Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Специфіка правової справедливості.

Побудова суспільства на справедливих початках припускає рівність. Саме тому право сприймається людиною як справедливість через рівність. У історії суспільства поняття справедливість і рівність часто ототожнювали.

Так, французький філософ Пьер Жозеф Прудон рахував справедливість основним поняттям моральності. Події Великої французької революції підштовхнули його надати справедливості значення рівноправ'я. Вже в ранньому творі «Що таке власність» Прудон ототожнював справедливість і рівноправ'я, посилаючись на визначення стародавніх мислителів: «Justum aequale est, injustum inaequale» («справедливе те, що рівне, несправедливо нерівне»).

Образ права як справедливості через рівність знайшов своє віддзеркалення в зображенні Феміди: пов'язка на очах богині правосуддя символ неупередженості, а ваги символ об'єктивної думки про справедливість.

У основу правового, справедливого рівноправ'я покладений принцип природного права: те, що визнається справедливим для себе, повинне визнаватися справедливим по відношенню до іншої особи.

Правова справедливість виступає як фіксований законом регулятор економічною, політичною, релігійною, етичною, соціальною і інших форм справедливості. Вона виступає як засіб забезпечення рівних прав, виключає привілеї і нерівність людей перед законом.

У найзагальнішому вигляді рівність це філософська категорія, що відображає відносини між явищами, об'єктами і суб'єктами, яке має на увазі їх подібність, взаємну відповідність в даних умовах.

У суспільстві поняття рівність мінялася від рівного ділення матеріальних благ (зрівнялівка) до рівності в правах і обов'язках. Найважливіше в рівності це те, що повинне бути справедливим те, що є право для одного, повинне бути правом і для іншого, і те, що є обов'язок для одного, повинне бути обов'язком для іншого. Не повинно бути такого положення, про яке говорили стародавні: «Що дозволене Юпітеру, то не дозволено бикові».

Проблеми, які стояли перед суспільством, і пов'язані з поняттям «Рівність як справедливість» займали розум мислителів ще в старовині. Як, наприклад, відобразити в законі «рівність» між послугою і нагородою, злочином і покаранням? І тут на перший план висувається шаблонізація міри встановлення норми в пошуку «рівності як справедливості».

Відомий філософ Пітірім Сорокин, досліджуючи проблему «рівної міри», підкреслив важливість шаблонізації міри в людському суспільстві. «У кожній постійній соціальній групі, пише він, з часом встановлюється певний курс злочинів і послуг, тобто встановлюється цілком певне покарання за певний злочин і певна нагорода за певну послугу. За кожен акт, наприклад, за пошкодження носа, вух, зубів, ока, ноги, руки, пальця, на все встановлюється певна ціна каральний прейскурант. Кримінально-правові кодекси, зокрема, і представляють не що інше, як подібний каральний прейскурант. У них одна частина статті указує певний акт, а інша частина каральна «винагорода» за нього...» Сорокин П. Чоловік. Цивілізація. Суспільство. М., 2004. З. 114..

З буденної точки зору справедливість теж завжди вимагає пошуку «рівності», еквівалента, виступає як етичне уявлення про відповідність провини і відплати, послуги і нагороди. І вже через це потребує правового захисту. Більш того, в житті досягти справедливої рівності, добитися торжества справедливості можна лише через право.

Висновки:

1. Поняття цінності розкриває внутрішній, духовний аспект ставлення людини до природи, до інших лю­дей, до самої себе і до Бога. Цінності являють собою ряд "ідеальних об'єктів", між якими спостерігається деякий порядок.

2. Похідними для розуміння права як цінності, є розу­міння його як форми здійснення свободи, як загаль­ної міри свободи індивідів. Вільні індивіди — суть і зміст права.

3. Найбільш значущим вираженням права є визнання автономії кожного члена суспільства, його незалеж­ності. Основна правова цінність — справедливість, що може розумітися як прагнення діяти відповідно до прав і обов'язків, відплачуючи кожному своє і забезпечуючи умови для реалізації здібностей кож­ного.

Питання для самоконтролю:

1. Що означає термін "цінність"?

2. Яке співвідношення понять цінність і оцінка?

3. Дайте визначення таких понять, як ціль, ціннісна орієнтація, оцінка, норма.

4. Яке місце займають цінності в структурі людської діяльності?

5. У чому відмінність індивідуальних і суспільних цін­ностей? Які цінності є правовими і чому?

6. Назвіть вищі цінності людини і дайте їхню коротку характеристику.

7. Який зміст ви вкладаєте в поняття правовий ідеал і яку роль він відіграє в правовому житті?

8. Що таке свобода і для чого вона існує? Що з нею ро­бити?

9. Що являє собою рівність? Як співвідносяться воля і рівність?

10. Яке місце займає справедливість у системі вищих цінностей? Як співвідносяться справедливість і пра­во?

11. Який існує зв'язок, співвідношення між волею, рів­ністю і справедливістю?

12. Який існує зв'язок між справедливістю і поняттям суспільного ідеалу?

 


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  3. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  4. Вдосконалення нормативно-правової бази міста на етапі переходу до інформаційного суспільства
  5. Взаємозалежність і співвідношення громадянського суспільства і правової держави.
  6. Взаємозалежність і співвідношення громадянського суспільства і правової держави.
  7. Види влади. Специфіка політичної влади
  8. Види господарсько – правової відповідальності
  9. Види господарсько-правової відповідальності
  10. Види господарсько-правової відповідальності
  11. Види та форми міжнародно-правової відповідальності
  12. Види цивільно-правової відповідальності




Переглядів: 545

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Справедливість як основна правова цінність. | Філософські проблеми права і влади в суспільстві, що трансформується.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.