МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Спеціальна освіта осіб з порушеннями зоруСистема освіти дітей з валами зору розглядається як широка мережа послідовно пов'язаних між собою навчально-виховних закладів, які здійснюють навчання і виховання дітей, юнацтва та дорослих. Структурно спеціальна освіта осіб з вадами зору включає: — консультативні центри (пункти) ранньої педагогічної корекції і компенсації зорової патології; — дитячі дошкільні заклади (спеціальні групи для сліпих дітей в садках для слабозорих, групи охорони зору при масових дитячих закладах, а також групи короткотривалого перебування, оздоровчі для сліпих і слабозорих дітей із суміжними дефектами та ослабленим здоров'ям); — триступеневу спеціальну загальноосвітню школу — класи охорони зору при масових школах; — спеціальні загальноосвітні школи з поглибленим вивченням певних дисциплін,
ліцеї, гімназії, коледжі гуманітарного, техніко-математичного, художньо-естетичного, трудового, медичного та інших профілів; — школи-екстернати для осіб із супутніми важкими дефектами (наприклад, ДЦП) та з послабленим здоров'ям; — спеціальні класи (групи) при середніх спеціальних та вищих навчальних закладах; — класи (групи) для дітей із додатковим дефектом (розумова відсталість, ЗПР); — очно-заочні середні школи при УВО, УВП, УТОС. Основними завданнями консультативних центрів (пунктів) є навчання батьків та надання їм необхідної допомоги в опануванні засобами і прийомами роботи із сліпою чи слабозорою дитиною, формування у неї активної взаємодії з довколишнім світом, закладання основ компенсації дефекту (встановлення генералізованих зв'язків між збереженими аналізаторами, організація предметної та ігрової діяльності, використання мовленнєвого спілкування, перші спроби участі у творчій грі тощо). На дошкільному етапі головними є завдання забезпечення повноцінного розвитку цієї категорії дітей, формування у них сенсорного досвіду, готовності (інтелектуальної, фізичної, особистісної) до навчання в школі. а також розвиток у них духовності як домінуючої основи в структурі особистості, своєчасне виявлення певних здібностей. Дошкільне виховання дітей з глибокими порушеннями зору здійснюється: — у спеціалізованих дитячих садках; — у спеціалізованих групах при масових дитячих садках; — в одно-, дво- або трирічних дошкільних групах або відділеннях при спеціальних школах відповідного профілю (для сліпих та слабозорих дітей). У перспективі може бути створена широка мережа дошкільних закладів для дітей з порушенням зору різних форм власності (державні, приватні, відомчі, сімейні тощо), з гнучким режимом дня. Якщо спеціалізована група створюється при дитячій установі для нормально зрячих, заняття з незрячими проводить спеціаліст-тифлопедлгог (дефектолог), забезпечується належний охоронно-педагогічний режим (підвищена освітлюваність приміщення, ігрових міст., менша наповнюваність груп, більша індивідуалізація навчання та ін.). На шкільному етапі забезпечується дальший розвиток дитини з глибокими вадами зору як цілісної особистості, її здібностей і обдарувань, збагачення інтелектуального потенціалу, духовності, культури, загальноосвітня і трудова підготовка, офтальмологічне лікування, попередження або корекція відхилень у розвитку, підготовка до самостійного життя та інтеграції в суспільство. Вирішення цих завдань здійснюється у різних типах шкільних закладів: — школі (школі-інтернаті) для сліпих дітей з дошкільними групами та класами для учнів з комбінованим дефектом (сліпота і розумова відсталість); — школі (школі-інтернаті) для слабозорих дітей з дошкільними групами та класами для дітей з інтелектуальною недостатністю; — школі (школі-інтернаті) для дітей з порушенням зору в складі двох (трьох) відділень: дошкільного, 1-те відділення — для слабозорих дітей; 2-ге відділення — для сліпих дітей; у кожному з відділень — класів для дітей з інтелектуальною недостатністю; класів для дітей молодшого шкільного віку з косоокістю та амбліопією; — класи для слабозорих дітей (з гостротою зору 0,4-0,5 і вище з корекцією за допомогою оптичного скла) при масових загальноосвітніх школах за умови дотримання охоронно-педагогічного режиму (підвищена освітлюваність класів, робочих місць, менша наповнюваність класів, забезпечення учнів спеціальними підручниками, посібниками, технічними пристроями та засобами навчання). На сучасному етапі в Україні функціонують перші два з названих типів спеціальних шкіл для дітей з порушенням зору. Оскільки останнім часом спостерігається тенденція до зменшення популяції дітей