Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лінія і її виразні можливості у художньо-проектній роботі

Тема 2 : Силуетність в композиції проектної графіки

Тема 1 : Лінеарна графіка у передачі графічного образу в дизайн проектуванні

Модуль 3. Візуальність проектної графіки

Лекція №3

 

План:

1Лінія і її виразні можливості у художньо-проектній роботі

2.Умовність лінійного зображення

3.Лінії і форми в інтер'єрі
4.Роль лінії в архітектурі

 

1.Роль плями в графіці

2.Композиційні особливості створення графічного знаку

3.Силует міста

 

Лінія - одне з художньо-виразних засобів зображення, основний графічний елемент лінійної графіки.
Лінія активно використовується в начерках, ескізах, малюнках, в станковій графіці (офорті), карикатурі, шаржах, плакаті, живопису, архітектурі і дизайнерських проектах.
Лінії як такої в природі не існує, вона завжди умовна і є лише межею тих чи інших площин форми.
Використовуючи лінію, художник чи дизайнер визначає форму і позначає її контури, виявляє об'єм і простір, змінюючи тональність, передає повітряну перспективу
Будучи одним з головних технічних засобів композиції, лінія має великі художньо-виражальні можливості. Вона може бути плавною, спокійною, співучою, вертикальною і горизонтальною, суцільною і переривчатою, прямою і хвилястою, пересіченоюі паралельною, легкою і важкоюі т. д. Використовуючи різноманітність цих найважливіших художньо-виразних засобів, художник, архітектор або дизайнер можуть передавати найтонші психологічні нюанси створюваної композиції,
Лінеарність в графіці - це техніка виконання і структура композиції твору, виконаного лінією або контуром.
У музичному творі - це послідовний рух звуків, що утворюють мелодійну лінію.
Мальовничість - протилежне лініарності поняття.
Іноді у творах образотворчого мистецтва лінеарність розглядається як рентабельність («кантабільний стиль»).
Кантабільность - пластичність, плавність, музикальність, співучість елементів твору образотворчого мистецтва, їх здатність «співати».
Найбільш характерна рентабельність в творах великих художників: Сандро Боттічеллі, Паоло Уччелло, Андрія Рубльова, Діонісія, Амадео Модільяні та багатьох інших.
Лінія в їхніх малюнках і живописних творах асоціюється з музичними звуками, які то посилюються, то дослухаються, то звучать потужно, як бас, то «дзвенять», тонко і високо.
Характерною рисою мови лінійної графіки є чистота і точність зображення, що робить її найпоширенішою технікою в проектній роботі. Для креслень застосовують жорстку лінію, для малюнка і начерків - легку, мальовничу, співучу.
Рисунок або креслення, обведені лінією однакової товщини, створюють неприємне враження.Любе художньо-графічне виконання вимагає різноманітності лінійної мови та використання інших виразних засобів.
«Жорсткість» мови проектної графіки, що використовує двомірну площину для передачі на ній зображення тривимірних предметів, наочно підтверджує необхідність застосування тонких художніх прийомів.
Будучи найпоширенішим способом зображення, лінійна графіка виробила свої художньо-виражальні засоби. Виразність композиції залежить від уміння ефективно використовувати лінійні елементи в побудові форми, що виражає психологічний стан (динаміку, смуток, веселість і т. д.), яке залежить від асоціативного зорового сприйняття. Вертикальна побудова ліній викликає відчуття стійкості, діагональне - динаміку, горизонтальне - спокій. Криві лінії передають враження замкнутості або плинності. Психологічна виразність графічного мови лінійної графіки залежить від фактора розташування і накреслення ліній (пряма, крива, товста, тонка, суцільна, переривчаста), їх тональності та кольору (чорна, сіра, світла, кольорова).
У проектній роботі виразність лінійної графіки залежить не тільки від використовуваних ліній, але і від паперу, її фактури і кольору. У дизайнерській практиці кольоровий папір використовується для додання проектним кресленням та ескізами декоративного звучання. Найважливішими виразними засобами вважається контраст і нюанс ліній по відношенню до площини паперу при зображенні складних ортогональних проекцій. Досягається це використанням неоднорідної різної товщини і тональності ліній. Дизайнер прагне створити враження просторовості, підкреслюючи контрастними лініями передній план і послаблюючи задній - нюансних.
Великі можливості технічних прийомів лінійної графіки використовуються в тональної розробці форми, виявленні її освітленості, фактури (застосовується кольорова лінія, заливка, лінійна імітація тони - штриховка).
