Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Принципи правової держави. Принцип верховенства права у правовій державі

Теорію правової держави як і будь-яку іншу ідею, концепцію, можна розглядати через її принципи. Принципи правової держа­ви - це найголовніші, найзагальніші закономірності цієї теорії. При цьому завдання полягає в тому, щоб виявити і розглянути дійсні принципи правової держави, не ототожнюючи їх з її ознаками рисами, завданнями, механізмами правової держави. До них слід відносити принципи верховенства права, розподілу влад?реаль­ності прав, свобод, обов'язків і законних інтересів людини і громадянина.

Принцип верховенства права зафіксований у ст. 8 Консти­туції України. Він у правовій державі визначає умови життє­діяльності усього соціального організму, тобто порядок створення, існування і функціонування державних органів і громадських організацій, соціальних спільностей, ставлення до. них, а також між собою окремих громадян, а тому є базовим, найбільш значущим. Саме завдяки цьому він модифікується у різних сферах функціону­вання держави і права, наприклад, у правоутворенні, право-реалізації, правоохороні.

Він також означає, що не держава створює право, а навпаки, право є основою організації і життєдіяльності держави в особі її органів і посадових осіб, інших організацій. А звідси випливає і твердження про те, що не держава надає права і свободи людині, а народ створює право щоб обмежити ним державну владу. У правовій державі владі притаманні деякі межі, які вона не може пересту­пити. Обмеженість влади у правовій державі створюється визнан­ням за особою непорушних та недоторканних прав, розподілом влади, чітким визначенням компетенції її структурних одиниць і т. ін. Уперше у правовій державі визнається, що особа має певну сферу самовизначення і самовиявлення, в яку держава не має права втручатися.

Відповідно до цього принципу повинна помінятися сама філософія розуміння права і прав людини. Адже Загальна декларація прав людини, міжнародні пакти з цього питання затверджують абсолютну цінність людської особистості, її пріоритет над державою, природний, невід'ємний характер прав і свобод людини. Виходячи з цього, вітчизняній юридичній науці і практиці слід по-новому підійти до визначення зовнішнього вираження права, тобто до розуміння закону і загалом законо­давства. Необхідно визнати, що закон - це не продукт довільної діяльності держави, він повинен, по-перше, відповідати демокра­тичним правовим принципам справедливості, гуманізму, демокра­тії і т. ін.; по-друге, затверджувати і забезпечувати права, свободи і законні інтереси громадян; по-третє, відображати суспільні відносини, що об'єктивно склалися, не допускати їх надмірного випередження чи відставання від них. Законодавець, в тому числі і національний, має зрозуміти, що у своїй діяльності він обмежений цими закономірностями; і лише після цього можна говорити про один з істотних кроків на шляху до розбудови правової держави.

Формування правової держави в Україні, враховуючи "її минуле і сучасне, буде складним і тривалим процесом, який вже нині вимагає здійснення кардинального реформування політичної, економічної, правової та інших соціальних систем суспільства, проголошення задоволення прав, свобод І обов'язків особи головною функцією держави, відродження моральності, побудови громадянського суспільства.

Виходячи з цього, можна стверджувати, що верховенство права у сфері, економічної системи має виражатися в регулюванні якнайбільшої кількості виробничих відносин, зокрема щодо володіння, використання і розпорядження власністю. Право повинно охопити не тільки усю сферу виробництва, але і розподілу, обміну і споживання. До того ж слід зазначити, що сучасний стан розвитку економіки вимагає існування плюралістичних еконо­мічних відносин, неодноманітних форм і видів господарської діяльності, якісного сполучення ринкової економіки і державного планування і прогнозування, знищення державного монополізму, антимонопольної політики, ефективної зовнішньоекономічної та інвестиційної діяльності тощо. Об'єктивна необхідність виникнен­ня і розвитку нових економічних явищ матеріально зумовлює верховенство права, на підставі і відповідно до яких ці явища виникають і функціонують. Крім того, виникнення нових вироб­ничих відносин за своєю сутністю потребує верховенства права, міцного і стабільного правопорядку і законності, успішної боротьби зі злочинністю.

Більше того, діалектика соціального життя свідчить, що економічну реформу можна здійснити тільки за умови розширення і поглиблення політичної демократії, вдосконалення подальшого забезпечення прав людини, підвищення ролі права у суспільстві. З іншого боку, глибоке реформування економічної системи здатне забезпечити поліпшення матеріального рівня життя людини, а значить теж впливає на розгортання політичної демократії, забезпечення прав, свобод і законних інтересів громадян, визнання усіма соціальними суб'єктами верховенства права, як найбільш універсального і значущого соціального регулятора, а у цілому формування правової державності.

