Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Концепція конфлікту в соціології

Розв'язання конфлікту

Конфлікт у трудовому колективі

Концепція конфлікту в соціології

Лекція 9. Соціологічний аналіз конфлікту

Література

Питання для роздумів

1. Чому, на вашу думку, значення вільного часу зростає з розвитком суспільства?

2. У чому полягають позитивні і негативні сторони збільшення обсягу вільного часу?

3. Яке місце посідає освіта у системі вільного часу?

4. Чи не є збільшення обсягу вільного часу зменшенням значимості праці і робочого часу у суспільстві?

5. Що краще для людини: багато неорганізованого вільного часу чи мало вільного але добре організованого часу?

 

1. Актуальные проблемы свободного времени. - М., 1988.

2. Бюджет времени городского населения. - М., 1971.

3. Грушин Б.В. Свободное время. - М., 1987.

4. Лой А.Н. Социально-политическое содержание категории «время» и «пространство». -К., 1988.

5. Минц Г. Свободное время: желаемое и действи­тельное. - М., 1978.

6. Орлов Г.П. Свободное время как социологическая категория. - Свердловск, 1973.

7. Патрушев В.Д. Время как экономическая катего­рия. -М, 1986.

8. Пруденский Г.А. Проблемы рабочего и внерабочего времени. - М., 1976.

9. Смирнов А.И. Фактор времени в жизни общества. -М., 1988.

10. Социология: Наука об обществе. -Харьков, 1996.

11. Фонд времени и мероприятия в социальной сфере. -М., 1989.

12. Швецов Ю.Г. Рабочее и свободное время: методы анализа, планирования, регулирования. - Барнаул, 1989.

13. Яковлев В.Н. Социальное время. - Ростов-на-Дону, 1988.

 

Соціальні відносини у суспільстві, які вивчає соціологія, не завжди мають мирний характер. Вони наповнені різного роду протиріччями, що завжди створює потенційну мо­жливість конфлікту між суб'єктами суспільства. Отже, со­ціологія повинна досліджувати і ці конфліктні ситуації.

Конфлікт - слово латинського походження й означає воно буквально зіткнення сторін, думок, певних сил, спільнот, соціальних інститутів, індивідів тощо. У со­ціології концепція конфлікту виникла у XIX ст. не без впливу марксизму. Сам термін ввів німецький соціолог Г. Зіммель. Прибічники цієї концепції вважають, що кон­флікти у суспільстві необхідні, бо вони, по-перше, базуються на природній агресивності людини і всього живого, а по-друге, завдяки їм суспільство помічає недоліки своєї орга­нізації, і це дозволяє виправляти їх і тим самим вдоскона­лювати суспільство.

Новий етап розвитку концепції конфлікту починається у 50-х роках XX ст. У центрі конфлікту стоять ідеологічні та психологічні механізми. З марксизмом у цій концепції зберігається ще досить багато спільного, але є й суттєві відміни. Головним чином вони полягають у запереченні нею антагоністичних конфліктів, на яких саме наполягав К. Маркс. Конфлікт із деструктивної сили перетворюється у конструктивну. Оновлення і пожвавлення цієї концепції в соціології відбулось завдяки поширенню такої течії як структурний функціоналізм. Структурні функціоналісти закликали до рівноваги у суспільстві, його стабільності і злагоди між різними соціальними системами. Якраз ці по­ложення і викликали протидіючу реакцію у прибічників конфліктної концепції.

Відомі вчені Л. Козер та Р. Дарендорф запропонували конфліктну модель, у якій конфліктними сторонами ви­ступають різні політичні сили, класи, соціальні групи, держави. Вони вважали, що у «відкритих» державах слід давати вихід соціальним конфліктам. Це зберігає стабільність суспільства, бо конфлікт відіграє роль, подібну запобіжному клапану парової машини, який випускає зайву пару, щоб паровий двигун не розірвало внутрішнім тиском. У той же час, соціальні інститути повинні зберігати злагоду у суспільстві. Конфлікт, на їх думку, є своєрідним індикатором соціальних зрушень у суспільстві. Таким чином, «раціональна регуляція» (як реакція на конфлікти) призводить до «контрольованої еволюції». Конфлікти стають «стабі­лізаторами суспільства» і виконують позитивну функцію.