Оволодіння засобами зображення і прийомами лінійної графіки необхідно дизайнеру для того, щоб вміло застосовувати їх для вираження своїх ідей.Найважливішим завданням навчального процесу є цілеспрямоване використання цієї теми в розвитку композиційного мислення. Індивідуальна трактовка при виконанні композиційних завдань розкриває необмежені пластичні можливості лінії.
В активному виборі виразних засобів лінійної графіки та у вмілому володінні її технікою наочно відображається художній темперамент автора, Пластичність лінії в образотворчому мистецтві, архітектурі і дизайні розкриває насамперед стильові особливості зображуваного об'єкта.
Уміння віртуозно використовувати пластичні можливості лінії та її здатність трансформуватися необхідно при створенні складних композиційних формоутворень. При виборі тих чи інших пластичних характеристик дизайнер повинен вміло підбирати техніку виконання і інструменти як художні, так і креслярські. Лінія має універсальні пластичні можливості, її можна використовувати не тільки в площинному зображенні, а й у реальному просторі.У цьому плані цікавими є роботи американського художника, дизайнера Олександра Кальдера, який, використовуючи дріт, створював оригінальні просторові конструкції. Подібні побудови допомагають уявити простір, відчути його пластику. Дизайнеру, що займається створенням складних предметних конструкцій, необхідно вільне володіння просторовою структурою та її розуміння.
Основні принципи лінійної графіки
1. Працюючи над формою предмета, дизайнер використовує умовні цінності лінійного зображення, прагнучи знаходити в них виразні художні елементи.
2, Художність малюнка, ескізу, креслення залежить від умілого і різноманітного використання лінії, виразність якої полягає в її пластиці, тобто в русі, повороті, легкості і т. д.
3, Найважливішим компонентом виразності лінії в проектній графіці є папір, який створює плоску поверхню, умовну повітряне середовище, освітлений простір і т. д.
4. Найважливішим виразним засобом лінійної графіки є різна фактура ліній, що залежить від матеріалу, паперу, інструментів і прийомів виконання. За рахунок неї створюється різне враження від зображуваної предметної форми, відображається активність або стриманість у предметній композиції.
5. Дизайнер повинен постійно оволодівати художніми засобами зображення, щоб вміло користуватися ними для вираження своїх ідей.
6. Використання неоднорідних ліній дозволяє створювати художньо-виразні твори, а в дизайні допомагає виявити виразність площини і об'єму.
7. Лінії бувають суцільні і переривчасті, прямі і хвилясті, монохромні і кольорові, товсті і тонкі, пересічені і паралельні, плавні і незграбні, спокійні і хвилюючі, вертикальні і горизонтальні, контрастні і нюансні. Техніка лінійної графіки дозволяє створювати тональну і кольорову розробку форми, виявляючи її освітленість, масу, фактуру, простір. Лінії в художньому творі можна порівняти з музичними звуками, і звучати вони повинні різноманітно і барвисто. Тільки в цьому випадку малюнок стає живим і трепетним. Бездарний музикант грає так, що у нього всі звуки однотонні, Так і малюнок, виконаний лініями однакової товщини, справлятиме антихудожнє враження. Плавність лінії, її повороти, вигини, динамічна спрямованість, тональність, гармонія кольорових сполучень, структурне співвідношення і взаємодія з іншими лініями сприймається нами як музика, як співучість.
8. Лінеарність є наслідком узагальнення і абстрагування, бо свідчить про переважання в творчості художника раціонального, аналітичного мислення.
9. За допомогою ліній можна створювати необхідні «психологічні якості» проектованої форми, виражати динаміку, вагу, масу, які асоціативно впливають на зорове сприйняття.
Товсті, жирні лінії обтяжують форму, створюючи враження ваги, маси.
Вертикальні лінії викликають відчуття стійкості.
Діагональні - динаміку.
Горизонтальні - спокій,
Криві лінії передають враження замкнутості або плинності.
Пряма лінія у порівнянні з кривою виглядає більш жорсткою, визначеною. Така лінія більше використовується в кресленнях, а не в малюнку.
10. Уміло використовуючи контраст і нюанс лінії, можна простими засобами вирішувати різні композиційно-графічні завдання. Зображуючи великі простори, необхідно відмовитися від контрастних ліній, тому що вони порушують масштабне співвідношення.
11. Лінія визначає межу форми і її виразний контур.

