Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Фактори, що заважають організації МШ

Використання різних методик «мозкового штурму» в економічному навчанні

 

Проведення практичних занять з використанням різних методик «мозкового штурму». Відомі у практиці навчання та прийняття управлінських рішень методики проведення «мозкового штурму» (МШ) або «мозкової атаки» (МА) засновані на відомому психологічному ефекті колективної активації розумової діяльності.

Коли взяти групу з 5–8 людей та поставити перед нею завдання вирішити якусь проблемну ситуацію за 15–30 хвилин, то за індивідуальної роботи буде «видано» 10–15 ідей, а за колективного обговорення за правилами МШ — 50–150 ідей. В одному з американських посібників з МА сказано: «99% ваших конструктивних ідей виникає подібно до електричної іскри при «контакті» з думкою інших». Фоном мозкового штурму є такі методи групової роботи, як «мозковий обмолот» і синектика. «Мозковий обмолот» з різними варіаціями — це типова техніка висування ідей. Синектика — це один із методів ор­ганізації творчого мислення, який дає позитивні результати в умовах підготовленого колективу. «Мозкова атака», розроблена О. Осборном, є своєрідним поєднанням «евристичного діалогу» Сократа і механізму вільних асоціацій творчого колективу.

Вивчення методів МА не вимагає спеціальної підготовки. Вони засвоюються легко й швидко як учнями середніх шкіл і молодими робітниками, так і конструкторами, раціоналізаторами, управлінцями тощо. Викладачу економіки дуже важливо володіти методикою проведення практичних занять методом «мозкового штурму», оскільки він дуже поширений в реальній підприємницькій діяльності.

Упереджена критика, яка, з одного боку, примушує того, кого критикують, діяти традиційно, а з іншого — заважає іншим шукати нестандартні ідеї.

- Офіційна обстановка та формалізм.

- Пошук «однозначно правильних» рішень.

- Велика кількість «пояснень» та «обґрунтувань».

- Пасивність клієнта.

Фактори, що допомагають організації МШ

- Відсутність зайвих формальностей (наприклад, видатний біолог Тимофеєв-Ресовський проводив семінари, купаючись зі студентами в річці).

- Свобода думки.

- Активна уява й бажання.

- Розвиток, переробка та поєднання ідей, що запропоновані.

- Пошук аналогів та способів їхнього застосування в даній проблемі.

- Активність «клієнта».

Методи «мозкової атаки» теж достатньо універсальні й класифікуються так: пряма МА, зворотна МА, комбінована МА:

а) подвійна пряма МА;

б) зворотна і пряма МА;

в) МА з оцінюванням ідей.

 

Поради викладачу

Завдання має чітко визначати, що бажано отримати і що заважає отриманню бажаного.

Формування творчої групи має відбуватись за бажанням учасників з ненав’язливою корекцією вчителя. Кожна група вибирає собі гасло або назву.

1. не критикувати учасників МА «взагалі», а розробити для них правила і суворо стежити за їх дотриманням.

2. Підтримувати невимушену творчу обстановку, не забуваючи про жарти і почуття гумору.

3. Заповнювати паузи заохочувальними репліками («А що ти думаєш?», «У нас уже 30 ідей, дотягнемо до 40?», «Невже нічого не вийде в останні 3 хвилини?»).

4. Стежити за регламентом (зручним є використання таймера).

 

Правила для учасників МА

1. Висловлюйте максимальну кількість ідей. Віддавайте перевагу кількості, а не якості. Висловлюйтесь короткими реченнями.

2. Жодної критики, іронічних реплік, ущипливих жартів!

3. Приймайте всі ідеї (навіть, здавалося б, безглузді), віддавайте перевагу не логічному мисленню, а здогадкам, фантазіям тощо.

4. Жартуйте, смійтеся, каламбурте, взагалі почувайтеся вільно і невимушено.

Дуже важливими є запис та оформлення результатів МА. Можна вести стенограму, магнітофонний запис, або просто доручити кожному учаснику записувати свої ідеї.

Після МА проводиться швидке колективне редагування списку ідей. Усі вони розподіляються по групах: найбільш придатні для негайної реалізації, найбільш ефективні й перспективні, інші. Най­абсурдніші або найважчі для реалізації ідеї відкидаються. Після цього список приймають остаточно.

 

Орієнтовний регламент прямої МА

1. Повідомлення про проведення МА з поясненням суті завдання (за 2–3 дні).

2. Сеанс МА (1,5–2 год.)

– представлення учасників та груп, ознайомлення з правилами МА (5–10 хв.),

– постановка завдання, відповіді на запитання (10–15 хв.),

– проведення МА (20–30 хв.),

– перерва (10 хв.),

– складання відредагованого списку ідей (30–45 хв.)

Приміщення має бути світлим та зручним. Сидіти потрібно так, аби бачити один одного (круглий або П–подібний стіл).

 

Значно підвищують ефективність МА:

1. Відеофільм, який актуалізує постановку завдання.

2. Наявність неголосної фонової музики.

3. Частування чаєм або кавою.

4. Повідомлення про гонорар, призи тощо.

Як висновок хотілося б зробити кілька зауважень.

1. Активні форми навчання — це дуже енергомістка форма навчальної діяльності. Знання предмета і методична майстерність — це вміння вибрати адекватну навчальній проблемі методику передачі знань та організації пізнавальної діяльності учнів.

2. Слід підкреслити, що для власного спокою вчитель економіки повинен мати заздалегідь розроблену систему проблемних ситуацій, завдань та рольових ігор на кожну тему-урок або наскрізну виробничу ситуацію на тематичний модуль.

3. Відомо, що в Гарварді чим більше і доречніше користується викладач аналізом ситуацій, тим вище оцінюється якість його викладання. При цьому важливо відзначити, що чим оригінальніша ситуація, тим ефективніше навчання.

4. Не можна кожний урок робити «мозковим штурмом», а кожне практичне заняття — дискусією чи діловою грою.

5. Як будь-яке коштовне каміння потребує оправи, так і кожна навчальна тема потребує свого підходу, своєї методики проведення.

Учні ніколи не повинні звикати до методики (пам’ятаєте: «Не доводити схематизм до ідіотизму»). Також можна сказати: не треба «загравати» весь процес навчання економіці. Треба вміло користуватись різними методичними засобами.

 

 


Читайте також:

  1. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  2. PR-відділ організації: переваги і недоліки
  3. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  4. АГЕНТ З ОРГАНІЗАЦІЇ ОБСЛУГОВУВАННЯ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ
  5. Акти з охорони праці в організації.
  6. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  7. Актуальні тенденції організації іншомовної освіти в контексті євроінтеграції.
  8. Аналіз сильних та слабких сторін організації
  9. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу
  10. База управлінських рішень і закони організації.
  11. Базові напрями організації захисту інформації ІКСМ.
  12. Баланс надходження коштів організації (оперативний фінансовий план) на 20__ р.




Переглядів: 635

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Застосування аналізу економічних ситуацій та завдань | Самостійна робота як методична проблема

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.