МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Державотворення і політичний розвиток УкраїниРозділ 4. Розбудова незалежної держави Україна Після проголошення незалежності України і підтвердження цього акту Всеукраїнським референдумом почалася розбудова незалежної держави — Україна. Усі громадяни СРСР, які постійно проживали на території України, стали її громадянами. Була введена нова держана символіка і атрибутика. У січні 1992 р. затверджено новий гімн «Ще не вмерла Україна» (автор музики — М. Вербицький). Державний прапор — синьо-жовтий; у лютому 1992 р. — малий герб у вигляді тризуба, який є головним елементом великого Державного герба. Україна створила власні збройні сили, були сформовані інститути влади. Таким чином, було утворено всі атрибути держави — від кордонів до нагородної системи. 1992-1994 рр. політична ситуація у країні була досить гострою. Погіршувалось соціально-економічне становище, калейдоскопічно змінювались прем'єр-міністри, йшла боротьба за владу між президентом Л. М. Кравчуком та Верховною Радою, яка заперечувала проти передачі виконавчої влади від рад до президентської структури. За 1992-1994 рр. Верховна Рада прийняла близько 450 законів, але більшість з них не спрацювала. Суперники обвинувачували один одного у погіршенні соціально-економічного становища. У цій ситуації президент і Верховна Рада вирішили достроково припинити повноваження і провести нові вибори. У березні 1994 р. були проведені вибори до Верховної Ради (в багатьох округах цей термін було потім подовжено), а у червні-липні вибори Президента України. У результаті виборів значну частину місць дістали комуністи і соціалісти. На це вплинуло тяжке соціально-економічне становище республіки, погіршення рівня життя людей, віра частини населення у те, що можна повернути дешевизну товарів і доперебудовний рівень життя за допомогою комуністів. Цьому сприяло також певне розчарування частини громадян у результатах функціонування незалежної держави, побутування думки, що у всіх бідах винна незалежність. Головою Верховної Ради України було обрано соціаліста О. О. Мороза. У червні-липні відбулися президентські вибори. Основна боротьба розгорнулася між Л, Д. Кучмою та Л. М. Кравчуком. У другому турі переміг Л. Д. Кучма (52 % голосів), який і став Президентом України. Його програма передбачала поглиблення реформ шляхом прискорення приватизації, зміцнення власної валюти, поліпшення відносин з Росією та країнами СНД. Історичною заслугою Л. М. Кравчука є те, що він послідовно реалізовував ідею незалежності України і очолив здійснення процесів державотворення на першому етапі розбудови самостійної України. Головним підсумком виборів стало те, що органи влади дійсно почали формуватися за участю народу, реально існував політичний плюралізм. Вибори не призвели до послаблення напруги між Президентом і Верховною Радою. Лінія розходжень торкалась все тієї ж структури влади (президентська вертикаль чи система рад), ставлення до приватизації землі (ліві сили проти приватизації землі, вважаючи її найбільшим багатством України, яким не можна торгувати), політики щодо Росії і СНД (ліві сили виступали за посилення інтеграції з Росією і навіть відновлення СРСР). Загострення політичної ситуації стримувало хід реформ і утруднювало функціонування виконавчої влади, тому з метою послаблення протиборства 8 червня 1995 р. було підписано Конституційний договір між Верховною Радою України і Президентом України про основні засади організації та функціонування державної влади і місцевого самоврядування в Україні на період до прийняття нової Конституції України. За цим договором значна частина владних повноважень надавалась Президенту України з тим, щоб він міг використати їх для поліпшення соціально-економічної ситуації. На деякий час це послабило політичну боротьбу. Проте після опублікування у березні 1996 р. проекту Конституції України почався новий спалах цієї боротьби, оскільки ліві сили виступили проти інституту президентства взагалі, аргументуючи це тим, що він не відповідає українським традиціям і республіка повинна бути лише парламентською. У жовтні 1997 р. Верховна Рада приймає новий Закон України «Про вибори народних депутатів». Вибори повинні проходити за мажоритарно-пропорційною (змішаною) системою. 