МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||
Схему траси маршруту слід оформити згідно з вимогамиМіждержавного стандарту:
Як бачимо, Схема траси маршруту транспортної екскурсії обов'язково затверджується керівником туристичної організації та погоджується з Державною автоінспекцією, чим остання підтверджує проїзд автобусу та дозвіл для зупинок та виходів групи до об'єктів. Крім того, нині часто виникають складності з паркуванням автобусів. Ці питання знаходяться в компетенції міських комунальних господарств "Парксервіс", тому їх слід вирішити з зазначеною службою і отримати спеціальні дозволи, пластикові картки-перепустки, як це зроблено Дитячим культурно-просвітницьким центром "Кобзар" (м. Київ). У своїй суті вся робота по створенню екскурсії – це робота над її змістом. Вона починається вже під час пошуків, накопичення матеріалу, вивчення першовитоків, спеціальної літератури. Безпосередньо все це закладається в Контрольний текст екскурсії, який Міждержавним стандартом визначено як головний "технологічний документ, що включає в себе науковий актуалізований вміст інформації, яка надається екскурсантам". Виходячи з цих положень, творча група працює над створенням контрольного тексту, який виконує і контрольні функції по відношенню до індивідуального тексту – а саме, при підготовці до проведення екскурсії екскурсовод будує свою роботу згідно з вимогами контрольного тексту. Матеріал контрольного тексту слід викладати, виходячи з мети та теми екскурсії, не забувати, що він служить основою для всіх екскурсій, які проводяться за названою темою. Існує ще один вид тексту екскурсії – індивідуальний. Такий текст кожен екскурсовод складає самостійно після вивчення літератури, що рекомендована по темі. Контрольний текст, як правило, містить хронологічний виклад матеріалу. Це допомагає працювати з ним при підготовці нових варіантів текстів для різних груп екскурсантів, а також при складанні індивідуальних текстів. Контрольний текст не відтворює структури екскурсії і маршрутної послідовності, розподілу викладання матеріалу по зупинках, де аналізуються екскурсійні об'єкти і йде розповідь про історичні події. Фактично контрольний текст – це ретельно подібраний та вивірений за науковими джерелами матеріал. Використовуючи положення, фактичний матеріал та висновки, що вміщені в контрольному тексті, екскурсовод створює свій індивідуальний текст. До контрольного тексту вміщуються матеріали, які відповідно до вимог технологічної карти екскурсії повинні складати зміст вступного слова та завершення, а також логічних переходів між підтемами екскурсії. У контрольному тексті на відміну від індивідуального можуть бути вміщені матеріали, які не мають відношення до об'єктів і підтем, що включені в маршрут певної екскурсії. Отже, контрольний текст – це розгорнутий матеріал для допомоги екскурсоводам, які готуються проводити або вже проводять екскурсію на названу тему. У тих випадках, коли матеріал неможливо викласти в хронологічній послідовності, наприклад, у міській та позаміський оглядових екскурсіях, у контрольному тексті він подається відповідно підтемам. ***Робота над технологічною картою екскурсії. Підготовку екскурсії завершує складання технологічної карти – основного технологічного документу, який визначає, як краще провести екскурсію, організувати показ об'єктів, які методичні прийоми краще використати, щоб екскурсія була проведена якнайкраще. За визначенням Міждержавного стандарту, "Технологічна карта екскурсії – технологічний документ, який визначає логічну послідовність визначених об'єктів на маршруті. Примітка: Технологічна карта включає характеристики окремих етапів екскурсії у просторі та часі (тривалість, протяжність, місцезнаходження зупинок, місць огляду тощо), основні творчі завдання екскурсовода на кожному етапі". Обов'язковий додаток "Є" визначає оформлення технологічної карти екскурсії. Технологічна карта складається на кожну тему екскурсії. Відповідно до "Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з організації іноземного, внутрішнього, зарубіжного туризму, екскурсійної діяльності", затверджених наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва і Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 17.01.2001 № 762 технологічна карта екскурсії обов'язково "затверджується керівником суб'єкта туристичної діяльності і визначає логічну послідовність перегляду історико-культурних об'єктів на туристичному маршруті". Якщо екскурсія проводиться з різними групами (школярі, доросла аудиторія), доцільно мати окремі технологічні карти. Технологічна карта, як і текст, складається з вступу, основної частини та заключного слова. Вступ та заключне слово розміщуються до та після матеріалів основної частини. Мета екскурсії