Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 5. Наука і техніка на античному світі

До VII століття до н.е. Греція була периферією близькосхідної цивілізації. Греки вчилися у Сходу: вони запозичили у фінікійців алфавіт і конструкцію кораблів, у єгиптян – мистецтво скульптури і початку математичних знань. Знаменитий філософ Піфагор довго жив в Єгипті, намагаючись познайомитися з жерцями і проникнути в їх таємниці; він привіз з Єгипту теорему Піфагора і магію чисел. Наслідуючи жерцям, Піфагор заснував таємне суспільство філософів; його послідовники вірили в переселення душ і стверджували, що Земля – це куля.

Греція була малородючою країною, її населення не могло прогодуватися землеробством; багато хто займався рибальством, інші виїжджали у пошуках кращого життя в дальні країни, засновували колонії на берегах Середземного моря. Винаходом, який зробив Грецію багатою країною, стало створення трієри – нового типу бойового корабля. Перша трієра була побудована близько 630 року до н.е. майстром Корінфа Аміноклом; це був корабель з трьома рядами весел і екіпажем в 170 веслярів і 20-30 воїнів. Довжина трієри складала 40-50 метрів при ширині 5-7 метрів, водотоннажність – близько 230 тонн. Велика швидкість і маневреність дозволяли трієрі ефективно використовувати свою головну зброю – таран, який пробивав днище кораблів супротивника.

Трієра була фундаментальним відкриттям; вона дозволила грекам завоювати панування на Середземному морі і оволодіти всією морською торгівлею. Фінікійці, які до цього були першими купцями Середземномор'я, намагалися протистояти грекам, але їх флот був розгромлений грецькими трієрами в битві при Саламіне. Всі морські шляхи тепер проходили через Пірей і Корінф, величезні прибутки від посередницької торгівлі забезпечили процвітання грецьких міст. Прибутки від торгівлі вкладалися в ремесло; перш за все у виробництво кераміки; керамічні судини були універсальною тарою того часу – зерно, вино, масло і багато інших продуктів зберігалися в амфорах.

Афіни стали головним ремісничим центром Середземномор'я, проте у грецьких підприємців не вистачало робочої сили – тоді вони почали купувати рабів. Рабів купували у варварів, що жили на берегах Чорного моря, везли до Афін і навчали ремеслу; вони працювали у великих ремісничих майстернях. Таким чином, створення трієри породило грецьку торгівлю і грецьке рабовласництво. Грецьке суспільство було буржуазним суспільством купців і підприємців; та обставина, що ці підприємці використовували рабську працю, не міняє суті справи: плантатори американських південних штатів теж використовували рабів. Основною межею буржуазного суспільства було зіткнення приватних інтересів, яке приводило до нескінченних судових процесів.

У грецьких судах кожен повинен був захищати себе самого; на цих процесах позивачі і відповідачі ухитрялися в ораторському мистецтві; незабаром цьому мистецтву почали учити в приватних школах, в яких викладали мудреці-«софісти». Визнаним главою софістів був Протагор; він стверджував, що «людина є міра всіх речей» і що істина – це те, що здається більшості (тобто більшості суддів). Учень Протагора Перікл став першим політиком, що освоїв ораторське мистецтво; завдяки цьому мистецтву він 30 років правив Афінами.

Від софістів і Протагора пішла вся грецька філософія; в значній мірі вона зводилася до умоглядних міркувань, які сьогодні назвали б ненауковими. Проте, в міркуваннях філософів зустрічалися і раціональні думки. Сократ першим поставив питання про об'єктивність знання; він ставив під сумнів звичні істини і вірування і стверджував, що «я знаю тільки те, що нічого не знаю». Анаксагор пішов ще далі – він заперечував існування богів і намагався створити свою картину миру, він стверджував, що тіла складаються з найдрібніших частинок. Послідовник Анаксагора Демокріт назвав ці частинки атомами і спробував застосувати нескінченно малі величини в математичних обчисленнях; він отримав формулу для об'єму конуса. Проте афіняни були обурені спробами заперечувати існування богів, Протагор і Анаксагор були вигнані з Афін, а Сократ за вироком суду був вимушений випити чашу з отрутою.