 

Формальне трактування властивостей лінії свого часу висловив художник Василь Кандинський

Геометрична лінія - це невидимий об'єкт. Вона - слід переміщення точки, тобто її твір. Вона виникла з руху - а саме внаслідок знищення вищого, замкнутого в собі спокою точки. Тут відбувся стрибок з статики в динаміку..
Виникнення

Сили, що приходять ззовні, перетворили крапку в лінію, можуть бути різними.Різноманітність ліній залежить від числа цих сил і їх комбінацій.
Зрештою [походження] всіх форм ліній можна звести до двох випадків:
1. додаток однієї сили
2. додаток двох сил:
а) одно-або багаторазове почергове вплив обох сил,
б) одночасний вплив обох сил.
Пряма.

Якщо одна приходить ззовні сила переміщує точку в якомусь напрямі, то виникає перший тип лінії, причому обраний напрям залишається незмінним, і сама лінія прагне рухатися по прямій траекторії нескінченно.
Це пряма, яка представляє в своєму напрузі саму стислу форму нескінченної можливості руху.
Прийняте майже повсюдно поняття «рух» замінюється на «напругу». «Напруга» - це сила, яка живе всередині елемента, відповідна лише однієї складової творить «рух». Другою складовою є «напрям», який теж визначається «рухом».

1. напруги
2. спрямування.
Серед прямих ми виділяємо три типи, по відношенню до яких всі інші прямі - лише відхилення.
1. Найпростіша форма прямої - це горизонталь. У людській уяві вона відповідає лінії або поверхні, на якій людина стоїть або пересувається. Отже, горизонталь - це холодна несуча основа, яка може бути продовжена на площині в різних напрямках. Холод і площинність - це основні звучання даної лінії, вона може бути визначена як найкоротша форма необмеженої холодної можливості руху.
2. Повністю протилежна цій лінії і зовні, і внутрішньо стоїть до неї під прямим кутом вертикаль, у якій площинність замінюється заввишки, тобто холод - теплом. Таким чином, вертикаль є найкоротшою формою необмеженої теплою можливості руху.
3. Третій типовий вигляд прямої - це діагональ, яка схематичним чином під рівним кутом відхиляється від обох вищеназваних і тим самим має до обох рівне тяжіння, що і визначає її внутрішнє звучання.
Відзначимо мимохідь, що в даному випадку ми маємо справу з особливою властивістю лінії - її здатністю до творення площині.
Різниця між діагоналями та іншими діагональними лініями, які по праву можуть називатися вільними прямими.При цьому вільні прямі на заданій площині можуть розташовуватися або із загальним центром або поза центром (відповідно до чого їх можна розділити на два типи:
4. Вільні прямі (неврівноважені):
а) центровані і
б) нецентровані.

