МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Таємниця людської екзистенції
Розмисли над таємницею людини тривають мабуть упродовж усього існування людства. Вони є стрижневою темою у найдавнішій з відомих книг – шумерсько-вавилонському «Епосі про Ґільґамеша»[31], датування якого у сучасній науці коливаються між 1000-1300[32] та 2100[33] рр. до н.е.; та у найдавнішій з відомих європейських книг – знаменитому «Дервенійському папірусі» (лат. – «Derveni Papyrus»)[34]; й відомих «Золотих таблицях орфіків»[35], що, як, доречи, й «Дервенійський папірус» є пам’ятками древньої й таємничої Орфічної традиції.
У текстах, що репрезентують Орфічну традицію, й традиційно возводиться до Орфея Фракійського, людина називається Астерієм – «дитям землі й зоряного неба»[36], рід якої – Небесний. Земне життя людини усвідомлюється як перебування у «багатостраждальному, важкому колі»[37]. Виходом з цього кола є смерть, яка, у свою чергу, для втаємничених у містерії є остаточним явленням Істини, тоді як для невтаємничених, непосвячених, тобто тих хто не розуміє, не проникає у таємниці, живе непосвяченим життям вона є просто охолодженням, забуттям (лат. – «oblivion»), сходженням на саме дно Аїду.
У орфічних містеріях (таїнствах), смерть посвяченого уподібнюється до падіння козеняти у молоко: «Я козля, що впало у молоко…»[38]. Скороминуще земне життя закінчене, втаємничений «ніби швидкими ногами здобув бажаний вінець»[39]. Цим вінцем є обожнення – «смертна людська природа (βροτόν) перетворилася на Божество (θεός)»[40], тобто відбулося повернення[41].
В орфічній традиції, це повернення мислиться як причастя втаємниченого до джерела Мнемозини[42], тобто самої пам’яті.
За орфічними уявленнями джерело Мнемозини – Пам’яті знаходиться праворуч від помешкання Аїду, тоді як ліворуч знаходиться «Oblivion» – джерело забуття. Можливо, це символічно відображає вірне, праве життя посвячених у містерії й невірне, ліве[43] життя непосвячених, невтаємничених.
Тобто, можна сказати, що вже у Орфічної традиції було досягнуте певне розуміння сутності людини й людської природи, яке й стало ґрунтом Орфічної містеріальної практики. За орфіками, людина виникає як результат поєднання землі й зоряного неба[44], проте, її рід й покликання – Небесні. Це покликання до життя у розумі – пам’яті, прямуванні правим шляхом. Тільки цей шлях дозволяє людині досягти своєї споконвічної мети, здійснити своє найпотаємніше, найінтимніше бажання – досягти вічного життя, стати «зі смертного Богом», перетворивши власну природу зі смертної на безсмертну[45]. Проте, це перетворення не мислиться інакше, як через смерть й проходження крізь ворота Аїду, за якими й має відбутися остаточний вибір[46] між джерелом забуття й джерелом пам’яті – втаємничений знав, що обрати…
Отже, за орфічними уявленнями, «міра людини» обмежена, з одного боку майже тваринним життям непосвячених, з іншого – Божественним безсмертям, як метою життя, до якої прагнуть втаємничені. Тобто, можна сказати, що вже орфіки усвідомили, що головною онтологічною ознакою людини є її межове положення. Це перебування на межі є триванням, втім, це тривання є нетривалим, скороминущім триванням «βροτόν», тобто смертної людської природи. Результатом цього тривання є або згасання, охолодження й відхід у забуття, або героїчний шлях перетворення на Божество (θεός).
Подібної думки дійшов й Аристотель у своїй «Топіці»: «…бути людиною саме-собою означає бути [істотою] смертної людської природи, й ставати людиною, означає ставати [істотою] смертної людської природи, й загибель людини є загибеллю [істоти] смертної людської природи»[47].
Проте, що саме означає ця «смертна людська природа»? Що означає бути «βροτόν», тобто істотою смертної людської природи?
Бути людиною означає бути свідомою, означає мислити, – говорить Р. Декарт: «Cogito ergo sum»[48] – «я мислю, а отже я є», або навіть інакше – «я мислю, й у такий спосіб існую». Ще раніше від Декарта, на цей факт звернув увагу бл. Августин, відповідаючи скептикам, що заперечували можливість певного доведення навіть власного існування, він каже: «Si enim fallor, sum»[49] – «Якщо ж помиляюся, то я є». Тобто, і бл. Августин, і Р. Декарт стверджують свідомий характер людського буття. Проте, як відомо, «бути свідомою – означає бути свідомою чогось» (Аристотель, Ф. Брентано, Е. Гуссерль).
А отже, можна зробити висновок, що головним атрибутом людини є її свідомість, проте, постає питання про зміст цієї свідомості – яким змістом має бути наповнена людська свідомість, свідомість чого вона є за перевагою?
Від Платона (а можливо навіть й раніше) й до наших часів, значна кількість філософів поділяють думку, що головним змістом суто людської свідомості є її відкритість на факт людської смертності. Ще у діалозі «Федон», Платон, устами Сократа, сказав, що філософія є «готування до смерті»[50]. «Людина з усіх боків оточена власною смертністю»[51], – скаже на початку V ст., у своїх «Сповідях», бл. Августин.
