Принцип правової пріоритетності і законностіпередбачає узгодженість діяльності менеджера навчальної установи освіти з законодавством України в питаннях освіти, праці, охорони дитинства, прав людини та ін. Розроблення і прийняття управлінських рішень, їх виконання мусить відповідати чинним правовим нормам, мати певне юридичне випрбування, а в окремих випадках — і юридичну експертизу [34].
12. Принцип фінансово-економічної раціональності і ділової активностівідображає залежність втілення всіх стратегічних цілей, якісної реалізації поточних справ від можливостей їх науково-методичного, матеріально-технічного забезпечення, фінансування.
Ідейну основу теорії та практики управління складають принципи, які використовуються як фундаментальні положення та аксіоми. За умов розвитку навчального закладу найбільш доцільною, на нашу думку, є система принципів, запропонована Ю. А. Конаржевським [26]. 1. Принцип поваги та довіри до людини. Цей принцип висуває певні вимоги до управлінської поведінки керівника:
• повага особистої гідності;
• визнання за людиною її прав;
• повага людиною своєї особистості;
• створення атмосфери взаємоповаги та довіри;
• прояв вимогливості до людей;
• створення ситуації успіху;
• розвиток творчості, ініціативи;
• заохочення досягнень кожного;
• гарантія захищеності.
Реалізація цього принципу дозволяє сприймати кожного як особистість з її потребами, мотивами, цілями, переживаннями, проблемами. Він зумовлює такі вимоги до поведінки керівника:
• побудова відносин із педагогами не тільки в межах «керівник — підлеглий», а й у системі «людина — людина»;
• усвідомлення, що життя кожного педагога і студента не обмежується тільки годинами, проведеними в навчальному закладі;
• прагнути, щоб години роботи та навчання були плідними, цікавими, багатими на враження;
• бути причетним до життя, цінностей, потреб педагогічного та студентського колективів;
• проводити зустрічі не тільки у формально-офіційній обстановці, але й практикувати неформальне спілкування.
3. Принцип співробітництва.
Він передбачає проведення управління з монологічної на діалогічну основу, що дуже важливо за умов творчості, розвитку, інноваційного пошуку. Цей принцип передбачає:
• опір на основу педагогів та студентства;
• знання та врахування особистих якостей та цінностей людей;