Дія двох сил в області прямих може здійснюватися двома способами:
1) обидві сили вивільняються - чередуючий вплив;
2) обидві сили діють разом - одночасний вплив.
Результати, що відповідають цим двом видам, такі:
Точка Сили:
1) дві чергуються
2) дві одночасні.Результати:
Ламані лінії
Криві лінії.
Ламані лінії або лінії з кутами
Ламана виникає під тиском двох сил.

КУТ
Найпростіші форми ламаних складаються з двох частин і є результатом двох сил, які направили свою дію на одне-єдине зіткнення. Цей простий процес призводить, проте, до важливих відмінностей між прямими і ламаними: у ламаних виникає значно більший контакт з площиною, і ламана укладає щось площинне вже в собі самій. Площина тут ще тільки зароджується, і ламана стає її опорою. Різниця між незліченними видами ламаних складається виключно у величині кута, в зв'язку з чим можна виділити три типи:
а) з гострим кутом - 45 °,
б) з прямим кутом - 90 °,
в) з тупим кутом - 135 °.
Подальші ламані вироблені нетиповими гострими або тупими кутами, які більшим чи меншим числом градусів відхиляються від типових. А до трьох перших ламаних може бути приєднана ще й четверта – не схематична ламана:
г) з вільним кутом,
внаслідок чого цю ламану слід позначити як вільну ламану.
Прямий кут самотній у своєму роді і змінює лише напрямок. Серед дотичних прямих кутів можливі лише чотири варіанти - або вони з’єднуються кутами, утворюючи хрест, або утворюють прямокутні площини в зіткненні розбіжних сторін - у найбільш «правильному» випадку - квадрат.
Горизонтально-вертикальний хрест складається з однієї теплої і однієї холодної лінії - це не що інше, як центроване розташування горизонталі і вертикалі.Звідси - тепло-холодна або холодно-тепла температура прямого кута - залежно від його напряму.
ДОВЖИНИ
Подальше відмінність між простими ламаними полягає в співвідношенні довжин їх окремих відрізків.
АБСОЛЮТНІ Звучання
Абсолютні звучання даних форм залежить від трьох умов і змінюються в подальшому як:
1. звучання прямої зі згаданими змінами
2. звучання тяжіння до більш-менш безпосередньої напруги.

3. звучання тяжіння до більшого або меншого захоплення площини

Ці три звучання можуть утворити чистий тризвук. Вони можуть також бути використані поодинці або попарно, в залежності від загальної конструкції: всі три звуки ніколи не замовкають абсолютно, при цьому один або інший можуть в такій мірі заглушати інші, що вони стають ледь чутними.
Найбільш об'єктивний з трьох типових кутів - це прямий, який також є і найбільш холодним. Він ділить квадратну площину на чотири частини без залишку.
Найбільш напруженим є гострий кут - він же і найбільш теплий. Він без залишку дробить площину на вісім частин. Перевищення прямого кута призводить до послаблення напруги вперед, тяга до захоплення площині відповідно наростає.Ця жага стримується лише тим, що тупий кут не в змозі розділити всю площину без залишку: він двічі розгортається на ній і залишає сектор в дев'яносто градусів неохопленим.



Читайте також:

  1. Альтернативні можливості виробництва масла і тракторів
  2. Альтернативні можливості виробництва масла та гармат.
  3. Альтернативні можливості виробництва масла та гармат.
  4. Арт-терапія в роботі з дітьми, які перенесли сексуальне насильство
  5. Арт-терапія в роботі з правопорушниками
  6. БАР’ЄРИ В РОБОТІ З БАТЬКАМИ
  7. Бюджетна лінія
  8. Бюджетне обмеження й можливості споживача
  9. В однорідному середовищі світло розповсюджується по прямим лініям.
  10. Вибухова сила – це здатність людини проявити свої максимальні силові можливості за найкоротший час.
  11. Визначення зон і місць пошкодження в кабельних лініях
  12. Визначення можливості здійснювати самостійні дії смертельно пораненою людиною.




Переглядів: 3539

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Інструменти державної політики розвитку малого підприємництва | Оформлення креслень

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.