Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особиста замученість у конфліктну ситуацію та способи дистанціюватися від неї

Рис. 1 ЗАМКНЕНЕ КОЛО КОНФЛІКТНОГО ІСНУВАННЯ ВКЛ

Атакуюча (часто вкрай психологічно або фізично руйнівна) поведінка – наслідки такої поведінки людина ВЗАГАЛІ не пов’язує з собою («Це все він/вона/вони винні, що так сталося») - відтак конфліктна поведінка продовжує, з’являючись все в нових і нових життєвих ситуаціях.

Відтак, здавалося би найпростіше показати людині наслідки її дій і вона перестане себе поводити подібним чином. Однак, ВКЛ когнітивно не здатні приймати поради чи чути зворотній зв'язок, навіть якщо він дуже щирий, помічний та правдивий.

Приклад:

Сімейна ситуація Професійна ситуація
Батько привів сина на консультацію до психолога, оскільки підозрював, що той вживає наркотики. Син погодився, що він пробував марихуану, однак робив це для того, щоб підтримати компанію друзів (щоб друзі не сміялися над ним). У консультативній роботі з хлопцем психолог зосередив свою увагу на тому, щоб навчити хлопця казати Ні, асертивно відстоювати власні межі в тих ситуаціях, коли це доцільно. Вже після 2-ої сесії батько влетів до психолога: «Я не міг спати цілу ніч, думки про те, що мій син наркоман, не давали мені покою. Тому я підняв його в 2 годині з ліжка. Чому він має спати, коли я не можу заснути? Це ж я через нього не можу спати. Він винний у цьому. Зробіть щось з ним, бо я не хочу більше не спати через нього». Наступної зустрічі психолог з хлопцем говорили про таке: Хлопець згадував, що батько завжди змушує його робити все, як він цього хоче. Визначає коли їсти, коли спати, з ким дружити тощо. Єдиний спосіб тримати батька у спокійному стані – це йти на поступку. У стосунках з іншими людьми хлопець притримується тої самої стратегії – йде на поступку. Відтак вони дійшли до висновку про те, що в одних життєвих ситуаціях мудро говорити так, натомість в інших краще відстояти власну позицію і сказати ні (наприклад, як у випадку з марихуаною). «Ти завжди маєш вибір. І ти відповідальний за той вибір, котрий робиш». На цих словах сесію було завершено. Після другої зустрічі знову з’явився батько, звинувачуючи психолога в тому, що його син недостатньо швидко змінюється «в потрібному (для батька) напрямку». Що даний спеціаліст – поганий, і він більше не приведе свого хлопця до нього. *** В даному прикладі досить чітко видно, як виникають проблема в житті інших людей (в даному випадку хлопця та психолога), через особисту динаміку ВКЛ (в даному випадку батька). Викладач відсилає студентів на комісію, оскільки вони не вчилися протягом семестру. Поступово ображені студенти починають залучати свої зв’язки,для того, щоб бодай якось вплинути на ситуацію. Долучаються інші викладачі, завідувач кафедри, дирекція інституту. З’ясовується, що предмет вкрай важкий, матеріалу багато, вимоги не цілком зрозумілі студентам, схема засвоєння матеріалу не є цілком прозорою. Натомість викладач налаштований до них вкрай категорично і однозначно: «Виключити з ВУЗу». При цьому ситуація повторюється кожного семестру. В неї типово залучено 5-10 студентів і відповідно декілька інших викладачів кафедри та завідувач. Викладач продовжує залишатися сліпим до того, що: · менше студентів - менше грошей в бюджет ВУЗу (менше робочого навантаження для викладачів його ж кафедри); · що завжди дітям краще вчитися погано, ніж не вчитися взагалі; · що завжди можна підтягнути студента до слабенької 3; · взагалі людяність і підтримка часом стимулює до навчання набагато більше, ніж погрози та покарання; · життя все одно і без нього (викладача) внесе свої корективи; · тощо *** В даному прикладі досить чітко видно, як виникають проблема в житті інших людей (в даному випадку студентів, інших викладачів кафедри), через особисту динаміку ВКЛ (в даному випадку викладача).

