Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Функції групп интересів в демократичних суспільствах і засоби їх впливу на прийняття політичних рішень.

Подібними є також суспільні функції, що їх виконують різноманітні групи інтересів. До них належать:

- агрегація інтересів;

- артикуляція різноманітних суспільних інтересів;

- інформування органів влади;

- здійснення тиску на суб'єктів прийняття рішень;

- інтеграція груп;

- формування політичних еліт;

- політична соціалізація громадян.

Перші чотири спрямовані на захист інтересів соціальних груп на владному рівні. Вони можуть бути реалізовані тільки через вплив на прийняття по­літичних рішень. Головними об'єктами такого впливу є державні інститути: уряд, парламент, місцеві органи влади та управління. Способи впливу бувають різні, і їх вибір значною мірою залежить від того, які ресурси може використати та чи інша група у своїй діяльності. Крім того, це залежить від ме­ти, якої намагається досягнути група.

Найважливішим ресурсом впливу, що визначає потенційну впливовість групи, є її легітимність. Фактори легітимності різноманітні. Так, найлегітимнішими для американських законодавців є «Дженерал моторз», Національна збройова асоціація та інші загальнонаціональні об'єднання. Низь­кий рівень легітимності мають групи сексуальних меншин та деякі інші субкультурні формування.

Другим ресурсом впливу є значимість конкретної акції групи інтересів: точки зору суспільних інтересів, її вплив на політичну, соціальну і економічну стабільність. Профспілки, підприємницькі асоціації можуть організувати страйк (шахтарів, робітників транспорту у великих містах) з важкими еконо­мічними наслідками для країни, тоді як страйк учителів може не мати такого економічного ефекту. Незначні наслідки зазвичай мають і акції груп підтримки.

Нарешті, важливим ресурсом, що його використовують групи інтересів, є їхні політичні можливості, що, у свою чергу, залежать від фінансового, орга­нізаційного, інформаційного забезпечення групи та її чисельності. Забезпечена група інтересів може купити собі цілу газету чи часопис, а незабезпечена не має коштів навіть на розповсюдження листівок. Кількість фінансових ресурсів впливає на активність групи інтересів, можливості її участі у різноманітних акціях, нарешті на її чисельність.

Кошти надходять з різних джерел (членські внески, державна підтримка,

благодійні пожертви тощо). Надання коштів може також здійснюватись вигляді замаскованого (внески у виборчі фонди) або явного (у вигляді хабара) підкупу політиків і чиновників. Організації, що представляють інтереси крупного капіталу, воєнно-промислових та інших груп, мають великі можливості щодо використання матеріальних ресурсів. Це забезпечує їм домінування на політичній арені, яке містить загрозу для інших груп інтересів. То­му фінансовий чинник ставить під сумнів можливість збалансування сил як основи плюралістичної демократії.

Важливим ресурсом політичного впливу груп інтересів є їх чисельність, мобілізаційна здатність і активність членів. Чисельність і мобілізаційна здатність організації під час виборів є важливою для політичних партій, ко­ли вони шукають масової підтримки. Завдяки збору членських внесків і добровільних пожертв матеріальні можливості численної групи інтересів значно підвищуються. В одних випадках групи діють через пряму взаємодію з владними структу­рами чи окремими особами при владі; в інших – через парламентські та ін­ші лобі;ще в інших – звертаються до масових акцій протесту або підтримки.

Широко використовують групи інтересів і опосередковані впливи на владу – через засоби масової інформації, формуючи вигідну для себе громадську думку, або через політичні партії. Поряд з використанням традиційних політичних партій, групи можуть і самі організовувати тимчасові партії за інтересами, які є невеликими за своєю чисельністю. Така практика, до речі, дуже поширена в Україні. Крім того, групи інтересів намагаються бути пред­ставленими серед владної еліти, намагаючись отримати посади для своїх представників на різноманітних рівнях державної влади.

Політичне лобіювання як головний засіб впливу груп інтересів.Лобізм (як явище) чи лобіювання (як діяльність) є вельми специфічним засобом досяг­нення цілей групами інтересів. Слово «лобі» (від англ. lobbу – кулуари) у минулому означало лише проходи чи скриті галереї в монастирях. У 40-х роках XVII ст. таку назву мав вестибюль та два коридори у будинку Палати громад британського парла­менту, куди депутати заходили голосувати. Там вони зустрічалися з заінтере­сованими особами, яких не пускали до зали засідань. Таким чином, семантично «лобіювання» – це неофіційний, кулуарний вплив на законодавців.

Існування лобізму в наш час тісно пов'язане з діяльністю груп інтересів та можливостями їх впливу на органи влади. Крім того, його розвиток залежить від розвиненості плюралізму, інституалізованості політичної участі, впливовості та активності політичних партій.

