МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття групи інтересів і роль групи інтересів в демократичних суспільствах.Сучасні представницькі демократії функціонують на засадах плюралізму. У дослівному перекладі українською «плюралізм» означає множинність, багатомірність, багатоманітність. Однак, як зазначає американський вчений Роберт Даль, важливою є не просто наявність соціальної, культурної чи ідейної багатоманітності, яка є в кожному суспільстві. Для плюралістичної демократії істотними є організаційні вияви цієї багатоманітності, наявність груп, які прагнуть і мають змогу захищати свої специфічні інтереси, виступаючи на політичній арені як організовані сили.Організаційна представленість різноманітних інтересів у політиці створює постійно діючі суперечності. Вони ускладнюють політичний процес, але з цим доводиться миритися, оскільки поки що не знайдено іншого способу формувати уряди, відповідальні перед народом, та виробляти політику, в якій більшою або меншою мірою враховане усе розмаїття потреб та інтересів, які є в суспільствах. Організаційний плюралізмі пов'язана з ним групова політикаважливі не лише для стійких, але й для новоутворених демократій. Їх формування у країнах, що здійснюють перехід до демократії і не мають міцних демократичних традицій та розвиненого громадянського суспільства, – це досить складний і суперечливий процес. Тому важливим є вивчення теоретичних основ та практики становлення і функціонування механізмів групової політики в розвинених демократіях задля порівняння з процесами, що відбуваються в перехідних суспільствах. На питання про те, чому та як формуються групи, яка їх роль у прийнятті політичних рішень, яке вони мають значення з позицій захисту власних інтересів і з позицій загальносуспільного добра, різні вчені давали далеко неоднакові відповіді. Першим, хто теоретично узагальнив проблеми плюралістичного суспільства, був американський мислитель і державний діяч Дж. Медісон. Як один із з батьків-засновників США, він у X випуску знаменитого «Федераліста» – видання, яке агітувало за ратифікацію Конституції штатами, – стверджував, що конфлікти інтересів є природним явищем для людини і суспільства; що прагнучи захистити свої інтереси, люди об'єднуються в певні групи – фракції; що неможливо подолати тенденцію до фракційності в умовах свободи, а тому треба прагнути до нейтралізації її негативних наслідків. Такими наслідками Медісон вважав насамперед домінування вузькогрупових інтересів і пристрастей над загальносуспільними, перекоси державної політики на користь окремих груп та розбрат у суспільстві. Процеси формування перших груп інтересів в американському суспільстві та їх боротьба за владу поставили багато питань про представництво цих груп у виборних органах влади,а також про співвідношення загальних і часткових, суспільних і приватних інтересів.Дж. Медісон розмірковує про шкідливу діяльність політичних об'єднань (які у той час мали назву фракцій) та про два засоби проти «хвороби фракційності». Перший – знищити умови, які породжують боротьбу груп, а саме свободу. Але цей засіб, каже Дж. Медісон, гірше «самої хвороби». Другий засіб – прищепити громадянам однакові думки, однакові захоплення, а також однакові інтереси. Але це також складно й небезпечно. Отже, доводиться змиритися з думкою, що знищити фракційну (міжгрупову) боротьбу неможливо, бо вона є наслідком природи людини та нерівного розподілу власності. Треба просто виробити механізми обмеження негативного впливу цієї боротьби. Насамперед, каже Дж. Медісон, держава має зайнятися врегулюванням багатоманітних і суперечливих інтересів за допомогою законодавства, «що неминуче забарвлює партійним та груповим духом усі необхідні і повсякденні дії уряду». Крім того, вона має дбати про захист особистих прав громадян, значення яких в умовах конфліктності інтересів зростає, адже ці права оберігають кожного індивіда від можливого свавілля властей, забезпечують йому певний простір свободи. Ще одним засобом у конкретних умовах становлення американської державності Дж. Медісон вважає створення великої і міцної держави. Рух до «досконалішого союзу», зміцнення зв'язків між штатами, створення територіально