Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Філософсько-соціальні погляди громадівцев

 

 

Зародження громадівського руху слід віднести до 60-м рокам XIX ст. Один з його активних учасників і організаторів В.Б. Антонович. З діяльністю громадівцем пов'язано становлення поглядів Олександра Опанасовича Потебні (1834-1908). В центрі філософії О.Потебні – проблема взаємозв’язку мови і мислення. Він вважає услід за Гумбольдтом, що мову породжує думка, в той же час розмежовувавши їх як самостійні сфери. Структурною одиницею думки він виділяє слово і читає, що воно складається з трьох частин: зовнішня форма (звук), зміст (думка) і внутрішня форма (значення слова). Він вважає, що внутрішня форма обумовлена духом нації. Відповідно образи і значення по О. Потебні мають історичний характер. Він виділяє міфологічний характер мислення, який властивий всім народам, оскільки мова виконує функцію відображення. При цьому в міфі образ і мова утворюють єдність. І лише надалі, на рівні понятійно-категоричного мислення, вони стають самостійними. Першою формою неміфологічного мислення він вважає художньо-образне. Інша форма мислення – наукова виникає в результаті втрати внутрішньої форми, внаслідок чого слово стає тотожним поняттю. Він розглядає мову як основу національного культурного життя, тому вважає, що розвиток нації відбивається в розвитку мови. Проте О. Потебня заперечує наявність вищих і нижчих мов, оскільки кожна окрема нація вносить свій незамінний внесок до розвитку духовної культури. Саме тому основна мета вивчення народної творчості – це розкриття багатства національної культури. Зрозуміло, що національне не протиставляється інтернаціональному.

Михайло Петрович Драгоманів (1841-1895) багато в чому спирається на ідеї М.Костомарова і О. Потебні. Вплив романтизму позначається в увазі до проблем національного духу, але потім він переходить на позиції раціоналізму, позитивізму і соціалізму під впливом вивчення праць Сен-Симона, Прудона, О. Конта. М. Драгоманов приходить до висновку про значну роль детермінації соціального життя, але при цьому зберігаючи етичну орієнтацію. Тому вищою метою із його точки зору може виступати тільки людина і ідея справедливості, у тому числі і міжнаціональних відносинах. Розвиток людської історії він розглядає як постійні зміни, які мають певну спрямованість. О. Потебня піддавав критиці ідею історичного месіанізму, якою дотримувався Гегель, оскільки, на його думку, людство є єдиним організмом. Тому проголошується, що кожна людина володіє справжньою цінністю, а історія розглядається як шлях отримання свободи. Він розділяв основні положення анархізму Прудона і вважав, що свобода можлива тільки в результаті створення добровільних асоціацій – громад, які виключають примушення. Саме у цьому полягав сенс громадівського соціалізму, який припускав федеративність як принцип, який спирався на автономність і свободу окремої людини, автономність громад і націй. Серед двох шляхів, а саме революційного і еволюційного, він віддавав перевагу останньому, оскільки не приймав насильства. Критика революції зводилася до наступного: вони носять по перевазі консервативний характер, крім того, благородна мета не може бути досягнута через руйнування. Саме тому він ставив завдання активізації культурної діяльності.


Читайте також:

  1. Виникнення капіталізму у Франції. Наукові погляди А. Монкрет’єна
  2. Гносеологічні та етичні погляди І. Канта.
  3. Господарський розвиток України та економічні погляди її мислителів у другій половині XVII – першій половині ХІХ ст.
  4. Дидактичні погляди
  5. Дидактичні погляди Я.А.Коменського
  6. Економічний розвиток Запорізької Січі та економічні погляди Б.Хмельницького
  7. Економічні погляди Дж. М. Кейнса.
  8. Економічні погляди Ксенофонта, Платона, і Аристотеля.
  9. Економічні погляди меркантелістів та фізіократів, їх роль у виникненні класичної політичної економії
  10. Економічні погляди Р. Клауєра і П. Давідсона
  11. Економічні погляди Родбертуса.
  12. Економічні погляди С.Сісмонді




Переглядів: 608

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Початок розробки української національної ідеї. Кирило-Міфодієвське товариство. | Молода Україна

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.