МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Питання 4. Зло – основна етична категорія: сутність та види.Як уже відмічалось протилежністю добра є зло. До визначення категорії «зло» науковці підходять не адекватно, Вважається, що зло як моральна категорія постає не як «анти добро», а як «анти благо», тобто зло – це те, що протилежне благу і оцінюється негативно. До цього відносяться: перше – всі об’єкти, які безпосередньо викликають неприємні відчуття: огидне на смак, неприємний запах, почуття болю при доторкуванні, роздратування слуху або зору тощо; друге – істоти та явища, які викликають неприємні переживання опосередковано, через емоції гніву і страху; третє – все те, що пов’язано із переживанням за суміжністю і подібністю. Стосовно поведінки благом являється все те, до чого необхідно наближатися або зберігати, якщо воно уже існує, і створювати, якщо його нема. Злом, навпаки, є те, від чого необхідно відходити або активно з ним вести боротьбу. Основними складовими блага є задоволення, істинна користь, красота і добро. Зло як його протилежність об’єднує у собі страждання, брехню, шкоду, потворність тощо. Науковці виділяють наступні види зла: природне зло: стихійні сили, хвороби, тощо, які не залежать від волі й діяльності людини; соціальне зло: являє собою частину історичного процесу, створене під впливом діяльності людей, не може контролюватися людиною. Це – заколоти, революції, війни, які не підвладні волі особистості; моральне зло – яке здійснюється під впливом свідомості людини, її волі, морального вибору. Аналіз різних джерел дав можливість визначити такі види морального зла, які мають вираз в людських вадах (морально-негативних якостях): · насильство і злочинність; · сукупність і грубість; · байдужість до інтересів людини і суспільства; · крайні форми егоїзму; · агресивність; · підлість. · ворожість – активне зло, направлене на інших людей, їх життя і і добробут; · свідомо заподіяна шкода, яка не є засобом оборони; · розпуста – зло, направлене на себе; · вади людини (лінощі, обжерливість тощо). Розпутна людини стає рабом своїх пристрастей і прагнення до задоволення, порушує соціокультурні заборони, не здатна на діяльну любов до ближнього. Різні точки зору науковців на природу зла: - багато вчених на протязі значного часу намагаються обґрунтувати положення про те, що людини від природи зла і егоїстична, знаходиться у стані конкурентної боротьби з іншими людьми (З. Фрейд стверджував, що ворожість, агресія – це присутній людині інстинкт смерті); - вчені, які підтримують теорію «фрустрації - агресії», вважають, що агресія в людини виникає у відповідь на образи або перешкоди для досягнення мети, може бути направлена не за адресою і т. ін.; - дехто з вчених визначає, що бути злим – значить стверджуватись, тобто зло морально виправдане (Ф.Ніцше стверджував, що зло – укорінено в природу людини, є проявом волі до влади і присутнє у всьому живому, воно морально виправдане); - І Кант, Т.Гоббс вважали, що держава і мораль створені для коригування «боротьби всіх проти всіх» і збереження людей від взаємного знищення; - вчені - марксисти визначають, що зло породжене приватною власністю. Уява про добре і зле є неоднозначною для різних людей (груп людей) та обставин. Так добро, благо для однієї людини (груп людей ) може бути злом для інших. Будь-яка конкуренція передбачає досягнення вигоди, блага одних людей ціною чиїхось втрат, страждань. Більш яскраво це проявляється в конкурентній боротьбі ринкової економіки, у військових конфліктах (для переможців фінал війни – благо). При певних обставинах зло може оцінюватись як благо. Насилля, наприклад, безперечно зло, поскільки життя і свобода людини – надзвичайна цінність. У той же час насилля до бандитів, крадіїв, порушників морального спокою суспільства – благо. Морально виправданим вважається вбивство ворога на війні, страта жорстокого злочинця. Але вбивство, здійснене навіть в силу необхідності, не перестає вважатися злом у відповідності з категоричною забороною «не вбий». Відомо також, що одно і те ж явище може одночасно бути як благом, так і злом. Так, науково-технічний прогрес є безперечним благом для людства. У той же час наслідками прогресу є екологічні та техногенні катастрофи, зброя масового знищення, а це уже зло. У повсякденній життєдіяльності можливе і таке явище, як перехід добра в зло. Черезмірність обертає доброчинність в ваду (щедрість обертається марнотратством, гордість – в гординю тощо.)Зниження інтенсивності моральних якостей також веде до переходу добра в зло: бережливість – в жадобу тощо. Отже зло є одним з основних понять категоріального апарату етики, у якому відбиваються негативні сенси, сторони суспільно-соціального та морального людей і стосунки між ними. Боротьба добра і зла складає головний зміст морального розвитку суспільства. Протистояння злу має базуватись на морально виправданих, сприятливих для спільноти засобах. Одним із основних чинників протистояння злу – є етичне самовиховання та самовдосконалення особистості. Читайте також:
|
||||||||
|