великої держави на основі прийняття федеральної конституції і створення загальнонаціонального уряду мали б, на думку Дж. Медісона, пом'якшити протистояння груп. Таким чином, історія розвитку відносин держави і груп інтересів від самого початку була складною, а втілення демократичних процедур у групову політику мало вкрай суперечний характер. Дж. Медісон перший сформулював теоретичні та практичні засади групового представництва інтересів громадян на політичному рівні. І саме від нього бере початок традиція концептуального дослідження груп інтересів. Проте повною мірою значення групової політики було усвідомлене уже у XX ст. І першими теоретиками в цих питаннях, на противагу європейським концепціям класів та класової боротьби, були знову ж таки американські вчені. Цьому сприяла як американська дійсність, так і американська інтелектуальна традиція. Певні методологічні труднощі, що виникають при ознайомленні з різноманітними інтерпретаціями сутності груп інтересів, можна подолати через їх порівняння груп інтересів з політичними партіями. І ті, й інші є виразом плюралізму сучасних складних суспільств. І ті, й інші створюють задля репрезентації наявних у суспільстві інтересів на владному рівні. Проте найголовніша мета партій – здобуття і здійснення влади в державі. Вони створюються задля досягнення політичних цілей, що задекларовані у їхніх програмних документах. Партії мають публічний (загальносуспільний) характер. До їх функцій належить агрегація, акумулювання інтересів, які узгоджуються з політичною орієнтацією та ідеологією партії. Групи інтересів, на відміну від партій, не борються за владу та за безпосередній контроль над нею. Для них політична влада – не мета, а засіб, за допомогою якого вони намагаються задовольнити свої потреби та інтереси. Крім того, діяльність груп інтересів не завжди має публічний характер. Вони можуть об'єднуватись заради розв'язання вузькогрупових проблем у такий спосіб, який часом не узгоджується, або й прямо суперечить загальносуспільним інтересам. На думку А. Доуза, групи інтересів – це об'єднання індивідів, що намагаються впливати на уряд будь-якими засобами задля досягнення інтересів свого об'єднання.Групами інтересів вважають лише такі об'єднання, які перебувають поза владою і суто політичною організацією та намагаються впливати на систему влади заради своїх власних потреб. Маючи певну автономію від уряду чи політичних партій, групи інтересів чинять тиск на них з метою відображення своїх вимог у публічній політиці. Тому у своїй діяльності вони виступають як групи тиску, і більшість політологів не роблять різниці між поняттями «група інтересів» та «група тиску». З точки зору Дж. Вілсона групи інтересів (або групи тиску) – це організації, що шукають канали впливу на уряд, але, на відміну від політичних партій, вони не мають намірів контролювати його. Майже у всіх країнах групи інтересів є ланкою зв'язку, своєрідною трансмісією між суспільством і державою. Відповідно до цього, в українському енциклопедичному словнику групи інтересів визначено як «об'єднання людей, які, виходячи з певних інтересів або потреб, висувають вимоги до інших груп суспільства чи суспільства в цілому, з метою підтримати або поліпшити свої позиції, досягти певних цілей». В іншому, англомовному словникові також підкреслюється колективний характер організованого інтересу певної спільноти людей, яка шукає впливу на політичний процес з метою реалізації своїх потреб. Отже, й ми будемо розуміти під групами інтересів усі добровільні об'єднання людей, колективи та організації з формальною основною структурою, у котрих особисті вимоги поєднані з матеріальною та духовною суспільною користю та які намагаються задовольнити свої вимоги й потреби шляхом взаємодії та впливу на політичні інститути. Різноманітність організаційних форм, у яких існують групи інтересів, віддзеркалюється в поняттях, якими їх позначають: «об'єднання», «асоціація», «спілка», «організація», «клуб», «рух», «комітет» тощо. Групи інтересів, зазвичай, – це добровільні організації. Хоч деякі з них і мають обов'язковий характер, але це пов'язано з явищем корпоратизму, про яке буде сказано пізніше. Дуже часто поняття «групи інтересів», «групи тиску», та «лобі» використовують як рівнозначні. Проте, відразу мусимо зазначити, що це не так. Кожен з цих термінів має власне смислове навантаження. Типології груп інтересів.