Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 4. Наукові знання давніх цивілізацій

Вважається, що першою цивілізацією на землі була цивілізація стародавньої Месопотамії. Саме у Месопотамії в IV тисячолітті до н.е. були побудовані перші іригаційні канали, це була батьківщина іригаційної революції. Іригація привела до різкого зростання чисельності населення, і вже в кінці IV тисячоліття на берегах Тігра і Евфрата з'явилися перші міста. Міста Месопотамії були храмовими общинами; вони походили від родових общин перших поселенців. Спочатку общини були маленькими, і роботи виконувалися спільно на загальному полі. Потім община розрослася, і поля були поділені між общинниками, причому частина землі була виділена храму; спочатку храмові землі оброблялися спільно общинниками, а потім, коли з'явилися безземельні бідняки, жерці почали запрошувати їх як батраків або орендарів.

Складне храмове господарство вимагало проводити записи і підрахунки; спочатку для записів використовувалися малюнки-ідеограми, потім стилізовані малюнки перетворилися на ієрогліфи. Для позначення дієслів при цьому використовували співзвуччя, наприклад, щоб передати слово «повертати», по-шумерски «гі», малювали значок очерету; очерет по-шумерски – теж «гі». Пізніше ієрогліфи почали використовувати для передачі окремих складів, з яких складали слова, – так з'явилася складова писемність. Шумери і їх сусіди семіти видавлювали ієрогліфи на глиняних табличках за допомогою очеретяної палички; ієрогліфи складалися з декількох клиноподібних рисок - це був так званий клинопис. Зрозуміло, що значки клинопису були мало схожі на передавані поняття, незабаром вони перетворилися на умовні символи. На рубежі II-I тисячоліть один з семітських народів, фінікійці, удосконалив клинопис і створив алфавіт з 22 букв. Від фінікійського алфавіту відбулися грецький і арамійський, від грецького – латинський і слов'янський, від арамійського – персидський, арабський і індійський. До Китаю і Японії алфавіт так і не дійшов, і ці народи цих країн до цих пір користуються ієрогліфами.

При шумерських храмах існували писарські школи «э-дуба». Писарі повинні були не тільки знати писемність, але і уміти підрахувати розмір урожаю, об'єм зерносховища, площу поля. Храми займалися торгівлею і лихварством, тому писарям часто доводилося проводити всілякі обчислення, зокрема обчислювати відсотки. Вже до кінця III тисячоліття була створена позиційна система числення для запису чисел – проте вона була не десятковою, як у наш час, а шестидесятиричной, причому для позначення одиниць і десятків використовувалися різні значки. На основі цієї системи були складені таблиці множення, ділення, (писарям важко давалося ділення великих чисел, і вони вважали за краще заглянути в таблицю). Спадкоємці шумерів, вавілоняни, уміли вирішувати квадратні рівняння, знали «теорему Піфагора», властивості подібних трикутників, уміли обчислювати об'єм піраміди, складали креслення полів, малювали карти – але не завжди дотримували масштаб.

Важливим завданням, що стояло перед жерцями, було створення календаря; календар був необхідний перш за все для визначення часу сільськогосподарських робіт. Вавілонський календар був місячним, місячний місяць складався з 29 або 30 днів (період зміни місячних фаз рівний 29,5 діб); рік складався з 12 місяців. Через те, що сонячний рік довше місячного на 11 днів, Новий рік зміщувався і міг потрапити на літо або осінь; тому час від часу вводився додатковий місяць.

Вавілонський календар був недостатньо точним; набагато точніший календар був створений в III тисячолітті до н.е. в Єгипті. Єгипетський календар складався з 12 місяців по 30 днів, причому в кінці року вставлялося 5 додаткових днів, тобто рік налічував 365 днів. Цей календар відрізнявся від сучасного тільки відсутністю високосних днів; високосні дні ввів в 46 році до н.е. Юлій Цезарь.

