Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Трансформація соціальної структури українського суспільства.

Соціальна мобільність, види соціальної мобільності.

Терії соцільної стратифікації.

Соціальна структура суспільства: основні види та елементи.

План.

Курчаба Т.М.

ЛЕКЦІЯ № 4

Львівський Державний Університет Фізичної Культури

Глобалізація сьогодні заторкнула життя людей у всіх країнах, багатих і бідних, змінюючи не тільки глобальні системи, а й повсякденне життя. Глобалізація не створила об’єднаного світу. Радше навпаки, вона спричинила виникнення значних соціальних розмежувань та конфліктів.

Література, використана для написання лекцій:

1. Дворецька Г.В. Соціологія: Навч.посібник. – К.: КНЕУ, 1999. – 340 с.

2. Іванов В.Ф. Соціологія масової комунікації: Навч. посібник. – К., 1999.

3. Павличенко П.П., Литвиненко Д.А. Соціологія: Навч. посібник. – К.: Лібра, 2000.

16. Піча В.М. та ін. Соціологія. – К., 1996.

17. Погорілий О.І. Соціологічна думка ХХ століття. Посібник. – К., 1996.

18. Ратушна Г. Соціологія (матеріали курсу лекцій). Навчальний посібник. Видання 2-е, доп. І перероб. – Тернопіль, 1999. – 148 с.

19. Соціологія: Підручник / За загальною ред. Проф. В.П.Андрющенка, проф. М.І.Горлача. – Харків – Київ, 1998.

20. Соціологічна думка України: Навч. посібник. – К.: Заповіт, 1996.

21. Соціологія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. В.Г.Городяненка – К.: Видавничий центр «Академія», 2002. – 500 с.

10. Черниш Н. Соціологія: Курс лекцій. – Львів, 1996. - №3. – С.38-58.

13. Якуба О.О. Соціологія: Навч. посібник для студ. – Харків: Константа, 1996.

 

 

Кафедра гуманітарних дисциплін

 

 

 

Тема: “Соціальна структура та соціальна стратифікація суспільства.”

з дисципліни “Соціологія” для студентів 1 курсу ФФВ і ФС, ФРОФК, 2 курсу ФРОФК напрямок “туризм”.

Виконавець:

к.н.ф.в. і с., доц..

Лекція обговорена і затверджена на засіданні кафедри гуманітарних

дисциплін (протокол №_____ від “___” ______________ 2011 р.).

Зав. Каф.,

К.і.н., доц.. Полянський О.А.

 

Нерівність існує в усіх типах людського суспільства. Навіть у примітивних культурах, де фактично немає майнової різниці в статках, існує нерівність між індивідами, між чоловіками й жінками, між молодими і старими. Хтось може мати вищий статус, аніж інші, наприклад, за виняткову спритність на полюванні або за те, що він або вона, як гадають, має особливий доступ до спілкування з духами предків. Щоб описати ці нерівності, соціологи застосовують термін СОЦІАЛЬНА СТРАТИФІКАЦІЯ (лат.-stratum-прошарок іfacer – робити) - структуровані нерівності між різними угрупованнями людей. Страта – соціальний прошарок, який об’єднується за якимось одним критерієм диференціації: прибутком, багатством, владою, престижністю професії, освітою тощо. Стратифікацію можна уявити як геологічне нашарування різних скельних порід земної поверхні. В такому разі кожне суспільство можна розглядати як ієрархію “прошарків” – з привілейованими нагорі й знедоленими внизу. Можна виділити чотири основні системи стратифікації: рабство, касти, стани і класи. Іноді вони існують у поєднанні: наприклад, рабство співіснувало з класами в античній Греції та Римі, а також у південних штатах США перед громадянською війною.

Рабство – це крайня форма нерівності, коли певні індивіди у прямому розумінні належать іншим людям як їхня власність. Легальні умови володіння рабами були дуже різні в різних суспільствах. Іноді закон позбавляв раба майже всіх людських прав (південні штати США), тоді як у інших випадках їхнє становище уподібнювалося до ролі слуги. Після того як понад століття тому у Північній і Південній Америці рабам надали волю, рабство як формальна інституця було поступово викорінене і сьогодні зникло майже повністю в усьому світі.