Важливим аспектом аналізу груп інтересів є їх класифікація. Вона допомагає визначити суспільну роль цих груп, передбачити можливі напрями та наслідки їх активності. Класифікація здійснюється на підставі різних критеріїв. Найголовнішими з них є такі: ступінь організованості, мета і спрямування групової діяльності, а також способи їх дій. Вони є підставою для поділу груп інтересів на захисні, проблемні та інституційні, явні і приховані, жорстко організовані і розмиті, легальні й нелегальні тощо. Найпоширенішими і найтиповішими є спілки інтересів – групи асоціативного типу, що створюються задля артикуляції, захисту і задоволення власних потреб та інтересів. Вони мають чітку формальну структуру і правовий статус. До таких груп належать профспілки, бізнесові спілки (Українська спілка промисловців та підприємців), молодіжні, жіночі, етнічні, релігійні об'єднання, товариства споживачів, асоціації для проведення вільного часу та інші. Іноді до спілок інтересів відносять лобістські організації та групи тиску. Але специфіка останніх полягає в їхньому посередництві (а не захисті своїх власних інтересів), зорієнтованості на політичну владу та відсутності неполітичних форм діяльності. Лобістські організації – це формально зареєстровані або тіньові об'єднання, спілки та контори (бюро), які допомагають певним групам інтересів розв'язувати їхні проблеми, використовуючи свої зв'язки, минулий чи набутий авторитет у «коридорах влади». Лобісти здійснюють вплив на депутатів, членів уряду та адміністративні органи шляхом додаткового їх інформування, надання рекомендацій, переконувань, залучення законодавчих ініціатив, безпосередньої участі в розробці законів, шляхом надання різноманітних послуг, і нарешті – прямого підкупу. Як правило, активність лобістських організацій зосереджена в законодавчих органах влади. Вони уникають публічності і діють у формі тіньових чи напівтіньових організацій. Проте, в деяких країнах, як наприклад, у США, Канаді, Великій Британії лобізм є юридично визнаним, тоді як в інших, наприклад, у Франції, він заборонений. Групи тиску (рух за громадянські права, за зміну конституції, того чи іншого закону) мають багато спільного з лобістськими організаціями за характером впливів та спрямованістю дій. Існує два основних підходи до поняття «групи тиску». Прихильники одного відносять до них будь-які об'єднання, котрі використовують метод тиску, підтримки чи зриву певних політичних рішень. У такому разі, групи тиску – це просто групи інтересів у дії. Прихильники іншого підходу ототожнюють групи тиску лише з певними видами груп інтересів, а саме з тими, які уникають ініціативних пропозицій щодо нових законів, а лише впливають на прийняття чи неприйняття того чи іншого рішення, підтримку чи зрив тої чи іншої акції. Ці групи, отже, досить обмежені у виборі форм та методів діяльності. Вони також не мають своїх засобів масової інформації, обмежені у політичних ресурсах впливу на публічну владу. Деякі вчені відносять до груп інтересів лише згадані три їх різновиди: спілки інтересів, лобістські організації і групи тиску, що мають на меті безпосередній вплив на прийняття політичних рішень. Інші ж трактують їх широко, зараховуючи до груп інтересів також різноманітні види спонтанно утворених, слабо організованих спільнот, які попри свою ефемерність та структурну розмитість виявляють значну міру активності у захисті своїх інтересів або у приверненні уваги до тих чи інших суспільних проблем. При такому широкому підході до груп інтересів також відносять: інституційні. неасоційовані, громадських ініціатив, аномійні групи. Інституційні групивиникають на основі і в межах формальних суспільних інститутів, що виконують певні функції: міністерств, армії, поліції, партійного апарату, церкви тощо. Вони мають як формально фіксовані цілі, так специфічні відомчі інтереси. Останні можуть збігатися або не збігатися: декларованими та формально зафіксованими функціями. Вплив інституцій них груп інтересів на політичну владу не завжди