225 депутатів обираються, як і до цього, в одномандатних округах на основі відносної більшості (тобто обраним буде той, хто набере більше голосів відносно інших кандидатів), а ще 225 депутатів обираються за списками кандидатів у депутати від політичних партій, виборчих блоків партій у багатомандатному загальнодержавному окрузі на основі пропорційного представництва. Мандати пропорційно кількості отриманих голосів матимуть ті партії і блоки, які отримають підтримку 4 і більше відсотків виборців, що взяли участь у голосуванні. Вибори у Верховну Раду України відбулися 29 березня 1998 р. 30 партій та виборчих блоків, 6449 кандидатів у депутати змагалися за місця у парламенті. У виборах взяли участь 70 % виборців, межу в 4 % вдалося подолати 8 партіям і блокам. Серед партій найбільшого успіху досягли комуністи (24,68 % голосів по багатомандатному загальнодержавному округу), Рух — 9,42 %, Блок Соціалістичної і Селянської партій — 8,54 %, Партія зелених — 5,45 %, Народно-демократична партія — 4,99 %, Громада — 4,68 %, Прогресивно-соціалістична партія — 4,03%, Соціал-демократич-на партія (об'єднана) — 4,02 %. 114 депутатів, обраних в одномандатних округах — безпартійні. 40% депутатів обрані вдруге. Успіх комуністів можна пояснити скрутним соціально-економічним становищем, через яке страждала більшість населення республіки, падінням довіри до уряду, ностальгією старшого покоління за минулим, яке їм здається стабільним і кращим, роз'єднаністю зусиль національно-демократичних партій. Разом с тим у багатьох одномандатних округах перемогли крупні бізнесмени, прибічники ринкового курсу. Така строкатість складу Верховної Ради призвела до загострення політичної боротьби на шкоду конструктивній роботі з державотворення, підйому економіки і рівня життя. Вибори показали, що більшість партій мають незначну підтримку населення, мають регіональний, а не загальнонаціональний характер. Основною базою національно-демократичних і націоналістичних партій, як і раніше, залишається захід України. Роздробленість і численність центристських партій не дала їм змогли здобути суттєвих успіхів. Разом з тим, ліві партії, домігшись відносного успіху, не дістали більшості у парламенті. Вибори ще раз підтвердили, що Україна відійшла від тоталітарної однопартійності, проте опинилася у стані «партійно-політичної роздробленості», коли у парламенті представлені різні партії, які часто не можуть знайти спільної мови. Така неструктурованість Верховної Ради на багато днів (57) затягнула вибори голови Верховної Ради і цей процес влучно було охарактеризовано як «спікеріаду». Лише 7 липня 1999 р. Головою Верховної Ради України було обрано лідера Селянської партії Олександра Ткаченка. 31 жовтня 1999 р. відбувся перший тур виборів Президента України. На найвищий пост у країні претендувала безпрецендента кількість кандидатів — 13, у тому числі чинний Президент Л. Кучма, екс-прем'єр-міністр Є. Марчук, колишній Голова Верховної Ради О. Мороз, народні депутати України Н. Вітренко, П. Симоненко та ін. У другий тур вийшли Л. Кучма та лідер комуністів П. Симоненко. У другому турі виборів, який відбувся 14 листопада, перемогу здобув Л. Кучма, який набрав 56,2 % голосів проти 37,8 % у П. Симоненка. Головний підсумок виборів у тому, що більшість виборців не підтримала ідею «червоного реваншу», тобто повернення комуністів до влади. При цьому слід відзначити значну активність виборців. У другому турі своїм правом вибору скористались 26 млн 913 тис. людей, або понад 70 % тих, що мають право голосу; дуже активною була молодь. У західних (більш політизованих) областях на деяких ділянках у голосуванні взяли участь понад 90 % виборців. На 120-й ділянці явка склала понад 98 %! Щось подібне