Завдання складання календаря було пов'язане з астрономічними спостереженнями: було відмічено, що розливи Нила завжди відбувається в один день, коли над горизонтом з'являється зірка Сіріус. Єгиптяни почали записувати положення зірок, об'єднали їх в сузір'я і створили перші зоряні таблиці. Спостерігаючи положення зірок на нічному небі, єгиптяни навчилися визначати час. Астрономія завжди була тісно пов'язана з магією; зоряні таблиці служили не тільки для практичних цілей, але і для прогнозів. У I тисячолітті до н.е. у Вавілоні з'явилися перші астрологи.

Характерно, що хранителями знань, писарями, астрологами, лікарями у той час були в основному жерці. Єгипетські і вавілонські жерці тримали свої знання в таємниці, не допускаючи в них необізнаних. Частково це було пов'язано з тим, що в єгипетських храмах існували майстри по імітації золота і срібла; хімічні досліди навчили жерців підроблювати благородні метали. Багато знань жерців залишилися таємними для подальших поколінь - наприклад, секрет збереження мумій.

Близький Схід був батьківщиною багатьох простих машин і інструментів – тих, що ще в минулому столітті використовувалися багатьма сільськими жителями. Це, перш за все, прядка, ручний ткацький верстат, гончарний круг, колодязний журавель. Поява в Єгипті колодязного журавля, «шадуфу», дозволила піднімати воду на «високі поля» і вдесятеро збільшило площу оброблюваних земель. У I тисячолітті до н.е. у Вавілонії з'явилося водопідіймальне колесо, «сакие», і круговий ремінь, що ковзає по блоках, з шкіряними відрами, «черд».

Цивілізацію Вавілонії іноді називають «глиняним царством»: у Месопотамії немає лісу і каменя, єдиний будівельний матеріал – це глина. З глини будували будинки і храмові башти, зиккураты - лише зовні їх облицьовували цеглиною. У Єгипті храми і піраміди будували з каменя. Піраміда Хеопса має висоту 146 метрів і складається з 2,3 млн. кам'яних блоків, кожен вагою в 2 тонни. Для перевезення цих блоків використовували санчата, під які підкладали дерев'яні катки; на вершину піраміди блоки піднімали по похилих площинах. Від каменоломень до місця будівництва блоки доставлялися на величезних барках завдовжки 60 метрів і водотоннажністю 1,5 тисяч тонн.

За свідченням Геродота, на будівництві піраміди Хеопса в порядку трудової повинності працювало 100 тисяч чоловік, які змінялися кожних три місяці. Трудова повинність, яка розповсюджувалася на все населення, дозволяла створювати не тільки піраміди, але і величезні іригаційні споруди; у II тисячолітті був побудований Фаюмський канал, який дозволив окропити обширні площі земель в Нижньому Єгипті.

Найбільшим технічним досягненням Стародавнього Сходу було освоєння плавки металів. Мабуть, секрет виплавки міді був знайдений випадково під час випалення кераміки. Потім навчилися плавити мідь в примітивних сурмах; (така сурма була виритою в землі ямою діаметром близько 70 см; яма оточувалася кам'яною стінкою з отвором для дуття).

Перші мідні вироби з'явилися на Близькому Сході в VI тисячолітті до н. э., проте мідь – порівняно рідкісний і, крім того, м'який метал; він поступається по твердості кременю. Справжня технічна революція відбулася лише з освоєнням металургії заліза, в кінці II століття до н.е. За переказами, першими кувальниками заліза були загадкові халибы, що мешкали в горах Вірменії.

Залізняк зустрічається набагато частіше, ніж мідна, – тому залізо стало широко поширеним металом. Залізний наконечник плуга поліпшив обробку грунту, залізна лопата дозволила рити зрошувальні канали. Так як раніше для обробки нової ділянки були потрібні зусилля всього роду; тепер за допомогою залізної сокири, пили, лопати з цим міг справитися і одинак, в результаті почався розпад роду і виділення індивідуальних ділянок.

