МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Зловживання монопольним (домінуючим) становищемРозділ 4. ВИДИ І СУТЬ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ ЗАТВЕРДЖЕНО Кафедра права Завідувач кафедри права ____________М.М. Бурбика
Лекція №4 Дисципліна : Конкурентне право і антімонопольне законодавство Тема: ВИДИ І СУТЬ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ
Розробив: викладач кафедри права Денисенко С.І.
Суми 2013
Питання 1. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем
Питання 2. Антиконкурентні узгоджені дії
Питання 3. Антиконкурентні дії органів влади, управління і контролю
Стаття 13 Закону про захист економічної конкуренції дає загальне поняття зловживань монопольним (домінуючим) становищем і визначає конкретні їх випадки. Частина 1 ст. 13 є генеральною забороною на всі випадки зловживання монопольним становищем суб´єктами господарювання. Вона містить загальну норму, що забороняє господарюючому суб´єктові (групі осіб), який займає монопольне (домінуюче) становище, здійснювати дії або допускати бездіяльність, які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення або обмеження конкуренції або ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умови існування значної конкуренції на ринку. Таким чином, законодавцем визначено два альтернативні наслідки і за наявності хоч би одного з двох об´єктів створюється склад правопорушення: по-перше, це недопущення, усунення або обмеження конкуренції; по-друге, ущемлення інтересів споживачів. Необхідно враховувати, що стосовно ст. 13 Закону про захист економічної конкуренції сама по собі наявність монопольного (домінуючого) становища суб´єкта господарювання відповідно до конкурентного права України не є протиправною. Проте дії суб´єкта господарювання, домінуючого на ринку, який намагається посилити свою ринкову владу через певні методи, що обмежують або усувають конкуренцію або ущемлюють права споживача, є порушенням конкурентного законодавства і припиняються антимонопольними органами. Тому необхідною умовою для визнання дій суб´єкта господарювання зловживанням монопольним становищем є встановлення такого становища на конкретному товарному ринку, а також виявлення і доказ фактів зловживання своїм домінуючим становищем, свідомого здійснення таких дій, які призвели або можуть призвести до обмеження конкуренції або ущемленню прав споживачів. Якщо ці умови не дотримані, то дії суб´єкта господарювання не можуть бути кваліфіковані як порушення конкурентного законодавства. На практиці необхідно правильно розмежовувати дії суб´єктів господарювання, які є звичайною добросовісною ринковою конкуренцією і які відносяться до зловживання монопольним становищем. Тому суб´єкти господарювання, що не займають монопольне (домінуюче) становище на ринку, не можуть бути обмежені в здійсненні дій, заборонених ст. 13 Закону про захист економічної конкуренції, і, отже, ці дії не можуть бути визнані такими, що суперечать конкурентному законодавству. Звідси всі взаємини суб´єктів господарювання в процесі господарської діяльності, наприклад пов´язані з постачанням продукції, укладенням договорів, встановленням цін, реалізацією товарів, якщо вони не займають монопольного (домінуючого) становища, повинні вирішуватися в цивільно-правовому порядку, тобто вони не підвідомчі антимонопольним органам. Частиною 2 ст. 13 Закону про захист економічної конкуренції дається конкретний перелік зловживань монопольним (домінуючим) становищем, сформульований у вигляді заборонених видів діяльності. Тим самим держава встановила правила конкретної поведінки на ринку суб´єктів господарювання, які займають монопольне (домінуюче) становище і зобов´язані дотримувати в своїй діяльності норми законодавства про захист економічної конкуренції. До конкретних видів зловживання монопольним становищем на ринку, зокрема, відносяться: —встановлення таких цін або інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умови існування значної конкуренції на ринку; застосування різних цін або різних інших умов до рівнозначних угод із суб´єктами господарювання, продавцями або покупцями без об´єктивно виправданих на те причин; —обумовлення укладення угод прийняттям суб´єктом господарювання додаткових зобов´язань, які за своєю природою або згідно з торговельними та іншими чесними звичаями в підприємницькій діяльності не стосуються предмета договору; —обмеження виробництва, ринків або технічного розвитку, який заподіяв або може заподіяти шкоду іншим суб´єктам господарювання, покупцям, продавцям; —часткова або повна відмова від придбання або реалізації товару через відсутність альтернативних джерел реалізації або придбання; —суттєве обмеження конкурентоспроможності інших суб´єктів господарювання на ринку без об´єктивно виправданих на те причин; —створення перешкод доступу на ринок (виходу з ринку) або усунення з ринку продавців, покупців, інших суб´єктів господарювання. Необхідно враховувати, що перелік заборонених дій, наведених у ч. 2 ст. 13, не є вичерпним, оскільки загальна заборонна норма, що міститься в ч. 1 ст. 13 Закону, стосується будь-яких дій, що обмежують конкуренцію або ущемлюють права споживачів. Слід зазначити, що заборонні норми ст. 13 Закону про захист економічної конкуренції поширюються не тільки на дії (бездіяльність) суб´єкта господарювання, які вже фактично призвели до зловживання монопольним становищем, але і на дії, які можуть заподіяти збиток суб´єктам господарювання, покупцям або продавцям. Попередження, виявлення і припинення зловживань монопольним (домінуючим) становищем є основним напрямом роботи антимонопольних органів. Серед справ про зловживання монопольним становищем суб´єктів господарювання значну частку займають зловживання цінового характеру — встановлення дискримінаційних і монопольно високих цін на свої послуги, що призвело або може призвести до порушення прав споживачів. Визначення монопольної ціни здійснюється антимонопольними органами відповідно до рекомендацій про монопольне ціноутворення.
Читайте також:
|
||||||||
|