Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Питання 2. Дружба.

Товариськість визначається як відношення, міжособистісні стосунки між людьми, які базуються на єдності інтересів у спільній діяльності і передбачають духовну (ідейну) єдність та відповідний ступінь рівності. Духовна єдність виникає внаслідок спільності інтересів, особистісної поваги і довіри, доброзичливості і симпатії.

Питання 1. Товариськість.

Література

Хмельницький

Денищик О.І.

Кафедра філософії та соціально-гуманітарних наук

Критическая скорость закалки – минимальная скорость охлаждения, при которой образуется структура мартенсита.

 

Навчальна дисципліна:

Етика (загальна і професійна)

 

Лекція 9

Тема 8: Товариськість, дружба і любов як моральні цінності

 

 

доцент кафедри,

кандидат пед. наук

 

 

Тема 8: Товариськість, дружба і любов як моральні цінності

План

  1. Товариськість
  2. Дружба
  3. Любов
  4. Моральні основи сімейно-шлюбних відносин.

 

Основна

Додаткова

Моральна цінність міжособистісних стосунків виявляється в орієнтації на іншого і визнанні його значущості в морально-психологічному взаєморозумінні, обопільній довірі, повазі й самовіддачі, потребі утверджувати людське в людині, творити добро, дарувати щастя іншому.

Значне місце в життєдіяльності людей, їх моралі займають такі естетичні поняття як товариськість, дружба, любов. Названі категорії етики виступають: 1) справжньою мірою гуманності і людяності; 2) типами спілкування; 3) видами міжособистісних стосунків; 4) специфічними емоційно-почуттєвими й морально-естетичними станами; 5) моральними цінностями людини, які стають основою шлюбу і стосунків у сім’ї.

Деякі вчені, визначаючи товариськість як відносини між людьми додають до цього приятельські стосунки і знайомства:

- товариськість як відносини: що мають моральну цінність; проявляються в основному в групових взаєминах; являють собою оцінку відносин в групі людей (колективі та інш.); засновані на рівності та взаємній повазі; нівелюють соціальну, економічну, інші відмінності; уособлені на інтересах загальної діяльності;

- приятельські взаємовідносини: не мають високої моральної цінності; являють собою стійкі стосунки; розуміють під ними комфортність спілкування, не виключаючи повне взаєморозуміння, довірливість і взаємовиручку; не передбачаючи додаткових обов’язків, окрім звичайних норм;

- знайомство – це взаємна симпатія, яка виникла на основі поверхового сприйняття один одного. Відносини знайомства не мають моральної цінності і не передбачають додаткових етичних обов’язків.

Специфіка різних сфер соціального життя передбачає й інші смислові відтінки поняття «товариськість». Наприклад, товариші по зброї, по службі, фронтові тощо.

Ось як прощався зі своїми побратимами – козаками Кошовий атаман у повісті Миколи Гоголя «Тарас Бульба»: «Єсли же Вы поляжете и примите честную смерть, то мы поведаем, чтобы знала вся Украина, да и другие земли, что были такие молодцы, которые и веру Христовую знали и обороняли, да и товарищество уважали».

Сутність названих понять полягає у взаємодопомозі у спільній ротній справі, у спільній праці і прагненні вдосконалити особистісні риси кожного в інтересах досягнення мети. Саме слово «Товариш» - той, хто спільно з ким – небудь виконує якусь справу; щирий друг, приятель соратник, однодумець.

Кожен народ, країна знають немало прикладів високих товариських стосунків. Саме їм притаманне прагнення і вміння бачити в людині все краще, цінне й добре. Ці стосунки складаються за особливими правилами: не зачіпати інтереси одне одного, але в той же час не залишатися байдужим до недоліків; критично ставитися до спільної діяльності й до її результатів; самокритично оцінювати свій внесок у цю діяльність. На шляху до самовдосконалення значне місце займає товариська критика, яка є мотивом для допомоги в моральному становленні особистості, з відповідною повагою до неї. Така критика є основою зміцнення товариськості, стає необхідною умовою дружби між людьми.

Таким чином, товариськість передбачає наявність єдності цілей, спільної діяльності по їх досягненню, солідарності і підтримки, прагнення до взаємодопомоги, емоційно забарвленості відносин. Товариські відносини є одним із виявів принципу колективізму, моральної і психологічної захищеності, забезпечують взаємоповагу між особистостями, довіру і толерантність.

 

На відміну від товариськості дружба передбачає внутрішню близькість. Вона передумова любові. Не дивлячись на існуючу думку про те,що дружба з часом втратить смисл і зникне, поступившись місцем поза особистісним стосункам, вона і сьогодні є основним елементом нашого життя. Дружба визначається як форма міжособистісних відносин, заснована на спільних інтересах і взаємній прихильності.