повністю сліпих та із світловідчуттям, пріоритет має бути наданий такому типу спеціальної школи, в якій навчання здійснюватиметься диференційовано в двох відділеннях (окремо для слабозорих і сліпих дітей). Структура спеціальної школи для дітей з порушенням зору передбачає три ступені: початковий, основний, старший. Додається один рік, за рахунок якого школа на свій розсуд збільшує термін навчання на початковому або основному етапі. І ступінь — початкова школа (1-4 класи). Завданням її є навчання дітей грамоти, формування правильних уявлень про предмети і явища навколишньої дійсності, розвиток розмовного мовлення, активізація наочно-практичної діяльності, виховання навичок самообслуговування та просторового орієнтування, загальноосвітня й трудова підготовка до засвоєння основ наук. II ступінь — основна школа (5-9 класи). Забезпечує неповну середню освіту, якісне засвоєння основ наук, різнобічний розвиток особистості учнів з порушенням зору; активізацію пізнавальної та предметно-практичної діяльності з метою розвитку й збагачення чуттєвого досвіду, компенсацію вад зору; здійснення згальнотехнічної та спеціальної трудової підготовки учнів, їх профорієнтацію; формування мотиваційної готовності до трудової діяльності або дальшого удосконалення кваліфікації через різні доступні канали професійної підготовки; формування світоглядної та громадянської позиції. На даному етапі навчання осіб з порушенням зору закладаються основи їх подальшого навчання. З цією метою на основі всебічного і ґрунтовного вивчення здібностей і можливостей кожного учня, його психофізичних особливостей здійснюється диференціація їх загальноосвітньої та трудової підготовки. Зокрема, можливе виділення окремих груп учнів, з яких одні продовжать навчання в тій самій школі й одержать повну середню освіту і, можливо, здобуватимуть вищу освіту; інші, після закінчення основної школи, здобуватимуть середню професійну освіту; й, нарешті, група, представники якої після одержання неповної середньої освіти займуться безпосередньою трудовою діяльністю. Для кожної з цих груп передбачається диференційована розробка шкільного компоненту змісту освіти, факультативи за інтересами, профільні гуртки з мстою поглибленого вивчення окремих предметів, індивідуальні корекційні заняття тощо. III ступінь — старша школа (10-11 класи) може мати такі варіанти: 1) поглиблена підготовка учнів за одним із профілів відповідно до їх інтересів і здібностей. Це дає можливість для профілювання навчання учнів в умовах однієї школи залежно від наявності диференційованих груп та можливості працевлаштування їх випускників; 2) організація регіональних шкіл з варіативними профілями навчання (музично-естетичним, гуманітарним, природничо-математичним, технічним тощо); 3) створення класів поглибленої професійно-трудової підготовки учнів (за спеціальностями: настроювач музичних інструментів, масажист, майстер плетення меблів, кошиків, ручного і машинного в'язання, палітурної та гончарної справи тощо). У старшій школі здійснюється також освітньо-виховна, корекційно-компенсаторна, лі-кувально-відновлювальна робота, працює психологічна служба, відбуваються спеціальні корекційні заняття. Можлива кооперація зі спеціальними середніми та вищими навчальними закладами шляхом створення при школі групи підготовки до вступу в ці заклади. До функції спеціальної школи для дітей з порушенням зору слід віднести проведення тифлологічних і методичних консультацій для батьків, учителів та осіб з вадами зору. У штаті спеціальної школи мають бути посади вчителя-реабілітолога, інструктора з просторового орієнтування, вчителя індивідуальної допомоги. Навчання в класах охорони зору при масових школах здійснюється за спеціальними методиками і програмою масової школи. У класах (групах) для сліпих і слабозорих, розумово відсталих та дітей з ЗПР навчання організується за принципом малокомплектної школи (при неповних класах) і здійснюється за спеціальними програмами. На всіх ступенях шкільної освіти важливого значення набуває позакласна робота, основним завданням якої є забезпечення потреб особистості .у творчій самореалізації, здобутті додаткових знань і вмінь, професійному самовизначенні, інтелектуальному і духовному розвитку. Професійне навчання молоді з вадами зору здійснюється і на учбово-виробничих підприємствах (УВП) та в учбово-виробничих об'єднаннях (УВО) Українського товариства сліпих. При УВП ті УВО УТОС функціонують очно-заочні середні школи, в яких особи з порушенням зору продовжують навчання після закінчення 9-го класу спеціальної школи.
