МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Корупція: поняття, сутність, типологія
За своєю суттю держава - це суто чиновницька структура, яку іноді жартівливо позначають як структуру «слуг народу». Не володіючи жодними ресурсами, крім адміністративних, державна система в певних умовах буде прагнути звернути свій єдиний - адміністративний - ресурс (тобто здатність до силового впливу) в конкретні матеріальні блага «для себе». Це і є витоком, криницею, з якого виникає складна хвороба державного устрою, яка і є корупцією. У статті 8 Конвенції ООН проти транснаціональної організованої злочинності, (12 грудня 2000 р., Палермо), корупція визначається як умисні кримінально-карні діяння, які включають: а) обіцянка, пропозиція або надання державній посадовій особі, особисто або через посередників, будь-якої неправомірної переваги для самої посадової особи чи іншої фізичної або юридичної особи з тим, щоб ця посадова особа вчинила будь-яку дію чи бездіяльність при виконанні своїх посадових обов'язків ; б) вимагання або прийняття державною посадовою особою, особисто або через посередників, будь-якої неправомірної переваги для самої посадової особи чи іншої фізичної або юридичної особи з тим, щоб ця посадова особа вчинила будь-яку дію чи бездіяльність при виконанні своїх посадових обов'язків [9 ]. Визначення corrumpire в Римському праві розумілося самим загальним чином, як (розламувати), псувати, руйнувати, пошкоджувати, фальсифікувати, підкуповувати та позначало протиправна дія, наприклад щодо судді. Це поняття походить від сполучення латинських слів «correi» - кілька учасників в однієї зі сторін зобов'язального відносини з приводу єдиного предмета і «rumpere»-ламати, пошкоджувати, порушувати, скасовувати. В результаті утворився самостійний термін, який припускав участь у діяльності кількох (не менше двох) осіб, метою яких є «псування», «пошкодження» нормального ходу судового процесу або процесу управління справами суспільства [10] У Великому юридичному словнику корупція розуміється як «суспільно небезпечне явище у сфері політики або державного управління, що виражається в умисному використанні представниками влади свого службового статусу для протиправного отримання майнових та немайнових благ і переваг в будь-якій формі, а одно підкуп цих осіб» [11]. У документах ООН про міжнародну боротьбу з корупцією дано визначення «корупції» - як зловживання державною владою для одержання вигоди в особистих цілях, в цілях третіх осіб або груп [12]. Отже, корупція - це зловживання управлінням суспільною владою для одержання вигоди в особистих цілях, в цілях третіх осіб або груп. З даного визначення видно, що корупція: 1. - Завжди пов'язана з державною службою, державною владою, в силу цієї прямої залежності неминуче надає більшою чи меншою мірою вплив на характер і зміст влади, її репутацію в суспільстві. Це дозволяє стверджувати, що корупція набуває, крім кримінального, політичний характер; 2. - Корупція виходить за межі хабарництва; 3. - Вона включає в себе непотизм (непотизм, лат., Заміщення посад переважно родичами в порушення загального і справедливого порядку [13]) і численні форми незаконного привласнення публічних коштів для особистого, групового або корпоративного використання; 4. - Корупція, як зловживання владою, може здійснюватися для отримання вигоди не тільки в цілях особистого, але і корпоративного, кланового інтересу. Це не завжди прямо пов'язане з привласненням матеріальних цінностей, так як корпоративний інтерес деколи переслідує політичні цілі: створення політичних умови, що забезпечують можливості «легального», «законного» захоплення, присвоєння в майбутньому матеріальних і фінансових коштів. У більшості випадків корупція завдає прямий економічний збиток особистості, суспільству і державі. Якщо перевести це в практичну область, то можна констатувати, що в основі корупції лежить незаконна двостороння угода (у корупцію завжди залучені дві сторони: той, хто підкуповує, і той, хто, будучи підкуплений, діє врозріз зі своїм службовим обов'язком), в результаті якої особа, що перебуває на державній службі, нелегально «продає» фізичним та юридичним особам свої службові повноваження або послуги, засновані на авторитеті посади, влади та пов'язаних з нею можливостей, а «покупець» отримує можливість використати державну структуру в своїх цілях: для збагачення, законодавчого оформлення привілеїв, ухилення від передбаченої законом відповідальності, громадського контролю і т.д. Інакше кажучи, перетворення державним службовцям свого робочого місця в комерційний товар становить суть корупції, несучої реальну загрозу нормальному, законному функціонуванню системи державної влади і управління. Корупцію необхідно розрізняти у вузькому і широкому значенні. Корупція у вузькому сенсі - явище, коли посадові особи навмисно нехтують своїми обов'язками або діють всупереч цим обов'язків заради певного матеріальної винагороди. Поряд з корупцією у вузькому сенсі існують хабарництво і самостійне чиновницьке підприємництво. Хабарництво відрізняється від корупції тим, що чиновника підкуповують не заради порушення його обов'язків, а заради їх виконання. Хабарництво породжується невизначеністю обов'язків чиновника, дефіцитом (часто штучно створеним) адміністративних та фінансових можливостей держави. Підкуплива сторона в даному випадку виступає як «страждальна». Чиновницьке підприємництво характеризується тим, що тут формально немає підкупливого боку. Замовник службового порушення тут - це сам виконавець, який видобуває дохід (підприємницький або рентний) з монополії на прийняття чи узгодження певного рішення. Таблиця 1. ТИПОЛОГІЯ КОРУПЦІЙНИХ ВІДНОСИН [14] Читайте також:
|
||||||||
|