Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Податкова політика зарубіжних країн.

 

Для більшості країн сьогодні характерним є помірне податкове навантаження та проведення податкової політики спрямованої на забезпечення стабільного економічного зростання, створення сприятливого клімату для розвитку господарської діяльності та ефективного вирішення соціальних проблем в державі. Зокрема, в ЄС визначено такі цілі податкової політики (документ Комісії Європейських Співтовариств назвою: «Податкова політика в ЄС – пріоритети на роки вперед»), що їх мають переслідувати всі країни-члени Союзу:

- сприяння податкової політики ЄС досягненню цілей, що спрямовані на те, щоб економіка ЄС стала найбільш конкурентоспроможною, динамічною та інтелектуально орієнтованою економікою світу шляхом сталого економічного розвитку, створення кращих робочих місць та досягнення більшого рівня соціальної єдності;

- подальше підтримання ефективного розвитку внутрішнього ринку, як до, так й після можливого географічного розширення ЄС, отримуючи усі можливі вигоди від його функціонування;

- сприяння довгостроковому зменшенню загального рівня податкового навантаження в ЄС зі збереженням здорового балансу між зменшенням податків, інвестиціями у суспільний сектор економіки та підтримкою фіскальної консолідації країн;

- посилення в ЄС системи економічного, соціального (на випадок безробіття), медичного, страхового, інноваційного, споживчого захисту та підтримання якісної політики розвитку, екологічного захисту та енергозбереження;

- підтримка реформування Європейської моделі соціального розвитку [14, 27].

Характеризуючи оподаткування в ЄС, слід зазначити, що, з одного боку, податкові системи країн-учасниць зберігають свою цілісність і автономність, а з іншого – регулювання податкових відносин здійснюється і правом Європейського Співтовариства, і національним правом. Прийняті або запропоновані до розгляду Ради ЄС заходи у сфері податкової політики торкаються тільки принципів системи оподаткування і податкової бази. Розмір ставки, який є найбільш гнучким інструментом, визначає національна влада. А, отже, кожна держава має достатньо можливостей для автономного провадження заходів, спрямованих на протидію кризовим явищам. Країни не копіюють податкові системи один до одного, проте їх функціонування підпорядковане єдиним цілям, принципам та критеріям створення.

Для подолання наслідків світової фінансової кризи 2008 року уряди США, Японії, Німеччини, Китаю, Австралії та інших країн вдалися до фіскального оздоровлення економіки, сукупного виробничого та споживчого попиту. Було розроблено та реалізовано на практиці загальнодержавні програми зменшення податкового навантаження на бізнес, підтримки купівельної спроможності домогосподарств, соціального захисту громадян, втілення великих наукових та інфраструктурних проектів тощо. Ці програми стимулювання («фіскальні стимули») фінансуються за рахунок коштів державних бюджетів та розраховані на тривалий проміжок часу – до появи суттєвих ознак покращення ринкової ситуації. Основні заходи держав у сфері податкової політики після фінансової кризи відображені в табл. 4 [14, 28].

Разом з тим питома вага податків, зборів та обов’язкових платежів у ВВП багатьох країн є досить суттєвою. Так, від 40 до 50 % становить питома вага зазначених платежів у таких європейських країнах, як Італія, Австрія, Франція, Бельгія, Норвегія, Фінляндія, Нідерланди, Люксембург, Швеція, Данія. Використовуючи дані щодо сплати податків, зібрані з 183 країн порівняємо податкові системи у всьому світі, та їх вплив на бізнес. Як свідчать дані табл. 5, найвища питома вага податків у ВВП у скандинавських країнах, зокрема у Норвегії, Данії, Швеції. У них склалась достатньо раціональна й ефективна система розподілу і використання зібраних коштів на соціальні цілі [18].

 

Таблиця 4.