Кастаасоціюється передусім з культурами Індійського субконтиненту. Сам термін “каста” – не індійського походження, він запозичений з португальської мови і означає “раса” або “чиста порода”. Самі індійці не мають єдиного терміна, який би описував кастову систему назагал, а цілу низку слів, що стосуються різних її аспектів, два головні з яких – це “варна” і “джаті”. Варна складається з чотирьох категорій, кожна з яких має різний ступінь соціального пошанування. Нижче цих чотирьох груп розміщуються “недоторкані”, що перебувають у найневигіднішому становищі. Джаті – це групи, які визначаються локально, і кожна з них має власний поділ на касти. Кастова система надзвичайно складна і в різних місцевостях має різну структуру, причому ці відмінності настільки істотні, що йдеться, власне, не про одну “систему”, а про розмаїття різних, досить слабко пов’язаних вірувань та звичаїв. Проте деякі принципи широко поділяються. Браміни, що належать до найвищої варни, є найдосконалішими з погляду чистоти, недоторканні – найменш чисті. Браміни повинні уникати певних контактів з недоторканними, і лише останнім дозволяється контактувати із тваринами або речовинами, які вважаються нечистими. Кастова система тісно пов’язана з вірою індусів у відродження; вони вірять, що індивіди, які нехтують обов’язковими ритуалами своєї касти, у наступному втіленні відродяться у нижчому становищі. Індійська кастова система ніколи не була абсолютно статичною. Хоча індивідам забороняється переходити з касти в касту, групи в цілому можуть змінювати свої позиції в кастовій ієрархії.

Стани були складовою європейського феодалізму, проте існували й у багатьох традиційних цивілізаціях. Феодальні стани ’ складалися з різних страт і мали різні обов’язки та права стосовно один одного, що обумовлювалися законом. У Європі найвищий стан складався з аристократії та дворянства. Духівництво утворювало другий стан, нижчий за своїм статусом, але наділений багатьма певними привілеями. До третього стану належав простолюд – кріпаки, вільні селяни, купці та ремісники. На відміну від каст, між станами до певної міри дозволялися змішані шлюби та індивідуальна мобільність. Станова система в минулому мала тенденцію розвиватися там, де існувала традиційна аристократія, побудована на шляхетному походженні.

Класові системивідрізняються в багатьох аспектах від рабовласницької, кастової або станової. Особливо слід відзначити чотири відмінності:

1. Класи не встановлюються законом і не спираються на релігійну традицію; належність до певного класу не пов’язана з успадкованими привілеями, підкріпленими законом або звичаєм. Класові системи за своєю суттю набагато плинніші, аніж інші типи стратифікації, й лінії поділу між класами ніколи не бувають чітко визначеними. Не існує формальних заборон на змішані шлюби між представниками різних класів.

2. Індивід досягає свого класу, а не просто “одержує” його при народженні. Соціальна мобільність – рух угору або вниз у класовій структурі – явище набагато поширенеше, ніж у інших системах.

3. Класи утворюються залежно від різниці в економічному становищі між угрупованнями індивідів, нерівностей у володінні та контролі над економічними ресурсами. В інших типах стратифікації найбільше значення мають неекономічні фактори.

 

Клас – широке угруповання людей, які спільно розпоряджаються економічними ресурсами, що формує стиль їхнього життя. Основні класи, що існують в західних суспільствах: вищий клас (багатії, підприємці та промисловці, вищі урядовці – ті, хто володіє або контролює ресурси); середній клас (білі комірці та професіонали); робітничий клас (“сині комірці” та люди, зайняті ручною працею). Вдеяких індустріалізованих країнах-Франція, Японія-важливу роль відігравав і четвертий клас – селяни. У країнах “третього світу” селяни досі є найбільшим класом.

Найвпливовіші теоретичні підходи були опрацьовані К.Марксом, М.Вебером; більшість пізніших теорій стратифікації були побудовані наїхніх ідеях – Ерік Олін Райт, Френк Паркін.

