Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лінійна структура управління

( К - керівник, Л1 , Л2 - лінійні керівники, В1 2 , ... – виконавці )

                К                
                               
                                           
                                           
                                           
                                           
        ¯                     ¯        
      Л 1                 Л 2      
                           
                                           
                                           
                                           
¯   ¯   ¯       ¯   ¯   ¯   ¯
В1   В2   В3       В4   В5   В6   В7
               

 

Концепція соціальної рівності, яка є основою бюрократичної структури, дуже добре узгоджуєть­ся із системою цінностей всіх країн (як демокра­тичних, так і комуністичних).

Однак бюрократичні структури були піддані критиці за їх нездатність до впровадження ново­введень та відсутність достатньої мотивації співро­бітників.

Негативні характеристики бюрократії сформу­лював Мертон:

1) перебільшення вагомості стандартизованих правил, процедур та норм;

2) організація втрачає гнучкість поведінки тому, що всі питання та проблеми, які виникають, ви­рішуються тільки виходячи з прецедентів. Клієнти відчувають неадекватну реакцію на їх потреби, тому що їх проблеми вирішуються відповідно до правил та норм. Співробітники бюрократичних структур, захищаючи себе, посилаються на існу­ючі правила та інструкції. Таким чином, вони не можуть бути покараними, тому що діють згідно з інструкцією;

3) відсутність здатності вчасно реагувати на зовнішнє середовище, яка потрібна для ефектив­ного функціонування організації.

З цих причин з'являються адаптивні структу­ри, які були розроблені для розширення можли­востей організації реагувати на зміни, що відбу­ваються, та застосовувати нововведення.

Бюрократична модель управління має свої пози­тивні якості, але її не можна застосовувати без де­тального опрацювання та удосконалення всіх її складових. Хоч організації мають багато спільного серед багатьох важливих характеристик, все ж вони суттєво відрізняються одна від одної. При проекту­ванні треба враховувати всі ці відмінності.

Організації можуть відрізнятися обсягом ре­алізації, чисельністю працюючих, видами діяльності. Так, наприклад: великі транснаціональні компанії займаються діяльністю та наданням послуг в різних галузях господарства: готельний бізнес, видавнича справа, автомобілебудування, хімічне виробництво, суднобудування, торгівля. Одні організації працю­ють в обмежених географічних регіонах (муніципаль­на служба міста), інші - у багатьох країнах.

Для того щоб врахувати всі ці відмінності в цілях організації, керівники застосовують різні системи департаментизації.

Департаментизація - це процес поділу органі­зації на окремі блоки, які можуть називатися відділами, відділеннями та секторами.

Ми розглядатимемо найбільш широко застосо­вувані системи департаментизації. Перша - це функціональна структура.

Функціональну структуру іноді називають тра­диційною, чи класичною, тому що це перша струк­тура, яка була вивчена та розроблена (Файоль).

Функціональна департаментизація - це процес поділу організації на окремі елементи, кожний з них має свою чітко визначену ціль та обов'язки.

Створення функціональної структури вимагає групування персоналу за завданнями, які вони ви­конують.

Конкретні характеристики та риси діяльності підрозділу відповідають найбільш важливим на­прямам діяльності всієї організації.

Через те що функціональна департаментизація потребує поділу на блоки, які мають чітко визна­чені задачі, наприклад, в організаціях обробної галузі промисловості розподіл на блоки проводить­ся за технологіями виробництва. Традиційні функ­ціональні блоки організації - відділи виробництва, маркетингу та фінансів.

В організаціях сфери послуг: відділ експлуа­тації, збуту та фінансів.

В армії: піхотні підрозді­ли, підрозділи артилерії.

В лікарні: адміністра­тивні, лікувальні, господарські підрозділи.

Якщо розмір організації досить великий, то ос­новні функціональні відділи можна, в свою чер­гу, поділити на більш дрібні функціональні підроз­діли. Вони мають назву вторинних, або похідних.

Приклад: в авіації (в експлуатаційному відділі) можна виділити інженерно-технічну службу, техніч­не обслуговування, наземну службу, льотну службу.

Основна ідея полягає в тому, щоб максимально використати переваги спеціалізації та не допус­кати перевантаження керівництва. Але в той же час, щоб відділ не ставив свої власні цілі вище спільних цілей організації.

Переваги функціональної структури:

1) стимулює ділову та професійну спеціалізацію;

2) зменшує дублювання зусиль та споживан­ня матеріальних ресурсів у функціональних сферах;

3) покращує координацію у функціональних об­ластях;

4) відповідність професійно-кваліфікаційних характеристик працівників завданням управ­ління;

5) сприйнятливість до нових явищ та здатність до оперативної перебудови.

Недоліки:

1) підрозділи можуть бути більш зацікавлени­ми в реалізації цілей та задач своїх підроз­ділів, аніж спільних цілей всієї організації. Цей факт збільшує можливість конфліктів між функціональними підрозділами;

2) у великій організації ланцюг команд від ке­рівника до безпосереднього виконавця стає досить довгим;

3) ускладнюється координація управлінського впливу в результаті отримання виконавця­ми вказівок від кількох функціональних органів;

4) зменшується оперативність роботи органів управління.


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  4. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  5. Oracle Управління преміальними
  6. VІ. План та організаційна структура заняття
  7. А. Видання прав актів управління
  8. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  9. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  10. Адаптивні організаційні структури управління.
  11. Адміністративне право і державне управління.
  12. Адміністративний устрій і управління в українських землях під час татаро-монгольського панування.




Переглядів: 1084

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Концептуальні терміни організаційного проектування. | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.