формулюється окремо та вміщується перед вступом. Матеріали основної частини технологічної карти розміщуються за схемою, визначеною Міждержавним стандартом. Зазначена схема є обов'язковою для всіх туристично-екскурсійних організацій України. Всі графи технологічної карти вміщують відомості, необхідні для успішного проведення екскурсії, які викладено гранично коротко (подібно плану). Цим визначається обсяг карти: він не повинен перевищувати 6-12 сторінок друкованого тексту, що залежить від теми та тривалості екскурсії у часі. Послідовність та зміст граф технологічної карти допоможе екскурсоводу зробити екскурсію логічно побудованою, компактною, цілісною. Вміння користуватися технологічною картою – обов'язкова умова для роботи кожного екскурсовода. У графі "Ділянки маршруту" називаються вулиці, провулки, проспекти, бульвари, шосе, площі, по яких проїжджає (проходить) екскурсійна група. Перш за все визначають місце, де екскурсовод починає екскурсію і робить вступ. Далі слідує шлях до першого об'єкту показу, де розкривається перша підтема, далі – від першого об'єкту до наступного. Іноді тут доцільно робити уточнення, називаючи пункти, між якими проходить маршрут. Записуючи в технологічній карті маршрут екскурсії, необхідно пам'ятати, що це – найбільш раціональний шлях пересування екскурсійної групи для послідовного огляду об'єктів, які передбачає тема екскурсії. Тому екскурсійний маршрут необхідно ретельно продумати. У міських екскурсіях переходи та переїзди від об'єкту до об'єкту не повинні перевищувати 10-15 хвилин, щоб довгі паузи не порушували цілісності маршруту, не відволікали увагу екскурсантів. Під час розробки маршруту обов'язково слід враховувати об'єкти показу, можливості їх огляду, доцільність та зручність пересування групи. Маршрути, як і теми екскурсій, у своїй більшості тематичні, рідше – тематико-хронологічні і дуже рідко носять хронологічний характер (часто це пішохідні екскурсії). Музейні експозиції, як правило, будуються за тематико-хронологічним принципом показу музейних експонатів. Це і обумовлює побудову маршруту більшості музейних екскурсій. У виробничих екскурсіях побудова маршруту залежить від особливостей показу виробничого процесу та специфіки підприємства.
У графі "Місця зупинок" визначається, де автобус чи піша група зупиняються для показу об'єкта та розповіді про нього. Зупинки визначають конкретно і точно. Наприклад, "Біля головного входу до університету, проти пам'ятника Т. Г. Шевченку". Якщо на зупинці передбачається вихід, це також зазначається у технологічній карті. У міській автобусній екскурсії, яка проходить 4 академічних години, звичайно буває 3-6 виходів. Тут доцільно визначити зимові та літні варіанти виходів з автобусу. Взимку, якщо сильний мороз, кількість виходів зменшується, припускається огляд об'єкта без виходу з машини. Слід також передбачити зупинки на випадок дощу та літніх несприятливих погодних умов. У позаміських екскурсіях, особливість яких полягає у тому, що за порівняно короткий проміжок часу (14-16 год.) автобус проходить до 400-500 км, слід робити зупинки через кожні 50 км на 2-3 хв. без виходу і через 100-150 км на 8-10 хв. – з виходом, враховуючи тему, мету, завдання, об'єкти екскурсії та категорію екскурсантів, вважаючи, що головне в екскурсії – обумовленість показу та розповіді, необхідність здорового сприйняття, потреба екскурсантів побувати "тут", "саме на цьому місці". У графі "Об'єкти показу" зазначаються пам'ятки історії та культури, інші екскурсійні об'єкти (основні та додаткові), які показують групі на зупинці. Об'єкти перелічуються по мірі їх значення для розкриття теми. У міській екскурсії об'єктом показу, поряд з пам'ятками історії та культури, може бути вулиця або площа, інженерна споруда тощо. У позаміській – в цілому місто, село, селище міського типу, а під час проїзду на маршрут – їх здаля видимі частини (висока будівля, вежа, дзвіниця тощо). У графі "Тривалість огляду" зазначається час, необхідний для показу об'єктів та розповіді про них на зупинці і для пересування групи до іншої зупинки (об'єкту чи групи об'єктів). Тут же слід враховувати час, який витрачається на рух поблизу об'єктів, які оглядаються, якщо технологічною картою передбачено огляд об'єктів по ходу без зупинки автобусу. У графі "Основний зміст інформації" необхідно врахувати вимоги до технологічної карти Міждержавного стандарту та Ліцензійних умов, а саме "логічну послідовність перегляду історико-культурних об'єктів на маршруті". Щоб досягти цього, слід не повторювати текст екскурсії і викладати зміст розповіді екскурсовода, а визначити підтему і для розкриття її – 3-5 основних питань, які будуть висвітлені при показі певного об'єкту і розповіді екскурсовода. У ході проведення екскурсії має