Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



МАРКЕТИНГОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОДУКЦІЇ (ПОСЛУГ). КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОДУКЦІЇ (ПОСЛУГ) ЗА ЕКОНОМІЧНИМ ПРИЗНАЧЕННЯМ

Ключові поняття і терміни

Основні питання теми

ПРОДУКЦІЯ: СУТНІСТЬ, РІЗНОВИДИ ТА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ

Ознайомитись з інфраструктурою виробництва на прикладі конкретного підприємства.

 

 


 

Тема 3

3.1.Загальна характеристика продукції (послуг). Класифікація продукції (послуг) за економічним призначенням.

3.2. Натуральні та вартісні показники обсягу продукції (роботи, послуг).

3.3.Маркетингова діяльність.

3.4.Формування виробничої програми. Ресурсне обґрунтування виробничої програми суб’єкта господарювання.

3.5. Матеріально – технічне забезпечення виробництва.

3.6. Якість продукції. Суть поняття „якості продукції.”

3.7. Показники якості продукції.

3.8. Методи оцінки якості продуктів праці.

3.9. Конкурентоспроможність продукції.

3.10.Ефективність і способи підвищення конкурентоспроможності продукції.

3.11. Суть та принципи стандартизації продукції..

3.12. Поняття та економічне значення сертифікації.

3.13.Державний нагляд за якістю та конкурентоспроможністю продукції в Україні.


ü продукт праці

ü засоби праці

ü предмети праці

ü виробнича програма

ü показники виробничої програми

ü асортимент

ü номенклатура виробів

ü валова продукція

ü товарна продукція

ü чиста продукція

ü умовно чиста продукція

ü реалізована продукція

ü незавершене виробництво

ü якість продукції

ü абсолютний івідносний рівень якості

ü оптимальний рівень якості

ü перспективний рівень якості

ü одиничні показники якості

ü комплексні показники якості

ü узагальнюючі показники якості

ü методи оцінки якості продукції

ü конкурентоспроможність продукції

ü стандартизація

ü сертифікація продукції

ü сертифікат відповідності

ü знак відповідності

ü державний нагляд за якістю продукц


Поняття продукції

У процесі виробництва людина взаємодіє з певними засобами виробництва і створює конкретні матеріальні блага. Це відбувається безпосерелньо на підприємствах.

Продукція підприємства являє собою результат його діяльності, тобто продукт з праці. Під продуктом праці підприємства розуміють:

- Готові вироби;

- Напівфабрикати, які реалізуються іншим підприємствам для подальшої переробки;

- Комплектуючі вироби, які використовуються для виготовлення готової продукції на інших підприємствах;

- Виконані роботи для сторонніх замовників,

- Надані платні послуги.

Ясна річ, що в промисловому підприємстві результатом (продуктом) праці є продукція, на підприємствах транспорту – відповідний обсяг виконаної роботи (перевезених вантажів або пасажирів на ту чи іншу відстань), а в установах зв’язку та банках – надані юридичним і фізичним особам послуги. Іноді продукт праці є водночас і виробленою продукцією, і виконаною роботою, і наданою послугою (наприклад, полагоджені годинник, телевізор, холодильник тощо).

Класифікація продукції
Предмети праці, що підлягають обробці в процесі виробництва і змінюють свою форму, перетворюються на продукти праці, котрі розподіляються на засоби виробництва та предмети споживання.

Отже, за економічним призначенням вся продукція стосовно суспільного виробництва поділяється на продукцію І та ІІ підрозділів, а у промисловості - на групи «А» і «Б»:

1) І підрозділ (група „А") - засоби виробництва: верстати, агрегати, транспортні засоби, комп'ютери.

2) ІІ підрозділ (група „Б") - предмети споживання: продовольчі товари, непродовольчі товари.

 

· Засоби праці · Предмети праці
Поділ за економічним призначенням
Вимірники (показники) обсягу
Вартісні (грошові одиниці)
Продукція: · валова · товарна · реалізована · чиста · Вартість роботи (послуги)
ІІ підрозділ (група «Б»)
І підрозділ (група «А»)
· Штука · Тонна (центнер, кілограм) · Тонно-кілометр · Метр (лінійний, квадратний) · Кіловат-година
Натуральні (фізичні одиниці)
Номенклатура
Асотримент
Робота, що виконується
Продукція, що виробляється
Послуги, що надаються
Товари: · продовольчі · непродовольчі  
   
 

 

 


Рис.3.1 Загальна характеристика продукції (роботи, послуг)

Засоби виробництва поділяються на засоби праці та предмети праці, а предмети споживаня – на продовольчі і непродовольчі товари.

