МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 5. Джерела права ЄСПраво (правопорядок) ЄС: загальна характеристика Суб’єктами права ЄС є держави-члени, приватні особи, в тому числі ФО та ЮО, які знаходяться на території ЄС, інститути і органи ЄС. Джерела європейського права –це форма існування і форма виразу норм європейського права. Джерела права ЄС, з одного боку, мають міжнародно-правову природу, з іншого боку – це юридичні акти співтовариств і Союзу, які приймаються на основі установчих договорів. Серед джерел права ЄС, які добре зорганізовані і систематизовані, виділяють: 1. Нормативні акти; 2. Нормативні договори; 3. Судові прецеденти; 4. Звичаї Однак, щодо судових прецедентів і звичаїв роль самостійного джерела права ЄС зазвичай не визнається. До джерел права ЄС відносять акти індивідуального, рекомендаційного і політичного характеру, що не мають обов’язкової юридичної сили (м’яке право). Класифікація джерел права ЄС демонструє неоднорідність і багатошаровість нормативної системи ЄС. Джерела права ЄС умовно поділяють на первинні і вторинні (похідні). Така класифікація визнана Судом ЄСп. Первинні джерела права ЄС – це документи основоположного характеру, які мають вищу юридичну силу в правовій системі ЄС (в ієрархії джерел права ЄС). Джерела первинного прав розробляються і ухвалюються спільно державами-членами і виступають у формі міжнародних договорів. Первинні джерела права ЄС поділяються на: 1. Основне первинне право – міжнародні публічні договори установчого характеру (Договір про ЄСп, Договір про Євратом, Договір про ЄС), а також усі договори, які вносили зміни в установчі договори. До цих установчих договорів також приєднуються протоколи (наприклад, Протокол про застосування принципів субсидіарності і пропорційності в ЄС). 2. Додаткові первинні джерела – договори про приєднання, в тому числі протоколи до них; акт про обрання членів Європейського парламенту прямим загальним голосуванням від 20.09.1976 року; Рішення про систему власних ресурсів ЄСп від 29.09.2000 року (останні два акти – нормативні договори). Вторинні джерела права ЄС– це документи, які приймаються у відповідності до установчих договорів і не повинні їм суперечити. Не дивлячись на своє другочергове положення за юридичною силою, вказані документи виступають найбільш динамічним компонентом правової системи ЄС. Вторинне право також складається з двох частин: 1. Правові акти інститутів ЄС(іноді називають «законодавством ЄС) – це один із найважливіших різновидів джерел вторинного права ЄС, це основна форма нормотворчості інститутів ЄС: - Регламенти (інколи, регламенти в літературі називають законами). Ст. 249 Договору про ЄСп – регламенти: 1) мають загальне застосування, тобто регламенти однаково застосовуються у всіх без винятку державах-членах ЄС, регламент адресується всім державам ЄС; 2) є обов’язковим у всіх своїх частинах; 3) має пряму дію у всіх державах-членах ЄС; 4) може бути адресований невизначеному колу осіб (як юридичних, так і фізичних); 5) діє у невизначеному числі випадків (якщо конкретні умови не встановлені самим регламентом); 6) мають абстрактний характер. Необхідність видання регламентів повинна передбачатись установчим договором. Суд ЄС зазначає також, що держава-член не може застосовувати положення регламенту вибірково або не повністю (справа Комісія проти Італії). Суд ЄС встановлює також поняття «презумпції регламенту» - тільки Суд ЄС може визнати незаконність регламентів. Пряма дія регламентів означає безпосереднє застосування держави-члена цього виду НПА незалежно від його закріплення у внутрішньому праві. Концепція прямої дії регламенту виявляється у тому, що регламенти після їх прийняття стають частиною національного права держав-членів автоматично без необхідності трансформації їх у національне право. Держави-члени не мають право перешкоджати прямому застосуванню регламентів. Установчі договори