Як засіб впливу на владу, політичне лобіювання здійснюється в таких напрямах:

- виступи в комітетах і комісіях парламенту;

- розробка законопроектів і залучення експертів до вироблення норматив­них документів;

- особисті зустрічі з законодавцями, контакти, переговори;

- використання методів «паблік рілейшнз» для формування суспільної думки;

- організація кампаній тиску з місць (наприклад, численні листи з вимога­ми та пропозиціями виборців, що їх отримують депутати);

- організація проведення і широке розповсюдження результатів соціологічних досліджень;

- цілеспрямовані дії «своїх людей» в органах влади;

- фінансування виборчих кампаній;

- прямий підкуп посадових осіб.

Відповідно до цілей груп інтересів та сфери, яку вони представляють, лобістськадіяльність буває економічною, соціальною, соціокультурною; регі­ональною або галузевою. В залежності від того, на яких суб'єктів прийняття рішень лобісти спрямовують свій тиск, розрізняють парламентський, та урядовий лобізм. Стосовно політичної системи він може бути зовнішнім (тиск на органи влади зі сторони), або внутрішнім (лобіста­ми є депутати парламенту, члени уряду, оточення президента, сам прези­дент тощо).

Існують декілька підходів до оцінки феномену лобізму. Перший – заборонний; він прирівнює лобізм до злочинної діяльності і вимагає його лікві­дації. Другий – регулятивно-правовий; він розрізняє нелегальний і легаль­ний методи лобіювання і по-різному його оцінює, вимагаючи виключення корупції із політичної практики. Відповідно до домінування цих підходів у різних країнах існує, як уже було сказано, різний правовий статус лобістів і лобіювання: у США, Канаді, Великій Британії лобістська діяльність регулю­ється законодавчо. Деякі закони з цього приводу є й у ФРН. У Франції ло­бістська діяльність фактично заборонена. У багатьох інших країнах законодавець на неї просто «заплющує очі».

Американські практики лобіювання.Проілюструємо практики лобіювання на прикладі країни «класичного лобізму» – США. Ще у 1946 р. тут прийняли «Федеральний закон про регулювання лобізму». Його головна ідея – поставити лобістську діяльність під контроль та виключити коруп­цію. Відповідно, головним положенням закону була вимога, щоб кожна організація, яка має намір лобіювати, зареєструвала у Палаті представни­ків та в сенаті свого представника, тобто лобіста, вказавши його цілі та витрати. За деякими даними, нині у Конгресі США зареєстровано біля 15 тис. лобістів.

Метою парламентського лобізму є сприяння прийняттю законів, що задо­вольняють певні групові інтереси, та недопущення прийняття тих законів, які цим інтересам перешкоджають. Тому основними засобами лобістської діяльності є робота в комітетах, де формують зміст законопроектів, а також дебати та слухання в парламенті. Головними лобістами є депутати й служ­бовці Конгресу (часто колишні), а також експерти, яких запрошують до роз­робки проектів законів. Між групою інтересів, її лобістами та депутатами встановлюються тісні контакти і взаємодія на підставах взаємного обміну послугами. Лобіст через формальні і неформальні канали впливу спонукає депутата (чи депутатів) до ефективного представництва інтересів певної групи.

У свою чергу, депутат, який лобіює заінтересовану групу очікує на фінансову та організаційну підтримку під час виборів. Урядовий лобізм дозволяє впливати на розробку законопроектів, що по тім надсилаються до Конгресу, на прийняття адміністративних рішень, а також на тлумачення законів виконавчою владою. Відгукуючись на пропозиції лобістів, урядовці сподіваються після відставки отримати певне місце тій чи іншій корпорації, або на якусь іншу винагороду.

До зовнішніх лобістів у США відносять численні лобістські організації юридичні фірми, агентства по зв'язках з громадськістю, різноманітні юридичні й консультативні бюро, асоціації бізнесу тощо. У таких фірмах, як правило, працюють спеціалісти й експерти, які мають досвід роботи з органами державної влади, знають механізми прийняття політичних рішень та канали впливу на них.

Таким чином, основними техніками політичного лобіювання є:

- контроль за виборчими процесами;

- «інвестування» власного політичного лобі у законодавчі органи влади;

- створення та діяльність груп тиску;

- формування громадської думки та мобілізація тиску з боку населення задля прийняття законодавчих актів.

Використання багатоманітних легальних лобістських технік на різних рів­нях політичного й управлінського процесу змушує деяких політологів вважати, що лобіювання перетворюється в невід'ємну частину політичного процесу у плюралістичних демократіях з розвиненими механізмами групо­вої політики.

 


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  3. IV. Прийняття рішень у полі четвертої інформаційної ситуації
  4. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
  5. L2.T4/1.1. Засоби періодичного транспортування штучних матеріалів.
  6. L2.T4/1.2. Засоби безперервного транспортування матеріалів. Транспортери.
  7. L2.T4/1.3. Засоби дозування сипучих матеріалів.
  8. L3.T4/2. Засоби переміщення рідин.
  9. V Засоби навчання
  10. V. Прийняття рішень у полі п’ятої інформаційної ситуації
  11. VI. Прийняття рішень у полі шостої інформаційної ситуації
  12. А группа




Переглядів: 1424

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття групи інтересів і роль групи інтересів в демократичних суспільствах. | Корпоратизм як спосіб (модель) урівноваження і захисту інтересів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.