У ХХ ст. М. Гайдеґґер скаже, що головною ознакою суто людського існування – людини як «Dasein» – є «буття до смерті»[52]. Екзистенціалісти будуть говорити про людину як певну межу, середину між буттям та ніщо. Ця межовість людського існування навіть знайшла відображення у назві книги Жана-Поля Сартра (21.06.1905-15.04.1980 рр.), що є, так би мовити, своєрідним «маніфестом» екзистенціалізму, вона так і називається: «L’Être et le Néant : Essai d’ontologie phénoménologique» (фр. – «Буття і ніщо: Нарис феноменологічної онтології»)[53]. В екзистенціалізмі існування людини представляється як безрадісне й безпорадне, сповнене трагізму існування скінченої істоти, свідомої своєї скінченності, подібне до важкої й невдячної праці мітичного Сизифа, – ця аналогія належить іншому видатному представнику французького екзистенціалізму Альберту Камю (07.11.1913-04.01.1960 рр.).
Французький мислитель Блез Паскаль (19.06.1623-19.08.1662 рр.) говорить про людину як «Roseau pensant»[54] (фр. – «Мисляча тростина»), тобто надзвичайно тендітну живу істоту, що є свідомою факту власної смертності. В усвідомленні власної смертності, за Б. Паскалем, полягає вся гідність людини – тобто, саме усвідомлення власної нетривалості й скороминущості робить людину шляхетною, онтологічно виділяє й підносить її над рештою речей світу, та й самим світом, який нічого не знає й не усвідомлює.
Бути людиною, за Б. Паскалем, означає перебувати на межі, у пункті перетину: часу та простору, часу та вічності, скінченого та безкінечного. Людина – межова істота й її природний стан – межове положення, що має бути усвідомлений, й усвідомлюється нею з усією ясністю й визначеністю. Людина затиснута між безоднями й світами, нетривала, але свідома цього – отже, щоб бути людиною, у повному сенсі цього слова, не достатньо просто належати до людського роду, а потрібно мислити й мати сміливість бути людиною, сприймати світ у всій його безпосередній даності, повноцінно взаємодіяти з ним та іншими людьми.
Німецький філософ Артур Шопенгауер (22.02.1788-21.09.1860 р.) висвітлює цей фундаментальний аспект буття людиною – він розуміє людину як «Ich» (нім. – «я»), тобто суб’єкт, що являється у світі, тримається у ньому, триває у певний особливий спосіб – проявляючи «волю до життя»[55].
Фрідріх Ніцше (15.10.1844-25.08.1900 рр.) у своєму програмному творі «Also sprach Zarathustra» (нім. – «Так казав Заратустра»), проголошує, що «Людина, – це линва, напнута між звіром і надлюдиною, – линва над прірвою»[56], вважає, що «Людина – це те, що потрібно подолати»[57]. Це «долання» людини Ніцше бачить у перспективі «Надлюдини» – істоти, що долає умовності людського існування, пов’язані з традиціями й забобонами людського співжиття, соціальності, раціональності, тощо. Надлюдина, за Ніцше, є істотою, що здобуває граничний ступінь свободи, перетворюючи суто людську «волю до життя» у надлюдську «Волю до влади».
Такий погляд на людину, попри його, так би мовити, «бунтарську зовнішність» є радше традиційним. Ми вже бачили, що починаючи з самих ранніх часів, людина усвідомила, що гідна більшого, є більшим, ніж здається на перший погляд (що б там не казали різні Л. Фоєрбахи[58], К. Маркси, Ж.-П. Сартри, А. Камю та М. Онфреї[59]!), що доля її не вимірюється тільки тим коротким відрізком земного шляху – від народження до гробу, що ця історія мусить мати, й має своє продовження.
Таїнства орфіків й мужній аскетизм, що межує майже з нестямою, кращих представників людського філософського й релігійного духу, самозабутній героїзм християнських святих – у всьому цьому можна вбачити головну інтуїцію, що з усією ясністю й прозорістю відбилася у цьому, на перший погляд парадоксальному, вислові Ф. Ніцше: «Людина – це те, що потрібно подолати…».
Саме тому, у тутешньому вимірі людського буття, – цьому нетривалому триванні, цій, за висловом Ф. Ніцше, «линві між звіром та надлюдиною – линві над прірвою», яку у сучасній філософії радше прийнято називати німецьким «Dasein»[60] або латинським «Existentia»[61], – таку важливу роль відіграє усвідомлення скінченності й нетривалості цього тривання, цього переходу. Саме скінченність й нетривалість являють граничну цінність цього існування у часі, наповненості часом, що швидко спливає[62].
Й, зрештою, цей стан занурення, заглибленості у царину часу відкривається у філософії як поріг й запорука вічності – життя перетворюється на шлях, мету й смисл якого потрібно осягнути, подумки випереджаючи себе, долаючи царину часу та простору, ламаючи кордони й межі, проникаючи за обрій, переходячи увесь цей світ й самого себе.
Читайте також:
|
||||||||
|