Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Страхування транспортних засобів і вантажів

Транспортне страхування відноситься до вибіркового страхування як частини майнового страхування. Тому умови страхування мають багато спільного із умовами страхування майна взагалі.

Транспортне страхування - узагальнене поняття при страхуванні транспортних засобів від небезпек, які виникають на різних шляхах сполучення. Залежно від виду шляху воно поділяється на:

· морське,

· річкове,

· наземне,

· повітряне,

· змішане.

Страхуванням водночас може бути охоплено як сам транспортний засіб (таке страхування відоме як страхування "каско"), так і вантаж, який на ньому перевозиться (страхування "карго"), водій та пасажири, а також відповідальність перевізника перед третьою особою.

Сьогодні ринок страхування транспортних засобів є значним. Завдяки своєму географічному і економічному становищу транспортна система в Україні дуже розвинута. В той же час розвиваються інтенсивно і обсяги транспортних перевезень всередині самої України. Все це дало великий поштовх для розвитку страхування на транспорті. Почавши впроваджувати транспортне страхування в 1992 році, Україна сьогодні випереджує багато інших країн. Разом з тим в Україні із близько 6 млн. зареєстрованих автотранспортних засобів страхуванням охоплено приблизно 10-15 %. Отже, можна прогнозувати подальший розвиток ринку автотранспортного страхування.

Страхування наземного автомобільного та водного (крім окремих видів) транспорту здійснюється в добровільній формі, а страхування повітряного транспорту - в обов'язковій.

Особливо важливим видом транспортного страхування є страхування наземного автомобільного транспорту, оскільки даний вид транспорту є невід'ємною частиною більшості сфер підприємницької діяльності. Тому є вагомі причини і інтерес до страхування транспортних засобів на випадок різних несприятливих подій.

При страхуванні наземного автомобільного транспорту об'єктами страхування є:

· транспортні засоби та причепи до них, які підлягають реєстрації в органах ДАІ та знаходяться в технічно справному стані (вантажні та легкові автомобілі, мотоцикли, моторолери, спеціальний автотранспорт, міні-техніка та інші);

· додаткове обладнання до транспортного засобу.

На страхування беруться всі марки автомобілів, яким зазвичай не більше 10 років.

Страховими ризиками при страхування засобів наземного авто­мобільного транспорту можуть бути:

· дорожньо-транспортна пригода (ДТП);

· пожежа або вибух у транспортному засобі в результаті самозаймання;

· викрадення або спроба викрадення;

· протиправні дії третіх осіб;

· стихійне лихо (повінь, буря, ураган, землетрус тощо), падіння дерев." падіння предметів, напад тварин.

При страхуванні автотранспортних засобів на практиці існують різні варіанти проведення страхування. Варіанти різняться складом ризиків,

які становлять зміст страхового покриття - обсяг відповідальності страховика.

Існують обмеження страхових випадків, за яких страховик не здій­снює відшкодування, зокрема, якщо машину знищено під час бойових дій чи масових заворушень; конфісковано на підставі рішень правоохоронних органів; при радіоактивному забрудненні, внаслідок якого транспортний засіб не може бути використаний; гниття, корозії, втрати природних властивостей матеріалів, використаних в автотранспортному засобі, внаслідок природних хімічних процесів; природного спрацювання транспортного засобу в цілому, окремих деталей і вузлів, втрати товарного вигляду, заводського браку; збитків, що виникли внаслідок участі автомобільного засобу в змаганнях - гонках; збитків, завданих майну водія та пасажирів, які перебували в транспортному засобі під час страхового випадку.

Розмір страхового тарифу залежить від:

· типу та марки /моделі автомобіля, його призначення;

· року випуску;

· умов та строку експлуатації;

· технічних та зовнішніх характеристик автомобіля;

· місця зберігання та наявності пристроїв проти викрадення;

· віку та стажу водія;

· інших факторів.

Залежно від типу обраного ризику страховий платіж становить 1,5 -15 % від страхової суми.

Транспортний засіб може бути застрахований на повну вартість або на певну частку від повної вартості, але не менше 1/10 від вартості автомобіля.

Страхова сума визначається на підставі поданих заяви на страхування і документів, що підтверджують вартість автотранспортного засобу, причепів до нього та додаткового обладнання. Вартість автотранс­портного засобу визначається за довідкою - розрахунком торговельної організації, біржовими цінами або на підставі висновків спеціалістів – товарознавців страхової компанії. При цьому страхова сума не повинна перевищувати дійсної вартості транспортного засобу на день укладення договору з урахуванням зносу.

Страховий платіж обчислюється страховиком залежно від страхової суми та обраних страхувальником страхових випадків, від яких залежить розмір страхового тарифу. Договір страхування укладається зазвичай на рік і може бути укладений як на користь страхувальника, так і на користь іншої особи, визначеної страхувальником. У разі настання страхового випадку страхувальник повинен повідомити органи ДАІ та страхову компанію. Страховик після надходження заяви у триденний термін має оглянути транспортний засіб, скласти страховий акт у присутності страхувальника, винної особи та свідків. Страхове відшкодування не виплачується у разі:

· якщо страхувальник був у нетверезому стані, внаслідок навмисних дій та при невчасному повідомленні страховика про страховий випадок;

· використання транспортного засобу та причепів до нього у заздалегідь відомому страхувальнику аварійному стані;

· управління транспортним засобом особою, яка не має посвідчення водія;

· вчинення дій, пов’язаних з порушенням правил дорожнього руху;

· порушення правил пожежної безпеки, перевезення та зберігання вогненебезпечних речовин і предметів, що легко займаються тощо.

