МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||
Промови і сфери їх використанняПереконуючі розважальні стимулюючі Інформаційні надихаючі Види промов Класифікація промов Красномовність поєднала силу всіх мистецтв (Платон). Риторика – цариця душ і княгиня мистецтв (Ф. Прокопович). Мета оратора – переконати та інформувати під час публічного виступу. Предмет риторики – це публічний виступ у процесі комунікації (спілкування). Основи публічного мовлення Немає професії, яка не потребувала б спілкування. З ним безпосередньо пов’язане життя сучасної ділової людини. Науковці підрахували, що впродовж дня ділова людина промовляє до 30 тисяч слів. Світ наших взаємин з іншими людьми, успішність ділових контактів (бесід, виступів на нарадах, презентаціях тощо) потребує умілого володіння словом. Це дає змогу вільно висловлювати думки і знаходити порозуміння, - ефективно спілкуватися, а в разі потреби переконати співрозмовника, зробити його своїм соратником і однодумцем. А це – основа успіху людини в усіх її життєвих справах. Від володіння словом багато в чому залежить успішність професійного становлення і кар’єрного росту. Потреба вчитися красномовства, мистецтва ефективно спілкуватися зумовила виникнення риторики – науки про майстерність мовлення, спілкування, переконання словом. Риторика – це наука про способи підготовки й виголошення ораторської промови з метою певного впливу на аудиторію. Риторика як наука виникла в Стародавній Греції. Її родоначальниками були Сократ, Платон, Арістотель, Демосфен, Цицерон та інші філософи. Здобутками риторики користувалися в добу античності, Середньовіччя, Відродження, класицизму. У наш час риторика – запитана суспільством наука. Діяльність людини в більшості сфер суспільного життя потребує спеціального вивчення риторики. Це ЗМІ, наука, викладацька діяльність, політика, економіка, бізнес, юриспруденція, менеджмент, маркетинг і, зрештою, щоденне спілкування.
Риторика ґрунтується на певних законах, основний з яких – закон відповідності типу, стилю і жанру мовлення ситуації спілкування. Відповідно до цього розрізняють такі види промов, кожна з яких виконує свої функції:
Інформаційні промови передбачають повідомлення інформації. Метапромовця – ознайомити з конкретними даними, фактами. До таких промов належать: оголошення, інформаційний огляд подій, виступ на з’їзді партії, на конференції, на нараді, лекція, наукове повідомлення та ін. Вимоги до інформаційної промови: * актуальність; * цікавий зміст; * відсутність спірних положень.
Переконуючі промови. Мета промовця –переконати слухача. Предмет промови – питання факту (що є правдою, а що – ні) або поведінки (що потрібно робити, а що – ні). До переконуючих промов належать: виступ на диспуті, на мітингу, в парламенті, на суді. Вимоги до переконуючої промови: * цікава та змістовна тема; * наявність спірного питання, що становить інтерес і підлягає вирішенню * переконливість.
Надихаючі (агітаційні) промови умовно поділяються за метою: * надихнути; * переконати; * викликати емоційну реакцію. До надихаючих промов належать: виступ на знак важливої події, виступ на зборах політичної сили, передвиборна промова політика, виступ із привітанням, з оцінкою заслуг, проповідь та ін. Вимогидо надихаючої (агітаційної) промови: * вибір суспільно значущої теми; * зрозумілість, дохідливість; * переконливість; * вплив на емоційну сферу слухачів.
Стимулюючі промови теж мають агітаційний характер. Мета такої промови – спонукатислухача до дії: нової, продовження або припинення попередньої. До стимулюючих промов належать: заклики на підтримку заходів (зокрема благодійних); політичні заклики щодо голосування за певних політиків; виступи з рекламною метою; заклики подивитися кінофільм, виставу, відвідати музей, виставку та ін. Вимоги до стимулюючої промови: * наявність фактичного матеріалу; * мобілізація уваги; * спрямованість на активні дії.
Розважальні промови ставлять за мету розважити й потішити слухача. До таких промов належать виступи гумористів, оповідачів кумедних історій та анекдотів. Вимоги до розважальних промов: гумор, іронія, новизна, вигадка, несподівана розв’язка.
Промови виголошують у формі монологу – цілісного розгорнутого висловлювання однієї особи, що не передбачає втручання слухача, або в формі діалогу – розмови двох чи кількох осіб із почерговим їх висловлюванням. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||
|