Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Формування сучасної економічної науки

К. Маркс розробив періодизацію історії людства на основі зміни способів виробництва (єдність продуктивних сил і виробничих відносин) і формацій. В роки культу особистості цей підхід був доведений до абсурду. Деякі вітчизняні економісти дотепер вважають його єдино можливим і виділяють п'ять способів виробництва: первіснообщинний, рабовласницький, капіталістичний і соціалістичний (комуністичний). Сьогодні цей підхід багатьма економістами переосми­слюється.

Нова формація економістів дотримуються іншого підходу - цивілізаційного. Найбільш суттєві положення цивілізаційного підходу наступні. У його основі лежить ідея, що існують загальні закономірності діяльності і розвитку людини як індивіда і члена суспільства. Це підтверджується значною ідентичністю результатів історичного розвитку в ряді так званих індустріально розвинених країн. Вихідними для дослідження цивілізацій виступають обумовлені людсь­ким життям потреби, діяльність людей і цінності, у результаті неї створювані. Тим самим за основу береться людина як індивід, і як член суспільства. У той же час, у традиційній політичній економіці в основу беруться об'єктивні економічні закони, що домінують над людиною.

Під потребами розуміється відношення людини до природних і створених нею умовах життєдіяльності. Отже, задоволення і розвиток потреб - постійний і поновлюваний історичний процес, в якому розвиток цивілізації йде слідом за зростанням потреб. Розвиток існуючих потреб і виникнення нових - результат взаємин людини й умов її життєдіяльності. Це положення суттєво відрізняється від традиційної схеми взаємодії продуктивних сил і виробничих відносин.

Дослідження взаємодії потреб і діяльності людини дозволяє формувати програми науково-технічного і соціально-економічного розвитку, в основі якого лежать потреби, а не закономірності матеріального виробництва. Так, у принципі, реалізується нова парадигма розвитку цивілізації. Таким чином, можуть реалізуватися очікування (оцінки майбутнього з урахуванням можливості їхньої реалізації) і мета (прообраз необхідних результатів). Очікування і мета досягаються за допомогою створення адекватних умов і стимулів людської діяльності. Отже, економічні потреби, їхнє задоволення - це не самоціль. Вони, у кінцевому рахунку, підлеглі всій гамі потреб людини.

Одна із сучасних теорій, заснованих на цивілізаційному підході, - теорія стадій економічного зростання. Вона відрізняється від сказаного вище тим, що висуває на перший план стан техніки, її автор - У.Ростоу. Відповідно до цієї теорії, стадії зростання визначаються взаємодією техніко-економічних, виробничих, політичних та інших факторів. Зміна стадій диктується змінами провідного сектору національного господарства. Основними, за Ростоу, є два типи суспільства - традиційне (докапіталістичне) й індустріальне (капіталістичне або ринкове).

Ця концепція пропонує шість стадій економічного зростання:

- традиційне суспільство;

- стадія підготовки умов для «зрушення», або перехідне суспільство;

- стадія зрушення і переходу до індустріального розвитку;

- постіндустріальне суспільство;

- стадія масового споживання;

- сучасний період.


Читайте також:

  1. АГД як галузь економічної науки
  2. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  3. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  4. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  5. Алгоритм формування комплексу маркетингових комунікацій
  6. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  7. Алгоритм формування статутного фонду банку
  8. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  9. Аналіз економічної ефективності капітальних вкладень
  10. Аналіз економічної та неекономічної результативності маркетингової діяльності
  11. Аналіз економічноїї політики за допомогою моделі Мандела-Флемінга. Випадки вільного та фіксованого валютного курсів.
  12. Аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів




Переглядів: 442

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Історія виникнення економічної науки | Предмет мікроекономіки і макроекономіки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.