МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Значення культури логічного мислення в пізнанні та життєдіяльності людини.Поняття логічної форми. Мислення і мова, їх взаємозв’язок. Філософія, логіка та інші науки про сутність мислення. План Тема 22. Предмет, структура та завдання формальної логіки 1.Філософія, логіка та інші науки про сутність мислення. Логіка і за своім походженням, і за траєкторіями подальшому розвитку, і за своїм предметом є переважно філософською наукою, причому найбільш фундаментальною з усіх галузей філософії. Адже уся філософія побудована на міркуваннях, а чи є вони правильними, чи ні— це визначається ступенем їхньої відповідності логічним принципам. Однак, оскільки будь-яка серйозна діяльність зв'язана з міркуванням, і в кожній науці маються свої власні традиції і авторитетні взірці міркувань, остільки в метафоричному сенсі будь-яка конкретна наука може бути названа прикладною логікою. Будучи наукою про форми, принципи і методи правильного міркування, логіка лише частково стикається з комплексом інших наук про мислення (педагогіка, психологія, соціологія, фізіологія вищої нервової діяльності тощо). Оскільки логіку цікавить тільки інваріантна, формально-структурна і формально-процедурна сторона мислення, а не сам процес мислення в його змістовних аспектах, вона й тут має істотну специфіку, про яку потрібно завжди пам'ятати. Вона насамперед відрізняється від педагогіки, що досліджує і впроваджує методи виховання і розвитку мислення у дітей. Саме завдяки педагогіці усі сучасні дорослі люди є носіями природної логіки. Трохи інший змістовно-функціональний аспект мислення цікавить психологію, у якій досліджуються варіації мислення в залежності від індивідуальних розходжень, причому не тільки у дітей, але й у дорослих. Логіка відрізняється від психології тим, що не займається вивченням таких видів мислення, як навчання, запам'ятовування, фантазії, здогадки і т.ін.; її цікавить тільки процедурна сторона процесів аналізу мислення й обґрунтування (аргументації). У логіці вивчається загальна сутність, а не часткові прояви "обгрунтовування". У ній не вивчається, чому люди думають так-то й так-то, а формулюються правила, користуючись якими можна встановити, чи є конкретний фрагмент доведення спроможним і несуперечливим, тобто, чи може він служити задачам інтерсуб’єктивного обґрунтування. Соціологія мислення вивчає особливості мислення і пізнання у представників різних суспільних і професійних груп – власне логіку це не цікавить. Нарешті, логіка далі всього відстоїть від фізіології вищої нервової діяльності (нейрофізіології), що досліджує електрохімічні процеси, що відбуваються в мозку людини при здійсненні розумових дій. Інша справа, що логіка тут може використовуватися, як і в усіх інших науках, для моделювання предметної області нейрофізіології. Набагато більше логіка взаємодіє з загальною теорією мови, або лінгвістикою, особливо з так званою структурною лінгвістикою і теоріями мовленнєних актів і комунікації. Справа в тому, що будь-яка національна мова містить у собі систему досить строгих правил, певну "внутрішню логіку", що виробилася стихійним шляхом завдяки необхідності людей розуміти один одного. Однак і тут специфіка логіки виявляється в тому, що вона відносно незалежна від природних людських мов, від їх історично сформованих словників і способів утворення слів і речень. Зв'язок між мовознавством і логікою починається і закінчується тим, що підстави, які ми наводимо для доведення наших висновків, завжди виражені на якійсь мові. Але логіка має справу не із самими морфологічними і синтаксичними словесними одиницями мови, а з відношеннями між іменами (поняттями) або реченнями (судженнями). Якщо мовознавство не цікавлять формальні умови забезпечення істинності речення або сукупності речень (тексту), то для логіки це одна з найважливіших задач теорії виводу. Логічний вивід розглядається як процес, що дозволяє нам установити істинність деякого судження, названого висновком доведення (умовиводу), на підставі істинності інших суджень, що роблять даний висновок очевидним. Тому логіку можна охарактеризувати як філософську науку, що досліджує умови, за яких дане судження або група суджень дозволяють правильно вивести з них деяке інше судження. Дуже тісні зв'язки склалися у сучасної логіки і математики, причому ще в першій половині ХХ століття інтенсивно обговорювалося питання, чи не є логіка частиною математики, або чи не є математика частиною логіки. На обидва ці питання зрештою була дана негативна відповідь, однак фактом є те, що сучасна логіка нерідко ототожнюється з математичною логікою, яка у залежності від конкретних програм окремих дослідників і розв'язуваних ними проблем трактується то як частина математики, то як частина філософії. Виявилося, що математика не зводиться до логіки, оскільки для побудови математики необхідні аксіоми, які встановлюють існування в реальності визначених об'єктів. Але такі аксіоми мають уже не логічну, а філософську (онтологічну) і предметно-практичну природу. Цей факт історії логіки дає підставу затверджувати, що тим більше не зводяться до логіки інші конкретні наукові дисципліни, зокрема правознавство. У її сучасній математичній формі логіка також тісно зв'язана з інформатикою і через неї з кібернетикою — наукою про загальні принцпи управління і зв'язок у будь-яких областях: у техніці, у живих організмах, у суспільстві. Основоположник кібернетики американський математик Норберт Вінер вважав, що вона була б неможлива без математичної логіки. У кібернетиці велике значення мають релейно-контактні схеми, що моделюють реальні логічні операції людського міркуванняі. Математико-логічний опис цих операцій, у свою чергу, сприяє детальному аналізові логічної побудови людської думки і відкриває нові можливості автоматизації розумових дій аж до створення так званого "штучного інтелекту". Завдяки ж “штучному інтелектові” стає моживим створення правничих інформаційно-пошукових та експертних систем, комп’ютерного моделювання судових процесів тощо. Але з усіх наук саме юриспруденція дала самий значний первісний імпульс до розвитку логічних досліджень, а потім протягом усієї наступної історії логіки постійно запозичувала у неї технологію міркування й у свою чергу ставила перед нею нові теоретичні і практичні завдання. Зокрема, теоретико-правнича, правотворча і правозастосовна діяльність постійно зіштовхуються з проблемою розмежування того, що є, і того, що повиннео бути (проблема співвідношення "сущого" і "належного"). Традиційна логіка практично не мала справи з нормами права, у кращому випадку ототожнюючи їх із загальними дедуктивними засновками силогізму. Вона мала справу винятково з оповідальними реченнями або з логічними функціями висловлень, підстановками яких є такі речення. Самі ці речення оцінювалися тільки як істинні або хибні (помилкові), оськільки аналізувалися тільки речення, що не виражають ступеня і характеру ціннісного відношення до дійсності. Однак у праві постійно приходиться зустрічатися саме з оцінками ("законно", "заборонено", "дозволено", "несправедливо" тощо), з нормами ("так-то вчиняти неможна", а от "так-то при таких-то обставинах можна" або навіть "слід обов'язково так-то робити"; з імперативами і, нарешті, з висловлюванням різних рішень, розпоряджень, вироків, що є не описами дійсності, а розпорядженнями щодо того, що повинно відбутися в дійсності. Для аналізу всіх цих нових для логіки сюжетів у ХХ столітті початку розроблятися логіка норм і оцінок, логіка розпоряджень (команд) і деонтична логіка.
Читайте також:
|
||||||||
|