Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Управління проектом

Управління проектами -це наука визначення мети діяльності й орга-нізації робіт груп людей так, щоб ці цілі досягались по закінченні діяльно-сті.

Управління проектами – порівняно новий напрям у галузі управління, який одержав широке розповсюдження завдяки практичним перевагам по-рівняно з традиційними методами у різних сферах діяльності.

Методологія управління проектами у сучасному вигляді сформувалась у другій половині ХХ сторіччя в розвинутих країнах в умовах ринкової економіки.

Проект - це одноразова сукупність дій і завдань, які мають такі озна-ки:

− чіткі цілі, які мають бути досягнуті з одночасним виконанням ряду технічних, економічних й інших вимог;

− внутрішні і зовнішні взаємозв’язки операцій, завдань і ресурсів, які потребують чіткої координації в процесі виконання проекту;

− певні терміни завершення проекту;

− обмежені ресурси;

− певний ступінь унікальності цілей проекту, умов його здійснення;

− неминучість різних конфліктів.

Нині термін “проект” означає основну форму діяльності фірм і під-приємств. У загальному вигляді під проектом розуміють діяльність, спря-мовану на досягнення певної сукупності цілей в обмежені терміни і, як правило, при обмежених наявних ресурсах (включаючи гроші).

До недавнього часу кількість проектів була невеликою, не потребува-ла особливих методів управління і, як правило, здійснювалась традиційни-ми організаційними формами і методами управління. Це так звані ієрархі-чні, функціонально орієнтовані форми з нечіткою відповідальністю за кон-кретний проект. Починаючи з середини 50-х років, кількість проектів і їх складність почали різко збільшуватись, що особливо помітно в наукоємних і технічно складних галузях економіки.

Посилився вплив таких факторів:

− збільшення компетентності замовників і урізноманітнення їх вимог;

− складність кінцевих продуктів проектів;

− взаємозв’язок і взаємовплив із зовнішнім оточенням проектів (еконо-мічне, політичне, екологічне, соціальне, культурне оточення);

− ступінь невизначеності і ризику;

− організаційні перебудови;

− частота зміни технологій;

− помилки планування і ціноутворення.

Вплив цих факторів призводив до порушення термінів здійснення проектів, збільшення витрат коштів, недодержання характеристик кінцевої продукції, що в свою чергу, призвело до зменшення прибутків, а часто і до значних збитків.

Методи управління проектами в країнах з ринковою економікою практично стали стандартом, на який орієнтуються більшість організацій приватного і державного сектора.

Однією з причин виникнення і розповсюдження управління проекта-ми є розмір організації, яка здійснює проект. Маленькій організації не по-трібні консультаційні фірми і спеціальні методи управління. Декілька чо-ловік, які складають її штат, можуть легко спілкуватись, швидко приймати рішення, виконувати всі функції управління. Однак зі збільшенням обсягу робіт в організації, масштабів і складності виконуваних функцій та проек-тів кількість проблем в управлінні зростає і необхідність спеціальних ме-тодів для їх вирішення стає все більш очевидною. Однак масштаб органі-зації сам по собі не є головним фактором - ним є складність проекту. Управління проектами застосовується для досить широкого кола діяльнос-ті, великих і малих організацій, великих і малих проектів. Наприклад, для невеликого проекту кваліфікований менеджер проекту може забезпечити краще складання кошторису, календарних графіків, контроль робіт.

Різні організації, зіткнувшись зі зростаючими проблемами і склад-ними завданнями в своїй роботі, спочатку намагались вирішувати пробле-му з точки зору традиційних ієрархічних управлінських структур. Ці стру-ктури прості і зручні для вищого керівництва, де кожний співробітник під-порядковується тільки одному начальнику. Вся організація поділяється u1085 на підрозділи, які спеціалізуються на окремих функціях і видах робіт. Це є ці-лком природним, приводить до спрощення організаційної структури.

Такі лінійні (функціональні) підрозділи часто забезпечують високу продуктивність і ефективність робіт, але разом з тим їм притаманні певні недоліки:

1. Неспроможність спеціалізованих підрозділів організувати ефективну

спільну роботу і координацію з іншими функціональними підрозді-лами, замовниками, урядовими органами та ін. У ряді випадків фун-кціональні менеджери не знають або погано уявляють і не врахову-ють цілі всього проекту або організації. Тому, часто те, що здається корисним функціональному менеджеру для його підрозділу, шкодить проекту або організації у цілому.

2. Суперництво між підрозділами може призвести до втрати або затри-мки критично важливої інформації.

3. Відповідальність за взаємовідносини і координацію може бути “роз-митою” або невизначеною через паралелізм або невірний розподіл обов’язків.

