МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ПрограмаПрограма Програма-максимум — Утвердження соціалізму. — Демократизація суспільного життя. — Піднесення національної самосвідомості українців. — Автономія України. У 1895 р. Ю. Бачинський опублікував брошуру «икгаіпа irredenta» («Україна уярмлена»), в якій доводив історичну необхідність здобуття Україною незалежності. РУРП внесла корективи до програми, поставивши незалежність України перспективною метою. До Української національно-демократичної партії (УНДП, 1899 р.) увійшли народовці, незадоволені «новоерівськими» компромісами, та радикали, які відмовлялися від соціалістичної ідеології на користь національної ідеї. Стала найчисленнішою українською партією. Засновники:В. Будзиновський, Ю. Романчук, К. Левицький та Є. Левицький, В. Охримович. : — Виховання почуття єдності з наддніпрянськими українцями. — Створення єдиної української національної провінції Австро-Угорщини з власним сеймом та адміністрацією. — Головна мета — соборність і незалежність України. Українська соціал-демократична партія (УСДП, 1899 р.) була створена внаслідок об'єднання лівих радикалів та соціалістів, які не увійшли до Польської соціал-демократичної партії. Нечислена партія. Засновники:М. Ганкевич, С. Вітик, Ю. Бачинський. — Досягнення соціалізму шляхом реформ. — Захист інтересів робітників. — Парламентські методи боротьби. — Перспективна мета — незалежна Українська республіка. Особливості національно-визвольного руху на Буковині та в ЗакарпаттіУ Буковиніпочаток руху припадає на 60-ті роки XIX ст. Відставання від Галичини ліквідоване тільки наприкінці XIX ст. — У Чернівцях (адміністративному центрі) половина населення була німецькомовною, третину мешканців становили євреї. — Першими національними організаціями стали москвофільські («Руська бесіда», 1869 р.). — Національний рух формувався під значним впливом галицького народовства. — Утворилася «буковинська трійця» у складі письменників Юрія Федьковича та братів Сидора і Григорія Воробкевичів, яка стояла на народов-ських позиціях. — 1875 р. — відкриття Чернівецького університету, частину викладачів якого склали галицькі українці (зокрема народовець Г. Онишкевич очолив кафедру української філології). — 1885р. — видання української газети «Буковина», яку редагував Ю. Федькович. На Закарпатті розвиток українського руху відбувався надзвичайно повільно через економічну відсталість та національні утиски з боку уряду Угорщини. — Політика мадяризації. — Скорочення українських початкових шкіл від 479 у 1874 р. до нуля у 1907 р. — Панування москвофільства до кінця XIX ст. — Діяльність «Товариства Св. Василя» в культурно-просвітницькій сфері була обмежена через жалюгідний матеріальний стан.. Робітничий рух на західноукраїнських землях Причини поширення: — незважаючи на урядове обмеження робочого дня 11-12 годинами, фактично він тривав до13-16 годин; використовувалася жіноча та дитяча праця; — важкий матеріальний стан найманих робітників: низька зарплатня, яку часто виплачували товаром, штрафи; — відсутність техніки безпеки та кваліфікованої медичної допомоги. Форми боротьби:скарги, страйки, Першотравневі мітинги з економічними вимогами. Вимоги:економічні; з 80-х років — боротьба за загальне виборче право. Результати: — підвищення заробітної платні; — скорочення робочого дня до 10-11 годин; — поліпшення умов праці. Селянський рух на західноукраїнських землях Причини поширення: — безземелля та малоземелля селянства; — залучення сільських громад до будівництва й ремонту шляхів. Форми боротьби: — позови до суду на поміщиків, які забороняли користуватися сервітутами, вимога розглянути Це питання у галицькому та буковинському сеймах; — захоплення угідь і самовільне користування ними; — потрави поміщицьких посівів і лісів; — збройні повстання з розподілом поміщицької землі (1885-1886 рр.) у ряді галицьких повітів; ці повстання придушувалися військами. У 90-х роках XIX ст. відбувається політизація селянського руху: висуваються вимоги щодо забезпечення національних і політичних прав українців, проводяться мітинги. Перший відомий мітинг відбувся у 1891 р. в Коломиї. Найчисленніший мітинг-віче проходив у 1892 р. у Снятині: на ньому були присутні понад 2 тисячі селян. Із 1894 р. проходять крайкові віче. Вимоги: — загальне виборче право з таємним голосуванням; — скасування низки податків; — розширення мережі українських шкіл; — припинення конфіскації прогресивних періодичних видань; — припинення полонізації. Активну участь у мітингах брали члени РУРП, зокрема І. Франко. Результати й наслідки:посилення політичної активності селянства, зростання його національної самосвідомості. 26. Розвиток культури України в другі половині XIXст. Загальна характеристика Розвиток культури відбувався за умов існування імперських режимів, денаціоналізації та асиміляції українського народу. Вплив територіальної роз'єднаності українських земель. Рушійною силою культурного розвитку стала діяльність національно свідомої інтелігенції. Значна роль меценатів — цукрозаводчиків Терещенків, Симиренків, які виділяли мільйонні кошти на відкриття шкіл, утримання закладів охорони здоров'я, матеріальну підтримку діячів культури, діяльність театрів тощо. Основні здобутки Освіта. Початкова освіта УНаддніпрянській Україні: Позитивний вплив реформи 1864 р.; —початкові народні училища; —шкільним навчанням охоплена третина українських дітей; — земські, приватні, церковні школи; недільні, вечірні школи для дорослих; Емським указом (1876 р.) заборонено освіту українською мовою На західноукраїнських землях — Дозволено навчання українською мовою; — поширення шкільної мережі та видання українських підручників завдяки діяльності «Просвіти» з 1869 р. встановлено обов'язкове навчання дітей від 6 до 14 років; через брак шкіл та тяжке матеріальне становище 67 % українців були неписьменними в 1890 р.; малокваліфіковані вчителі Середня освіта У Наддніпрянській Україні Класичні 8-річні гімназії та 6-річні реальні училища — російськомовні; обмежений вступ євреїв, вихідців з нижчих верств населення; висока плата за навчання; з 1870 р. працюють жіночі гімназії та 4-річні прогімназії; кількість середніх навчальних закладів незначна й не могла охопити всіх бажаючих; інститути шляхетних дівчат, кадетські корпуси приймали тільки дітей дворян На західноукраїнських землях — Гімназії діяли тільки у Львові та Перемишлі; — мова навчання — польська, угорська, німецька; — українські учні становили лише 16%; Незадовільний стан середньої освіти на Буковині та Звкарпитті. Вища освітадоступна переважно представникам панівних класів, ведеться російською, польською, німецькою мовами. — У Наддніпрянській Україні Крім Харківського та Київського, відкрито Новоросійський університет в Одесі (1865 р.), Харківський, Київський політехнічні інститути, Ніжинський юридичний ліцей, Вище гірниче училище в Катеринославі; певний час працювали вищі жіночі курси в Києві (1878 р.) На західноукраїнських землях Відкрито Чернівецький університет, Львівський політехнічний інститут, Академію ветеринарної медицини у Львові; заснування кафедри історії України у Львівському університеті Читайте також:
|
||||||||
|