Величезні зміни відбулися і у військовій справі; у VIII столітті до н.е. цар Ассірії Тіглатпаласар Ш створив озброєний залізними мечами «царський полк». Це було фундаментальне відкриття, за яким послідувала хвиля завоювань Ассірії і створення великої держави Ассірії, – нового культурного круга, компонентами якого були не тільки залізні мечі і регулярна армія, але і всі традиції Ассірії, у тому числі і самодержавна влада царів. Таким чином, історія ще раз показала, що життя людей визначається технічними відкриттями.

Початок «залізного століття» став часом розквіту великої близькосхідної цивілізації, цивілізації Ассірії і Вавілона. У VI столітті до н.е. був побудований 400-кілометровий канал Паллукат; цей канал дозволив окропити обширні простори пустинних земель. Вавілон перетворився на величезне місто, населення якого досягало 1 млн. чоловік. Вавілон був знаменитий своєю «Вавілонською баштою», «висячими садами» і мостом через Тігр; цей міст мав довжину 123 метри і покоївся на 9 складених з цеглини опорах. Потрійні стіни Вавілона вражали своєю потужністю – внутрішня стіна мала товщину 7 метрів.

Місто перетинали широкі проспекти, вавілоняни жили в багатоповерхових цегляних будинках. В цей час з'явилися банки і акціонерні компанії – з погляду буденного життя цей світ не дуже відрізнявся від сучасного буржуазного суспільства. Так само як тепер, у великій моді була «психотерапія» – хвороби лікували, в основному, за допомогою заклинань – і заклинання часто допомагали. Були і лікарі, що лікували травами, вони складали особливу корпорацію, що ворогувала із заклинателями-психотерапевтами, - проте боротьба двох лікарських шкіл закінчилася поразкою «травників». Як у всі часи, комерсанти-торговці здійснювали поїздки в дальні країни, великі в'язані з очерету кораблі брали на борт сотні пасажирів і плавали до Аравії і до Індії. Зв'язок з рідними місцями мандрівники підтримували за допомогою поштових голубів.

Мир за межами Індії залишався невідомим вавілонянам; вони вважали, що там, далі, починається світовий океан, а за океаном земля змикається з куполом неба. Всього налічувалося сім куполів неба, на сьомому небі жили боги; під землею розташовувалося царство мертвих. Ці представлення Вавілонян розділяли і навколишні народи – у тому числі і євреї; від євреїв вони потрапили в Біблію.

Серед всіх народів Близького Сходу більше всього про навколишній світ знали фінікійці, плем'я мореплавців і купців. Фінікійці будували кораблі з кілем, шпангоутами і суцільною палубою: такий корабель міг за 70 днів перетнути Середземне море і вийти в Атлантичний океан. Фінікійці досягали берегів Гвінейської затоки і Британії; у VI столітті до н.е. вони зробили плавання навколо Африки. Фінікійцям належать так само два чудові відкриття, стекло і пурпурна фарба.

Скло, по легенді, було відкрито випадково, коли корабель, що віз селітру, потерпів крах і моряки розпалили на березі вогнище з селітри. Пурпурну фарбу робили з раковин молюсків, секрет її виготовлення зберігався в таємниці; пурпурний одяг носили тільки царі і жерці.

Найвищих успіхів в області ткацтва в стародавні часи досягли індійці. Індія була батьківщиною бавовни, рослини, яка дивувала чужоземців; у Європі довгий час вважали, що бавовна росте на деревах. Індійські майстри ткали якнайтонші батисты і мусліни; батистову шаль можна було протягнути через перстень. Тканини забарвлювали соком індиго – індиго і зараз використовується, наприклад, для забарвлення джинсів.

У Індії вирощували ще одну чудову рослину – мал. На початку нашої ери індійські селяни освоїли технологію вирощування заливного рису. Це була досить складна технологія. Спочатку община будувала дамбу на річці і рила ставок, від ставка відводилися зрошувальні канави. Рисову розсаду вирощували в спеціальному розпліднику з регульованим мікрокліматом; потім її висаджували на затоплені поля. Пізніше для боротьби з бур'янами на затоплених полях почали розводити коропів. Врожайність заливного рису була удвічі вища, ніж врожайність пшениці, при цьому збирали не один, а два-три урожаї в рік. Це було нове фундаментальне відкриття, нова перемога людини над природою.