3.2 НАТУРАЛЬНІ ТА ВАРТІСНІ ПОКАЗНИКИ ОБСЯГУ ПРОДУКЦІЇ (РОБОТИ, ПОСЛУГ)

Вимірники обсягу продукції


Для загальної характеристики продукції (роботи чи послуги) практичне значення має застосування системи вимірників (показників) її (їхнього) обсягу.

Отже, обсяги виробництва продукції вимірюються натуральними і вартісними вимірниками:

- натуральні - відображають обсяг випуску продукції у фізичних
одиницях (тонах, метрах, штуках...) по номенклатурі та асортименту.

Номенклатура - перелік назв окремих видів продукції.

Асортимент - це різновидність виробів в межах даної номенклатури. Номенклатура виробів підприємства може бути:

- Централізована - формується на основі укладених державних замовлень та контрактів.

- Децентралізована - підприємство самостійно встановлює види продукції, що випускається, провівши маркетингові дослідження, на основі яких укладаються контракти зі споживачами продукції.

Обсяг продукції в натуральних показниках визначається за формулою:

N = ОП - Зп + Зк, натур. один.,

ОП— обсяг поставок у натуральних одиницях;

Зп - запас готової продукції на складі на початок планового року в натуральних одиницях;

Зк - запас готової продукції на складі на кінець планового року в натуральних одиницях.

При аналізі виконання підприємством плану з номенклатури та асортименту дається кількісна оцінка виконанню плану шляхом обчислення випуску продукції в межах встановленого плану і порівняння його з плановими показниками.

Вартісні показники виміру обсягу продукції застосовується на тих підприємствах, де випускають різнорідну продукцію, обсяги якої не можна виразити єдиним натуральним показником. До вартісних показників обсягу виробництва продукції належать:

1) Товарна продукція - включає всю продукцію, яка є в готовому виді для реалізації, напівфабрикати, що будуть використовуватись для подальшої переробки на інших підприємствах, виконані та надані послуги для сторонніх замовників.

Обсяг товарної продукції визначається за формулою:

Q тп = ∑Ni * Ці + Р, грн.,

Nі - обсяг випуску продукції певного виду в натуральному вигляді;

Ці - ціна за одиницю продукції;

Р - роботи і послуги надані стороннім замовникам.

2) Валова продукція - це вся продукція, яку випускає підприємство
незалежно від ступені її готовності, і незалежно від того, для яких потреб
вона буде використовуватись.

Обсяг валової продукції визначається за формулою:

Q вп = ТП -(НЗВп - НЗВк) -(Іп - Ік), грн.,

НЗВп і НЗВк – вартість залишків незавершеного виробництва, відповідно, на початок і кінець планового періоду, грн.;

Іп і Ік - залишки інструменту, які виготовляються для власних потреб, грн.

Валову продукцію можна також обчислити за формулою:

Qвп =QВО – QВЗО,

де Qво – валовий оборот підриємства;

Qвзо – внутрішньозаводський оборот підприємства.

Валовий оборот підприємства – це обсяг валової продукції незалежно від того, де вона буде використана – в межах підприємства, чи поза ним.

Внутрішньозаводський оборот підприємства – це та кількість продукції, яка використовується всередині підприємства для подальшої переробки.

3)Реалізована продукція - вся продукція призначена для реалізації споживачам, за яку на розрахунковий рахунок надійшли кошти і та продукція, що відвантажена покупцям, але кошти за неї ще не надійшли, але мають надійти в зазначений термін.

Q рп = ТП + (Внп - Внк) + (Гп- Гк), грн.,

Внп і Внк - це залишки відвантаженої, але неоплаченої продукції на початок та кінець планового періоду, грн.,

Гп і Гк — запаси готової продукції на складах на початок і кінець періоду, грн.

4) Чиста продукція - виражає затрати живої праці працівників підприємства та створений прибуток.

Q чп = ТП – (М + А), грн.,

М - матеріальні витрати на виробництво продукції, грн.;

А - амортизаційні відрахування або вартість зношення основних фондів, грн.

 

Функції, принципи і концепції маркетингу


Основою обгрунтування плану виробництва і збуту

продукції в умовах ринку стає маркетинг.

Маркетинг - це виробничо–комерційна діяльність підприємства, спрямована на виявлення та задоволення потреб у його продукції (послугах) через продаж її на ринку з метою одержання прибутку.

