Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні поняття

СИСТЕМА ПСИХОЛОГО-ДИДАКТИЧНИХ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ. МЕТОДИКА ЇЇ ЗАСТОСУВАННЯ

Завдання для самостійного опрацьовування

1. Розгляньте параграф 1 розділу 3 «Принципи навчання математики» підручника: З.І.Слєпкань «Методика навчання математики».

Асоціацією називається такий зв'язок двох процесів та , що протікають у свідомості, при якому перший процес тягне за собою виникнення другого. Позначення: , де – перший член асоціації, – другий.

Асоціація називається узагальненою, якщо компоненти її членів варіюються в залежності від умов задачі, що розв’язується, та ці варіації впливають на отриманий результат. Такі компоненти членів асоціації. Що варіюються, умовимося називати істотними.

Асоціація називається константною, якщо її істотні компоненти завжди незмінні; змінюватись в ній можуть лише неістотні компоненти, тобто ті, що не впливають на результат задачі, що розв’язується.

При вивченні математики учень повинен навчитися не просто відтворювати знання в незмінному вигляді. Він повинен уміло застосовувати ці знання, швидко, миттєво видозмінюючи свої висновки в залежності від задачі, що розв’язується. При цьому учень може не згадати відповідні означення, теореми, аксіоми, але діяти у повній відповідності з ними.

Приклад 1. При вивченні нового поняття учні виконують вправу на «розпізнавання», наприклад: «На рисунку 2 вкажіть медіани трикутників». Спочатку учні кожний раз застосовують означення, обґрунтовуючи, чому – медіани, а – не є медіанами.

Потім при розв’язанні задачі: «На рисунку 3 знайдіть , якщо » – учні з одного погляду без довгих міркувань розпізнають, що – медіана, і, спираючись на цей висновок, закінчують розв’язання.

Рисунок 2 – Ілюстрація до прикладу 1

 

Рисунок 3 – Трикутник

Отже, процес – усвідомлення умови: «, – вершина трикутника і т. д.» – моментально тягне за собою процес – висновок: «– медіана», тобто за означенням 1 у учня є асоціація . Її члени кожний раз варіюються в залежності від задачі: розташування фігури, її форми, позначення і т. п. отже, за означенням 2 ця асоціація – узагальнена.

Звертаємо увагу на дуже велику роль таких асоціацій. Їх відсутність є однією з основних причин слабої успішності багатьох учнів. На першому етапі вивчення геометрії учням дають визначення великого числа понять. Якщо учні не володіють асоціаціями виду , то він не володіє мовою предмета, що вивчає. Тому він не встигає усвідомити, про що говорять в класі, навіть якщо пам’ятає всі необхідні визначення.

Висновок: вивчаючи кожне нове поняття, необхідно давати вправи на «розпізнавання», намагаючись формування узагальнених асоціацій типу .

Поява кожної узагальненої асоціації еквівалентна одному або декільком висновкам. Вміння та навички розв’язання задач є певною системою асоціацій, переважно узагальнених.

Помилковою узагальненою асоціацією називається така асоціація, при наявності якої учень неправильно розв’язує окремі задачі даного типу або не здогадується застосувати до них відомий йому спосіб розв’язання.

Приклад 2. Сторони трикутника дорівнюють 8 см, 6 см, 10 см. Чи є трикутник прямокутним? Чому? Відповідь дається позитивною за теоремою Піфагора. Але насправді він дійсно прямокутний, але за теоремою, оберненою до теореми Піфагора або за теоремою косинусів.

Стимулюючою ланкою називається розумовий процес, який вводиться між двома іншими процесами, що протікають у свідомості учня, допомагаючи встановити зв'язок між ними, поглиблюють розуміння та активізують розумову діяльність.

Приклад 3. Як позбавитись помилкової асоціації , що розглянута в попередньому прикладі? Якщо серед тренувальних прикладів зустрічаються такі, в яких використовується то пряма теорема, то обернена, тоді, усвідомивши питання , учень вимушений замислитись, зробити вибір та застосувати обернену теорему. Можливість бездумного повторення процесів та зменшується. Між ними кожний раз виникають проміжні міркування, які поглиблюють розуміння, активізують діяльність учня, тобто є стимулюючими ланками.

В якості стимулюючих ланок можуть виступати наступні процеси: 1) згадування, застосування по ходу ознайомлення з матеріалом (або по ходу виконання вправ) означень, теорем, законів, різних правил, в тому числі мнемонічних, які як раз і призначені для кращого запам’ятовування; 2) споглядання, представлення наочних образів (моделей, графіків, рисунків, діаграм); 3) довільна діяльність з ними; 4) оперування знаками та символами (введення стрілок, інших позначень, підкреслювання та інше); 5) довільні міркування, що поглиблюють розуміння.

Засвоєнням навчального матеріалу будемо називати сукупність процесів, направлених на розуміння цього матеріалу, його запам’ятовування, формування вмінь та навичок його застосування.

 


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  4. А/. Поняття про судовий процес.
  5. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  6. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  7. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  8. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  9. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  10. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  11. Артеріальний пульс, основні параметри
  12. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ




Переглядів: 542

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сутність і шляхи реалізації принципів, що відображають вимоги до організації методів навчання математики. | Закономірності формування умінь та навичок розв’язання задач

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.