У цілому конфліктна концепція має як своїх прибічників, так і супротивників. Більшість соціологів вважають, що конфлікт є необхідною формою відносин між людьми. Конфлікт завжди наслідок соціальної нерівності, а соціальна нерівність у суспільстві була і, мабуть, буде завжди. Отже, звідси логічно зробити висновок, що і конфлікти будуть завжди. Не вдаючись до розбору суперечок з питання, чи несе конфлікт за собою позитивні або негативні зрушення, треба констатувати, що конфлікти у суспільстві є і їх треба вивчати, вирішувати, попереджати. Це досить нелегке і складне завдання. Перш за все, потрібно розібратися у проблемі виникнення конфлікту.

Конфлікт виникає у результаті так званої конфліктної ситуації - загострення протиріч, усвідомленні! їх несумісності суб'єктами суспільства. Протиріччя у суспільстві існували завжди, але вони можуть вирішуватися без конфлікту, коли одна з протилежних думок чи один з протилежних процесів за тих або інших обставин сам собою бере верх. Але якщо ці дві протилежності тривалий час не можуть визначити переможця, то виникає конфлікт, який необхідно вирішити намаганнями якоїсь третьої, часто нейтральної, сили.

Конфлікти виникають у будь-якій сфері людської ді­яльності. Там, де має місце людська діяльність, де існують соціальні відносини між суб'єктами суспільства, обов'язково є місце для виникнення конфліктів. Вони можуть відбуватись на макро- і мікрорівнях, тобто бути глобальними і ре­гіональними або локальними. Чинниками конфліктів можуть бути як нерівність індивідів і їх груп у суспільстві, так і особисті якості індивідів: їх свідомість, характер, психо­логічний стан, окремі конкретні події, несправедливість в оцінці поведінки або взагалі відхилення від норм по­ведінки тощо.

Коли конфлікт існує тривалий час, він обов'язково перетворюється у негативне явище. Тому з конфліктами кожне суспільство веде боротьбу. Для забезпечення перемоги у можливому конфлікті держави створюють спеціальні інститути: для боротьби із зовнішніми конфліктами - ар­мію, систему безпеки, політичні структури; для боротьби з внутрішніми - міліцію, суди, різні адміністративні органи тощо.

Існує багато різних видів конфліктів: класові, на­ціональні, релігійні, політичні, між об'єктами економіки, між соціальними інститутами, наукові, побутові, ви­робничі, сімейні, між малими соціальними групами, всередині цих груптощо. За формоюконфлікти можна поділити на певні альтернативні види: гострі - негострі, тривалі - нетривалі, відкриті - закриті тощо. Зрозуміло, що та чи інша форма конфлікту надає йому різного характеру. Так, тривалий політичний конфлікт може суттєво вплинути на економіку тієї чи іншої держави, але не менше цього на економіку може вплинути хоча й нетривалий, але гострий політичний конфлікт, який переростає у війну. Закритий конфлікт хоча й не знаходиться ззовні і часто про нього мало хто знає, але від цього значення його не зменшується. Він може бути причиною багатьох негараздів у суспільстві, та й потенційно такий конфлікт будь-якого часу може перерости у відкритий. За будь-яких обставин закритий конфлікт - це вибухівка уповільненої дії, і часто не зрозуміло, коли саме вона може вибухнути, хоча вірогідність такого вибуху дуже ймовірна.


Читайте також:

  1. Абстрактна небезпека і концепція допустимого ризику.
  2. Аналітична психологія. Концепція Карла Юнга
  3. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  4. Бурхливий розвиток емпіричної соціології
  5. Взаємозв'язок соціології з іншими науками
  6. Визначення соціології туризму
  7. Визначення сутності конфлікту
  8. Виникнення соціології як науки
  9. Виникнення та становлення соціології як самостійної науки
  10. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
  11. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
  12. Відмінність міжнародного гуманітарного права від права держав на ведення війни (збройного конфлікту) та від права прав людини




Переглядів: 834

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 8. Соціологія вільного часу | Основні поняття політичної соціології

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.