відбувалося цього разу і на сході України. При середніх показниках у Харківській області у 70 %, у Чугуєві у виборах взяли участь понад 90%. Активними були і традиційно пасивні регіони, зокрема міста Київ та Севастополь (явка відповідно 63 % і 50 %), причому діючого Президента підтримав і традиційний бастіон комуністів Севастополь. В цілому Л. Кучма переміг у 18 регіонах (серед них найбільший відсоток голосів «за» у Івано-Франківській області — 92,3 %, найменший у Харківській — 46,64 %), а П. Симоненко — у 10 регіонах (серед них найбільший відсоток голосів «за» у Вінницькій області — 59,2 %, найменший у Миколаївській — 43,16 %). Вибори Президента продемонстрували суттєві відмінності у пріоритетах виборців: вікові, регіональні, соціальні. Л. Кучму повністю підтримала Західна Україна, жителі великих та середніх міст на сході, півдні та центрі, які краще відчули переваги реформи, де рівень життя і політичної свідомості вищий. Підтримала нинішнього Президента І молодь. Старше покоління віддавало голоси за комуністів, їх підтримали також сільські регіони та жителі маленьких міст. Результати виборів дозволяють висловити припущення про те, що Україна пройшла крайню ліву точку і не сприймає комунізм ні у сталінському, ні у модернізованому варіанті. Л. Кучма у своїй програмі пообіцяв здійснити нові кроки з продовження й поглиблення реформ. Це і реалізація ідеї двопалатного парламентаризму, створення парламентської більшості, посилення самостійності місцевих органів влади і самоврядування, підготовка переходу до професійної армії, посилення боротьби з корупцією. У сфері економіки — прискорення темпів приросту виробництва, у тому числі через стимулювання передових технологій, малого і середнього підприємництва, розвиток спеціальних економічних зон, зниження податків, спрощення і стабілізація податкової системи. У соціальній сфері — зменшення державного боргу, ліквідація бюджетної заборгованості із заробітної плати, пенсій, реформа пенсійної системи — приведення розміру пенсій І відповідність з трудовим внеском громадян, двократне збільшення обсягів житлового будівництва, підвищення заробітної плати працівникам освіти та науки. У сфері зовнішньої політики — стабільне партнерство з Росією, з усіма демократичними країнами світу, вдосконалення національного законодавства відповідно до світових стандартів. Збереження Старихі освоєння нових ринків українських товарів. Зміцнення зв'язків зі світовим українством. У січні 2000 р. у Верховній Раді сформувалася правоцентристська більшість, яка відсторонила від керівництва парламентом представників лівих — Олександра Ткаченка та Адама Мартенюка. НовимГоловою Верховної Ради України обрано члена Народно-демократичної партії Івана Плюща, який вже очолював парламент 1991-1994 рр. 16 квітня 2000 р. відбувся Всеукраїнський референдум за народного ініціативою, який висловився на підтримку питань реформування Верховної Ради. За надання Президенту додаткових повноважень щодо розпуску парламенту висловились майже 85 % громадян, а за обмеження депутатської недоторканості — понад 89 %. Питання про зменшення чисельності депутатського корпусу знайшло підтримку 90 % учасників референдуму. На користь двопалатного парламенту висловились 82 % виборців. Проте 18 січня 2001 р. Верховна Рада України при голосуванні з цих питань не підтримала імплементацію рішень референдуму. Фактично правоцентристська більшість у Верховній Раді проіснувала тільки один рік. З метою загострення політичної ситуації та протидії Президенту опозиція намагалася використати так званий «касетний скандал» (магнітофонні записи ніби-то зроблені з кабінету Президента), спроби організувати демонстрації і маніфестації (події 9 березня 2001 р., які переросли у масові заворушення) тощо. Верховна Рада третього скликання увійшла в історію як «парламент кодексів». За часи ЇЇ діяльності були прийняті Кримінальний, Цивільний, Бюджетний, Митний, Земельний кодекси, що має велике значення для розвитку правової держави в Україні. 