МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняттєво-термінологічні проблеми сучасної дидактики.Об’єкт і предмет сучасної дидактики. Розрізнення об’єкта і предмета дидактики дає змогу правильно обґрунтувати її фундаментальні проблеми, оптимально організувати практику навчання в різних освітньо-виховних системах. Тому для визначення предмета загальної дидактики необхідно враховувати її функції. В педагогіці є кілька підходів до такого визначення. Наприклад, предмет дидактики – це: · навчання як засіб освіти та виховання; · закономірності та принципи навчання, його цілі, наукові підвалини його змісту; · взаємодія викладання й учіння в їх єдності; · не тільки власне процес викладання й учіння, але й умови, необхідні для його здійснення (зміст, організація, засоби), а також різні порівняно стійкі результати виконання цих умов. Український педагог М.М.Фіцула предметом дидактики вважає: 1) визначення мети і завдань навчання, без чого неможливе повноцінне навчання; 2) окреслення змісту освіти відповідно до вимог суспільства; 3) виявлення закономірностей процесу навчання на основі його аналізу, спеціальної пошуково-експериментальної роботи; 4) обґрунтування принципів і правил навчання на основі виявлених його закономірностей; 5) вироблення організаційних форм, методів і прийомів навчання; 6) забезпечення навчально-матеріальної бази, засобів навчання. Польський учений – дидакт Ч.Купісевич дає таке визначення: “Предметом дослідження загальної дидактики є процес викладання й учіння разом із факторами, що його породжують, умовами, в яких він протікає, а також результати, до яких він призводить”. До навчальної діяльності він відносить також самоосвіту. Правомірно стверджувати, що об’єктом загальної дидактики як педагогічної науки є навчання у всьому його обсязі. Предметом її є система відношень: · суб’єкт викладання – суб’єкт учіння; · суб’єкт учіння – навчальний матеріал; · взаємовідношення між суб’єктами учіння; · основні закономірності між усіма компонентами навчального процесу. Різноманіття цих відношень становить сутність навчального процесу. Безумовно, серед них найголовнішим є союз викладання і учіння, тобто взаємини учителя й учня.
Правильне розуміння та обґрунтування фундаментальних категорій загальної дидактики “навчання”, “процес навчання”, “навчальний процес”, “дидактичний процес” сприяє науковому визначенню її предмета. Ч.Купісевич уникає вживання таких понять і використовує дидактичну категорію “процес викладання й учіння”. Основні напрями розв’язання поняттєво-термінологічних проблем досить повно розкриті в роботах І.М.Кантора, В.М.Полонського та інших учених. Про складність дидактичної категорії “навчання” свідчать різні підходи авторів до його визначення. Наприклад, дефініції С.П.Баранова: навчання – це штучно організована пізнавальна діяльність з метою прискорення індивідуального психічного розвитку й оволодіння пізнаними закономірностями оточуючого світу; П.І.Сікорського: навчання – це така суб’єктна педагогічна взаємодія, яка забезпечує виховання, саморозвиток і розвиток взаємодіючих суб’єктів, засвоєння ними необхідних знань, навичок і вмінь, методів пізнання навколишнього середовища; М.Д.Ярмаченка: навчання – ще вужча, ніж освіта, категорія. Це педагогічний процес, в ході якого учні під керівництвом спеціально підготовлених людей (учителів, вихователів, інструкторів, у вищих навчальних закладах - викладачів) опановують знання, оволодівають уміннями й навичками. Процес навчання завжди двосторонній. Він охоплює діяльність учителя (викладання) і діяльність учня чи студента (навчання); С.У.Гончаренко: навчання – цілеспрямований процес передавання і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини. Навчання – процес двосторонній: діяльність учня – учіння і діяльність учителя –викладання. Цікавим є те, що більшість авторів під час визначення “навчання” використовують філософічне поняття “процес”, тобто навчання має процесуальний характер і не може існувати без нього. Отже, навчання – це планомірна, організована, спільна і двостороння діяльність учителів і учнів, спрямована на свідоме, міцне і глибоке опанування останніми системами знань, навичок і вмінь, процес, під час якого набувається загальна освіта, формується і розвивається особистість учня, його світогляд, засвоюється досвід людства і професійної діяльності. І.