4.4. Спеціальна освіта осіб з важкими розладами мовлення (ВРМ) Основною метою логопедичної допомоги в дошкільних та шкільних закладах є забезпечення навчання, виховання та розвитку осіб з вадами мовлення, а також попередження мовних порушень та шкільної неуспішності. В Україні функціонує добре налагоджена система спеціальних закладів для дітей з вадами мовлення. Вона включає: 1) дошкільні заклади, зокрема: — спеціальні дитячі садки для дітей з ВРМ; — логопедичні групи при масових дитячих садках: а) для дітей з фонетико-фонематичним недорозвитком; б) для дітей із загальним мовленнєвим недорозвитком; в) для дітей, які заїкаються; 2) шкільні заклади, зокрема: — спеціальну загальноосвітню школу-інтернат для дітей з важкими розладами мовлення; — логопедичні пункти (кабінети) при масових загальноосвітніх та спеціальних школах, дитбудинках, дитячих лікувальних установах; 3) логопедичну допомогу дорослим (стаціонар, напівстаціонар, амбулаторія). Логопедична робота а також здійснюється у дитячих психоневрологічних санаторіях з метою корекції мовленнєвім вад та відхилень у психічному розвитку дітей. Поряд із спільними з пасовими дитсадками завданнями у дошкільних закладах для дітей з ВРМ вирішується ряд специфічних завдань: забезпечення раннього розпізнавання вад мовленнєвого та психічного розвитку дітей, ранньої їх корекції; формування, розвиток та корекція усного мовлення дітей з ВРМ. Актуальність цих завдань зумовлена недостатнім рівнем підготовки дітей з ВРМ до навчання в школі, непродуктивністю роботи з попередження відхилень у розвитку цієї категорії дітей. У перспективі можливе створення альтернативних державним приватних дитячих закладів для дітей з важкими розладами мовлення. Специфічними завданнями спеціальних шкіл-інтернатів є навчання, виховання і розвиток учнів з ВРМ на такому рівні, щоб підготувати їх до переходу до масової школи або різних типів спеціальних шкіл; попередження і корекція різних порушень усного та писемного мовлення; усунення обумовлених вадами мовлення особливостей психічного розвитку учнів у процесі навчально-виховної роботи в урочний та позаурочний час; професійно-групова підготовка учнів. Школа для дітей з ВРМ складається з двох відділень. У 1-му відділенні навчаються діти з діагнозом алалія, афазія, дизартрія, ринолалія, заїкання, Ідо мають загальний недорозвиток мовлення, який утруднює їх навчання в масовій школі. Основні завдання 1-го відділення — усунення різних видів порушень усного й писемного мовлення та вад їх психічного розвитку, формування знань, умінь та навичок з основ наук; професійно-трудова підготовка. Термін навчання в 1-му відділенні для дітей із ЗНМ — 11 років (підготовчий — 10 класи). В кінці навчання учні одержують знання в обсязі неповної середньої школи. 2-ге відділення спеціальної школи призначене для учнів з важкою формою заїкання. Вони одержують знання в обсязі неповної середньої школи; додатковий (у порівнянні з масовою школою) рік відводиться на спеціальну мовленнєву роботу в молодших класах. У зв'язку з тим, що після закінчення учнями 4-го класу біля 50% з них можуть бути переведені для навчання до масової загальноосвітньої шкоди або до різних типів спеціальних шкіл (допоміжної, для дітей із ЗПР та ін.), у перспективі середня спеціальна школа може бути поступово перетворена в початкову. Для окремих категорій дітей, які продовжать навчання в основній спеціальній школі-інтернаті (5-9 класи), здійснюється профорієнтаційна робота з урахуванням індивідуальних здібностей, інтересів учнів, психофізичних відхилень у розвитку. Найбільша увага має бути приділена старшій ланці спеціальної освіти (10-11 класи), де відбувається професійно-трудова підготовка учнів з ВРМ. У цих питаннях школа може кооперуватися з наявними поблизу середніми професійними закладами (ПТУ, технікумами, іншими училищами) з тим, щоб одержати