На думку Маркса, клас – це група людей, що перебувають в однаковому відношенні до засобів виробництва – засобів, якими вони заробляють на життя. До виникнення сучасної промисловості засоби виробництва складалися переважно із землі та знарядь. Тому в доіндустріальних суспільствах два основні класи складали ті, хто володів землею, і ті, що активно працювали на ній. В сучасних індустріальних суспільствах набагато більше значення мають фабрики, установи, технічне обладнання, а багатство або капітал потрібні, щоб усе це придбати. Отож два основні класи складаються з тих, хто володіє цими новими засобами виробництва, - промисловців або капіталістів, - і тих, хто заробляє собі на прожиток, продаючи їм свою робочу силу, - робітничого класу, для позначення якого Маркс іноді вживав термін, що сьгодні видається вже архаїчним, “пролетаріат”. Відносини між цими класами є експлуататорськими. Протягом робочого дня, робітник виробляє більше, ніж потрібно роботодавцю для відшкодування плати за найм. Ця додаткова вартість і є джерелом прибутку, що привласнюється капіталістами. Крім двох основних класів є перехідні класи – класові групи, що залашилися від виробничої системи попереднього типу, наприклад, селянсьтво в сучасних суспільствах. Маркс привертає увагу до розколів, що виникають всередині класів:

1. У вищому класі частими є конфлікти між фінансовими капіталістами (банкірами) і промисловцями.

2. Існує розмежування інтересів між людьми, які володіють невеликим бізнесом, і тими, хто володіє або управляє великими корпораціями. І ті, і інші належать до класу капіталістів, але політика, яка сприяє розвиткові великого бізнесу, не завжди відповідає інтересам малого.

3. Найнижчий прошарок робітничого класу становлять безробітні – ті, хто довгий час не може знайти роботу; часто вони живуть значно гірше, ніж більшість робітників. Ці групи складаються переважно з представників етнічних меншин.

Підхід Вебера до стратифікації побудований на теорії Маркса, яку він модифікує і розвиває. Існують дві головні відмінності між цими двома теоріями:

По-перше,згідно з Вебером, класовий поділ залежить не лише від контролю або відсутності контролю над засобами виробництва, але й від економічних відмінностей, які безпосередньо не пов’язані з власністю. Такі ресурси складаються передусім з професійного вміння та кваліфікації, завдяки чому визначаються певні види праці і можливості працевлаштування. Люди, зайняті в сфері управління і професіонали високої кваліфікації заробляють більше і мають сприятливіші умови праці, ніж люди робітничих професій. Учені ступені, дипломи та набуте ними вміння свідчать про їхню кваліфікацію і підвищують “ринкову” ціну порівняно з тими, хто таких свідоцтв не має.

По-друге, Вебер розрізняє ще два основні аспекти стратифікації, крім класу. Один він називає статусом, що має відношення до соціальної репутації або престижу, який здобуває та чи інша група, відрізняючись цим від інших подібних груп. Статусні ознаки часто змінюються незалежно від класового поділу, соціальна репутація може бути або позитивною або негативною. Позитивно привілейовані статусні групи включають в себе будь-які угруповання людей, що мають високий престиж в умовах данного суспільного ладу (лікарі, юристи). Другий – партією – що означає групу індивідів, які працюють разом, тому що мають спільне походження цілі та інтереси. Партії можуть виникати на основі спільних для різних класів інтересів; наприклад- релігійні вірування або націоналістичні ідеї. Праці Вебера про стратифікацію мають велике значення, бо показують, що й інші виміри стратифікації, а не тільки класовий поділ, справляють значний вплив на життя людей. Більшість соціологів дотримуються думки, що схема Вебера дає гнучкішу й витонченішу основу для аналізу стратифікації, ніж теорія, яку пропонує Маркс.

Американський соціолог Ерік Олін Райт розвинув теоретичні засади, які багато в чому спираються на Маркса, але й використовують і ідеї Вебера (Wright, 1978, 1985). Згідно з Райтом, існують три виміри контролю над економічними ресурсами в сучасному капіталістичному виробництві, й саме вони допомагають нам ідентифікувати основні класи, що існують сьогодні.

1. Контроль над інвестиціями або грошовим капіталом.

2. Контроль над фізичними засобами виробництва (земля, фабрики, установи).

3. Контроль над робочою силою.

Ті, хто належать до класу капіталістів, контролюють усі ці виміри в системі виробництва. Робітничий клас не контролює жодного. Але між цими головними класами є групи, становище яких набагато двозначніше. Це ті утворення, які Райт називає суперечливими класовими утвореннями, бо вони мають вплив на одні аспекти виробництва, але не можуть контролювати інші. Наприклад, “білі комірці” та професійні службовці мусять продавати свою робочу силу підприємцям, проте водночас вони мають більший контроль над умовами праці, ніж люди в “синіх комірцях”. Райт називає класове становище таких працівників “суперечливим”, оскільки вони не є ані капіталістами, ані робітниками, проте мають спільні ознаки і тих і інших.

