МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ В УПРАВЛІННІТЕМА 13.
Керівник здійснює покладені на нього виробничі, адміністративні, економічні і соціальні- функції шляхом підготовки, прийняття і реалізацій рішень. Саме від його уміння правильно вирішувати поточні і перспективні виробничі задачі багато в чому залежать результати роботи всього колективу. Рішення це та основна форма управлінської діяльності, в якій виступає зміст праця керівника, процес його цілеспрямованого впливу на колектив. Це основа управлінського процесу , що визначає програму дій для досягнення мети, етапи робіт і послідовність виконання, методи і засоби, критерії оцінки результатів роботи, коло виконавців, кордони їх відповідальності і повноважень, терміни виконання роботи. Практика господарського управління свідчить про те, що на багатьох підприємствах автомобільного транспорту приймається безліч рішень з різноманітних питань. Наприклад, в середньому на автопідприємстві в рік видається понад 200 наказів і розпоряджень директора. Основними причинами, що викликають необхідність розробки і прийняття рішень, є різні неполадка, неузгодження в ході виробництва і вказівки вищестоящих органів. Іншими причинами, що викликають необхідність розробки і прийняття рішень, є необхідність коректування або закінчення терміну діючого рішення. При такому великому числі рішень, що приймаються їх результативність недостатня. Причина цього передусім складається як низькому підготовка рішення. Так, на автотранспортном підприємстві 50% майстрів називають основними недоліками прийнятих директором рішень їх нереальність і загальні формулювання. Негативно позначаються на результативності рішень також слаба постановка інформаційної роботи і відсутність дійового контролю за виконанням рішень. Управлінське рішення (плани, завдання, накази, розпорядження) це прийнята керівником (органом) програма дії, спрямована на досягнення певної мети (або вибір коштів досягнення мети). Як продукт праця в управлінні воно визначає головні задачі, засоби їх реалізації і надає організуюче вплив на працівників підприємства. Це одна з основних форм, в яких виступає функція координації, здійснювана керівником. * Управлінський процес укрупненно складається з трьох головних стадії 1) прийняття рішення (визначення мети і програми дій), 2) організація його виконання (вплив на вхід, елементи і зв'язки системи), 3) нагляд, контроль, облік. Управлінські рішення повинні задовольняти наступним вимогам: ефективність, під якою потрібно розуміти міру досягнення поставленої мети, виражається в показниках, що характеризують цю мету; економічність забезпечення досягнення мети з найменшими витратами; своєчасність не тільки його своєчасне прийняття, але і своєчасне досягнення поставленої мети відповідно до конкретної обстановки в керованій системі; надійність забезпечення надійності (довговічність, життєвість) або систем, що вдосконалюються, що розробляються як технічних, так і організаційних. Але, головне, потрібно пам'ятати, що рішення залишається дійовим стільки часу, скільки існують об'єктивні чинники, що породили його; здійсненність приймаючи його, необхідно враховувати всі об'єктивні загальні і приватні обмеження, конкретні можливості керованої системи і ресурси, що є і реальні умови їх використання; наукова обгрунтованість облік дії економічних і інших соціальних законів і аналізу конкретної виробничої обстановки; єдність при рішенні певної задачі доводиться звичайно мати справу з рядом супутніх задач, витікаючих з головної. Вони повинні бути підлеглі головній меті, ради якої приймається рішення. Всі положення рішення взаємозьєднуються, а також узгодяться з раніше прийнятими і вже діючими рішеннями; правомочність рішення можна приймати тільки в межах тих прав, якими наділений керівник. Воно повинно вийти саме від тих органів і осіб, які зобов'язані його виробити. Керівник не повинен перекладати прийняття властивих йому- рішень на вищестоящих або нижчестоячий облич в системі управління. Точно також він не повинен торкатися поточних, виробничих