Учнем Сократа був знаменитий філософ Платон (427-347). Платон вірив в існування душі і в переселення душ після смерті. Для історії науки важливі не філософські шукання Платона, а то, що він був засновником соціології, науки про суспільство і державу. Платон запропонував проект ідеальної держави, якою управляє каста філософів на зразок єгипетських жерців (треба сказати, що Платон бував в Єгипті). Опорою філософів є воїни, «вартові», схожі на спартанців, вони живуть однією общиною і мають все загальне – зокрема загальних дружин.

Платон стверджував, що його ідеальна держава існувала в Атлантиді, країні розташованою десь на Заході, на затонулому згодом материку. Звичайно, це була «наукова фантастика» тих часів. Більш важливо, що Платон і його учень Діон намагалися створити ідеальне держави в Сиракузах, на Сіцілії; цей політичний експеримент привів до громадянської війни і розорення Сиракуз.

Соціологічні дослідження Платона продовжував Арістотель; він написав знаменитий трактат «Політика», цей трактат містив порівняльний аналіз суспільного устрою більшості відомих тоді держав.

Арістотель висунув ряд положень, прийнятих сучасною соціологією; він затверджував, зокрема, що провідним чинником суспільного розвитку є зростання населення; що перенаселення породжує голод, повстання, громадянські війни і встановлення «тиранення». Мета «тиранів» – встановлення «справедливості» і рівномірний переділ землі. Арістотель відомий як засновник біології; він описував і систематизував різні види тварин – так само як він описував і систематизував держави; таких дослідників пізніше почали називати «систематиками».

Арістотель був вчителем Олександра Македонського, знаменитого завойовника напівмиру. Македонські завоювання були викликані новим винаходом у військовій сфері – створенням македонської фаланги. Воїни Олександра мали списи 6-метрової довжини і ті, що стояли ззаду клали свої списи на плечі передніх. Дії у складі фаланги вимагали великої злагодженості, і отець Олександра, Пилип, витратив багато часу на навчання своїх солдатів. Македонська фаланга була фундаментальним відкриттям, це відкриття викликало хвилю македонських завоювань і появу нового культурного круга, який історики називають миром еллінізму.

Олександр виявляв цікавість до наук і допоміг Арістотелю створити перший вищий учбовий заклад, «Лікей»; він узяв з собою в похід племінника Арістотеля Каллісфена. Каллісфен і його помічники описували природу завойованих країн, вимірювали широту місцевості, посилали Арістотелю чучела дивовижних тварин і зібрані ними гербарії. Після смерті Олександра роль покровителя наук узяв на себе його друг і полководець Птолемей. При розділі імперії Олександра Птолемею дістався Єгипет, і він заснував в Александрії за зразком Лікея новий науковий центр, Мусей. Будівлі Мусея розташовувалися серед прекрасного парку, там були аудиторії для студентів, удома викладачів. Обсерваторія, ботанічний сад, і чудова бібліотека – в ній налічувалося 700 тисяч рукописів. Викладачі Мусея отримували царську платню; серед них були не тільки філософи і механіки, але і поети, і східні мудреці, що перекладали грецькою мовою єгипетські і вавілонські трактати. Єгипетський жрець Манефон був автором трактату «Єгипетські старовини», а вавілонський жрець Бероес написав «Вавілонські старовини»; 72 єврейських мудреця переклали грецькою мовою Біблію.