Принцип верховенства права у політичній системі будь-якої держави є надзвичайно важливим тому, що політична сфера життя суспільства завжди характеризується протистоянням різних політичних сил. Ця політична боротьба ніби затьмарює єдину мету розвитку суспільства, його безпеку, безпеку окремих громадян, їх права і т. ін. Держава у політичній системі є особливою політичною одиницею. Вона покликана врегульовувати політичну боротьбу різних елементів політичної системи, забезпечувати правопорядок і законність, гарантувати права, свободи і законні інтереси громадян. Тому держава наділяється особливою (суверенною) владою. Інколи це призводить до узурпації інтересів громадянсь­кого суспільства публічною владою і держава стає над суспільством і правом. В таких державах політика має верховенства над правом дістає політика, що призводить навіть до свавілля і насильства. Таких прикладів у всесвітній історії чимало. Тому людство в особі своїх кращих представників завжди боролось і повинно проти­стояти етатичній ролі держави спочатку у політичній, а потім у всіх інших соціальних системах.

Аналізуючи функціональний взаємозв'язок держави і права, переконуєшся, що він може бути двох видів, або ж верховенство держави над правом, або ж пріоритет права над державою. В реальному суспільному житті цей взаємозв'язок перебуває в постійному розвиткові і видозміні, він може бути також у стані відносної рівноваги. Така діалектика у відносинах держави і права пояснює багатоманітність форм політичної системи і державної влади: від демократичної і плюралістичної політичної системи до системи особистої влади, і однопартійності; від демократичного державно-правового режиму (ліберального, радикального, кон­сервативного) до тоталітарного (фашистського, расистського).

Принцип верховенства права в політичній системі підпоряд­ковує державу громадянському суспільству, яке за умови його реальності саме вирішує питання про форму, зміст і соціальне призначення держави. Він міститься в основі визнання народного суверенітету і його первинності стосовно суверенітету націй і держави. Саме тому Конституція України, поряд із визнанням і проголошенням дії у ст. 8, принципу верховенства права у ст. 5, встановила, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є її народ і тільки він може здійснювати цю владу безпосередньо, через органи державної влади та місцевого самоврядування. Отже, принцип верховенства права і політична демократія нерозривні.

Зазначений принцип має своє значення і в інших сферах суспільного життя. Він безпосередньо стосується духовної системи суспільства. Адже культура особистості та правова держава - це поняття, які взаємодоповнюють одне одного. Дійсні цілі правової держави,не можуть обмежуватися тільки сферою економіки і політики. Вона має піклуватися про задоволення нематеріальних (духовних) інтересів людини: про формування, у; тому числі правової свідомості і культури і на цій основі підвищення загальної юридичної грамотності, подолання правового нігілізму, конфор­містського ставлення до права.

Правова держава має здійснювати солідарні інтереси людей. За допомогою правової держави здійснюється те, що потрібне, дороге та цінне людям. Таким чином, держава має на меті створення найбільш повних та всебічних форм людської солідарності. Завдання правової держави - загальне благо. Зміцнюючи солідар­ність між людьми, держава звеличує людину, надає їй можливість реалізувати найкращі якості своєї природи і втілити ідеальні цілі. У цьому розумінні необхідно визнати, що верховенство права набуває фундаментального значення в національних відносинах, оскільки право загалом є загальним, рівним, формально-визначе ним регулятором людської поведінки безвідносно до національності людини.

Принцип верховенства права є актуальним і в соціальному, особистісно-людському аспекті. Адже людина є критерієм людсь­кого прогресу, мірою історичних досягнень суспільства і держави. Роль права при цьому вбачається у забезпеченні самовизначення особи, її розвиткові і соціалізації, зв'язку з іншими людьми, з суспільством у цілому. Право є об'єктивно можливим масштабом соціальної свободи, що стимулює її творчу активність, самоусвідом­лення людини, гарантує суспільне визнання того, що кожний індивід народжується вільним і рівним іншому, а верховенство права розглядається як соціальний феномен, що зумовлює невід'ємні права людини і громадянина на свободу, рівність, справедливість, щастя, пошану і недоторканність.


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  3. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  4. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  5. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  6. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  7. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  8. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  9. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  10. Адміністративне право як галузь права
  11. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  12. Адміністративно-правовий захист права інтелектуальної власності




Переглядів: 6418

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правова держава: ґенеза та сучасні варіанти розуміння | Принцип розподілу влад у правовій державі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.