2. Риси, притаманні більшості ВКЛ:

1. Вперто не йдуть на жодні компроміси, повторюють провальні стратегії.

Батько продовжує контролювати власного сина, хоча ця стратегія вже має вкрай жахливі наслідки на життя його сина.   Викладач продовжує відправляти на талом і вперто намагатися довести студентів до виключення з ВУЗу, хоча ця стратегія вже має погані наслідки для життя всієї кафедри і його особистого благополуччя.

2. Не здатні прийняти та відновитися після втрат (грошей, статусу, довіри тощо)

Батько сприйняв факт вживання наркотиків сином як особисту образу і втрату статусу благополучного батька, з чим не міг змиритися. Викладач сприйняв неуспішність студентів, як особисту поразку і втрату статусу доброго лектора, з чим не може змиритися.

3. У їхньому світосприйнятті домінують негативні емоції.

Страх, тривога, злість, образа через проблеми сина з наркотиками повністю затопили світосприйняття батька. Він вже більше не був здатним відчувати жодного задоволення від життя. Весь період розгортання конфлікту викладач переповнений образою, злістю через неуспішність студентів, що повністю усуває приємні емоції з викладацьких буднів.

 

4. Не здатні рефлексувати власну поведінку.

Батько взагалі не бачить, що його власна поведінка – це шалена частина проблеми. Викладач так само не усвідомлює, що його власна позиція по відношенню до факту неуспішності студентів – це дуже велика частина конфліктної ситуації, що склалася.

 

5. Погано розвинена здатність до співпереживання, емпатії іншим.

Батько не здатний співпереживати стражданням сина. Викладач не здатний емпатизувати переживанням студентів.

6. Особливо занурені у звинувачення інших

І вдень і вночі протягом всього життя батько звинувачує тільки сина (аж ніяк не себе) у більшості своїх негараздів. Викладач звинувачує виключно студентів в тому, що їм не вдалося засвоїти його предмет (аж ніяк не себе).

 

7. Уникають відповідальності за власні проблеми та їх вирішення.

Батько не є поганим, однак він просто не здатний побачити всіх наслідків власної руйнівної поведінки. І відтак він не може взяти відповідальність за ситуацію на себе і щось змінити. Викладач так само не є поганою людиною. Він просто не здатний побачити власну частину внеску у проблему, відтак не здатний взяти відповідальність за її вирішення не себе.

ЯКЩО в конфлікті одна зі сторін ВКЛ, то зміст суперечки ВЖЕ не має значення, сама людина – це проблема, її патерни поведінки та ті емоції, думки котрі стоять за ними

Що цікаво, більшість проблем виникає не через реалістичні підстави, а через наявність постійного дистресу, котрий потрібно розмістити десь в зовнішньому світі. Тобто ВКЛ постійно знаходяться в пошуку МІШЕНІ. Від так їх легко спровокувати на затяжний конфлікт досить незначними зовнішніми подіями.

В більшості життєвих ситуаціях ВКЛ досить нормальні, допоки не потрапляють в близькі стосунки чи конфлікт.Тоді стають дуже драматичними, важкими, насичено злими, емоційними, часом небезпечними.

ВИСНОВОК перший:

Якщо Ви потрапили в конфлікт з ВКЛ, НЕПОТРІБНО СЕБЕ ЗАХИЩАТИ, оскільки до Вас це не має жодного відношення, це виключно проблема внутрішнього розчарування, смутку, дистресу ВКособистості. Реалістичних підстав для конфлікту Не ІСНУЄ, вони всі приховані в середині людини.

ВИСНОВОК другий:

• Оскільки ВКЛ в принципі не здатна побачити власну частину відповідальності в ситуації, що склалася, відтак не потрібно зосереджуватися на тому, щоб їй це довести. Натомість доцільніше зосередитися на заспокоєнні внутрішнього дистресу особи.