Мусей був першим науковим центром, державою, що щедро фінансується, і його діяльність показала, що якщо є гроші – те буде і наука. По суті, день народження Мусея і був вдень народження античної науки. Главою Мусея, «бібліотекарем», був географ Ератосфен, що зумів, вимірюючи широту в різних пунктах, обчислити довжину меридіана; таким чином, було остаточно доведено, що Земля – це куля. Евклід створив геометрію – ту, яку зараз проходять в школах. Він поклав в основу науки строгі докази; коли Птолемей попросив у нього обійтися без доказів, Евклід відповів: «Для царів немає особливих шляхів в математиці». Учень Евкліда Аполонії Пергський продовжив праці свого вчителя і описав властивості еліпса, параболи і гіперболи. У Мусейоне активно обговорювалася гіпотеза Аристарха Самосського про те, що Земля обертається по колу навколо Сонця - проте виявилось, що вона противоречит спостереженням (річ у тому, що Земля рухається не по кругу, а по еліпсу). В результаті учені Мусейона на чолі з Клавдієм Птолемеєм (II в. н.э) створили теорію епіциклів. Відповідно до цієї теорії Земля знаходиться в центрі Всесвіту, навколо розташовуються прозорі сфери, охоплюючі одна іншу; разом з цими сферами по складних епіциклах рухаються Сонце і планети. За останньою сферою нерухомих зірок Птолемей помістив «житло блаженних». Праця Птолемея «Велика математична побудова астрономії в 13 книгах» («Magiste syntaxis») був головним керівництвом по астрономії аж до Нового часу. Птолемей створив наукову географію і дав координати 8 тисяч різних географічних пунктів – це «Керівництво по географії» використовувалося європейцями до часів Колумба.

Створення Мусея співпало за часом з новим переворотом у військовій справі, винаходом військових машин, баллисты і катапульти. Поява баллисты змінила тактику морських битв; якщо раніше головною зброєю трієри був таран, то тепер почали будувати величезні кораблі з баштами, на які встановлювали баллисты. Ці кораблі називалися пентерами, за кожним веслом на них сиділо по 5 і більш за веслярів, а загальне число веслярів досягало тисячі чоловік. Саме баллиста дозволила цареві Птолемею завоювати панування на морях; Александрія зайняла місце Афін і стала головним торговим центром Середземномор'я. З Александрії по каналу можна було потрапити в Червоне море, і кораблі александрійських греків плавали навіть до берегів Індії. Символом торгової могутності Александрії став 130-метровий маяк Фаросський – одне з чудес світу, побудоване Состратом Кнідським за наказом Птолемея II.

“Цар Птолемей присвячує богам-рятівникам на благо мореплавцям”, - свідчив напис на гіпсовій плиті біля підніжжя маяка – але з часом гіпс відвалився і з-під нього показався інший напис, вирізаний на мармурі: “Сострат з Кніда присвячує богам-рятівникам на благо мореплавцям”.

Створення баллисты знаменувало народження інженерної науки, «механіки». Першим великим механіком був знаменитий будівельник військових машин Архімед, що прожив велику частину життя в Александрії. Архімед на мові математики описав використання клину, блоку, лебідки, гвинта і важеля. Разом з корабельним майстром Архием Архімед побудував для сиракузского царя Гиерона «Сиракузянку» – величезний корабель-палац з прекрасними залами і басейнами. Корабель приводили в рух дві тисячі веслярів, а на баштах стояли баллисты, що кидали в супротивника трипудові камені. Тисячі робочих упряглися в канати, щоб спустити корабель на воду – але не змогли зрушити його з місця; тоді Архімед зробив лебідку, за допомогою якої цар зрушив корабель поодинці. Архімеду приписується відкриття законів гідростатики і винахід «архимедова гвинта» – водопідіймального пристрою, який використовувався для зрошування полів. З інших александрійських інженерів здобули популярність Ктесибій, винахідник водяного годинника і пожежного насоса, і Герон, що створив аеропил, – прообраз парової турбіни. У Александрії був винайдений так само перегінний куб, який пізніше почали використовувати для отримання спирту.

У III столітті до н.е. починається епоха римських завоювань. Піднесення Риму було пов'язане з новим військовим винаходом, створенням легіону. Нова зброя римлян породила нову хвилю завоювань і появу нового культурного круга, який історики називають pax Romana, «Римський мир». Завоювавши Грецію і Єгипет, римляни перейняли як грецьку культуру, так наукові досягнення Мусея.