Маркетинг як різновид діяльності необхідної за умов ринкової економіки виконує такі функції:

- вивчення ринку, його структуризація (сегментування), аналіз і прогнозування попиту;

- вибір сегментів ринку прийнятних для підприємства;

- визначення номенклатури та асортименту продукції для ринку;

- розробка стратегії виходу на ринок і реакції на дії конкурентів;

- реклама, збут та його стимулювання;

- політика ціноутворення.

Принципи маркетингу
Маркетинг цілком узалежнює виробництво продукції від попиту на неї (від можливості її продати). За умов науково-технічного прогресу й конкурентної боротьби для виживання та успішної роботи кожне підприємство мусить мати розвинуту систему маркетингу, відповідну стратегію, тактику вирішення маркетингових завдань.

Маркетинг підприємства ґрунтується на таких принципах:

-орієнтація всіх сфер діяльності підприємства на задоволення потреб покупців із метою продажу продукції й одержання прибутку;

- цілеспрямований та активний вплив на попит, його розвиток;

- гнучке реагування виробництва на зміну потреб і попиту покупців, оперативне пристосування до цих змін;

- використання ціноутворення як механізму реагування і впливу на кон’юктуру ринку;

- вибір ефективних форм і методів доставки, реклами та продажу продукції;

- підтримування творчої атмосфери серед працівників, причетних до маркетингової діяльності, заохочення їхньої активності (ініціативи) щодо прийняття маркетингових рішень.

Концепції маркетингу
У своєму розвитку маркетинг зазнав помітної еволюції, етапи якої можна охарактеризувати через зміну його концепцій.

Концепція маркетингу - це загальний підхід підприємства до досягнення своєї мети на ринку. Відомі 5-ть концепцій маркетингу: виробнича, продуктова, комерційна, індивідуального маркетингу, соціального маркетингу.

Виробнича концепція передбачає спрямування головних зусиль підприємства на вдосконалення виробництва і мобілізацію внутрішніх резервів із метою розширення обсягу виготовлення продукції та зниження її собівартості.

Продуктова концепція характеризується тим, що основну увагу вона приділяє поліпшенню споживчих параметрів виробів, їхніх конструктивних, експлуатаційних показників, підвищенню якості, а завдяки цьому забезпеченню належного збуту продукції. Ця концепція відповідає потребам конкурентної боротьби, коли є можливість підвищувати конкурентоспроможність виробів через їхнє вдосконалення за умов достатньо стабільного попиту.

Комерційна концепція полягає в тім, що для забезпечення належного збуту активізується передовсім робота комерційних служб: працівників реклами, агентів зі збуту, продавців тощо. Різні форми психологічного впливу на покупця є найбільш ефективними тоді, коли він погано обізнаний з пропонованою продукцією та її споживчими якостями.

Концепція індивідуального маркетингу орієнтує підприємство на виявлення індивідуальних потреб покупців і спрямовує зусилля на те, щоб задовольнити ці потреби ліпше, ніж конкуренти.

Концепція соціального маркетингу не обмежується виявленням і задоволенням індивідуальних потреб, як умови ефективної діяльності підприємства, а бере до уваги суспільні потреби та інтереси передусім перспективного характеру: охорону навколишнього середовища, природних ресурсів, здоров'я людей, національної безпеки тощо.

Зрозуміло, що підприємство, яке мусить постійно адаптуватися до мінливого зовнішнього середовища, не реалізує тільки якусь одну концепцію. Концепції маркетингу поєднуються й використовуються комплексно, залежно від конкретних умов.

 


Читайте також:

  1. Адвокатська діяльність
  2. Актове діловодство. Діяльність судів. Ведення актових книг
  3. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  4. Антимонопольна діяльність держави
  5. Антимонопольна діяльність держави.
  6. Аудиторська фірма — юридична особа, створена відповідно до законодавства, яка здійснює виключно аудиторську діяльність.
  7. Банківська діяльність
  8. Банківська діяльність у сфері надання фінансових послуг
  9. Банківська діяльність у сфері надання фінансових послуг.
  10. Болота та їх геологічна діяльність
  11. Валютні біржі та їх діяльність
  12. Взаємодія органів слідства з підрозділами, уповноваженими здійснювати оперативно-розшукову діяльність, при розслідуванні злочинів




Переглядів: 1531

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нормативна тривалість операцій | ФОРМУВАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ. РЕСУРСНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ СУБЄКТА ГОСПОДАРЮВАННЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.