Основні заходи держав у сфері податкової політики після фінансової кризи

Захід Країни, які його застосовують
Фінансова допомога підприємствам
Прискорене повернення ПДВ Франція
Зниження ставки ПДВ Великобританія
Звільнення від податку на прибуток (на нові інвестиції, дослідження) або його зменшення Франція, США, Великобританія, Німеччина, Російська Федерація, Індонезія, Канада, Південна Корея
Зниження внесків на соціальне страхування для роботодавців Німеччина
Податковий кредит США
Розстрочка податків Великобританія, Російська Федерація
Прискорена амортизація Російська Федерація, США, Німеччина, Франція
Пільги в податку на нерухомість Великобританія
Податкові пільги окремим галузям США, Японія, Російська Федерація, Китай
Стимулювання споживання продукції того чи іншого сектору (податкові пільги, прямі доплати, держзакупівлі) Великобританія, Німеччина, Франція, Китай, Російська Федерація, Бразилія
Митно-тарифний захист Російська Федерація
Субсидування Китай
Зниження податків для малого та середнього бізнесу Російська Федерація, США, Франція, Чилі
Зниження експортного мита для торгівельних фірм Російська федерація
Зниження експортних цін, податкові пільги для експортерів Китай
Захист для домогосподарств
Зниження ставки ПДВ Великобританія
Збільшення одноразових виплат сім’ям у зв’язку з кризою США, Японія, Великобританія, Німеччина, Італія, Чилі, Австралія, Франція
Збільшення інших соціальних виплат (пенсії, на дітей, медичне страхування) США, Великобританія, Німеччина, Франція, Чилі, Австралія
Збільшення розміру пільг США, Великобританія, Німеччина
Податковий кредит США, Великобританія
Зниження податків США, Великобританія, Німеччина, Канада, Індонезія, Італія
Наповнення бюджету
Запозичення Франція, Великобританія, Німеччина, Японія
Зростання акцизного збору на алкоголь та тютюнові вироби Великобританія
Зростання податку на споживання Японія
Зростання податків на доходи (для багатих громадян) Великобританія
Зростання внесків на страхування для працівників та роботодавців (для високооплачуваних працівників) Великобританія
Зростання податків на автомобілі, що не відповідають екологічним нормам Великобританія
Випуск державних облігацій (для фінансування заходів економічного стимулювання) Китай

 

 

Таблиця 5.

Податкове навантаження в різних країнах світу (згідно рейтингу сприятливості податкових систем Paying Taxes 2012) [18]

Країна Податкове навантаження (Total Tax Rate), % В порівнянні з Україною, %
Данія 27,5 -29,6
Канада 28,8 -28,3
Ісландія 31,8 -25,3
Великобританія 37,3 -19,8
Фінляндія 39,0 -18,1
Норвегія 41,6 -15,5
Польща 43,6 -13,5
Греція 46,4 -10,7
США 46,7 -10,4
Німеччина 46,7 -10,4
Росія 46,9 -10,2
Швеція 52,8 -4,3
Австрія 53,1 -4,0
Україна 57,1 -
Бельгія 57,3 + 0,2
Франція 65,7 + 8,6
Італія 68,5 + 11,4

 

Найменший рівень податкового навантаження характерний для Данії та Канади. Тут це зумовлено використанням податкової політики як засобу створення сприятливих умов для діяльності промислових компаній, що потребує низького рівня оподаткування.

У рейтингу сприятливості податкових систем Paying Taxes 2012, підготовленому Світовим банком спільно з Pricewaterhouse Coopers, Україна посіла 152-ге місце серед 183 досліджуваних країн [18].

Порівнюючи показник податкового навантаження України з іншими країнами з розвинутою ринковою економікою, можемо побачити, що даний показник у нашій державі є середнім. Проте зниження податкового навантаження є необхідною умовою виходу України з економічної кризи, що приведе до формування цілої низки позитивних зрушень в економічній і податковій сферах. Поступове зниження податкового навантаження на фізичних осіб сприятиме збільшенню заощаджень домогосподарств, підвищенню платоспроможного попиту населення, а отже розвиткові виробництва та збільшенню реальних доходів платників податків і, як наслідок, – зростання податкової бази.

Отже, досвід розвинених країн світу свідчить про існування низки інструментів, що впливають на податкову систему країни і є ефективними засобами регулювання економічних процесів та явищ у державі. Запозичення Україною найбільш прогресивних з них з урахуванням національних особливостей повинно стати пріоритетним заходом економічної політики у найближчому майбутньому.


Читайте також:

  1. IV. Політика держав, юридична регламентація операцій із золотом.
  2. Автономні утворення у зарубіжних державах
  3. Аграрна політика
  4. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  5. Активна і пасивна державна політика.
  6. Активна політика зайнятості
  7. Аналіз зарубіжних концепцій менеджменту
  8. Антиінфляційна державна політика
  9. Антиінфляційна політика держави
  10. Антиінфляційна політика. Взаємозв’язок інфляції та безробіття.
  11. Антимонопольна політика держави.
  12. Антиукраїнська політика російського царизму. Посилення централізаторсько-шовіністичних тенденцій




Переглядів: 1951

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Джерела формування доходів бюджету. | Основні підходи до дослідження глобалізацій них процесів, їх сутність та характеристика

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.