Близькими до поняття дружба є поняття спорідненості, товариськості, і любові. Дружба як моральне почуття передбачає безкорисливість, чесність і щирість, самовідданість. Вона виключає утилітаризм, егоїстичні прагнення тощо. Дружба це: міжособистісні відносини, які мають моральну цінність; відносини взаєморозуміння,довіри і підтримки, які несуть в собі індивідуальний вибірковий характер; взаємна прихильність та спільність інтересів і переконань.

Дружні відносини можуть реалізуватися уформах: емоційного прив’язування; ділової спільності; духовної спільності, компліментарності (взаємодомовленості) та ін.. Домінуючими в дружбі моральними цінностями є діяльна підтримка і взаємовиручка (більш притаманна дружбі між чоловіками), психологічна підтримка, взаєморозуміння. Підтримка в дружбі є безумовною.

Слід підкреслити, що у різні епохи і в різних суспільствах форма дружби, уявлення про її істинність були різними. В епоху античності дружні стосунки були ритуалізовані й дуже нагадували родинні. З розвитком античного суспільства відбувається подальше відокремлення дружніх і родинних стосунків. У цей час формується ідеал дружби, який знаходить своє відображення в тодішніх наукових дослідженнях. Так, Аристотель розрізняв три типи дружби: 1) утилітарну, яка базується на взаємовигоді; 2) гедоністичну, яка визначає емоційну прив’язаність до людини, спілкування з якою приносить задоволення і психологічний комфорт; 3) моральну, коли друга люблять безкорисливо, заради його самого. Справжньою дружбою Аристотель вважав останню. Визначене розуміння дружби розглядається і в римській культурі, але з уточненням, що такі стосунки властиві прибічникам однакових політичних поглядів.

Середньовіччя характеризувалось «лицарською дружбою». Її зміст включав: васальну вірність сеньйору; його заступництво; життєвий устрій феодалів. Як інтелектуальне спілкування, що базується на спільності духовних інтересів, характеризувалась дружба в епоху Відродження. Серед моральних засад гуманістами того часу виділялася взаємна симпатія, у найширшому розумінні, яка покликана підтримувати соціальний мир і гармонію. Науковцями обґрунтовувалась добровільність, незалежний характер дружби. Пізніше дружба осмислювалася як моральна цінність, одна із загальних умов функціонування моралі. Дружба однієї людини з іншою тісно пов’язувалась з почуттям обов’язку і перед людиною і перед суспільством.

За змістом моральні цінності дружби характеризуються у відповідності з віковими та психолого-педагогічними особливостями індивідів. На кожному етапі формування особистості, у кожному віці існує властиве їй розуміння дружби. У дитинстві вона пов’язана з груповою грою. Відношенням в процесі гри дитини до самої себе. Підлітковий вік характеризується посиленням індивідуальності, вибірковості, романтизму. Юнацькійдружбі властиві: підвищена емоційність, посилення егоцентризму, перехід в «дорослу» (носить умовний характер). Дружба дорослих людей має більш глибокий, осмислений характер. Вона часто поєднується із сімейними ролями і вважається необхідною складовою моральних основ шлюбу і сім’ї. У зрілому віці в людини одночасно може бути й друг дитинства (спільність спогадів), і друг-колега (спільність інтересів справи), і друг, з яким об’єднує улюблене заняття (спільність інтелектуальних інтересів і естетичних переживань тощо).

Таким чином, дружба – своєрідний моральний феномен. Вона базується: на особистій симпатії, що відрізняє її від близькості, яка властива родинним стосункам; на безкорисності, на відміну від ділових стосунків, де людина використовує для досягнення мети інший засіб; на глибині інтимних стосунків, що відрізняє її від товариськості, де стосунки формуються колективом.Дружнє спілкування має високу моральну цінність, а наявність друзів вважається однією з найважливіших передумов психологічного комфорту і задоволення життям.

 


Читайте також:

  1. IV. Питання самоконтролю.
  2. V. Питання для самоконтолю
  3. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  4. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  5. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  6. Актуальні питання управління земельними ресурсами та їх охорони
  7. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.
  8. Бесіда за запитаннями.
  9. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  10. Виділення в природних комплексах незвичайних, унікальних ділянок і явищ і питання їх збереження.
  11. Висновок з 1 питання
  12. Відповідаючи на питання, будьте впевнені в своїй перемозі і все у вас вийде.




Переглядів: 852

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Вивчення психологічних особливостей сенсомоторної та мисленнєвої діяльності школяра

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.026 сек.