МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Мислення і мова, їх взаємозв’язок.Оскільки будь-яка інтелектуальна діяльність у суспільстві здійснюється за допомогою мови, а діяльність юриста є в першу чергу діяльністю інтелектуальною, для нього логічний аналіз мови має істотне і часто навіть першочергове значення. У такому широкому розумінні мови можна вважати, що вона виникає вже на рівні спілкування тварин, які користуються певними звуковими сигналами, мімікою, позами, рухами для передачі власних реакцій на зовнішні ситуації своїм сородичам або ворогам . Цей зоогенетичний аспект розвитку мови для логічного аналізу є нецікавим. Більш важливо прийняти до уваги те, що на рівні людського спілкування мова сама є продуктом культурно-історичного розвитку і разом з ним становить фундамент усієї нашої культури. Завдяки мові індивідуальні і в силу цього унікальні психічні образи світу (відчуття, сприйняття, уявлення) об'єктивуються і починають бути міжсуб’єктними, суспільно-доступними у формі окремих слів, висловлень та розгорнутих міркувань. Саме слова, окремі висловлення та міркування, а також утворені з них тексти становлять основні структурні компоненти мови. Тільки тоді, коли наші внутрішні психічні стани та реакції вербалізуються, тобто виражаються у словах, вони починають бути об’єктами раціонального обговорення, виважування і критики. Для більш чіткого розуміння процесу вербалізаціі скористаємося запропонованою видатним філософом і логіком Карлом Поппером моделлю "Трьох світів". "Світ 1" відповідає об'єктивному світові фізичних явищ та процессів, "світ 2"- це внутрішній психічний світ людини, а "світ 3" є світом об'єктивованого у мові міжсуб’єктного досвіду, тобто різноманітних інтелектуальних продуктів, вироблених усім людством (суспільних традицій, так званого "здорового глузду", наукових теорій, технологій; літературних, музичних, художньо-образних творів тощо). Припущення "світу 3" як рівноправного з фізичним "світом 1" і з психічним "світом 2" зовсім не означає ідеалізму, який протягом довгого часу вбачали недобросовісні критики Поппера, а є корисною науковою моделлю тієї дійсності, в якій реалізується життєва діяльність, спілкування і пізнання окремих людей і всього суспільства. Зрозуміло, що правові звичаї, норми, кодекси і юридичні теорії цілком знаходяться у межах "світу З". Методологічна цінність припущення про належність юридичних конструкцій до "світу 3" полягає в тому, що воно допомагає, наприклад, зрозуміти, чому юридичні норми та засноване на них правозастосування мають не менш об'єктивне значення для людей у їхньому суспільному житті, ніж об'єктивні фізичні чи психічні закони. Всі мови можна поділити на три головні типи: "природні"; "штучні"; "гібридні". Крім мовних бар'єрів при міжнародному спілкуванні, національні мови завдяки стихійному походженнию і наближеності до повсякденної практики з її недостатньою визначеністю мовних виразів виявилися недосить зручними для застосування у спеціалізованих сферах практики і пізнання. Тому в цих сферах стали поширюватися штучні мови, які свідомо створюються з різними цілями і різними засобами. Створення спеціалізованих мов поряд з "природними" обумовлюється необхідністю посилити деякі важливі функції, намічені вже в "природних" мовах. Основні функції мови визначаються тими практичними та пізнавальними завданнями, які вирішуються за її допомогою. Довгий час вважалося, що описами обмежується функціональні виміри мови. У двадцяті роки нашого століття Карл Бюлер звернув увагу на те, що крім дескриптивної існують ще сигнальна та експресивна функци мови. Сигнальну функцію можна ототожнити з первісним рівнем розвитку мови, який є спільним для людей і тварин. Цей рівень для нас нецікавий. Завдяки тому, що слова та більш складні мовні вирази дозволяють здійснювати спілкування між людьми шляхом розповідей про стан речей, над описовою функціею надбудовується практична комунікативна функція. Ця функція досліджується психологією спілкування та лінгвістикою і для логіки є лише загальним постулатом. Цей загальний постулат конкретизується у класифікації подальших функцій мови, які можуть бути цікавими з логічної точки зору: еспресивній, декларативній, пошуковій, нормативній та оціночній. Експресивна (емотивна) функція полягає в тому, що за допомогою мови стає можливим висловлювати наші почуття і емоціії щодо того, що відбувається в світі: "Перепрошую, що запізнився", "Вітаю тебе з днем народження!", "Співчуваю Вам у зв'язку зі втратою", "Дуже приємно познайомитися" і т. ін. На відміну від дескрипцій, що апелюють до зовнішнього світу, експресиви розрізняються не як істинні або хибні, а як щирі або нещирі, доречні або недоречні. Досить часто у спілкуваня ми можемо відчути різницю між щирими чи нещирими побажаннями, співчуттями, подяками в залежності від загального досвіду відносин з тими або іншими людьми; але у цілому критерії щирості чи нещирості дуже розмиті і залежать від психологічного, а не логічного аспекту спілкування. Для логіки цікавою буде характеристика доречності (недоречності), яка лежить у змістовному підґрунті багатьох народних казок та анекдотів про розумних і дурнів. Ці казки навчають нас адекватній експресивно-мовній поведінці у суспільне важливих ситуаціях. Незалежно від ступеня щирості, доречним буде висловлення співчуття з приводу хвороби або поздоровлення зі святом, і недоречним - поздоровлення з приводу смерті родичів або співчуття з приводу дня народження. Експресиви докладно вивчаються за допомогою так званих релевантних та інтенсіональних логік. Важливою фунціею мовного спілкування є забезпечення зміни стану речей шляхом заяв або декларацій. Прикладами декларацій будуть "Призначаю вас відповідальним за пожежну безпеку", "Звільняю вас з посади", "Звільняюся за власним бажанням", "Оголошую збори закритими", "Вінчаю вас" у типових життєвих ситуациях. У юридичній сфері декларації мають виняткове значення на всіх рівнях правового регулювання. За їхньою допомогою здійснюються зміна певного правового порядку, наприклад, тих правових відношень, які існували до проголошення "Декларації про державний суверенітет Украіни", після якого наша Вітчизна перейшла у якісно інше нормативне поле, набувши статусу абсолютно рівноправного члена світового співтовариства. Менш масштабні, але практично необхідні декларації щоденно здійснюються шляхом надання чинності новим нормативним актам, призначеннями нових посадових осіб, присвоєннями військових, наукових, почесних звань, звільненнями з посад тощо. Подібно експресивам, декларації, безпосередньо змінюючи стан речей у суспільстві, тобто в об'ктивній дійсності, також не підлягяють кваіфікації у термінах істинності або хибності. Натомість їх визначають як обгрунтовані або необгрунтовані, своєчасні або несвоєчасні. Ступені ж обгрунтованості в свою чергу залежать від численних фактичних, логічних і юридичних чинників.Так, не можна призначити посадовою особою людину, якій бракує відповідної кваліфікації та належного досвіду; той же, хто призначає, сам повинен мати відповідні повноваження і таке інше. Зрозуміло, що не кожна обгрунтована декларація може вважатися своєчасною, тобто критерії обгрунтованності і своєчасності відносно незалежні один від одного. Комунікативний аспект мови вміщує в собі пошукову функцию, за допомогою якої відбувається знаходження нової інформації. Коли ми відчуваємо брак потртбних нам знань, ми формулюємо питання, які починаються з виразів: "Що ?", "Хто ?", "Де ?", "Коли ?", "Скільки ? ", "Чи правда, що...?", "Чи ти знаєш, що...?" і т. ін. Питання кваліфікуються як коректні (правильно поставлені), або некоректні; сенсовні або безсенсовні і т. ін. Вони досліджуються сучасною логікою запитань (інтерогативною або еротетичною логікою). За допомогою названих вище функцій визначаються основні напрямки логічного анализу мови, зокрема мови права. Як вважає відомий сучасний логік О.А. Івін, усі застосування мови можуть бути зведені до двох головних функцій - описовоі та оціночної,- припускаючи, що експресиви, питання, декларації та норми можуть бути зведені до оцінок. Так, наприклад, питання можна тлумачити як вимоги до адресатів надати інформацію про стан речей, тобто як норми. Самі ж норми с оцінками з потенціальною можливістю покарання. Тобто команда "Зачиніть вікно!" значить, що зачинено вікно оцінюється позитивно, а відмова його зачинити приведе до якогось морального засудження або покарання, і у будь-якому випадку призведе до негативних наслідків. Читайте також:
|
||||||||
|