Нове фундаментальне відкриття спричинило появу нового культурного круга. Індійські колоністи і торговці принесли заливний рис на береги Індокитая, до Бірми, до Індонезії; разом із заливним рисом вони принесли свою культуру, свою писемність і свою релігію – так що країни Індокитая часто називають «Зовнішньою Індією». Услід за заливним рисом буддизм прийшов до Китаю і до Японії. Розповсюдження заливного рису означало розширення екологічної ніші; на колишній території могло проживати втричі-вчетверо більше населення – в результаті Південна і Південно-східна Азія перетворилася на самий густонаселений регіон нашої планети.

Східна частина Азії відокремлена від західної частини горами і пустелями, тому тут склалася своя самобутня цивілізація. Китайці залишилися незнайомі з багатьма досягненнями Заходу - вони не знали алфавіту, не уміли будувати кам'яних будівель, не знали винограду і вина. З іншого боку, в Китаї були освоєні технології, довгий час не відомі Заходу. Китайці навчилися ткати шовк, в II столітті вони винайшли папір, а в VI столітті – фарфор.

Китай довгий час залишався ізольованим від решти світу. Китайці вважали, що їх країна – це і є «Піднебесна», яка оточена чотирма морями – Східним, Південним, Піщаним і Скелястим. Скелясте море – це була гірська країна Тибет, а Піщане море – безкрайня пустеля Гобі. У 138 році до н.е. імператор У-ді послав на розвідку в пустелю гвардійського офіцера Чжан Цяня; Чжан Цянь був узятий в полон гунами, потім біг, довго поневірявся по пустелі, потім перейшов гори Тянь-шань і несподівано виявив інший мир – країну, де, як і в Китаї, були річки, оброблені поля і великі міста.

Так китайці відкрили для себе зовнішній світ; вони запозичили з цього світу скло, прянощі, мистецтво будівництва кам'яних будівель. Ниткою, що пов'язує, між двома світами став Великий шовковий шлях – по ньому здійснювався обмін досягненнями двох цивілізацій.

У VI столітті по Великому шовковому шляху пришли до Константинополя два ченці, за дорученням візантійського імператора Юстініана вони вивезли з Китаю личинки шовкопряда, заховавши їх в своїх палицях. Виробництво шовку було налагоджене у Візантії, а потім в Персії. У 751 році араби в одній з битв в Середній Азії захопили декількох китайців, що знали секрет виробництва паперу; після цього папір почали виробляти і на Близькому Сході. Китайці винайшли компас, який потрапив до Європи тисячу років опісля, в XIII столітті. Найчудовішим досягненням китайської цивілізації було створення доменних печей і отримання чавуну.

Зовні китайськими печами були прямокутні канави, викладені вогнетривкою цеглиною; у них поміщали тиглі з рудою, між тиглями насипали кам'яне вугілля; така технологія дозволяла отримувати чавун, а також ковке залізо з малим змістом вуглецю, тобто сталь. У XI столітті в провінції Хенань було зведено дивовижна споруда – 13-поверхова залізна пагода; вона була складена з литих чавунних плит без застосування дерева і каменя. Секрети отримання чавуну і фарфору залишалися таємними для європейців аж до початку Нового часу.

 

 


Читайте також:

  1. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  2. Агностик, суб’єкт пізнання, субстанція
  3. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  4. Антропологія права в структурі філософсько-правового знання.
  5. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  6. Боги стародавніх слов'ян
  7. В основу визначення витрат певного періоду покладено можливість одночасного визнання доходу, для отримання якого вони здійснені, і навпаки.
  8. Види й форми рефлексії наукового знання
  9. Визнання витрат
  10. Визнання витрат
  11. Визнання господарських договорів недійсними і неукладеними
  12. Визнання громадянина безвісно відсутнім і оголошення громадянина померлим.




Переглядів: 851

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 3. Неолітична революція | Тема 5. Наука і техніка на античному світі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.