Важливим напрямом аналізу взаємозв'язку «витрати - обсяг - прибуток» є передбачення чутливості прибутку до зниження обсягу продажу.
Для визначення впливу на прибуток зниження обсягу продажу використовують показник запасу міцності (ЗМ), тобто величину на яку фактичний або запланований обсяг реалізації перевищує критичний обсяг продажу:
3М = V реалізації – Тб
Отже, з формули виходить, що запас міцності відображає граничну величину можливого зниження обсягу продажу без ризику понести збиток.
Так, якщо обсяг реалізації компанії «Лідер» досягне 130000 у.о., то її запас міцності складе:
а) У грошових вимірниках:
130000 – 80000 = 50000 у.о.
б) У натуральних вимірниках:
50000 /100 = 500 од.
Це означає, що компанія може знижувати обсяг реалізації в межах 500 од. або 50000 у.о. без ризику зазнати збиток.
Показник 3М може бути також використаний для визначення суми операційного прибутку (ОП):
ОП = 3М Кмд.
Застосування цієї формули до розглянутого прикладу компанії «Лідер» дає можливість отримати йому величину ОП:
ОП = 0.3 50000 = 15000 у.о.
Наряду з абсолютним значенням показника ЗМ в практичній діяльності досить часто використовують його відносне значення, а саме коефіцієнт запасу міцності (КЗМ), який є співвідношенням ЗМ до фактичного або запланованого обсягуу реалізації і визначається по формулі:
Таким чином, КЗМ є мірою ризику нерентабельної роботи компанії, і чим більше значення має КЗМ, тим менша вірогідність того, що компанія матиме збитки у разі зниження обсягів продажу.