Головним технічним досягненням римлян було створення цементу і бетону. Римляни навчилися використовувати опалубку і будувати бетонні споруди; як наповнювач використовували щебінь. У II в. н.е. в Римі був побудований Пантеон, «Храм всіх богів» з литим бетонним куполом діаметром 43 метри – пізніше ця споруда стала зразком для архітекторів Нового часу. Римляни використовували цемент і бетон при будівництві дорогий і мостів; римські дороги викликали захоплення у істориків подальших епох. Міст через Дунай, побудований архітектором Аполлодором, був одним з чудес того часу – він мав в довжину більше кілометра. Вершиною римського будівельного мистецтва став храм Святої Софії в Константинополі, побудований Анфімієм з Тралл; цей храм мав купол діаметром в 33 метри, встановлені на пилонах 23-метрової висоти.

Найзнаменитішим ученим і інженером римського часу був Марк Вітрувій, що жив I столітті до н.е. На прохання імператора Августа Вітрувій написав «Десять книг про архітектуру» - обширна праця, що розповідала про будівельне ремесло і про різні машини; у цій праці міститься перший опис водяного млина. У XV столітті праця Вітрувія стала допомогою для архітекторів Нового часу.

Вітрувій в своїй роботі використовував праці учених з Александрійського Мусея, який функціонував до кінця IV століття. У останні століття існування Мусея в нім працювали такі знамениті учені як Папп і Діофант. У 391 році Мусей був зруйнований під час релігійного погрому – християни звинувачували учених в поклонінні язичницьким богам.

Роль християнства в розвитку науки можна зрозуміти, тільки розібравшись в істоті цієї ідеології. Як відомо, засновник соціал-демократичної партії Німеччини Карл Каутський вважав Ісуса творцем соціалістичної ідеології. «Спробуйте, все, що маєш, продай і роздай убогим, - сказав Ісус багачеві. – Зручніше верблюдові пройти крізь игольи вуха, ніж багатому увійти до Царства Божіє». «Всі віруючі були разом і продавали маєток і всяку власність і розділяли всім, дивлячись по потребі кожного», - мовиться в діяннях апостолів. Згодом християни визнали приватну власність, але істинно віруючі ченці і тепер живуть комунами. Християнство було соціалістичною ідеологією; завдяки цьому воно стало релігією народу і отримало перемогу.

Проте разом з тим християнство претендувало на роль монопольної ідеології, він боролося з іншими релігіями і з іншими богами, переслідуючи всяке інакомислення. Ніхто не мав права засумніватися в тому, що написане в Біблії – а в Біблії було написано, що Земля лежить посеред Океану і накрита як шатром, сім'ю куполами неба, що в центрі світу знаходиться Єрусалим, а на Сході, за Індією, розташований рай і там беруть початок чотири священні річки: Тігр, Евфрат, Інд і Ганг. Це була стародавня картина миру, запозичена колись з Вавілона, і вона ніяк не поєднувалася з античною наукою. Врешті-решт, батьки церкви, погодилися прийняти систему Клавдія Птолемея, потихеньку визнали, що наша планета – куля, і перенесли рай за сьому птолемеевскую сферу, в «житлі блаженних». Проте надалі, коли церква утвердилась, вона вже не могла піти на поступки Копернику і Галілею.

Церква пригнічувала вільнодумство учених, але причиною загибелі античної науки було не всевладдя церкви. У III столітті н.е. далеко на Сході з'явилася нова зброя, яка принесла загибель античної цивілізації.

 

 


Читайте також:

  1. IV. Агротехніка квітково-декоративних рослин відкритого грунту.
  2. Агротехніка вирощування сіянців модрини
  3. Агротехніка вирощування сіянців ялини
  4. Адміністративне право як наука.
  5. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  6. Аналітична хімія, як фундаментальна наука.
  7. Антична наука
  8. АНТИЧНА НАУКА І ТЕХНІКА
  9. Архаїчна техніка
  10. Безумовною є інформація про події, що реально відбуваються у матеріальному світі.
  11. Взаємозв'язок географії туризму з іншими науками
  12. Взаємозв'язок соціології з іншими науками




Переглядів: 479

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 4. Наукові знання давніх цивілізацій | Початок Нового часу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.132 сек.