питань, що повторюються, що вирішуються підлеглими постійно у встановленому порядку. Йому не треба втручатися в функції підлеглих. Адже він тим самим перекладає на себе частину їх відповідальності; спрямованість точна адреса і повинне бути зрозуміло виконавцеві. Його формулювання повинне бути однозначним і не допускати різночитань; стислість економія в роботі з інформацією вимагає постійної турботи про стислість рішення, що формулюється; конкретність у часі керівник не повинен давати доручень підлеглим без вказівки часу їх виконання; оперативність рішення необхідно приймати саме в той момент, коли цього вимагає виробнича обстановка. Рішення, що Запізнилося (як і поспішне) шкідливе. Рішення повинні відображати зміни виробничої обстановки. Рішення приймають лінійні керівники на всіх рівнях управління від бригадира, майстра до начальника виробництва, директора. Тільки уміння і здатність ухвалювати рішення визначають уміння і здатність управляти. Але потрібно мати на увазі, що підготовку рішень для керівників (окремі варіанти рішень) здійснюють фахівці функціональних служб апарату управління. Найбільш широке коло питань на підприємстві і в об'єднанні вирішується в дирекції. Якщо структура управління і розподіл обов'язків раціональні, то на цьому рівні переважають питання перспективного характеру. При непродуманій організації управління директор вимушений виконувати роботу, яка входить в обов'язку його підлеглих. Досвід свідчить, що погана організація управління змушує до роботи над рішенням тільки поточних, а не перспективних питань. Всякі рішення мають певні результати, які позначаться передусім на підсумках виробничої і господарської діяльності підприємства, поліпшуючи або погіршуючи їх. І хоч рішення внаслідок єдиноначальності приймає один керівник, результати його торкаються весь колектив. У залежності від того, як ухвалюють рішення керівники, судять про роботу даного підприємства у вищестоящих організаціях. Обличчя, що ухвалює рішення, є відповідальним перед державою і підприємством. На прийняття рішень в діяльності керівника впливає: посилення складності і масштабів проблем управління (збільшення господарських зв'язків, кооперація і спеціалізація виробництва); неприйнятність керівництва старими методами (рішення не можна приймати, засновуючись тільки на інтуїції і власному досвіді), гнучкість «стратегії» керівника (керуючись насамперед народногосподарськими інтересами), уміння знайти головна ланка в ланцюгу задач, що вирішуються, т. е. з безлічі питань, що вимагають рішення, вибирати і вирішувати найважливіші, ключові, від яких залежить прискорення рішення інших виробничих задач; виникнення у виробництві безлічі нестандартних ситуацій, дія цілого ряду взаємопов'язаних і чинників, що постійно міняються, які доводиться оперативно враховувати керівнику. Класифікація рішень має істотне значення, дозволяє значно полегшити їх облік, а також сприяє створенню ефективної системи контролю за їх виконанням. Методологічною основою класифікації рішень по різних ознаках є їх взаємозв'язок і взаємопідпорядкованість в ієрархічній системі. Застосовно до підприємства, виробничого об'єднання управлінські рішення можна класифікувати по різних ознаках (табл. 3). У процесі прийняття управлінських рішень необхідно керуватися наступними основними принципами: партійно-державним підходом, послідовністю в досягненні основних соціально-економічних цілей виробництва, науковою обгрунтованістю і об'єктивністю, єдністю і правомочністю, спрямованістю, стислістю, конкретністю і оперативністю. Для реалізації цих принципів керівник повинен мати необхідну кваліфікацію, бути компетентним в питаннях, що вирішуються, мати в своєму розпорядженні всеосяжну інформацію, а у разі необхідної проконсультуватися з фахівцями. Прийняття рішень, що впливають на характер управлінського праця, має ряд особливостей. Рішення є елементом зворотного зв'язку в управлінні виробництвом. Виходячи з цього, можна сказати, що, по-перше, рішення у виробництві це своєрідна субстанція зв'язку, вигляд інформації, що