В реальності, це дуже важко не сприйняти атаку особисто, коли людина в обличчя звинувачує Вас. Навіть, якщо Ви розумієте, що Ви не настільки сильно винуваті.

 

ОЗНАКИ ТОГО, що ВИ сприйняли атаку особисто:

1 Відчуваєте, що маєте захищатися: доводити іншим людям і ВКЛ щось

2 Заскочені страхом чи злістю

3. Починаєте думати «Це твоя провина, а не моя»

4. Починаєте думати, що існує лише один спосіб боротьби з проблемою

5. Відчуваєте, що виходу з ситуації, що склалася не існує

А якщо ВИ емоційно заскочені, то стає набагато важче вирішити суперечку конструктивно.

Оскільки мета - розв’язати проблему, а не роздмухувати полум’я на тему, хто винуватий більше.

Відтак корисно:

1) Не сприймати атаку особисто і не включатися в особисту боротьбу зі злом та несправедливістю, оскільки ВКЛ тільки на це і чекає. В питаннях нападу та захисту – вона є експертом, оскільки тренує дані патерни поведінки протягом всього попереднього життя. Дана людина ЗАВЖДИ така і протягом всього життя до Вас та після Вас вона шукає МІШЕНІ для вирішення свого внутрішнього неспокою. Відтак це не Ви провокуєте конфлікт, а внутрішній дистрес особи запускає всю динаміку.

2) Нагадати собі, що це повністю неусвідомлений процес. Така атакуюча поведінка не є свідомим вибором і наміром людини Вам зашкодити. Натомість її життєва передісторія не залишила їй вибору. Є досить глибокі причини, котрі зробили людину саме такою ВК.

3) Якщо суперечка затягується, дуже важливо підтримувати особисту психічну рівновагу та здоров’я. Заняття спортом та повноцінний сон дуже помічні!

4) Якщо суперечка ускладнюється, то важливо отримати підтримку та консультацію сторонніх осіб. За потреби, психолога, юриста. Іноді достатньо просто поговорити з близьким другом, колегою. Всі ці люди, здатні підказати добрі способи налагодження стосунків, котрі Вам просто не доступні, допоки Ви наповнені стресовими переживаннями.

ВКЛ Вас атакує, наприклад привселюдно звинувачує. Що робити?

А) Атакувати у відповідь

Ризикуєте роздмухати суперечку до непрогнозованих наслідків. Також сторонні спостерігачі Інші в якийсь момент втратять розуміння того, хто ВК. Відтак Ви так само втратити їхню підтримку, а поруч з ВКЛ це особливо небезпечно.

Б) Намагатися пояснити, що вона не права і тому повинна перестати Вас безпідставно звинувачувати.

Як активні алкоголіки чи наркомани вони не змінюють поведінку на конфронтацію. Рефлексувати не здатні!

В) Ігнорувати.

А як же тоді бути з репутацією?

Всі реакції є природніми, однак в даному випадку не дієвими.


Читайте також:

  1. Безстатеве розмноження, його визначення та загальна характеристика. Спори — клітини безстатевого розмноження, способи утворення і типи спор.
  2. Біологічні способи лікування ран.
  3. Валютний курс і способи його визначення
  4. Варіанти і способи вимірювань характеристик телефонних каналів
  5. Види і способи вибіркового спостереження.
  6. Види середніх величин та способи їх обрахування.
  7. Види середніх величин та способи їх обрахування.
  8. Види середніх і способи їх обчислення
  9. Види та способи гартування.
  10. Види та способи здійснення посягань на територіальну цілісність.
  11. Види цивільно-правових договорів в “Руській Правді”, способи їх укладення.
  12. Види, форми і способи спостереження.




Переглядів: 773

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Чи ВКЛ робить це навмисно, тобто цілком усвідомлює власне бажання завдати шкоду іншій людині? Ні | Крок 3: Негативний зворотній зв'язок

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.