4. Якщо відповідальність за роботу, яка виконується декількома ліній-ними підрозділами, розподіляється між ними, це уповільнює й ускладнює процес прийняття рішень та негативно впливає на весь проект. При цьому збільшується вірогідність неадекватного або запі-знілого реагування на зміни умов проекту, що також негативно впливає на проект.

5. Зі збільшенням розмірів організації й організаційної складності ви-щому керівництву стає все складніше приділяти увагу повсякденним проблемам окремих проектів.

При спробі з’ясувати причини невдач вище керівництво стикається з тим, що неможливо одержати об’єктивну і достатню інформацію щодо причин невдач через відсутність відповідальних.

Перш ніж обрати управління проектами, необхідно відповісти на ни-зку питань, що стосуються проекту або діяльності організації:

− чи є проект дуже великим;

− чи є проект технічно складним;

− чи є проект справжньою системою, яка складається з окремих частин або підсистем, і які мають бути об’єднані у єдине функціонально пов’язане ціле;

− чи відчуває вище керівництво потребу в єдиному джерелі інформації і відповідальності за проект уцілому;

− чи необхідний суворий кошторисний і фінансовий контроль;

− чи передбачаються значні обмеження у кошторисі і календарних гра-фіках;

− чи необхідне швидке реагування на зміни умов проекту;

− чи пов’язано проект із залученням великої кількості функціональних підрозділів і видів робіт;

− чи може проект серйозно торкнутись існуючої організаційної струк-тури;

− чи можливий конфлікт між керівниками підрозділів організації, за-лученими до проекту;

− чи існує можливість, що які-небудь зміни можуть заподіяти серйоз-ної шкоди проекту до його завершення;

− чи є необхідність у великих зовнішніх закупках і поставках матеріа-лів, обладнання, послуг;

− чи необхідно залучати субпідрядників для виконання великої части-ни проекту;

− чи потрібна експертиза або затвердження проекту державними орга-нами, чи може експертиза і затвердження викликати проблеми і про-тиріччя.

Якщо на більшість з цих питань або на декілька з них, але важливих, критичних для проекту одержані позитивні відповіді, слід застосувати ме-тодологію управління проектами. Але при цьому наслідки будуть досить серйозними, оскільки для вищого керівництва це означає поділитись своєю владою і правами, керівники підрозділів та їх співробітники будуть част-ково або повністю підпорядковані менеджеру проекту.

Сутність методології управління проектами полягає у зосередженні прав і відповідальності за досягнення цілей проекту на одній людині або невеликій групі. Керування групою здійснює менеджер проекту. Функції управління впровадженням інформаційної системи напевно будуть покла-дені на менеджера інформаційної системи або на одного із менеджерів фі-рми, який повинен розбиратись в усіх тонкощах управління проектом: плануванні, моніторингу і виконанні. Менеджер має спланувати діяльність підприємства у часі і за витратами, а потім контролювати хід робіт і здійс-нювати звітність.

Менеджер проекту приймає основні рішення, пов’язані з тим, яким чином краще досягнути цілей проекту, планує роботи, призначає виконав-ців робіт і слідкує за їх виконанням.

Керувати проектом впровадження повинен спеціаліст, здатний пра-цювати з людьми, залучати до співпраці професіоналів різного профілю, об`єднувати зусилля груп і колективів з різним досвідом і професійним профілем, які доповнюють один одного і готові разом працювати над од-ним проектом, бути здатним не тільки накопичувати, але й аналізувати фа-кти, виділяти головне, спираючись на результати колективної праці, перс-пективно мислити.

Менеджер проекту, в основному, концентрує відповідальність за такі функції:

− складання і контроль кошторису витрат;

− складання і контроль графіків робіт;

− розподіл ресурсів;

− управління ризиком;

− зв’язки з клієнтами, замовниками, споживачами продукції, різними особами, залученими до проекту.

Управління проектом може бути визначене як мистецтво і наука коор-динування людей, обладнання, матеріалів, фінансових коштів і графіків для виконання певного проекту у зазначені терміни і задоволення умов за-мовника (користувача).

Альтернативи управлінню проектом:

1. Призначити головний підрозділ і функціональну групу з відповіда-льністю за координацію і керування іншими підрозділами. Це може бути ефективним для малих проектів або малих організацій.

2. Прямий контроль проекту вищим керівництвом. Це ефективно за умови, якщо у вищого керівництва є досить часу для повсякденного керування проектом.

3. Чітке визначення прав та обов’язків усіх підрозділів, залучених до проекту. Ця альтернатива ефективна за наявності в усіх учасників бажання співпрацювати один з одним, що на практиці зустрічається не досить часто.