забезпечує нормальне протікання процесу в системі. Інформація на вході блоку прийняття рішення являє собою виробничу задачу, інформація на виході цього блоку рішення, що формується у вигляді управлінської команди для впливу на об'єкт; по-друге, як елемент зворотного зв'язку управлінське рішення тісно пов'язане з управлінським контролем, з одного боку, і управлінським впливом з іншою. Це означає, що управлінське рішення не може обмежуватися тільки теоретичним розв'язанням проблеми. Воно повинне також відповідати на питання: як реалізувати прийняте рішення, як проконтролювати його виконання. У управлінні виробництвом рішення носить організаційний характер, оскільки воно повинно враховувати організацію його виконання. Порушення однієї з основних вимог до рішення його своєчасності може привести до обриву зворотного зв'язку в управлінні. Певна міра ризику в прийнятті управлінського рішення залежить від трьох основних причин: обмеженість часу на підготовку і прийняття рішення, недостатньої інформації, недостатньої повноти з'ясування проблем. Алгоритм прийняття рішень.Прийняття рішень це складний, багатогранний і відповідальний процес, що складається з багатьох послідовно пов'язаних між собою етапів. Укрупнено процес прийняття рішень складається з восьми етапів. Постановка мети це початковий етап вироблення стратегічного плану рішення. Мета рішення може бути визначена вищестоящим органом або витікати з ситуації, яка склалася в країні. Мета формується як дзеркальне відображення проблеми. Для того щоб визначити проблему, треба встановити кордони системи (в межах якої вона розглядається), рівень її рішення і, головне, яке значення вона має для більш загальної системи, в яку дана (керована) входить як елемент. Формування мети відповідальна операція, яку виконує сам керівник. Мета зумовлює напрям всіх подальших операцій в процесі прийняття рішення. Мета, що визначається рішенням, далеко не завжди буває однозначна. При прийнятті рішень завжди доводиться мати справу з декількома цілями і задачами різного змісту. Тому при підготовці рішення керівнику необхідно вибрати систему критеріїв, показників, що характеризують ефект від досягнення цілей, закладених в рішенні. Збір інформації наступний важливий і необхідний момент в процедурі прийняття управлінського рішення, необхідний для аналізу і прогнозів розвитку ситуації. Керівнику підприємства повинна поступати інформація двох видів основна і додаткова. Це суворий звіт про виробниче-господарську Діяльність підприємства і додаткові дані, зведення, повідомлення, показники про стан об'єкта, коли є відхилення від плану, норм, графіків і т.д. В цьому випадку керівник повинен мати в своєму розпорядженні певні відомості, щоб зробити ретельний аналіз стану об'єкта, що змінився.
Процесом формування і збору інформації займаються в основному технічні виконавці, а також фахівці з обліку, статистики, механізованого збору і обробки даних. Передача зібраної інформації споживачам (начальникам відділів, виробництв, дирекції), для того щоб ухвалити певні рішення, здійснюється за допомогою різних коштів передачі даних: найпростіших кур'єр, телефон, телеграф, фототелеграф, телетайп і складних телеметричний і телевізійний зв'язок, пневмопошта, засоби організаційної техніки. Способи передачі інформації залежать від містознаходжения об'єктів, способів збору і формування первинної інформації, міри важливості інформації, швидкості передачі і періодичності інформації. У процесі аналізу і переробки інформації співробітничають керівники і функціональні фахівці. Зрозуміло, в рішенні різних задач частка їх участі неоднакова. Чим складніше проблема, тим більше фахівців і більший об'єм їх праця знадобиться для підготовки рішення. З рішенням вказаних задач на певному рівні керівник, як правило, справляється сам. Вироблення рішень один з найголовніших етапів діяльності керівника, в якому йому також надають допомогу фахівці (економісти, математики, фахівці в області дослідження операцій). У управлінні виробництвом є задачі, по яких керівник може вибрати