П.Підласий виділяє такі ознаки навчання: 1) двосторонній характер; 2) спільна діяльність учителів і учнів; 3) керівництво з боку вчителя; 4) спеціальна планомірна організація й управління; 5) цілісність і єдність; 6) відповідність закономірностям вікового розвитку учнів; 7) управління розвитком і вихованням учнів. Дидактична категорія “процес навчання” охоплює різноманітні підпорядковані загальній меті пари актів викладання й учіння (дії учителів і учня) та їх сукупність. “Процес навчання– специфічна форма пізнання об’єктивної дійсності, оволодіння суспільно-історичним досвідом людства; двосторонній процес взаємопов’язаних діяльностей учителя (діяльності викладання й діяльності з організації й управління навчальною діяльністю учня) і діяльності учнів (учіння), спрямований на оволодіння учнями системою знань з основ наук, вмінь і навичок їх практичного застосування, розвиток творчих здібностей учнів”. Загальна дидактика обіймає всю діяльність педагогів, яку називають викладанням, і навчально-пізнавальну діяльність учнів, яку визначають як учіння. Ця активна, цілеспрямована і змістовна взаємодія учителів і учнів визначається як процес, навчання, під час якого останні засвоюють певну сукупність знань, формують необхідні практичні навички та вміння, всебічно розвивають свої інтелектуальні та фізичні здібності і кваліфікацію, формують і розвивають свою особистість. Має бути тісний та плідний союз між викладанням і учінням, інакше процес навчання практично не виконуватиме своїх суспільних функцій та не досягне мети. Процес навчання є центральним елементом навчального процесу. “Навчальний процес –це система організації навчально-виховної діяльності, в основі якої – органічна єдність і взаємозв’язок викладання й учіння; спрямована на досягнення цілей навчання й виховання”. Основні ознаки навчального процесу – це системність, гуманність, демократичність, особистісна спрямованість, цілісність, комплексність, планомірність, націленість на конкретний результат, тривалість, організованість. Центральними його постатями виступають суб’єкти навчання (педагог і учень), між якими повинні існувати суб’єкт - суб’єктивні взаємини. П.І.Сікорський підкреслює: “Навчання ми розглядаємо як процес суб’єктивної взаємодії”. Загальними поняттями та категоріями дидактики як педагогічної науки є: “мета навчання”, “викладання”, “суб’єкт викладання”, “учіння”, “суб’єкт учіння”, “освіта”, “зміст навчання”, “навчальний план”, “навчальна програма”, “навчальна дисципліна”, “підручник”, “навчальний посібник”, “навчальний матеріал”, “навчальна ситуація”, “метод навчання”, “самоосвіта”. Розглянемо деякі з них. Викладання – це діяльність тих, хто навчає, а учіння – це діяльність тих, хто навчається. “Викладання – діяльність учителя в процесі навчання. Воно полягає в постановці перед учнями пізнавального завдання, повідомленні нових знань, організація спостережень, лабораторних і практичних занять, керівництві роботою учнів по засвоєнню, закріпленню й застосуванню знань, у перевірці якості знань, умінь і навичок”. Роль суб’єкта викладання в дидактичному процесі є надзвичайно великою і різноплановою. І.А.Зязюн підкреслює, що “освіта неможлива без учителя, з іменем якого пов’язані перемоги і поразки. Він завжди уособлював у собі мудрість суспільної свідомості і мав непересічний вплив на все суспільство. Він завжди був громадянином і професіоналом, він завжди був наставником, поводирем у майбутнє”. Проблема учіння, на думку С.У.Гончаренка, є “найбільш складною і найменш опрацьованою. Вона полягає в організації ефективності мислительної діяльності самого учня з метою розвитку, формування необхідної суми знань, умінь і навичок, вироблення сучасної наукової картини світу”. Учіння – це система навчально-пізнавальних дій учнів, спрямованих на опанування знаннями, навичками та вміннями їх застосування у професійній діяльності, формування особистості громадянина України. Передумови навчальної діяльності учнів є наявність: · мети, що стимулює учня до цілеспрямованої змістовної навчально-пізнавальної діяльності; · мотивації до навчально-пізнавальної та майбутньої професійної діяльності; · соціальної та морально-психічної готовності до майбутньої професійної діяльності; · самостійності та активності учнів у навчально-пізнавальній діяльності, зосередженості на опануванні професійної майстерності. І.