4. Призначити координатора проекту, який буде виконувати одну з ос-новних функцій менеджера проекту – інформувати вище керівництво про хід проекту. Однак такий координатор не може нести відповіда-льність за проект, оскільки не має права прийняття рішень і керуван-ня проектом.

Задоволення користувачів у призначені терміни та у межах виділе-них коштів – мета ефективного управління проектами. Учасники проекту можуть брати u1087 пряму або непряму участь у проекті, взаємодіяти тісно або на відстані, але їх ставлення, розуміння або конкретні інвестиційні інтере-си вносять свій вклад у середовище, де здійснюється проект.

Недостатньо уявляти управління проектом як просте дотримання те-рмінів і вартості за допомогою планування, графіків і обмеження витрат ресурсів. В управління проектом необхідно включити ще багато організа-ційних питань, що випливають з ролі керівника проекту як лідера проект-ного колективу.

Менеджер проекту повинен враховувати культурне, організаційне і соціальне середовище проекту. Розуміння цього призводить до ретельного з’ясування учасників та їх можливостей сприяти успіху проекту. Це озна-чає, що для досягнення найкращих результатів необхідно працювати з лю-дьми. Наприклад, звичайна людська протидія змінам, безсумнівно буде виявлена у деяких учасників проекту. Інші можуть виражати персональні або групові інтереси, що тільки побічно пов’язані з проектом.

Оточуюче середовище проекту характеризується часовим аспектом, загальною корпоративною культурою, зовнішнім соціальним оточенням.

Життєвий цикл проекту має чотири фази: концепція, планування, вико-нання і завершення.

На кожній із фаз необхідно визначити і реалізувати:

Концепція:

− суспільні потреби;

− життєздатність проекту, яка включає програми, схеми процесів, ескіз-ні розробки, попередній кошторис і графік робіт, кадровий склад, фі-нансування;

− можливі варіанти одержання рішення;

− пропозиції на продовження робіт.

Планування:

− розробка плану, блок-схеми, стандартів;

− вивчення режимів;

− вибір обладнання;

− обґрунтування економічних показників;

− розробка кошторису, графіку робіт, розходу коштів;

− підготовка і подання вихідних документів;

− одержання рішення на виконання.

Виконання:

− організаційне оформлення;

− розробка робочої документації і специфікації;

− огляд проектування;

− поставка обладнання;

− забезпечення якості;

− регулювання виробництва;

− переробки за вимогою замовника.

Завершення:

− підготовка кадрів;

− передача матеріалів;

− документування результатів;

− передача управління;

− розформування проектного колективу.

Успішне завершення кожної фази є віхою і несе функції основних контрольних точок виконання..

Для виконання проекту необхідно забезпечити можливість компете-нтного керування раніше, ніж можливість підходящого проектування, конструювання або будівництва.

Невдача проекту може бути викликана багатьма внутрішніми причи-нами – як технічними, так і управлінськими. Технічні порушення можна часто представити як управлінські помилки, що мають відповідний ступінь ризику.

Для успішної реалізації проекту необхідні:

Підтримка. Керівництво має явно демонструвати підтримку прийня-тої концепції управління проектом шляхом активної допомоги і кон-тролю.

Зовнішні права. Керівник проекту має розглядатись як авторитетний представник у спілкуванні з партнерами і мати необхідні повнова-ження.

Внутрішні права. Керівник проекту повинен мати необхідну владу всередині організації для забезпечення виконання його вимог.

Права витрат. Керівник проекту повинен контролювати і відповідати за витрачання ресурсів у встановлених межах.

Компетенція. Керівник проекту та його колектив повинні бути ком-петентними. Це стосується також і всіх функціональних служб, пов’язаних з проектом.

Проектний колектив. Керівник проекту повинен мати вирішальне слово у доборі проектного колективу, що забезпечить необхідний рі-вень та якість робіт.

Система управлінської інформації. Необхідно створити ефективну систему інформації і контролю.

У ряді випадків зовнішній вплив на проект виявляється несподіваним для керівника проекту та його колективу і розглядається ними як перешко-да. Зовнішнє середовище включає використовувану у проекті технологію, споживачів продукції, конкурентів, географічні, кліматичні, соціальні, еко-номічні і політичні умови – все, що може вплинути на успіх проекту. Ці фактори можуть впливати на планування, організацію, підбір кадрів і регу-лювання, які складають головний зміст обов’язків керівника проекту.


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  4. Oracle Управління преміальними
  5. А. Видання прав актів управління
  6. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  7. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  8. Адаптивні організаційні структури управління.
  9. Адміністративне право і державне управління.
  10. Адміністративний устрій і управління в українських землях під час татаро-монгольського панування.
  11. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  12. Адміністративні методи управління




Переглядів: 947

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Навчальна організація | Матрична форма організації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.