допомогу в навчанні учнів тим чи іншим спеціальностям. Спеціальні класидля дітей з ВРМ (1—4 класи) можуть створюватися при масових школах. Навчання в цих класах веде вчитель-логопед. Доцільне запровадження в практику роботи таких класів при масових школах інтегрованих уроків, які готують і проводять спільно вчитель-класовод і логопед. Система логопедичних пунктів (кабінетів) створюється при загальноосвітніх масових школах, в інших спеціальних типах шкіл, при дитячих поліклініках та психоневрологічних санаторіях (диспансерах), при спеціалізованих будинках дитини. Основними завданнями логопедичних пунктів (кабінетів) при масових школах є попередження та виправлення різних мовленнєвих вад учнів, попередження та усунення специфічної для учнів-логопатів неуспішності з рідної мови, формування вищих рівнів розуміння усного мовлення та навчального тексту. До завдань логопедичного кабінету при різних типах спеціальних шкіл поряд з корекцією вад мовлення належить уточнення первинності чи вторинності мовленнєвого дефекту, в залежності від цього надання логопедичної допомоги у попередженні труднощів шкільного навчання. Логопедичні кабінети при дитячих лікувально-санаторних закладах забезпечують також диспансеризацію дітей, беруть участь у комплектуванні логопедичних пунктів (кабінетів) у системі закладів охорони здоров'я та освіти. У спеціалізованих дитячих будинках логопедична робота потребує ще спеціального вивчення, здійснюється якомога рання (з домовленнєвого періоду) профілактика відхилень у мовленнєвому розвитку дітей, своєчасна діагностика та виправлення недоліків мовлення у всіх групах, активний розвиток усного мовлення дітей. У спеціальних та масових школах, дитячих будинках, де навчаються діти з ВРМ, створюється психологічна служба. Логопедична допомога дорослим надається в стаціонарах, напівстаціонарах, амбулаторно та в реабілітаційних центрах. Тут відбувається комплексне обстеження хворих логопедом, нейропсихологом, психоневрологом та іншими лікарями, аналіз його результатів з метою виявлення ступеня, характеру та локалізації ураження після перенесених інсультів або операцій головного мозку, корекція і компенсація виявлених мовленнєвих та психічних відхилень. Особлива увага приділяється відновленню у хворих мовлення. Перспективними завданнями розбудови системи логопедичних закладів у державі є: організація при спеціальній школі-інтернаті для дітей з ВРМ класів поглибленого вивчення певних дисциплін (гуманітарного, природничо-математичного, художньо-естетичного, спортивного, сільськогосподарського, технічного та інших профілів); розробка варіативних каналів одержання особами з ВРМ загальної та професійної освіти (приватних дитсадків, дитбудинків, котеджів, гімназій, ПТУ тощо); створення на базі однієї із спеціальних шкіл для дітей з ВРМ міжрегіонального центру для осіб з ВРМ (алалія, афазія) з метою підготовки їх для подальшого навчання у школі цього типу: здійснення на старшому ступені шкільної освіти навчання найбільш здібних і підготовлених до самоосвіти учнів з ВРМ за індивідуальним планом, яки її передбачає «зону вільного розвитку». Можливе також застосування бінарних та інтегрованих моделей навчання учнів * ВРМ * метою більш ефективного керування процесом засвоєння ними основ наук; створення на базі однієї із спеціальних шкіл міжрегіонального центру підтримки обдарованих дітей, які мають ВРМ, з метою їх підготовки до продовження навчання в спеціалізованих училищах та вузах; перегляд авторитарне запровадженого, у школах для дітей з ВРМ п'ятиденного навчального тижня, відміни домашніх завдань у перших класах, що свого часу науково не було обґрунтовано; створення відповідних сприятливих умов для навчання і виховання дітей з комбінованим дефектом (ВРМ і порушення опорнорухового апарату, ВРМ і розумова відсталість чи ЗПР тощо).
Читайте також:
|
||||||||
|