варіант рішення, не вдаючись до їх допомоги. Однак незалежно від того, чи робиться це з допомогою або без допомоги фахівців, остаточний вибір варіанту і прийняття рішення це прерогатива керівника. Функція керівника, на відміну від фахівців, не закінчується фазою прийняття рішень. Він організує виконання в управлінському циклі. Це примушує його серйозно зважити всі можливості здійснення відібраного варіанту рішення. Нарівні з цим оцінюються і такі чинники, як час, терміни, конкретні виконавці, їх взаємодія і взаємовідносини, соціально-психологічна обстановка в колективі, загальний політичний фон і організація виконання рішень вимагає чіткого складання плану-графіка реалізації рішення (мережевого графіка); підбору виконавця рішення - досвідченого, кваліфікованого, компетентного працівника, наділеного особливими повноваженнями; доведення рішень до виконавців повинно супроводитися його пропагандою роз'ясненням; обліку інформації, що йде від самих виконавців; організації оперативної роботи яка залежить від рівня керівника (наприклад, начальнику виробництва, цеху потрібно більше часу, директору менше і . Головна задача керівника полягає в тому, щоб організувати дану систему управління і забезпечити собі можливість займатися корінними проблемами розвитку виробництва. Організаційно така система створюється таким чином. Кожному управлінському підрозділу доводиться його основна задача. Вона науково влаштовується, чітко формулюється і записується в Положенні про підрозділ. При створенні нового управлінського підрозділу для нього виробляються необхідні правові основи. Такою основою звичайно і є Положення (в ньому визначається основна задача підрозділу, права і обов'язків, фіксується штатний склад, вказується адміністративний керівник, регламентуються функціональні зв'язки даного підрозділу з іншими службами). Облік і контроль виконання рішень придбавають особливо важливе значення після того, як почалася організація виконання рішень. Задачею контролю є облік ходу реалізації, своєчасне виявлення відхилень від заданої програми, швидке вживання заходів по ліквідації відхилень, що намітилися або ще краще їх попередження. Без всеосяжного і точного урахування не можна прийняти правильного рішення. При управлінні дільницею, виробництвом використовують головним чином оперативний і бухгалтерський види обліку. Добре налагоджений облік дозволяє виробляти ефективні рішення, стежити за їх виконанням. Контроль є завершальною стадією управлінського процесу. Якщо рішення породжує інформацію, що йде зверху вниз, то контроль, будучи формою зворотного зв'язку, дає інформацію про виконання розпоряджень вищестоящого органу управління. Він дає можливість бачити всю дійсну картину стану виробництва. Від його ефективності зрештою залежить дієвість рішень, що приймаються і своєчасність їх виконання. Все це свідчить про необхідність для органу управління створити надійну і гнучку систему контролю. Нарівні з контрольними функціями органів управління виробництвом існує партійний і народний контроль, в роботі яких використовуються різні форми, такі як перевірка виконання, письмові звіти, огляди, рейди, усна інформація і У процесі прийняття і реалізації рішень керівнику належить очолююча роль. Це зумовлює його відповідальність за організацію, ефективність і якість роботи при зборі інформації, підготовці і прийнятті рішення незалежно від того, чи робиться це індивідуально або групою осіб. Він безпосередньо організує спільний (колективний) праця в процесах прийняття рішень і не тільки ухвалює рішення, але і забезпечує (організовує) його виконання. Керівник повинен правильно призначати і доводити рішення до виконавців, стимулювати розвиток ініціативи у виконавця, створювати гнучку систему морального і матеріального стимулювання, дійового контролю, персональної відповідальності за дотримання термінів і вимог до якості виконання. Важливим психологічним чинником в роботі керівника по прийняттю і реалізації рішень є переконання. Потрібно не тільки ухвалити хороше рішення, але і переконати в його раціональності