування і організації цього процесу будуть виступати загальні педагогічні, дидактичні та методичні принципи. Загальні педагогічні принципи Загальні принципи відносяться до освіти в цілому. Їх також називають принципами педагогічної діяльності або педагогічного процесу. - Принцип гуманістичної орієнтації освіти. Він припускає особливо ціннісне ставлення до людини, її індивідуальності, суб'єктності, віру в його можливості і здібності, повагу до особистості дитини, врахування потреб та інтересів самої зростаючої людини, опору на позитивне в ньому. - Принцип цілісності орієнтує освітній процес на єдність навчання і виховання, на формування знань і умінь, свідомості та поведінки в їх єдності. - Принцип естетизації дитячого життя диктує необхідність формування у вихованців естетичного відношення до дійсності, розвиток їх емоційно-чуттєвої сфери. - Принцип зв'язку педагогічного процесу з життям і виробничою практикою суспільства - Принцип навчання і виховання в колективі вимагає оптимального поєднання колективних, групових та індивідуальних форм роботи з дітьми, забезпечення взаємозв'язку індивідуальної і групової роботи. - Принцип врахування вікових та індивідуальних особливостей вихованців при організації їх діяльності диктує необхідне вивчення рівня актуального розвитку дітей, їх нахилів, здібностей, інтересів. Дидактичні принципи: Принципи навчання, або дидактичні принципи, розроблені в педагогіці найбільш повно і детально. Принципи навчання – це керівні ідеї в організації навчальних занять, науково обґрунтовані рекомендації, правила, норми, які регулюють процес навчання. Принципи викладання психології спираються на загально дидактичні принципи навчання. Проте їх використання в навчанні психології мають свою специфіку. 1. Принцип научності вимагає, щоб навчальний матеріал, який вивчається відповідав сучасним досягненням наукової та практичної психології, не суперечив би об’єктивним науковим фактам, теоріям, закономірностям. 2. Принцип системностіпередбачає, що навчальний матеріал вивчається в певній послідовності та логіці, який дає системне уявлення про навчальну дисципліну. При цьому показується взаємозв’язок різних психологічних теорій, понять та закономірностей один з одним. 3. Принцип єдності раціонального та емоційного.У відповідності до цього принципу навчання може бути ефективним тільки в тому випадку, коли студенти та учні усвідомлюють мету навчання, необхідність вивчення цього предмету, його особистісну та професійну значущість, виявляють усвідомлений інтерес до знань. В той же час безпосередній емоційний інтерес до психологічних фактів та феноменів – найбільш сильний стимул до вивчення психології. 4. Принцип єдності предметно-орієнтованого та особистісно-орієнтованого навчання психології. Психологія як навчальний предмет має велику специфіку в порівнянні з іншими дисциплінами. З одного боку, це наука, яка має свій об’єктивний предметний зміст, так як і інші природні та гуманітарні науки. Тому вона повинна вивчатися об’єктивно та неупереджено. З іншого боку, предмет цієї науки особистісно-значимий для кожного студента чи учня. Тому в них виникає потреба віднести отримані знання до себе, застосувати їх з метою самопізнання. 5. Принцип єдності теоретичного та емпіричного знання. У відповідності до цього принципу у викладанні психології повинні оптимально співвідноситися, з одного боку, опис теоретичних ідей, їх логічне обґрунтування, з іншого боку, конкретні емпіричні факти, на які вони спираються, конкретні приклади, які їх ілюструють. 6. Принцип доступностіполягає в необхідності співвіднесення змісту та методів навчання з типом студентів або учнів, їх освітніми намірами, віковими особливостями, рівнем їх розвитку. 7. Принцип наочності.У викладанні психології можуть використовуватися такі види наочності: словесна, художня, мистецька, практична. 8. Принцип активності у навчанні психологіїполягає в тому. Що ефективне засвоєння знань відбувається тільки у тому випадку, коли студенти або учні виявляють самостійну активність в навчанні. Реалізація цього принципу може досягатися за рахунок: 1) формування потреби в психологічних знаннях; 2) діалогічній формі навчання; 3) проблемного підходу у навчанні; 4) широкого використання практичних методів навчання. 9. Принцип зв’язку вивчення психології з життям та практикою. 10. Навчання психології має носити розвиваючий характер. Методичні принципи Методичні принципи представляють собою приватні керівні положення, що відображають вимоги до організації саме психологічної освіти. Вони базуються на закономірностях цього процесу та особливості його сучасної реалізації. Методика психологічної освіти відносно нова наукова галузь. Багато її проблеми ще чекають своїх дослідників. У їх числі і проблеми виявлення методичних закономірностей, висування та обгрунтування методичних принципів. Практика викладання психології виявила необхідність систематизації вимог до здійснення цього процесу, що втілюються в його принципах. Як правило, тут використовуються загальні педагогічні і дидактичні принципи, що інтерпретуються в контексті психологічної освіти. Наводяться також принципи роботи практичного психолога та принципи, виведені і підтверджені в процесі педагогічної діяльності. Так, Г.Л. Бардіер наводить такі принципи роботи з дітьми на уроках психології в початковій школі: - облік вікової мотиваційної непослідовності дитини; - облік неадекватного впливу шкільних відміток; - облік нестабільності і непрогнозованості поведінки дітей.
Додаткові принципи: - відкритість групи; - кумулятивна відвідуваність уроків; - робота з «живим» змістом; розкутість; конфіденційність. М.В. Попова з усіх традиційних принципів навчання для викладання психології підліткам виділяє як виключно важливі принципи: - індивідуального підходу - врахування вікових особливостей в навчанні. - мотиваційної готовності аудиторії. На думку І.В. Дубровіної, принципами викладання психології в школі є загально дидактичні, принципи з урахуванням специфіки предмета. Вона називає 15 таких принципів: - науковості; - внутрішньо-предметних зв'язків; - міжпредметної координації; - зв'язку теорії з практикою; - наочності; - розвитку і саморозвитку особистості учня на основі його індивідуальних особливостей як суб'єкта пізнання, предметної діяльності і спілкування; - самостійності й активності; - доступності; активного суб'єкт-суб'єктної взаємодії дитини і дорослого (співпраці); - заохочення допитливості; - толерантності; - беззастережної віри в здібності дитини зрозуміти і засвоїти знання з психології; - відповідальності вчителя за знання і розумовий розвиток учнів; - забезпечення права учня на невтручання в її внутрішній світ; - чіткого розмежування навчального предмета психології від розвиваючої, тренінгової роботи та інших типів діяльності практичного шкільного психолога. І хоча за відсутності сформульованих і доведених методичних закономірностей, методичні принципи можуть бути прийняті лише в якості гіпотез, тим не менше багато з них заслуговують на пильну увагу. Особливо виділимо принципи мотиваційної готовності аудиторії і невтручання у внутрішній світ учня.
Читайте також:
|
||||||||
|