Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Марксистська економічна теорія. Основні проблеми “Капіталу” К.Маркса.

Вивчаючи розвиток економічних вчень ми прийшли до висновку, що їх виникнення пов’язане з об’єктивними умовами, які формуються в окремі періоди розвитку людського суспільства.

Початок становлення марксистської економічної теорії, як напряму класичної політичної економії належить до 40-х років ХІХ ст. Матеріальні (економічні) передумови теорії марксизму пов’язані зі становленням розвинутого капіталізму епохи вільної конкуренції, який прийшов в передових країнах світу на зміну феодалізму. Важливу роль у формуванні цих передумов відіграв промисловий переворот, який в Англії розпочався у 70-х рр. ХVIII ст. і в основному завершився до 1825 р. Він сприяв розвитку капіталізму на основі зростання продуктивних сил, заміни ручної праці машинами.

Одночасно становлення капіталізму супроводжувалося масовим розоренням селян і ремісників, формуванням армії найманої праці. Особливо протиріччя між основними класами – найманими працівниками і капіталістами загострювалися в період економічних криз, які в Англії розпочалися у 1825 р. (а слідом за нею і в інших країнах). Кризи надвиробництва свідчили про певну неспроможність конкурентного механізму саморегулювання, зумовили масове безробіття. Все це привернуло увагу німецьких економістів К.Маркса і Ф.Енгельса.

Політичні передумови генезису цієї теорії формувалися в умовах антифеодальних революцій в Європі. Представники марксистської теорії під впливом цих революцій обґрунтували висновок про неминучість зміни соціального устрою виключно революційним шляхом, про загибель капіталізму і заміну його новим економічним ладом. Вони заперечували можливість поступового еволюційного вдосконалення капіталізму шляхом його реформування.

Соціальною базою революційних змін марксизм вважав пролетаріат – клас найманих робітників, який розглядався як “могильник капіталізму”.

З’ясувавши передумови генезису марксизму, перейдемо до вивчення сутності цієї теорії. ЇЇ засновником був великий німецький економіст та філософ Карл Генріх Маркс. Участь у створенні марксистської політекономії брав і друг К.Маркса – німецький вчений Фрідріх Енгельс.

Карл Генріх Маркс (1818-1883) народився в Трієрі, в родині адвоката. Після закінчення гімназії (1835 р.) вступає до Боннського університету, згодом навчається в Берлінському університеті на юридичному факультеті, який закінчує в 1841 р., отримавши вчений ступінь доктора філософських наук. У січні 1842 р. Маркса запросили до Кельна очолити “Рейнську газету”. Саме тоді він знайомиться з Фрідріхом Енгельсом, який цілком поділяє погляди К.Маркса на проблеми соціально-економічного розвитку.

Фрідріх Енгельс (1820-1895) народився у Бремені, в родині фабриканта. Не закінчивши гімназію, в 1838 р. він був змушений працювати в Бременському торговому домі, але постійно займався самоосвітою. З 1839 р. його статті з проблем робітничого класу друкує журнал “Телеграф”. З 1842 р. починає активну діяльність у “Рейнській газеті”.

Водночас К.Маркс і Ф.Енгельс беруть участь у роботі революційних груп, вони стали на шлях професійної революційної діяльності.

Найбільш значним твором марксистської теорії став “Капітал” К.Маркса, який створювався автором на протязі 1844-1883 рр. За життя він видав тільки 1-й том ‘Капіталу”, 2-й та 3-й томи видав за чернетками Маркса Ф.Єнгельс. 4-й том “Капіталу” під назвою “Теорії додаткової вартості” був виданий К.Каутським – ідеологічним спадкоємцем К.Маркса і Ф.Єнгельса – у 1905-1910 рр.

“Капітал” К.Маркса має підзаголовок “Критика політичної економії”, що свідчить про його критичну спрямованість проти тогочасної економічної науки. Він складається, як зазначено вище, з чотирьох томів: перший – “Процес виробництва капіталу”, другий – “Процес обертання капіталу”, третій – “Процес капіталістичного виробництва, узятий в цілому”, четвертий –“Теорії додаткової вартості”.

За словами самого К.Маркса головною метою його дослідження було відкриття економічного закону руху сучасного суспільства. Для реалізації цієї мети він методологічно виходив із трьох наукових джерел:

1. Англійської політичної економії Сміта -Рікардо.

2. Німецької класичної філософії Гегеля-Фейербаха.

3. Французького утопічного соціалізму Сен-Сімона-Фур’є.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  3. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  4. Аграрні проблеми в працях письменників аграрників.
  5. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  6. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  7. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  8. Актуальні проблеми біоетики
  9. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  10. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  11. Актуальність проблеми.
  12. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації




Переглядів: 848

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Науковою заслугою Сміта є те, що він розмежував заробітну плату на номінальну і реальну. | Лекція № 1

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.