Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лідерство і керівництво в туристичній групі

Термін "лідерство" є похідним від терміна "лідер" і виник значно пізніше за останній. Отже, доцільно звернутись до генези терміна "лідер" у соціологічному просторі". Лідером вважають людину, наділену найбільшим авторитетом і неформальним визнанням у малій групі. Лідера не призначають, він висувається сам завдяки своїм особистим рисами. Сьогодні лідером називають члена групи, за яким вона визнає право приймати рішення у важливих ситуаціях. Він відіграє головну роль в організації спільної діяльності і регулює міжособистісні стосунки.

Дослідження малих груп, зокрема туристичних, засвідчує, що в центрі кожної малої групи більш-менш чітко визначається лідер - най-впливовіший член групи, який організовує її діяльність, спрямовану на досягнення спільних цілей. Лідер (англ. leader - провідник, ведучий, керівник) - наділений найбільшим ціннісним потенціалом індивід, який має найбільший вплив у групі. Лідер - виразник групових інтересів та оціночних суджень, доглядач норм, прийнятих у цій групі. Він може висуватися зсередини - з-поміж об'єднаних рівних членів групи, а може домінувати з самого початку, збираючи групу довкола себе.

При сприятливих стосунках у туристичній групі вплив одного з таких лідерів може бути визнаний більшістю учасників, і тоді в групі з'являється спільний лідер. Це може бути постійний лідер, який зберігає свої позиції незалежно від того, чим займається група. Іноді на кожний вид діяльності висувається свій - ситуаційний лідер. Наприклад, на марші задає темп, обирає шлях один турист, бівачними роботами диригує другий, увечері біля вогнища задає тон третій і т.д.

Виділяють кілька типів лідера: в залежності від змісту діяльності {натхненник і виконавець), характеру діяльності (універсальний та ситуаційний), спрямованості діяльності (емоційний і діловий), ставлення до офіційного керівника (позитивний і негативний), відповідності формальним повноваженням і ступеню впливу (формальний і неформальний).

У туризмології використовується також типологія в залежності від характеру, стилю діяльності лідера. Розрізняють типи стилів за ознакою переваги особистих чи групових способів впливу на підлеглих.

Авторитарний стиль (директивний, імперативний): лідер сам визначає групові цілі, сам приймає рішення, на підлеглих діє головним чином наказом, розпорядженням, які не підлягають обговоренню. Авторитарне керівництво має різні форми:

• патріархальне: всі "члени родини" повинні слухатися лідера, а він вважає інших такими, що не "доросли" до прийняття рішень. Але це його "діти", про яких він, звісно, повинен піклуватись;

• автократичне: більш властиве установам (державі, підприємству), ніж окремим особам. Керівництво здійснює апарат через підлеглі інстанції, які опосередковано проводять рішення автократа (самодержця), залишаючись підлеглими йому;

• бюрократичне: домінує деперсоналізація (людина - лише носій регламентованих функцій), керівники всіх рівнів посідають своє місце в структурі інстанцій і мають право на виконання даних їм повноважень. Системі регулювання підкоряються і керівництво, і підлеглі (предметна компетентність);

• харизматичне (харизма - милість Бога): за лідером визнаються видатні, особливі якості, а тому він може забажати будь-якої жертви від підлеглих і не зобов'язаний про них піклуватись.

Демократичне керівництво (кооперативне, колективне): лідер мобілізує групу на колективну розробку рішень і колективну їх реалізацію, організовує систематичний обмін інформацією, думками, на підлеглих впливає переконаннями, порадами, аргументами.

Ліберальне (пасивне) управління: низький рівень вимог до підлеглих, головні засоби впливу - прохання, інформація.

Анархічне управління: фактична відмова від активного впливу на підлеглих, уникання прийняти рішення, невтручання та потурання підлеглим ("роби як знаєш").

В туристичних групах найчастіше вирізняється два типи лідерства: авторитарний і демократичний.

Авторитарний лідер помітний у групі одразу. Він домінує над іншими членами, впевнений у собі, користується беззаперечним авторитетом. Його поважають, ним захоплюються. Такий лідер не завжди зважає на чужу думку і навіть не цікавиться нею. Але все це можливе тільки в певних межах, поки його діяльність іде на користь групі, а група сама приймає і підтримує таку систему відносин. Інакше мала група розпадається, тому що належність до неї, як і підлеглість лідеру, утворюються значною мірою на добровільних засадах.

Інакше виглядає діяльність демократичного лідера. Розпізнати його в групі не так просто. Трапляється навіть, що він сам не знає про свої функції лідера і не визнає їх за собою. Демократичний лідер не видає готових рішень, ніколи сам не апелює до власного авторитету, не подавляє чужу ініціативу. Навпаки, він сприяє найвищій активності кожного члена групи, а сам переважно маніпулює їх пропозиціями і думками. Зрештою, самі ці пропозиції і думки здебільшого виявляються результатом тактовного, непомітного впливу лідера на групу.

Таким чином, суть авторитарного лідерства полягає в підкоренні активності кожного єдиній волі лідера і - заради цього - в підкоренні чи обмеженні особистої ініціативи, нівелюванні індивідуальних особливостей. Сутність демократичного лідерства зводиться до гармонійного об'єднання зусиль кожного і - заради цього - до максимального розвитку особистої ініціативи, до найповнішого вираження індивідуальності.