Френк Паркін, британський учений, запропонував підхід, що грунутується більше на ідеях Вебера, ніж на теорії Маркса (Parkin, 1971, 1979). Паркін погоджується з Марксом, як погоджувався і Вебер, що володіння власністю, засобами виробництва, є основною підвалиною класової структури. Проте власність це тільки одна форма соціального перекриття, яке може бути монополізоване меншістю і використане як фундамент влади над іншими. Крім власності або багатства, для створення соціального перекриття можуть бути використані більшість характеристик, щоїх Вебер асоціював з різницями в статусі, такими як етнічне походження, мова або віра. У створенні соціального перекриття задіяні два види процесів. Виключеня – це стратегія, якої дотримуються групи, щоб відокремити себе від чужих, перепинивши їм доступ до цінних ресурсів. Узурпація– це спроби менш привілейованих добутися до ресурсів, що були раніше монополізовані іншими. Обидві стратегії, за деяких обставин, можуть використовуватись одночасно (узурпаційна політика профспілок проти роботодавців, і водночас не допуск до членства етнічних меншин). Паркін називає це подвійним перекриттям. Тут ми маємо безперечну подібність поглядів Паркіна і Райта. Обидва поняття свідчать, що ті, хто перебуває посередині стратифікаційної системи, до певної міри поглядають угору, але водночас дбають і про те, щоб відокремитися від тих, хто внизу.

Вивчаючи стратифікацію, ми повинні брати до уваги не лише різницю між економічними позиціями чи професійними заняттями, а й те, що відбувається з індивідами, які ці позиції займають. Терміном СОЦІАЛЬНА МОБІЛЬНІСТЬ ми позначаємо рух індивідів та груп між різними соціоекономічними позиціями. Вертикальна мобільність означає рух угору або вниз по соціоекономічній шкалі. Тих, хто набуває у власності, доході або статусі, ми називаємо мобільними вгору, а тих, хто рухається в протилежному напрямку, - мобільними вниз. У сучасних суспільствах у великих масштабах відбувається також латеральна (горизонтальна) мобільність, тобто географічні переміщення між міськими районами, містами або регіонами. Вертикальна й латеральна мобільності часто поєднуються. Розрізняють інтрагенераційну мобільність – кар’єра окремого індивіда та інтергенераційну мобільність – мобільність через покоління. Інтенсивність і всезагальністьвертикальної соціальної мобільності змінюється від суспільства до суспільства, тобто в просторі. Якщо взяти вищі шаблі в політичній, економічній і професійній пірамідах Індійського суспільства, то буде видно, що всі вони визначені фактом народження і є тільки небагато індивідів, які досягли високого положення, піднімаючись від найнижчих страт. Тим часом в США серед відомих людей в промисловості і фінансах 38,8 % в минулому і 19,6 % в сучасному поколінні починали бідняками; 31,5 % мультиміліонерів починали свою кар’єру, маючи середній достаток.

Найвизначнішим міжнародним дослідженням соціальної мобільності було дослідження Сеймур Мартін Ліпсет і Рейнгард Бендікс. Вони проаналізували матеріал, зібраний у 9-ох промислово розвинених країнах – Британії, Франції, Німеччині, Швеції, Швейцарії, Японії, Данії, Італії та США. Всупереч своїм сподіванням, дослідники не знайшли жодних доказів того, що Сполучені Штати відкритіші за європейські суспільства. Сукупну соціальну мобільність через лінію "“ині комірці"”/ "“ілі комірці"”складали 30% У США, тоді як в інших суспільствах, цей відсоток коливався від 27-ї до 31-ї позначки.


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. Адаптивні організаційні структури управління.
  3. Активний характер соціальної політики.
  4. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  5. Американська модель соціальної відповідальності
  6. Аналіз асортименту й структури випуску продукції.
  7. Аналіз динаміки і структури валового нагромадження.
  8. Аналіз динаміки і структури витрат підприємства
  9. Аналіз динаміки та структури банківських доходів
  10. Аналіз динаміки та структури валютних операцій
  11. Аналіз і оцінка рівня соціальної відповідальності бізнесу
  12. Аналіз показників складу, структури й технічного стану основних фондів.




Переглядів: 1025

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СУСПІЛЬСТВА В СУЧАСНОМУ СВІТІ | Теорії розвитку дитини.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.