Виплата страхового відшкодування здійснюється в межах страхової суми з врахуванням пропорційної відповідальності. При частковому ушкодженні автомобіля відшкодування виплачується в розмірі фактичних збитків та в сумі, яка необхідна для ремонту автотранспортного засобу. У зв'язку із тим, що зростає обсяг перевезень пасажирів і вантажів водним транспортом, все більшого значення набуває морське страхування. До його складу входять такі основні види: страхування суден (каско), страхування вантажів (карго). В Україні до морського страхування відносять ще страхування відповідальності судновласників та особисте страхування від нещасних випадків на морському транспорті. Разом з тим, суто страховий інтерес щодо збереження майна мають два перших види, які можна вважати майновими видами страхування. Решта відносяться до інших галузей страхування - а саме особистого і відпові-дальності.

Особливості морського страхування:

· на страхування приймаються великі ризики, тому воно проводиться не окремими страховиками, а об'єднаннями страховиків, які беруть на себе морські ризики на принципах співстрахування і перестрахування. В Україні в 1998 році створене Морське страхове Бюро України. Членство в бюро є обов'язковою умовою для отримання ліцензії на страхування морських ризиків;

· міжнародний характер морських перевезень, що призводить до існування міжнародних угод і правил, на основі яких проводиться страхування і національними страховиками;

· договори укладаються переважно на основі Морського страхового полісу Ллойда та застережень Інституту лондонських страховиків;

· договори морського страхування через їхню складність укладаються за посередництвом страхових брокерів;

· елементом ринку морського страхування є Клуби взаємного страхування судновласників.

Основне місце серед майнових видів морського страхування займає страхування суден (каско), що зумовлене як підвищеними ризиками використання цих засобів, так і їхньою високою вартістю. Страхування каско-суден охоплює страхування корпусу судна (включаючи машини і обладнання), фрахту та деяких інших витрат, пов'язаних з ризиками плавання на морях, річках та озерах. Під фрахтом розуміють плату за перевезення судном вантажу і пасажирів.

Обсяг страхового покриття встановлюється на основі однієї з таких умов:

· з відповідальністю за повну загибель і пошкодження;

· з відповідальністю за повну загибель;

· без відповідальності за пошкодження;

· без відповідальності за часткову аварію.

Огляд судна, вантажів чи іншого майна, що приймається на страху­-
вання, здійснює сюрвейєр експерт, який є агентом страховика. На

підставі його висновку страховик приймає рішення про укладання договору страхування. Розподіл витрат по загальній аварії між судном, вантажем і фрахтом здійснюється диспашером - спеціалістом у галузі морського права, котрим складається спеціальний розрахунок, який називається диспашою.

При настанні страхового випадку страхувальник повинен довести документально цей факт, надати всі претензійні документи та розрахунки, необхідні страховику для визначення страхового відшкодування.

Виплата страхового відшкодування в повному обсязі за договором відбувається у таких випадках: у разі повної фактичної, повної конструктивної загибелі судна і при пропажі судна безвісти.

При страхуванні вантажів (карго) застосовуються такі поширені умови страхового покриття: з відповідальністю за всі ризики; з відпо­відальністю за часткову аварію; без відповідальності за пошкодження, крім випадків крушіння ; додатково-протиправні дії третіх осіб.

Особливості страхування вантажів у морському страхуванні:

· договір може бути укладений на окремий рейс (від одного пункту до іншого) і на визначений період часу. Укладається за Генеральним полісом, за яким страховик зобов'язується протягом визначеного строку забезпечувати страховий захист усіх вантажів без оформлення полісу страхування за кожною окремою партією вантажу;

· страховий поліс видається страховиком лише від свого імені і набирає чинності з моменту сплати страхувальником страхової премії;

· договір може бути укладений не тільки в інтересах самого стра­хувальника, а й в інтересах іншої особи;

· права й обов'язки за договором страхування можуть передаватися страхувальником без відома страховика іншій особі.

Вантаж приймається на страхування в сумі, заявленій страху­вальником. Страхова сума має відповідати дійсній страховій вартості вантажу.

Страхові тарифи при страхуванні вантажів залежать від:

· виду вантажу і транспортного морського засобу;

· способу відправлення вантажу;

· маршруту;

· вартості вантажу;

· обсягу страхової відповідальності (умов страхування).

Умовами страхування вантажів передбачені також випадки відмови у відшкодуванні збитків, а також принципи відшкодування збитків.

Зазначимо, що страхування вантажів є найбільш поширеним у морському страхуванні. Водночас договори страхування вантажів класифікують за різними ознаками:

1) за видами транспорту - договори залізничних, морських,
автомобільних, внутрішньоводних і повітряних перевезень;

2) за територією - внутрішньодержавні і міжнародні;

3) за кількістю перевізників, що беруть участь у перевезенні -
місцеві перевезення, перевезення в прямому сполученні, прямі змішані
перевезення тощо.

Авіаційне страхування - страхування ризиків, пов'язаних із використанням авіаційної та космічної техніки.


Читайте також:

  1. Cтруктура апаратних засобів ІВС
  2. Амортизація основних засобів
  3. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  4. Амортизація основних засобів.
  5. Аналіз ефективності використання основних засобів.
  6. Аналіз зображувальних засобів. Застосування цілісного аналізу
  7. Аналіз оборотності засобів
  8. Аналіз основних засобів
  9. Аналіз руху основних засобів
  10. Аналіз стану основних засобів
  11. Аудит основних засобів
  12. Аудит основних засобів, нематеріальних активів та матеріальних цінностей




Переглядів: 1564

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні умови та порядок страхування майна юридичних осіб | Підприємств

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.