Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Взаємозв’язок організаційної структури і стратегічних змін

Альфред Чандлер з цього приводу сформулював знаменитий принцип: «Стратегія визначає структуру». Іншими словами, організаційна структура повинна бути такою, щоб забезпечити реалізацію обраної стратегії. Для цього має бути створена відповідна система забезпечення, яка включає сукупність конкретних субординаційних і координаційних, лінійних та функціональних та інших організаційних зв’язків, систем підпорядкованості, звітності, контролю, організаційного проектування правових норм, втілених у інструкції та інші внутрішні документи для досягнення цілей розвитку, передбачених у стратегії. Складові системи управління (структури управління, процеси управління, методологія управління) мають функціонувати у стратегічному режимі. Для цього розробляють стратегію загального управління підприємства та підпорядкованих їй функціональних стратегій.

Стратегії розвитку загального управління стосуються таких напрямків :

- розвиток і перебудова загальної структури управління підприємствами, цехами та ін.;

- вдосконалення системи взаємозв’язків організації із зовнішнім та внутрішнім середовищем;

- вдосконалення системи роботи з керівними кадрами ;

- вдосконалення внутрішніх нормативних документів, що регулюють діяльність організації.

Стратегія загального управління повинна бути скерована на досягнення :

- формування стратегічно орієнтованого підприємства з відповідною структурою, здатною досягти визначених цілей;

- організації діяльності фірми згідно з встановленими цілями і стратегіями;

- організації стратегічного управління організації, в т.ч. за допомогою перебудови діяльності всіх ланок для роботи у стратегічному режимі;

- реорганізації усієї оргструктури управління в т.ч. окремих її ланок згідно з потребами ринку і стану зовнішнього середовища.

Основою для перебудови ОСУ є стратегія розвитку загального управління та стратегія підприємства.

Організаційна структура визначає впорядкованість завдань, посад,повноважень і відповідальності, виходячи з яких підприємство здійснює свою виробничу і управлінську діяльність.

Ліквідація або вдосконалення діючої ОСУ чи створення нової ОСУ – це фактично реалізація комплексної стратегії розвитку загального управління, формування організаційного інструменту впровадження загальної і загально конкурентних стратегій.

Які ж напрямки вдосконалення ОСУ?

Зміни в ОСУ досліджував І. Ансофф. .Він виявив наступні тенденції в сучасних організаціях:

1. Перехід від єдиної уніфікованої ОСУ (лінійно-функціональної ОСУ чи лінійно-штабної) до комплексу різноманітних ОСУ, які формуються в одній організації;

2. Перетворення стабільних структур у динамічні «відкриті» для зовнішнього середовища;

3. Заміна акцентів з «реакції на зміни» на «планомірність, підготовлення до змін »

4. Перехід від структурної оптимізації до оптимізації організаційного забезпечення стратегічного управління (створення організаційного потенціалу певного типу ).

5. Відмова від часткової адаптації діючих ОСУ до заміни ОСУ і усвідомлення повного їхнього перетворення.

Отже, в цілому зміни ОСУ свідчать про перехід від жорстких форм ОСУ, які були зорієнтовані на поточну діяльність, до гнучких, спрямованих на розвиток.

Традиційні, жорсткі ОСУ зорієнтовані в основному на поточну діяльність. Вони, як правило, стабільні, створені за функціональним принципом, мають ієрархічну структуру з глибоким горизонтальним, вертикальним, функціональним, технологічним поділом праці. Тут здійснюється чітке закріплення посадових повноважень та обов’язків на основі розроблених стандартів діяльності та організаційних документів.

Контроль за діяльністю - переважно адміністративний. Наглядною в цьому плані є бюрократична модель організації з жорсткою формою ОСУ М. Вебера, яку автор трактував як найбільш логічну, раціональну й ефективну.

Стратегічні ОСУ зорієнтовані на реакцію зміни у зовнішньому середовищі, характеризуються децентралізацією, гнучкістю, універсальністю в діяльності окремих ланок. Лінійно-функціональні підрозділи можуть доповнюватись автономними ланками, створеними під певну ціль. Такі підрозділи створюються за лінійно-програмним принципом. Це означає, що вони включаються до діючої ОСУ як функціональний підрозділ, проте вони мають інший зміст діяльності.

