МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Встановлення ідеї правової держави.Шляхи формування правової соціальної держави в Україні. Ознаки та функціонування соціальної держави. Поняття і ознаки правової держави. Умови формування правової держави. Встановлення ідеї правової держави. Тема. Проблема розуміння та шляхи формування правової соціальної держави. Особливості аналогії у правозастосуванні: вимоги та стадії. Воно передбачає наявність доповнюючих елементів в процесі застосування права, а саме: · вияснення факту належності фактичних обставин справи до сфери правового регулювання; · вибір способу заповнення прогалин; · конструювання на основі схожої норми права чи принципу права відповідного правила для вирішення конкретної ситуації. Застосування аналогії у правозастосуванні має: 1- регулятивний характер, оскільки за її допомогою забезпечується упорядкування суспільних відносин, не регульованих правом; 2- під нормативний характер, що визначає другорядну, допоміжну роль аналогії, та її відповідність нормативному регулюванню; 3- індивідуальний характер, що означає поширення аналогії на конкретний випадок та відсутність її юридичного обов’язкового значення для ідентичних ситуацій. Аналогія у правозастосуванні є можливою у випадку дотримання певних вимог: 1) використання аналогії можливо у випадку наявності прогалин у законодавстві; 2) відносини, що не урегульовані правом повинні знаходитися у сфері правового впливу чи об’єктивно потребувати його; 3) застосування аналогії не можливо у тих галузях чи інститутах, у яких вона прямо чи опосередковано заборонена; 4) суб’єктами застосування аналогії є судові органи в межах наданих їм повноважень; 5) використання аналогії повинно бути обґрунтованим та заснованим на неухильному дотриманні матеріальних та процесуальних приписів; 6) неможливим є застосування правових норм, які встановлюють виключення із правил, винятки із загального порядку чи особливий режим реалізації законодавства; 7) застосування аналогії не повинно спричиняти порушення прав і свобод людини; 8) вирішуючи справу за аналогією необхідно враховувати інші близькі за змістом норми, а також принципи відповідного інституту чи галузі права; 9) використання аналогії потребує всестороннього вивчення практики вирішення аналогічних справ; 10) вирішення справи за аналогією повинно бути обґрунтовано з фактичної та юридичної сторони.
Формально термін «правова держава» з’явився на початку ХІХ століття і був започаткований німецьким вченим Велькером та Р.фон Молем. Однак основи цієї теорії у вигляді ідей гуманізму, демократії, свободи, панування права і закону простежується у працях філософів, істориків, юристів Давньої Греції, Риму, Індії, Китаю. Розрізняють певні етапи становлення ідеї правової держави: І. Ранній (початковий).Обумовлює обґрунтування певних ідей, що характеризують новий якісний рівень розвитку держави, які в подальшому склали основу розуміння правової держави. Важливими для цього етапу склали ідеї: а) Платона: * необхідність закону для розвитку держави; * неможливість існування тиранії, яка породжує беззаконня; * необхідність панування закону над правителями. б) Аристотеля: * порушення закону, як основного шляху до свавілля; * неможливість існування владних рішень, що порушують закон; * основною владою в державі є розумний закон. в) Цицерона: * розумність держави як правопорядку; *ототожнення права з справедливістю; *наявність природних прав людини; *істинність закону, що закріплює природні права людини; *загальність та обов’язковість закону; * необхідність закону відповідати вимогам гуманізму; *увага до закону є результатом переконання, а не примусу; *право людини є вищим за право правителя. ІІ. Формування основних теорій правової держави. Базуючись на ранніх поглядах Монтеск’є, Локк, Гобс, Руссо дослідили проблему співвідношення держави і права на світському рівні, звільнивши їх від релігійного світогляду. Основними для подальшого вироблення категорії правової держави стали наступні ідеї та положення: · основу функціонування держави має складати закон; · державна влада не має бути абсолютною; · державна влада гарантує права власності та права індивідів; · держава застосовує право і забезпечує вирішення спорів у законному порядку; · правопорядок – це рівновага між приватною власністю і загальним благом; · державний устрій має закріплюватися правом; · необхідність досягнення єдиної для всієї держави законності, що полягає у верховенстві закону, обмежені влади уряду та взаємній відповідальності держави і особи. ІІІ. Формування філософської основи доктрини правової держави. В основі сучасної концепції правової держави покладено ідеї І. Канта. Його концепція і складає філософську основу доктрини і полягає: 1) джерелом моралі і правового закону є воля людей, які є вільними; 2) людина стає моральною особистістю за умови розуміння нею власної відповідальності перед суспільством; 3) у своїй поведінці особа має керуватися принципами, в основі яких є ідея «твої вчинки є основою все загальності законів»; 4) межі поведінки людини повинні бути визначені законом; 5) найвищим за якістю законом є моральний закон; 6) вільне волевиявлення однієї особи не повинно протирічити волі інших; 7) право повинно забезпечувати цивілізаційні відносини між людьми; 8) держава – це багатоманітність людських відносин, які підкоряються правовим законам; IV. Формування теоретичних конструкцій правової держави. Термін «правова держава» був введений на початку ХІХ століття і розумівся як конституція держави, заснована на конституційному закріплені прав і свобод, забезпеченні їх судового захисту. Теоретично конструкцію правова держава складають наступні ідеї Р. фон Моля, Карла Теодора Велькера, Отто Бера, Ф.Ю. Штома та Р. фон Гнейста: 1) необхідність запровадження принципу розподілу влади; 2) верховенство правового закону; 3) взаємна відповідальність держави і особи; 4) загально дозволений метод правового регулювання як домінуючий; 5) гарантування прав і свобод особи; 6) пов’язаність держави правом; 7) відповідність закону правовій природі речей; 8) націленість закону на забезпечення суверенності особи. V. Сучасний етап розвитку ідей правової держави. В Україні з 80-х років минулого століття. Досліджувалося на дисертаційному рівні, обґрунтовувалися ідеї соціальної держави як вищої за ступенем розвитку прав, та ідея правової держави закріплювалася на конституційному рівні. Читайте також:
|
||||||||
|