Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні риси середньовічної філософії

Лекція 5. Філософія середніх віків

1. Основні риси середньовічної філософії

2. Номіналізм і реалізмнапрямки середньовічної філософії

3. Філософія Августина Блаженного

4. Філософія Фоми Аквінського (томізм)

 

Середньовічна теологічна філософія– філософський напрямок, розповсюджений в Європі в V — XVI ст., який розглядав Бога в якості вищого початку, а увесь навколишній світ його творінням. Теологічна філософія почала зароджуватися ще в Римській імперії в I — V ст. н.е. на основі раннього християнства та античної філософії. Найбільш яскравими представниками середньовічної філософії були: Тертуліан (160 — 220), Августин Блаженний (354 - 430), Боецій (480 - 524), Фома Аквінський (1225 - 1274), Ансельм Кентерберийский (1033 - 1109), Пьер Абеляр (1079 - 1142), Вільям Оккам (1285 - 1349)

Основні риси середньовічної філософії: теоцентризм (головною причиною всього сущого, вищою реальністю, основним предметом філософських досліджень є Бог); проголошувався принцип свободи волі людини в рамках божественного творення та підкреслювалася божественна сутність людини; висувалася ідея про воскресіння людини з мертвих; світ вважався пізнаваним через пізнання Бога.

Основними ідеями середньовічної філософії і теології були ідеї про творенняі одкровення:Бог створив навколишній світ з нічого, творення світу є результат Божественної волі, оскільки природа не може створювати сама себе, а справжнім буттям є лише Бог, тоді як створений Богом світ не є справжнє буття, він вторинний стосовно Бога. Тому оскільки світ не має самодостатності, він непостійний, мінливий і тимчасовий. Єдиним творчим початком у Всесвіті є Бог, вічний, постійний і трансцендентнийщодо світу. Світ можна пізнати, тільки пізнавши Бога, однак Бог недоступний для пізнання. Спосіб пізнання Бога і всього сущого – тлумачення Біблії. Особливе місце в середньовічній теологічній філософії займає проблема добра і зла. Бог є носієм і зосередженням добра і справедливості, тому, оскільки зла спочатку у світі не було, отже, навколишній світ споконвічно наповнений добром, зло у світ приносить диявол, що повстав проти Бога. У світі йде постійна боротьба між добром і злом.

Середньовічна теологічна філософія (на відміну від античної) не протиставляє матерію і ідею (форму). Однак те, що давньогрецькі філософи (Платон, Арістотель) вважали єдиною сутністю — буттям, теологічна філософія розділяє на два види буття: (існування) – екзистенцію та сутність — есенцію.

Екзистенція(буття, існування) показуєте, чи є річ взагалі (тобто існує чи не існує). Есенція(сутність) характеризує річ з точки зору питань: що таке річ? Яка ця річ? Для чого вона існує?

Якщо античні філософи бачили сутність (ознаки) і існування (факт буття) у нерозривній єдності, як єдину сутність — буття, то відповідно до теологічної філософії сутність може мати місце і без буття (без існування). Щоб стати існуючим (буттям), сутність повинна бути створена Богом. Інакше кажучи, безтілесна сутність (ознаки, образи, те саме що платонівські “чисті ідеї”) актом волі Бога і завдяки властивій тільки йому здатності діяти стає матеріальним буттям. Існування (буття) може бути пізнано відчуттями, досвідом як існуюче і доступне для такого пізнання, сутність же (ознаки буття, Божественний задум) — тільки розумом.

Дані ідеї розвивалися в межахсхоластики (пануючий тип середньовічної теологічної філософії, що мала мету філософськи обґрунтувати релігійне вчення і догмати Церкви. Назва походить від латинського слова schola (школа), оскільки даний тип філософії кілька століть викладався в школах і університетах Європи). Для схоластики характерне сприйняття Біблії як абсолютної істини. Схоласти підрозділяли знанняна два види: надприродне, що дається в одкровенні (тобто те, що мав на увазі Бог, закладаючи ту чи іншу думку); природне, що відшукується людським розумом (тобто те, як зуміла людина зрозуміти ідеї Бога).

 


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  3. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  4. Антропологічна спрямованість філософії Г.С.Сковороди.
  5. АПОЛОГІЯ «НАДЛЮДИНИ» У ФІЛОСОФІЇ Ф. НІЦШЕ
  6. Артеріальний пульс, основні параметри
  7. Банківська система та її основні функції
  8. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  9. Будова й основні елементи машини
  10. Будова оптоволокна та основні фізичні явища в оптоволокні.
  11. Бюджетування (основні поняття, механізм).
  12. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій




Переглядів: 4795

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Скептицизм як філософське вчення | Філософія Августина Блаженного

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.03 сек.