значення виконання всіх вимог технологічної карти. Вибір місця розташування екскурсійної групи залежить від правильно обраної точки огляду, звідки об'єкт буде сприйматися найбільш виразно, повно, переконливо. Точки показу об'єкту можуть бути різними залежно від пори року, погодних умов, більшого чи меншого одночасного знаходження екскурсійних груп. Екскурсовод повинен дбати, щоб ніщо не заважало проведенню екскурсії. Всі питання, пов'язані з порядком пересування та розміщення групи біля об'єктів, правилами поведінки біля пам'ятних місць, пам'яток історії та культури, вимогами охорони природи, забезпеченням безпеки екскурсантів та виконання санітарно-гігієнічних вимог, заносяться до графи "Вказівки по організації". Тут же зазначаються найкращі точки, ракурси огляду об'єктів показу; виходи екскурсантів з автобусу, конкретні моменти надання інформації. Записи тут слід робити конкретні: "Групу вивести з автобусу, перевести через дорогу та розмістити біля меморіальної дошки на будинку № 35", "Автобус зупинити біля пам'ятника М. В. Лисенку так, щоб краще було видно будівлю театру", "Автобус зупинити біля пам'ятника Т. Г. Шевченку, після виходу групи автобус проїде в центр площі до театру і тут чекатиме групу". Детальні рекомендації екскурсоводу з техніки ведення екскурсії, занесені до технологічної карти, пропорційні зростанню його методичної майстерності. Бо кожний об'єкт вимагає відбору певних точок огляду, а їх кількість завжди обмежена. Наприклад, якщо об'єкт знаходиться на значній відстані – його не видно. При дуже близькому наближенні до об'єкту порушуються його пропорції та розміри. Відстань, з якої найбільш повно можна роздивитись об'єкт, дорівнює приблизно двом його висотам. Методичні рекомендації екскурсовода слід розміщувати у графі "Методичні вказівки". Тут необхідно помічати, де зупинити автобус, групу або уповільнити рух машини залежно від погодних умов, пори року, сонячного освітлення протягом дня так, щоб показ об'єкта був найбільш ефективним та повним. Екскурсоводу слід досконало вивчити ті об'єкти, їх оточення, до яких він привезе чи приведе екскурсантів. Крім того, він повинен вміти орієнтуватися за будь яких обставин. Методичні вказівки – найважливіша частина технологічної карти. У цій графі перелічуються конкретні деталі об'єкта, на які екскурсоводу слід звернути увагу при показі, послідовність їх аналізу; називаються методичні прийоми показу, розповіді, руху, які слід використати, і зазначається, як це слід зробити, даються вказівки по створенню певного емоційно-психологічного настрою екскурсантів, подаються варіанти логічних переходів, поради по використанню фотографій, документів, схем та інших матеріалів "портфеля екскурсовода". При цьому слід пам'ятати, що показ об'єкта – це не вказівка екскурсантам "куди і на що дивитись". У цій графі можливі і такі вказівки: "Підготувати групу до сприйняття зорових об'єктів самостійно", "Пояснити терміни...", "При показі місць знаходження війська, чітко орієнтувати групу" тощо. При цьому слід завжди пам'ятати, що сутність екскурсії – показ, розповідь та їх взаємозв'язок, а також "ефект присутності", – тут, саме на цьому місці" та "вживання" в епоху чи подію. Один з зачинателів екскурсійної справи Н. П. Анциферов визначав цей стан екскурсанта як історико-топографічне відчуття. "Відвідування місць визначених подій – давня культурна потреба. Слова "на тому самому місці" мають якусь особливу владу над свідомістю. Ніби місце, яке ознаменоване пам'ятною подією, перемагає час. Коли знаходишся на ньому, розмикається ланцюг часу, сучасний момент ніби прикладається до неповторно відійшовшого в історії та яскравою іскрою спалахує переживання згаслого минулого". Називаючи в технологічній карті конкретні методичні прийоми, слід пам'ятати, що саме за їх допомогою розкривається зміст екскурсії, досягається її пізнавальна та виховна мета. Всі методичні прийоми взаємообумовлені, використовуються у комплексі, іноді один переходить в інший, їх взаємозв'язок, перехід здійснюється за допомогою додаткових методичних прийомів. Залежно від теми, мети, змісту екскурсії, категорії екскурсантів змінюється роль, функції та взаємообумовленість методичних прийомів. Одні з них стають основними, інші – додатковими. Так, при проведенні екскурсій архітектурно-містобудівної та мистецтвознавчої тематики більше використовуються прийоми показу, аналізу, в літературних – прийоми розповіді, літературного монтажу. Одним з останніх етапів технологічного процесу підготовки екскурсії є комплектування "портфеля екскурсовода". "Портфель екскурсовода" – комплект інформаційних матеріалів (фотографій, копій документів, географічних карт, схем, репродукцій з картин тощо), які використовуються екскурсоводом у ході екскурсії.