інших, в тому числі інші організації і керівників, від яких залежить реалізація рішення. Однією з форм переконання є особистий приклад. Якість управлінського рішення характеризується наступними показниками: відповідністю управлінського рішення тим запитам практики, яким воно повинно відповідати; спільною роботою керівника з фахівцями; взаємозвязаністью рішень (кожне окреме рішення повинне бути взаємопов'язане. І вимога, що пред'являється до кожного рішення, визначає програму дії); досвідом керівника (досвід в якій-небудь галузі знань, зведення правило, рекомендацій, рад); прийняттям обгрунтованих правових управлінських рішень (керівник іноді відступає від законодавчих актів, мотивуючи це тим, що деякі праві акти не відповідають необхідній дійсності - це, звичайно, неправильне); своєчасністю (оперативністю) прийнятих рішень; кількістю прийнятих рішень (потрібно зазначити, що 50% управлінських рішень не доходять до управлінського персоналу і до 50% рішень неможливо проконтролювати); оцінкою міри участі управлінського працівника (керівника робіт) у виконанні конкретного вигляду рішень. Сучасна організація роботи в процесах прийняття рішень передбачає уміння керівника вести її колегіально, колективно, залучаючи в необхідних випадках і рядових працівників. Форми організації колективної роботи в процесах прийняття рішень насамперед залежать від того, яку мету переслідує керівник, використовуючи спільні зусилля групи працівників. При організації колективної роботи необхідно передусім визначити коло осіб, які будуть брати участь в процесі підготовки і прийняття даного рішення, а також міру, форму і порядок їх участі. У рамках вибраних організаційних форм необхідно визначити процедуру взаємодії співробітників (підрозділів), що беруть участь, створити умови для їх творчої, ініціативної роботи, вирішити проблему мотивації співробітників до активної діяльності. До прийняття рішення притягуються фахівці різного профілю для всебічного аналізу проблеми. Така оцінка проблеми дозволяє визначити повноту вимог до рішення, що приймається, підготувати комплексні варіанти рішень і всебічно їх оцінити. Наприклад, рушення за наукову організацію управлінського праця породило таку форму, як творчі бригади НОТ, що включають робітників і фахівців різних областей знань; економістів, інженерів, лікарів, фізіологів, психологів. У розробці програми соціального розвитку колективу на підприємствах беруть участь соціологи і психологи, фахівці різних профілів, здатні глибоко і всебічно охопити проблеми соціально-економічного розвитку колективу. Колективний досвід і знання в рішенні складних задач дають можливість вибрати найбільш оптимальне рішення *, ширше охопити ситуацію, що аналізується, детальніше розчленувати загальну задачу на приватні. Для цього створюють періодично діючі (технічні наради, технічні ради, техноекономическі ради, ради директорів і ; постійно працюючі на суспільних початках (ради молодих фахівців, суспільне конструкторське бюро, ініціативні групи раціоналізаторів і винахідників, організації ВОИР і . У зв'язку з тим, що навіть самий ерудований керівник в нинішніх умовах навряд чи може бути кваліфікованим фахівцем у всіх областях виробництва, частіше за все варіанти рішень готує апарат, а керівник оцінює їх і вибирає найкращий. Часто навіть оцінку варіантів керівник доручає спеціальній групі експертів, а сам вивчає їх висновки. Групи експертів створюються і притягуються в одноразовому порядку для проведення експертних оцінок або спільного розв'язання проблеми, наприклад, методом «мозкової атаки» **. Спільне прийняття рішення організується для обліку різних точок зору, різних позицій, узгодження різних інтересів і забезпечення взаємодії. Незважаючи на єдність мети між керівниками і підлеглими в соціалістичному виробництві, при рішенні окремих задач точки зору і позиції керівників окремих звеньев управління можуть не співпадати. Це пояснюється різним положенням кожної з систем (підсистем), керованих окремими керівниками по відношенню до даної проблеми; різним станом ресурсів, що