МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Характеристика туристичної господарчої організаціїL.4. Туристична господарча організація: родові ознаки Нагадаємо, що в попередній лекції виділено дві організаційні форми суб'єктів активності в туристичній сфері: туристична група - для реалізації туристичної поведінки учасників подорожі, та туристична організація - для здійснення туристичної діяльності працівниками туристичної галузі з метою вироблення і продажу (реалізації) певного асортименту туристичних товарів та послуг і отримання прибутків. Отже, йтиметься про господарчі організації в туристичній сфері. Поняття "туристична організація" ще не сформовано, в сучасній туризмології існують розбіжності в розумінні сутнісних ознак та функцій господарчої туристичної організації. Подекуди соціальну організацію в туристичній галузі трактують у застарілій формі «трудовий коллектив». Все це вимагає звернутися до сутнісних ознак родового соціологічного поняття - "соціальна організація", щоб з'ясувати особливості прояву цих ознак в туристичній соціальній організації. Зазвичай у соціологічній літературі термш "'організація" вживається щодо соціальних об'єктів у трьох значеннях: 1) організацією може називатися об'єднання інституціонального характеру, що займає певне місце в суспільстві і призначене для вико нання окресленої функції (тобто підприємство, орган влади, добровільний союз тощо); 2) термін "організація" може означати певну діяльність, яка розподіляє функції, налагоджує стійкі зв'язки, координує тощо; 3) під "організацією" розуміють також характеристику ступеня впорядкованості будь-якого об'єкта. Організація - це форма об'єднання людей з метою досягнення певних результатів на засадах позаособистісних стосунків, відповідна система соціальних відносин, що орієнтується на досягнення спільних цілей, що має власні ресурси, внутрішню нормативну і статусну структури, в рамках якої члени організації за відповідну винагороду виконують відведені їм функції.
Належність туристичних організацій до класу господарчих поширює на них всі сутнісні ознаки, специфічні характеристики господарчих організацій. Соціологічні дослідження діяльності господарчих організацій Дозволили виявити ці специфічні характеристики, а саме: тенденцію до монополізму; прагнення до замкнутості; побудова позиційної ієрархії; підпорядкування індивідів колективним інтересам; перетворення винагород у привілеї; стратифікація індивідів і групі. Розглянемо коротко кожну з них. 1. Потяг до монополізму ресурсів та відвоювання відповідної економічної ніші реалізується шляхом контролю виробництва чи реалізації переважної більшості товарів і послуг певного виду, як вважають економісти, виходячи з передумов однорідного ринку. На думку соціологів, які враховують, що реальний ринок даного про¬дукту розділений бар'єрами (в тому числі й неекономічними) на відносно відособлені ринки, така ситуація значно спрощує шлях організації до монополізму. Для цього туристичній організації достатньо жорстко закріпити за собою набір дефіцитних ресурсів виробництва туристичних товарів та певних ринкових ніш з надання туристичних послуг. 2. Побудова ієрархії притаманна будь-якій господарчій організації, але самі ієрархії за характером не однакові. Розподіл місць і вертикальна мобільність здійснюються на трьох підставах: спадковість; призначення зверху; висування знизу. Самі ж місця в ієрархії можуть набувати формальних рангів і неформальних позицій. Туристичним організаціям притаманні всі три підстави розподлу посад та вертикальної мобільності. Хоча реальний авторитет, а нерідко і владні можливості багато в чому залежать від компетентності та лідерських можливостей працівників. 3. Потяг до замкнутості проявляється у забезпеченні відносної закритості для сторонніх агентів ринку капіталу чи праці, ексклюзивності членства, які служать найбільш надійним інструментом захисту ресурсів господарчої організації. Утрудненість входу означає неможливість вступу в організацію тільки за бажанням, без спеціальних зусиль для завоювання місця. Утрудненість виходу виражається в неможливості вільно залишити організацію без серйозних економічних чи статусних втрат. 4. Прагнення до підпорядкування індивіда колективним інтересам. Господарчі організації (хоча й неоднаковою мірою) тяжіють до якомога повнішого підпорядкування членів своїм загальним цілям. Причому субординація людини чи групи починається часом ще до вступу в організацію. Доводиться "заслуговувати" членство за допомогою протекції, через учнівство (ходіння в кандидатах і стажистах), відпрацьовування за половину оплати, демонстрацію відданості, дисциплінованості, професійній придатності. І лише після цього людину допускають у ряди організації. 5. Перетворення винагород у привілеї. Підкоряючи своїх членів, організації за це забезпечують останнім доступ до визначеного набору винагород, що набувають рис привілеїв. Під привілеями мають на увазі не тільки атрибути вшцоївлади(броньовані машини, "кремлівські пайки"). Привілеїв ширшому сенсі - це специфічний спосіб розподілу винагород за сам факт членства в організації, безвідносно до початкового і поточного економічного чи трудового внеску. 6. Стратифікація індивідів і груп. Практично всяка господарча організація проводить ранжирування своїх членів. Усередині її можна знайти як мінімум три соціальні прошарки: • керівники, які мають владу і всі доступні для організації привілеї. Представники цієї соціальної верстви займають статусні позиції відповідно до дії побудови ієрархії організацій; • повноправні виконавці (основна маса працівників), які не мають формальної влади, але мають доступ до якогось обмеженого кола привілеїв. Соціальні позиції у цій соціальній групі заповнюються представниками, що відповідають трьом необхідним умовам; • депривілейовані виконавці, які не володіють ні владою, ні привілеями. Зазначимо, що у туристичних організаціях така стратифікація має дещо прихований характер, щоб не втрачати імідж демократичної комунікації в очах клієнтів. Разом з тим узагальнена характеристика туристичної господарчої організації тяжіє до потрійної замкненості - відносно ресурсів, членів та благ, що виробляються. Ступінь і характер замкненості господарчої організації щодо співвідношення видів ресурсів зумовлюється не тільки метою організації, а й умовами її досягнення. Читайте також:
|
||||||||
|