Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Питання 3. Благо, користь і добро.

Значне місце серед етичних понять, поряд із добром, є благо. Благо – це ієрархічна сукупність об’єктів (зовнішніх явища і внутрішніх станів), які оцінюються позитивно на тій підставі, що вони мають яку – небудь цінність. Окрім речей викликаючи приємні відчуття, у цю сукупність можна включати об’єкти, які не здійснюють безпосередній вплив на органи чуття, але здатні здійснити подібний вплив у майбутньому. Людська душа красить позитивними фарбами не тільки те, що є метою, а і те, що веде до мети або знаходиться близько від неї. До блага відноситься не тільки те, що викликає задоволення, але і те, із чим пов’язано очікування задоволення і надія на нього. Отже на вершині ієрархії виявляється ідея вищого блага, або Бога. Вище благоце кінцева мета, яка не може бути засобом ні для чого іншого.

І нарешті, можна, погодитись з Олександром Гугніним, що моральною діяльності кожної людини повинно бути благо – як поняття і принцип творіння. Зрозуміло, що і для юриста благо є моральною основою його діяльності.

Благо – це загальносоціологічна категорія, що має чітко окреслений етичний аспект. Без блага, писав видатний теолог і філософ Середньовіччя Ф.Аквінський, немає ні світу речей, ні світу людей.

У повсякденному житті благом прийнято називати все те, що сприяє людському життю, служить задоволенню матеріальних і духовних потреб людей, приносить їм насолоду або зручність, або виявляється засобом для досягнення певних цілей. Тому благом називають перш, за все, речі, корисні для людського життя: їжу, житло, одяг. Здобуваються вони в процесі діяльності.

Але і духовні блага зв’язані з практичною діяльністю, що опосередковує засвоєння різноманітних духовних потреб. Духовні блага – це пізнання, освіта, предмети культурного вжитку. Наявність необхідних благ – неодмінна умова існування людини та суспільства; передумова їх розвитку і вдосконалення. Благо, як відмічали ще древні філософи, поняття ціннісне, яке фіксує здатність об’єктів природи, матеріальної та духовної культури служити задоволенню життєвих потреб суб’єкта, в якості котрого виступають як окремі особи, так і колективи людей, суспільство в цілому.

Тим більше , нині кожен розуміє, що максимальна кількість грошей за чесну працю, а звідси заможність, зручності, комфорт – обов’язковий компонент матеріальних благ, а їх максимальне використання – неодмінна умова сучасного життя, й таких понять як користь і добро. У багатьох етичних вченнях (утилітаризм, прагматизм) добром вважають все, що корисно, моральною називають систему взаємної користі людей. Людина згідно з цими теоріями дбає в першу чергу про свою користь матеріальну, соціальну тощо. Зведення добра до особистої вигоди розмиває межу між добром і злом. З метою досягнення особистої користі може бути вигідно здійснити аморальний вчинок. Окрім цього потреби людини можуть бути перекрученими, небезпечними для інших людей. Користь є засобом досягнення добра. У різних моральних системах добром, яке не можна звести до корисності, є вищі цінності. Вони самоцінні, не утилітарні. Вищі цінності не приносять конкретної вигоди людям (користь), інколи навіть вимагають жертвувати своїми інтересами. Вищими цінностями є: свобода, рівність, гуманність, гуманність, справедливість та ін.. Добро обов’язково безкорисне, тому відношення взаємної користі не можуть вважатися добром, поскільки грунтуються на егоїстичних інтересах. Добро базується на потребах людини дарувати добро іншим людям.

 

 


Читайте також:

  1. IV. Питання самоконтролю.
  2. V. Питання для самоконтолю
  3. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  4. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  5. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  6. Актуальні питання управління земельними ресурсами та їх охорони
  7. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.
  8. Аргументи на користь і проти державного регулювання аграрної сфери
  9. Бесіда за запитаннями.
  10. В залежності від того, хто може вимагати виконання договору,останні поділяються на договори, що укладаються на користь їх учасників, та договори на користь третьої особи.
  11. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  12. Виділення в природних комплексах незвичайних, унікальних ділянок і явищ і питання їх збереження.




Переглядів: 856

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Питання 1. Моральна свідомість: поняття, рівні, структура | Питання 4. Зло – основна етична категорія: сутність та види.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.