є явним, бо за формальними цілями і цінностями вони старанно приховують свої специфічні групові інтереси, їхня активність стає найпомітнішою при розподілі суспільних ресурсів – під час обговорення державного бюджету, при встановленні шкали оплати праці, пільг щодо оподаткування тощо. Неасоційовані групиможуть не мати формальної організації і структури виникаючи спонтанно, на підставі спільного статусу та різних неполітичних зв'язків: родинних, сімейних, етнічних та інших. Інтереси таких груп репрезентують голови сімей, кланів, неформальні релігійні та інші лідери. Пі впливом деяких обставин вони можуть стати формалізованими, але в той ж час їх формальна організація буде слабкою, а діяльність підпорядкована неформальним зв'язкам. Громадські ініціативи – це локальні добровільні організації, діяльність яких безпосередньо націлена на проведення певних політичних акцій на засадах прямої демократії. Громадські ініціативи мають нечіткі, розмиті організаційні форми, гнучкі (рухомі) структури і не мають професійного керівництва. Сфера їх діяльності завжди дуже обмежена у просторі. Вони формуються за місцем проживання з людей, які безпосередньо заінтересовані у вирішенні певних питань: охорона навколишнього середовища, транспорт, освіта, місцеве будівництво тощо. Водночас вони можуть розширити постановку своїх питань, надавши їм політичного характеру (вимагаючи, наприклад, ширшого самоврядування, обговорення діяльності того чи іншого депутата парламенту чи місцевих органів влади тощо). Громадські ініціативи використовують різноманітні і специфічні засоби впливу: демонстрації, пікетування, розповсюдження листівок, акти громадянської непокори. Аномійні групи – тимчасові об'єднання, що виникають несподівано, як реакція на ту чи іншу ситуацію, і відзначаються слабкою і нестійкою структурою, відсутністю постійних організованих колективних дій та короткочасним існуванням. До аномійних груп відносять натовпи, стихійні мітинги, бунти, маніфестації. Їх виступи, як правило, дуже емоційні та ірраціональні, можуть мати насильницький характер. Існують також інші класифікації, вужчі і ширші, за багатьма критеріями суспільного поділу і видами діяльності. Типологія відомого політолога Ж. Блонделя і віддзеркалює рівні взаємовідносин між групами інтересів та владними структурами, притаманні різним політичним системам, і може бути застосована при вивченні особливостей української групової політики. За цією типологією виділяють такі групи інтересів: Групи захисту намагаються відстоювати інтереси своїх прибічників (асоціації фінансистів та банківських службовців, товариства захисту прав споживачів, профспілки тощо). У США профспілковий рух АФТ-КПП та Торгова палата вважаються постійними партнерами уряду. Ще глибші зв'язки груп захисту з державними структурами у Скандинавських країнах, наслідком чого стало створення корпоративних держав. Групи підтримки зорієнтовані виключно на певні суспільні цілі (екологічні та антивоєнні рухи, правозахисні групи тощо). Іноді вони створюються тимчасово для досягнення конкретної цілі (наприклад, закриття воєнної бази, побудова моста і таке інше), після чого зникають. Проте у США існує дуже впливова, стійка, високо структур збройова асоціація, котра протягом десятиліть блокує прийняття закону щодо обмеження продажу особистої зброї населенню. Інституціональні групи базуються на формальних організаціях, що існують усередині державного апарату. Перш за все, це виконавча бюрократія, чиновники законодавчої влади, силові структури. 3вичаєві групи виникають на базі кастових, кланових та етнічних спільнот. Як правило, приналежність до них визначається статтю, расовими ознаками, соціальним статусом, конфесійною приналежністю. Такі групи найрозповсюдженіші у традиційних доіндустріальних суспільствах. Незважаючи на відмінності та множинність груп інтересів, для них усіх характерні певні спільні риси, а саме: - колективний характер діяльності; - добровільність асоціації; - принаймні спорадичне здійснення впливу на політичну владу; - відсутність претензій на здобуття політичної влади. Саме за цими ознаками ми й відрізняємо їх від усіх інших угрупувань у суспільстві. Читайте також:
|
||||||||
|