А.Зязюн виокремлює такі основні компоненти процесу учіння: · суб’єкт учіння – індивід, який навчається, здобуває знання; · об’єкт, на який спрямовується активність суб’єкта – знання, які належить опанувати суб’єкту; · знання, опановані суб’єктом в результаті учіння. Поняття “освіта” в контексті гуманістичної парадигми переживає суттєву трансформацію. Освіта є складовою виховання, але дещо вужчою категорією. Під нею розуміють усе те, що сприяє формуванню світогляду особистості, її професійних знань, навичок і вмінь. Сюди входить здобуття спеціально запланованої певної суми знань та їх систематизацію. Освіта – сукупність знань, умінь, навичок, поглядів і переконань, а також певний рівень розвитку пізнавальних сил та практичної підготовки, що досяга гається в результаті цілеспрямованої навчально-виховної роботи. Відповідно, в теорії навчання поняття “освіта” має вживатися в трьох значеннях: 1) як процес інтелектуальної підготовки особистості учня до умов життя в суспільстві шляхом засвоєння систематизованих знань і формування на їх основі навичок, вмінь і світогляду: “Під освітою розуміється процес входження людини в життя суспільства, в цілісній світ живої і “неживої” природи”; 2) як результат процесу навчання та рівень досягнення освіченості, сформованості навичок і вмінь: “…Кінцевий підсумок освіти – внутрішній стан людини на рівні потреби пізнавати нове, здобувати знання, виробляти матеріальні і духовні цінності і допомагати ближньому, бути добротворцем”; 3) як сукупність навчально-виховних настанов. У цьому аспекті, на думку І.Д.Беха, особливе значення має “категорія ставлення” в конспекті розвитку образу “Я” особистості. Ця категорія є ключовою для формування й розвитку особистості учня в педагогічному процесі, оскільки за його допомогою розкривається становлення смислового зв’язку, єдність навчально-пізнавальної та професійної діяльності особистості учня, позитивна спрямованість його ціннісних орієнтацій. Навчальний план – державний документ, який визначає перелік навчальних предметів, що вивчаються в конкретних освітньо-виховних системах, послідовність їх вивчення та кількість годин, що відводяться на вивчення кожного з них за роками навчання, а також тижневу кількість годин. Він враховує додаткові години на індивідуальні і групові заняття, курси за вибором, факультативи. Як правило, такі плани розробляються і затверджуються Міністерством освіти і науки України. На основі навчального плану складаються навчальні програми з усіх предметів. Навчальна програма – це документ, що визначає зміст навчання, систему знань, навичок і вмінь, які мають опанувати учні в навчальному процесі з кожного предмета, а також зміст розділів і тем та розподіл їх за роками навчання. Вона складається з таких розділів: 1) пояснювальної записки, де викладено цілі навчання з даного навчального предмета, ознаки процесу (організація навчання кожного класу); 2) змісту навчального матеріалу, поділеного на розділи та теми із зазначеною кількістю годин на кожну; 3) обсягу знань, навичок і вмінь з даної навчальної дисципліни для учнів кожного класу; 4) переліку унаочнень і літератури для учнів і методичної літератури для вчителів; 5) критеріїв оцінювання знань, навичок і вмінь з кожного виду роботи. Навчальна дисципліна – це науково обґрунтована система знань, навичок і вмінь, яку відібрано для вивчення в різноманітних освітньо-виховних системах. Конкретний перелік і взаємозв’язки предметів визначаються навчальними планами, структурологічними схемами підготовки відповідних фахівців. Підручник – основна навчальна книга, яка складається згідно з навчальною програмою. Він повинен бути водночас стабільним, тобто мати основу, і мобільним – таким, що забезпечує можливість уведення нових знань без порушення основної конструкції. Для школярів він має бути по можливості цікавим, коротким, доступним, добре ілюстрованим, естетично оформленим. Навчальний посібник – книга, матеріал якої розширює межі підручника, містить додаткові, найновіші та додаткові відомості.
Читайте також:
|
||||||||
|