Переваги демократичного лідерства очевидні. Однак трапляються випадки, коли демократичне лідерство (в чистому виді) виявляється неефективним. Так, у критичній ситуації, коли нема часу і умов для роздумів і дебатів, може виявитись необхідною безумовна віра і повне підкорення людині, яка взяла на себе керування діями інших. Лідер же демократичного типу може не володіти високим особистим авторитетом. Йому іноді не вистачає рішучості, впевненості в собі, волі та енергії. Демократичне лідерство ефективне лише при достатньо високому рівні розвитку членів групи.

Як вважають багато вітчизняних та зарубіжних дослідників, оптимальним варіантом є поєднання кількох типів лідерства в пропорціях, які відповідали б ситуації, вдачі самого лідера та конкретному складу групи.

Поняття "лідерство" відрізняється від близького йому поняття "керівництво". Якщо лідерство - соціально-психологічний процес впливу на формально рівних людей, то керівництво - юридично регламентований, адміністративно-правовий процес організації та контролю формально нерівних (підлеглих) людей. Лідерство - один з механізмів інтеграції групової діяльності, коли індивід чи частина соціальної групи виконує роль лідера та об'єднує, спрямовує дії всієї групи, яка очікує, приймає та підтримує його дії.

Слід зазначити, що в сучасній туризмології не достатньо чітко розділяються ці поняття, зокрема розуміння їх суб'єктів - лідера і керівника. Так, в одному з туризмологічних довідників поняття "турлідер" трактується як керівник туристичної групи. Це може бути професійний груповод, представник туристичної організації (туроператор), який комплектує туристичну групу.

Турлідером зазвичай є працівник туристичної фірми, який добре знає маршрут, звичаї та умови туризму в країні турпоїздки. Він представляє інтереси спрямовуючої турфірми під час поїздки, допомагає туристам вирішити складні питання, контролює виконання турпоїздки та якість обслуговування тощо.

Відповідно, існують певні відмінності щодо характеристик суб'єктів лідерства (лідер) та керівництва (керівник):

1) керівник зазвичай призначається офіційно, а лідер висувається стихійно;

2) керівнику надаються законом певні права та обов'язки, алідер може їх не мати;

3) керівник наділений певною системою офіційно встановлених санкцій, використовуючи які, він може впливати на підлеглих, а лідеру ці санкції не надані;

4) керівник представляє свою групу в зовнішній сфері відносин, лідер же у сфері своєї активності, обмеженій здебільшого внутрігруповими відносинами;

5) керівник, на відміну від лідера, відповідає перед законом за стан справ у групі.

Виходячи з функціональних та психологічних відмінностей між керівником та лідером, у групі можуть виникнути такі ситуації, які накладають свій відбиток на гармонію життя та діяльності групи.

1. Лідер і керівник - різні особи, які не знаходять спільних точок взаємодії (не в одній "упряжці"). Ця ситуація не буде сприяти успішній діяльності групи і гармонізації міжособистісних відносин.

2. Лідер і керівник - різні особи, які на основі взаємоповаги та компромісів знаходять точки взаємодії. Така група може працювати успішно, і в ній пануватиме певний "дух" співпраці та суперництва. І все ж за такої розстановки сил можливий певний нахил групового корабля вправо чи вліво. Якщо група виконуватиме роль третьої сили, тобто буфера між лідером та керівником, то, висловлюючись образно, "цей корабель не затоне, а плистиме вперед".

3. Лідер і керівник - в одній особі. В цьому випадку група працюватиме як одна команда, віддана своєму капітану, тобто найбільш ефективно з погляду діяльності і найбільш гармонійно стосовно людських стосунків.

Таким чином, завдання керівника групи - поєднати в собі якості лідера і офіційного керівника для досягнення поставлених цілей.

Успіх чи невдача керівництва в кожному випадку залежить від того, чи зуміє керівник закріпити за собою позицію лідера групи. Якщо цього не станеться, то, можливо, йому все ж вдасться керувати групою, але таке керівництво буде формальним. Позицію лідера тоді займе хтось інший.

 


Читайте також:

  1. Виховна робота в академічній групі
  2. Влада, вплив, лідерство
  3. Внутрішнє керівництво реалізацією стратегій підприємства
  4. Воєнні дії під керівництвом Б.Хмельницького в ході Національно-визвольної війни українського народу 1648-1653рр.Зборісвький та Білоцерківський договори.
  5. Воєнні дії під керівництвом Б.Хмельницького в ході Національно-визвольної війни українського народу 1648-1653рр.Зборісвький та Білоцерківський договори.
  6. Вплив, влада і лідерство
  7. Вплив, влада, лідерство
  8. Звичаї становлять собою форми регуляції діяльності й стосунків людей, які відтворюються у певному суспільстві, соціальній спільноті й групі і є звичними для їхніх членів.
  9. Індивідуальні відмінності волі. Впертість і вередування. Керівництво розвитком волі.
  10. Керівництво грою
  11. Керівництво і управління
  12. КЕРІВНИЦТВО», «МЕНЕДЖМЕНТ».




Переглядів: 1790

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціальні статуси і ролі в туристичній групі | Конфлікти в туристичній групі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.