не розмежовують регламенти на види, однак практика виробила дві категорії регламентів: основні та виконавчі. Регламенти, як частина національного законодавства держав-членів, є предметом судового захисту (а точніше, предметом судового захисту є права, породжені цим регламентом). Регламент – акт загального характеру і є обов’язковим. - Директива. Якщо регламенти порівнюють із законом, то директиви ЄС прийнято порівнювати із основами законодавства, рамковими законами. Директива – це вид НПА, який приймається інститутами ЄС (Парламент, комісія, Рада) і є обов’язковим для кожної держави-члена, якій вона направляється, щодо результатів, які мають бути досягнуті, залишаючи при цьому право вибору форм і методів (досягнення відповідного результату) національним органам влади (ч. 3 ст. 249 Договору про ЄСп). 1) На відміну від регламенту директива адресується не усім державам-членам, а окремо визначеним (а може бути адресована і всім, що повинно бути вказано у директиві). 2) Директива є обов’язковою лише щодо очікуваного результату. 3) За державами-членами залишається свобода вибору заходів для досягнення очікуваних результатів. Це можуть бути як закони, так і підзаконні НПА. Очікуваний результат, як правило, повинен бути досягнутий у термін, строго визначений самою директивою. Свобода у виборі форм і методів для держав не є абсолютною. Необхідно, щоб форми і методи були адекватними поставленій в директиві меті і щоб вони мали необхідні правові наслідки в цій державі. На практиці інституті ЄС намагаються якомога чітко деталізувати і уточнювати зобов’язання, які встановлені директивою. Директива є актом індивідуального характеру і є обов’язковим. - Рішення – є актом індивідуального характеру. Ст. 240 зазначає, що рішення є обов’язковим у всіх своїх елементах для адресатів, на яких це рішення вказує. У формі рішень, наприклад, Комісія ЄС накладає штрафи на підприємства або, наприклад, санкціонує об’єднання великих компаній. В деяких випадках через рішення ЄС встановлює нормативні приписи, як правило, з організаційних питань. Такі рішення інколи називають «рішення sui generis (особливого характеру)». Наприклад, Спільне рішення Європарламенту, Ради ЄС, Комісії ЄС, Суду ЄС, Рахункової палати ЄС, Економічного і соціального комітету, Комітету регіонів, Омбудсмену від 2002 року «Про створення агенції з підбору персоналу ЄСп». - Рекомендації і висновки – це акти рекомендаційного характеру, тобто не є юридично обов’язковими. Висновки – це акти, що відображають офіційну позицію зацікавленого інституту або органу ЄС з конкретного питання. Наприклад, Висновок Євробанку про проект Конституції ЄС. 2. Нормативні договори, які в залежності від суб’єктів, які їх укладають, діляться на три групи: - Договори ЄС з третіми країнами, найбільша кількість яких стосується функціонування третьої опори; Угоди «ЄС і третя країна»: Договір між урядом РФ і ЄС про співробітництво в галузі науки і технології у сфері безпеки; - Додаткові конвенції між державами членами відносно певних питань, з яких інститути ЄС не уповноважені видавати нормативно-правові акти: Конвенція від 19 червня 1980 р. «Про право, що застосовується до договірних зобов’язань». - Міжінституційні угоди – це нормативні договори, які укладаються між інститутами Союзу з метою уточнення і доповнення окремих положень установчих документів (як правило договори, які стосуються процесуальних норм). Міжінституційні угоди мають, як правило, трьохсторонній характер, тобто укладаються між Європарламентом, Комісією, Радою ЄС: 6 травня 1999 року був укладений між інституційний договір «Про бюджетну дисципліну і покращення та удосконалення бюджетної процедури. Схожі угоди можуть бути укладені також іншими органами ЄС: Угода між 13 грудня 2001 року між Європолом і Європейським центральним банком (ЄЦБ), яка присвячена їх співробітництву і боротьбу фальшивомонецтвом. Читайте також:
|
||||||||
|