Стратегічні ОСУ мають забезпечити баланс між стратегічною і поточною діяльністю. Такий баланс досягається за рахунок створення інтегрованої системи управління.

Розглянемо ОСУ стратегічного типу.

Адхократичні ОСУ. Перетворення діючих ОСУ в ОСУ стратегічного типу пов’язані з процесами дебюрократизації шляхом скасування ієрархічних рівнів, жорсткого поділу праці, а також інших заходів, які підвищують гнучкість організації.

Адхократичні структури постійно змінюються під впливом зовнішнього середовища, широко використовують групову динаміку та методи командної праці, вимагають від виконавців універсалізації знань і навичок, не визнають авторитетів, окрім тих, що базуються на знаннях, кваліфікації і досвіді.

Внесення стратегічних змін до структури підприємства на основі зазначених вимог вимагають вирішити проблему вибору рівнів диференціації та інтеграції процесів управління.

Диференціація у бізнесових організаціях означає виокремлення окремих її частин для того, щоб вони якнайкраще могли задовольняти потреби споживачів та інші вимоги зовнішнього середовища. Таку роль Виконують окремі підсистеми підприємства (маркетинг : НДПКР, виробництва та ін)

Інтеграція - це рівень співробітництва, що існує між частинами організації та забезпечує досягнення стратегічних цілей.

Отже, потреба в інтеграції зумовлюється розподілом праці (диференціацією) та взаємозалежністю робіт в організації. В умовах створення ОСУ стратегічного типу зростає роль координації горизонтальних зв’язків, перенесення акцентів з вищих на середні рівні управління.

В залежності від складності проблеми та невизначеності ситуації форми горизонтальних зв’язків можуть бути різними - від прямих контактів керівників по вирішенню спільних проблем, створення тимчасових та постійно діючих цільових груп для вирішення міжфункціональних проблем, створення інтегрованих координаційних органів управління до встановлення подвійної відповідальності у критичних точках вирішення проблем за допомогою матричних структур.

Акцентування уваги на процесах диференціації, інтеграції та забезпечення нової координації горизонтальних зв’язків в організаціях з метою приведення організаційних структур у відповідність із стратегією дають можливість відповісти на такі два питання :

1. «Які функції повинні бути виконані особливо добре або вчасно, щоб домогтися істотної конкурентної переваги?»

2. Погане виконання якого виду діяльності у ланцюжку цінностей створює серйозну загрозу стратегічному успіху?

Отже, побудова оргструктури з урахуванням критичних видів і сфер діяльності організації є найважливішою вимогою щодо відповідності стратегії і структури. (с. 432).

А Томпсон та Дж. Стрікленд рекомендують приводити структуру у відповідність зі стратегією за такою схемою :

1. Чітко визначити основні види діяльності і ключові данки у ланцюжки цінностей, що мають кардинальне значення для успішної реалізації стратегії, та віднести їх до основних елементів організаційної структури.

2. Стратегічно значимі види діяльності необхідно передати у підпорядкування одного менеджера. Якщо цього окремо не можна зробити з різних причин, то слід встановити чіткі зв’язки і координацію діяльності між підрозділами, яким буде делеговано виконання зазначених видів робіт.

3. Визначити обсяг повноважень, необхідних для управління кожною організаційною одиницею, забезпечивши при цьому ефективний баланс між перевагами централізації і децентралізації.

4. Визначити, чи можуть неосновні види діяльності здійснюватись поза фірмою успішніше і ефективніше, ніж самою фірмою.


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. Адаптивні організаційні структури управління.
  3. Аналіз асортименту й структури випуску продукції.
  4. Аналіз динаміки і структури валового нагромадження.
  5. Аналіз динаміки і структури витрат підприємства
  6. Аналіз динаміки та структури банківських доходів
  7. Аналіз динаміки та структури валютних операцій
  8. Аналіз показників складу, структури й технічного стану основних фондів.
  9. Аналіз рівня, динаміки і структури обсягу виробленої та реалізованої продукції
  10. Аналіз рівня, динаміки та структури фінансових результатів підприємства
  11. Аналіз складу та структури дебіторської заборгованості
  12. Аналіз стратегічних альтернатив та визначення оптимальної стратегії формування фінансових ресурсів




Переглядів: 1173

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Формування ОСУ для забезпечення змін. | Характеристика переваг і недоліків різних організаційних структур

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.