знаходяться в розпорядженні кожного з керівників, і суб'єктивною оцінкою їх важливості для керованої системи, особливо в умовах, коли при розв'язанні даної проблеми ресурси, що розглядаються є предметом розподілу або платежу; різною мірою об'єктивної відповідальності кожного з керівників в розв'язанні даної проблеми; особистими взаємовідносинами керівників, соціально-психологічним кліматом в колективі і рівнем суспільної свідомості. Найбільш поширеними формами прийняття колективних рішень є всякого роду засідання і ділові наради. Колективне рішення застосовується як форма залучення працяящих до управління виробництвом. При цьому необхідно чітко встановлювати відповідальність, забезпечити єдиноначальність, що визначає цілеспрямованість всієї діяльності колективу. Для прийняття рішень використовують технічні засоби- моделі, методи і інструменти для обробки інформації. Моделі є відображенням реальності (наприклад, математичні моделі з лінійними зв'язками, транспортні моделі і інш.). Методи дають алгоритм обробки інформації (наприклад, методи математичної оптимізації) і інструмент засіб обробки інформації (наприклад ЕВМ), необхідний для застосування методів. Як показав аналіз багатьох підприємств, питання прийняття рішень керівниками вищого рівня управління (директор, його заступники, начальники відділів, начальники виробництв) поки не можна виразити кількісно, т. е. математично, тому що прийняття рішень керівниками такого рангу вимагає сиюхвилинного реагування (відповіді), а для застосування електронно-обчислювальної техніки необхідний тривалий час, щоб запрограмувати дане рішення, на що у керівника, природно, немає часу. Прийняття рішень керівниками нижнього рівня управління (начальником дільниці, майстром, бригадиром і інш.), за винятком соціально-психологічних, можна виразити кількісно, т. е. передати ЕВМ. Наприклад, оптимальний розрахунок виробничої програми, оптимальне перевезення вантажів, розрахунок змінно-добового завдання, оптимальне завантаження обладнання і інші. *Оптимальним вважається такий варіант рішення, який забезпечує максимальний ефект в досягненні загальної мети при мінімальних втратах в приватній. ** Мозкова атака один з творчих методів прийняття рішенні, який дозволяє знаходити нестандартні і ефективні рішення. До складу групи "мозкової атаки" звичайно включають від 6 до 12 чоловік, бажано різних фахівців. Мету роботи групи отримати можливо більше число різноманітних ідей. Висловлені ідеї реєструються, їх критика не допускається, заохочуються оригінальні ідеї, надається повна свобода в розвитку ідей, висловлених учасниками групи. Тривалість сесії не більш 1 години. Запропоновані ідеї потім розглядаються фахівцями «Мозкова атака» доцільна тоді, коли початкова інформація для розв'язання проблеми належить різним членам групи. Для підвищення якості всієї роботи підрозділу в апараті управління і насамперед управлінських рішень, що готуються необхідно: добитися підходу до проблем, що вирішуються передусім з позицій державних інтересів; створити обстановку творчого підходу до розв'язання проблем, а не просто на основі формальної відповідальності; максимально наблизити дільницю підготовки рішення до джерел інформації про проблеми, що виникли; створити таку систему в роботі над проблемами, яка приводила б до раціональної організації роботи в залежності від характеру рішень, що готуються; забезпечити чіткий розподіл обов'язків при наявності необхідних прав; усунути зайву звенья і бюрократичні процедури, забезпечити оперативне прийняття рішень; підвищувати у кожного працівника особисту відповідальність за справи підрозділу (організації); посилити особисту ініціативу і самоконтроль у працівників, надаючи їм, можливість діяти всередині організації більш самостійно; створити таку систему заохочення, яка б одночасно стимулювала як виконання планів і рішення задач, так і професійне зростання членів колективу; вдосконалити організацію соціалістичного змагання застосовно до конкретних умов роботи і задач підрозділу. ТЕМА 14 Читайте також:
|
||||||||
|