Призначення "портфеля екскурсовода": • відтворити відсутні ланцюжки зорового ряду. Це особливо важливо в тих випадках, коли в екскурсії з певних причин не все можна показати в натурі, наприклад, історична споруда, яка давно зазнала руйнації від часу та втручання людини; показати фото людей, які мають відношення до об'єкту чи подій, з ним зв'язаних; • показати копії справжніх документів, рукописів, літературних творів, про які розповідає екскурсовод; • дати зорову уяву про рослини, мінерали, механізми тощо шляхом показу справжніх зразків, фотографій, муляжів. Важливо, щоб наочні посібники для екскурсії не обмежувались фотографіями, щоб "портфель екскурсовода" не перетворився у фотопортфель. Це значно збіднить екскурсію і не дасть змоги "портфелю" виконати своє призначення. Тому до нього, крім фотографій, можна і слід включати географічні карти, схеми, креслення, малюнки, копії справжніх документів, зразки продукції підприємств (якщо вони не великі за розміром), гербарії, колекції мінералів тощо. "Портфель" – постійний супутник екскурсовода, він допомагає зробити кожну екскурсію більш наочною та цікавою. Його зміст підказується темою екскурсії. Наприклад, в екскурсіях на історичні та архітектурні теми фотографії, репродукції з гравюри чи малюнка повинні дати змогу екскурсантам зорово уявити будівлі або їх частини, давні фортеці, споруди у їх первісному вигляді. Всі наочні посібники "портфелю" доцільно пронумерувати, вони повинні бути зручними у використанні, демонструватися вміло у помірних дозах, щоб не відволікати уваги екскурсантів від основних об'єктів – пам'яток історії та культури. До кожного експонату, який включено до "портфелю", можна прикласти листок з поясненнями. Іноді пояснення подаються на зворотньому боці експонату, що сприяє кращому ознайомленню з ним екскурсантів. Іноді мовний портрет експоната прикладається у вигляді окремої довідки, яка носить назву "Пояснення до "портфеля екскурсовода" екскурсії на тему (назва)". Кожне пояснення в довідці має той самий порядковий номер, що й експонат. В екскурсії слід використовувати різні прийоми показу наочних посібників "портфеля". Найбільше розповсюджений ілюстративний прийом. Наприклад, розповідь екскурсовода про рослинний та тваринний світ місцевості супроводжується показом фотографій, гербаріїв, муляжів, які ілюструють і роблять більш наочним та зрозумілим те, про що йдеться. Ефективним є коментуючий прийом, коли показ фотографій здійснюється перед розповіддю. Остання є лише поясненням тому, що бачать екскурсанти. Третій прийом – прийом контрасту, коли фотографії демонструються для того, щоб показати екскурсантам, як змінилося місце (вулиця, будівля), яке вони оглядають. При цьому фотографія чи малюнок контрастують з об'єктом. Прийом побудовано на порівнянні з інформацією, яка наводиться. Відбір наочних посібників – справа клопітка. Велику допомогу в цьому можуть надати працівники архівів, музеїв, виставок. Кожний експонат доцільно обговорити з фахівцями, якщо щось викликає питання, доречно попросити висновок наукової установи. Особливо обережно слід використовувати матеріали з особистих архівів. Після завершення комплектування "портфеля екскурсовода", його "експонати" заносять до технологічної карти екскурсії (вказуючи номери). Робота по створенню нової екскурсії вважається завершеною, якщо підготовлені всі необхідні документи. Документація з екскурсійних тем, окрім індивідуальних текстів, повинна зберігатися в методичному кабінеті. Процес створення нової екскурсії також включає підготовку калькуляції витрат і розрахунок ціни на екскурсійну послугу, затвердження екскурсії у встановленому порядку, рекламу екскурсійного маршруту.
Читайте також:
|
||||||||||
|