31березня 2002 р. відбулися вибори до Верховної Ради України. У голосуванні взяли участь 65,22 % виборців. За їхні голоси боролися 33 політичні партії та блоки. Однак у парламент вдалося пройти тільки 6 з них. Більше всього голосів отримав блок «Наша Україна» (лідер В. Ющенко) — 23,53 %, далі Комуністична партія України (лідер П. Симоненко) — 20,01 %, блок «За єдину Україну!» (лідер В. Литвин) — 11,83%, «Блок Юлії Тимошенко» — 7,24 %, Соціалістична партія України (лідер О. Мороз) — 6,89 %, СДПУ(о) (лідер В. Медведчук) — 6,27 %. Вперше за період незалежності України на перше місце у багатомандатному загальнодержавному окрузі вийшла не Комуністична партія. Іілок «За єдину Україну!» дістав найбільшу кількість місць по одномандатних округах. «Блок Юлії Тимошенко» і Соціалістична партіяУкраїни зібрали голоси протестного електорату. Таким чином, у парламенті України утворилося три полюси: центристський (навколо блоку «За єдину Україну!»), правий (навколо блоку «Наша Україна»), та лівий (навколо КПУ). У травні 2002 р. Головою Верховної Ради України обрано Володимира Литвина, історика за фахом, колишнього главу Адміністрації Президента. У листопаді 2002 р. прем'єр-міністром України — десятим за часів незалежності України призначено Віктора Януковича — колишнього главу держадміністрації Донецької обл. Така калейдоскопічність зміни прем'єрів свідчить про складність управління соціально-економічними процесами у країні, нестабільність у верхніх ешелонах керівництва, постійну боротьбу за владу, недоліки у проведенні кадрової політики. У грудні 2002 р. Уряд та представники иравоцентристської більшості у Верховній Раді підписали угоду про солідарну відповідальність та співробітництво, яка покликана зменшити протиборство між гілками влади та поліпшити їхню дієвість. § 2. Прийняття Конституції України Сучасний конституційний процес пройшов два етапи: 1. 1990—1993рр. — опрацювання на основі діючих конституційних положень проекту Конституції. 2. 1994-1996рр. — опрацювання на основі проекту Конституції 1993 р. діючих у цей час Конституції 1978 р. і Конституційного договору 1995 р. документа, який би узгоджував позиції різних політичних сил. Під час обговорення проекту 1993 р. було опрацьовано сім його концепцій, запропоновано 47 тис. поправок, доповнень, заперечень. 28 червня 1996 р. V сесія Верховної Ради України від імені українського народу — громадян України всіх національностей прийняла Конституцію — Основний Закон України. Конституція складається з 15 розділів (розділ XV містить перехідні положення) і 161 статті. Згідно з Конституцією Україна є унітарною державою (ст. 2) з єдиним громадянством (ст. 4). Державна влада здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову (ст. 6). Державною мовою в Україні є українська (ст. 10). У ст. 20 визначаються державні символи України, про які вже говорилося вище. Проголошений у ст. 8 принцип верховенства права означає, що вся поведінка державних органів і державних осіб повинна відповідати вимогам права, що є втіленням вищої справедливості. Вольове, командне правління повинно бути замінено управлінням на основі законів. Принципове значення має проголошення принципів економічної, політичної та ідеологічної багатоманітності. Це означає ліквідацію колишнього монополізму у власності, політиці, світогляді. Ключовою для всієї Конституції є ст. З, яка проголошує людину найвищою соціальною цінністю в Україні. Утвердження і збереження її прав є головним обов'язком держави. Розділ II присвячений правам, свободам та обов'язкам людини і громадянина. Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості (ст. 23). Кожна людина має невід'ємне право на життя (ст. 27), свободу та особисту недоторканість (ст. 23) 6 кожному гарантується недоторканність житла (ст. 30), таємниця листування, телефонних розмов (ст. 31), свободи пересування, вільний вибір місця проживання (ст. 33), свобода думки і слова (ст. 34). Важливою є ст. 41, в якій проголошується, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряжатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Кожен мне право на працю (ст. 43), на відпочинок (ст. 45), на житло (ст. 47), на охорону здоров'я (ст. 49), на освіту (ст. 53). Україна є президентсько-парламентською республікою. Великі права надані Президенту України (розділ V). Він є главою держави (ст. 102)і обирається на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування терміном на 5 років, може бути переобраний, але не більше, ніж два терміни поспіль (ст. 103). Президент призначає за згодою Верховної Ради України Прем'єр-міністра України, є Верховним Головнокомандувачем Збройних сил України, нагороджує державними нагородами, здійснює помилування. Він представляє державу у міжнародних відносинах, здійснює керівництво зовнішньополітичною діяльністю держави, призначає за поданням прем'єр-міністра України членів Кабінету Міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади, а також голів місцевих державних адміністрацій та припиняє їхні повноваження на цих посадах (ст. 106). Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Він відповідальний перед Президентом України та підконтрольний і підзвітний Верховній Раді (ст. 113). Кабінет Міністрів забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування (ст. 116). Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент — Верховна Рада, яка складається з 450 депутатів, обраних на 4 роки (розділ IV, ст. 75-76). Верховна Рада може вносити зміни до Конституції України, цриймати закони, затверджувати Державний бюджет, розглядати і приймати рішення щодо Програми діяльності Кабінету Міністрів України, усунення ПрезидентаУкраїни з поста у порядку особливої процедури (імпічменту) (ст. 85). Розділи VII і VIII Конституції України присвячені прокуратурі та системі правосуддя. На прокуратуру покладається підтримання державного обвинувачення у суді, нагляд за дотриманням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство (ст. 121). Правосуддя в Україні здійснюється виключно судами (ст. 124). Система судів загальної юрисдикції в Україні будується за принципами територіальноєті і спеціалізації. Найвищим судовим органом у системі судів загальної юрисдикції є Веховний Суд України (ст. 125). У ст. 129 визначаються основні засади судочинства: законність, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, забезпечення доведеності вини; змагальність сторін; забезпечення обвинуваченому права на захист; гласність судового процесу. Відповідальність законів та інших правових актів Конституції України вирішує Конституційний Суд. Розділи IX і X присвячені територіальному устрою України і статусу Автономної Республіки Крим. Розділ XI визначає конституцйний статус місцевого самоврядування. Місцове самоврядування здійснюється територіальною громадою як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради (ст. 140). Прийняття Конституції України знаменує поступовий перехід від ліберального авторитаризму до конституційного демократизму, регулювання всіх сфер життя лише на основі права. Проте прийняття Конституції недостатньо, необхідно навчитися жити за нею, підвищувати правову освіту громадян, посилити контроль за дотриманням законів, привести нормативно-правову базу у відповідність з Конституцією, здійснити кодифікацію законодавства. Це дозволить завершити будівництво держави. Підсумки більш ніж 10-річного існування незалежної України свідчать про деякі успіхи у політичному розвитку. Це — політичний плюралізм, досягнення свободи совісті, повернення цілих пластів вітчизняної і світової культури, відсутність відкритих громадянських конфліктів. Головний висновок існування держави— це те, що незалежна Україна відбулася. Україні буде важко вижити без ідеологічної домінанти. Національна ідея повинна базуватись на історичній традиції, сильній і процвітаючій Україні, конституційному порядку, державності, патріотизму, громадянській злагоді, відкритості світу без національної винятковості. Читайте також:
|
||||||||
|